کد خبر: ۳۰۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
یادداشتی از سیدحسین مرعشی درباره اقدام ترامپ و واکنش‌ها به آن
هفته پیش ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. اقدامی که با واکنش گسترده بین‌المللی و رسانه‌های خبری همراه بود و به غیر ‌از عربستان و اسرائیل، دو حامی اصلی آمریکا، کسی که هم وزنه قابل‌اتکایی در سیاست بین‌الملل باشد و هم موثر، از چنین تصمیم نابخردانه‌ای استقبال نکرد.
سیدحسین مرعشی در روزنامه سازندگی نوشت:

هفته پیش ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. اقدامی که با واکنش گسترده بین‌المللی و رسانه‌های خبری همراه بود و به غیر ‌از عربستان و اسرائیل، دو حامی اصلی آمریکا، کسی که هم وزنه قابل‌اتکایی در سیاست بین‌الملل باشد و هم موثر، از چنین تصمیم نابخردانه‌ای استقبال نکرد. 

پوشیده نیست که ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا در پی تفرقه‌افکنی و آغاز تحرکات منفی برای ایران و منطقه هستند اما همین اقدام نادرست نیز می‌تواند به ابزاری برای ما جهت تبدیل کردن این تهدیدات به فرصت و انسجام داخلی کشور تبدیل شود. همانطور که شاهد بودیم پس از اینکه ترامپ سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، مردم، اصلاح‌طلبان و همه دولتمردان از سپاه دفاع کردند. واکنش مقامات و مردم به اقدام اخیر دولت آمریکا تحسین‌برانگیز بود.

از همان ساعات اولیه ایرانیان تلاش کردند پشت سپاه بایستند و با استدلال‌های دقیق خود یادآور شوند که این نهاد نظامی چه خدمات و رفتارهایی داشته است. لذا اکنون فرصت مناسبی برای یک همدلی ملی فراهم شده است. اولین قدم را گروه‌های سیاسی، مردم و دولت برداشتند، بنابراین متقابلا نیز سپاه باید خودش را آماده کند تا به عنوان نهادی فراجناحی ظاهر شود و ارتباطاتش را با این بخش از کشور تحکیم ببخشد. این موضوع می‌تواند گستره‌ی همدلی ملی را افزون‌تر کند.

ما در جریان سیل و رخدادهای طبیعی همیشه شاهد یک همدلی ملی بوده‌ایم. اکنون فرصت خوبی است که در حوزه‌ی سیاسی نیز در مقابل آن حمایت‌های وسیع و شایسته‌ای که دولت، گروه‌های سیاسی – اجتماعی و آحاد مردم انجام دادند، پاسخی از طرف سپاه دریافت کنند. در عین حال ذکر چند نکته درخصوص مسئله اقدام اخیر آقای ترامپ برای تروریستی اعلام کردن سپاه ضروری است. 

۱ برخورد ایران با تروریستی اعلام کردن سپاه باید مشابه برخوردی باشد که حضرت امام (ره) روزی که صدام جنگ را با کشورمان شروع کرد داشتند. زمانی که صدام به فرودگاه مهرآباد حمله و بعضی از تاسیسات ایران را بمباران کرد و حرکت زمینی خودش را به مرزهای ایران شروع کرد، امام جمله‌ای تاریخی فرمودند «یک دیوانه‌ای آمده سنگی انداخته و رفته». ایشان موضوع را کوچک کردند و به مردم و مسئولان کشور روحیه دادند که این مسئله مانند سنگ انداختن یک دیوانه است. بنابراین می‌توان گفت که اقدام آقای ترامپ هم در ادامه حرکاتی از همین دست است. دیگر کاملا متوجه شده‌ایم کارهایی که رئیس‌جمهور آمریکا در دنیا انجام می‌دهد هیچ اعتباری ندارد.

مثل اقدامات اخیرش در مورد دلار، فلسطین، خروج از قرارداد پاریس و برجام. هیچکدام از تحرکات او در جامعه جهانی طرفداری ندارد و با واکنش مثبتی نیز همراه نبوده است.

بالاخره واقعیت این است که آمریکا به عنوان قدرتمندترین کشور دنیا و تعیین‌کننده در عرصه بین‌المللی، تا پیش از چنین اقداماتی از جانب دولت آمریکا، مورد تایید بعضی کشورهای دنیا قرار می‌گرفت. اما در سال‌های اخیر آقای ترامپ، همیشه وقتی به موضوعی ورود می‌کرده، بخش مهمی از دنیا با او همراهی می‌کردند. اما امروز به جز عربستان و یکی دو کشور عربی دیگر در منطقه و اسرائیل، هیچ‌کس دیگر از اقدام خلاف عرف بین‌المللی او استقبال نمی‌کند.
باید توجه داشته باشیم که قرار دادن سپاه در لیست تروریستی از جانب آمریکا با خصومت همراه است که احتمالا شیطنت هم در آن نهفته است. 

خصومت از این جهت که اگر ملت ایران مقاومت کند و تحریم‌های آنها تاثیر نگذارد، کینه‌ای عمیق‌تر برای ترامپ رقم می‌خورد. لذا می‌توان نتیجه گرفت که اقدام اخیر آقای ترامپ برای تروریستی اعلام کردن سپاه نشانه یک بغض عمیق است، کینه‌ای که حتما باید در محاسبات و راهکارهای آینده‌مان به آن توجه داشته باشیم.
 امکان اینکه در اقدامات ترامپ نوعی شیطنت نیز نهفته باشد به این دلیل است که آمریکایی‌ها به تحریک اسرائیل و عربستان، فضا را به سمتی می‌برند که درگیری‌های نظامی در منطقه به وجود بیاید تا به ایران لطمه بزنند.

چنین حرکاتی طبیعتا پیامی منفی برای ایران است ولی می‌تواند به ابزاری جهت تبدیل کردن این تهدیدات به فرصت، برای انسجام داخلی کشور تبدیل شود. پس از اینکه ترامپ خبر تروریستی خواندن سپاه را اعلام کرد همه دولتمردان از سپاه دفاع کردند. 

همچنین گروه‌های مختلف اجتماعی، مردم و حتی کسانی که انتقاداتی هم به مواضع سپاه در سیاست خارجی و اقتصاد داشتند، کاملا ملی برخورد کردند. این موضوع می‌تواند نقطه‌ای مثبت باشد و در مقابل سپاه نیز پاسخی را برای حمایت وسیع و گسترده و شایسته‌ای که دولت، گروه‌های سیاسی-اجتماعی و آحاد مردم داشته‌اند ارائه دهد. 

وقتی به ترکیب فرماندهان سپاه و شهدای سپاهی جنگ و نیروهایی که در بسیج بودند نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که همه گروه‌ها در سپاه حضور داشتند. لذا اکنون فرصت مناسبی فراهم شده است. گام نخست را گروه‌های سیاسی، مردم و دولت برداشتند و در گام بعدی نیز سپاه باید خودش را آماده کند که به عنوان نهادی فراجناحی ظاهر شود و ارتباطاتش را با اینها تحکیم ببخشد.

۲ متناسب با کینه و شیطنتی که در تصمیم ترامپ نهفته است، دولت و به طور خاص دستگاه سیاسی امنیتی (شورای عالی امنیت ملی) و همچنین سیاست خارجی کشور (وزارت خارجه) باید گام‌های بسیار استوار و جدی برای ارتباطات گسترده‌تر با کشورهای منطقه و همسایگان و هم‌چنین اروپا و آسیا بردارند. بنابراین پیش از اینکه آمریکایی‌ها بخواهند برگ دیگری را بازی کنند باید ایران با دیپلماسی فعال در منطقه حضور داشته باشد. 

در منطقه کشورهای متعددی وجود دارند که از هرگونه بحران احتمالی در صحنه آرایش نظامی منطقه و بروز هرنوع نابسامانی در امنیت آنجا، لطمه می‌خورند. کشورهای منطقه نباید این فرصت را فراهم کنند برای اینکه تجربه یک سوریه دوم و لیبی را داشته باشند. 

ما باید با دیپلماسی فعال کشورهای بیشتری را با خود همراه کنیم تا در مقابل شیطنت‌های آمریکا و نتانیاهو و عربستان بایستند. اکنون روزی است که جمهوری اسلامی باید صریح و روشن با کشورهای منطقه سخن بگوید تا یک جبهه منطقه‌ای ضد جنگ و بحران به محوریت ایران شکل بگیرد. 

۳ ایران باید با همراهی کشورهای اوراسیا مانند روسیه و کشورهای آسیایی همچون چین، ژاپن و کره و همچنین کشورهای اروپایی، همراه با تحرک فوق‌العاده دیپلماسی، بتواند پیام این قبیل شیطنت‌ها و خطرات ناشی از آن را منتقل کند و کشورهای دیگر را به صحنه بیاورد. اقدام خوب آقای ظریف در این زمینه‌ها قابل تقدیر است اما کفایت نمی‌کند. زیرا نهادهای مهم بین‌المللی باید متوجه خطرات ناشی از کینه و بعض ترامپ باشند چون موضوع از حد اعمال یک تحریم خارج است و حرکات رئیس‌جمهور آمریکا باعث گرفتاری‌های زیادی در منطقه خواهد شد. 

حتی پیام‌ها با کشور آمریکا هم باید جریان داشته باشد. مجلس شورای اسلامی با کنگره آمریکا و سایر نهادهای ایران با مخالفان ترامپ ارتباطات گسترده داشته و تمامی نهادهای ضدجنگ آمریکا را قبل از گام بعدی ترامپ و بن سلمان، بسیج کنیم تا بتوانیم آنها را وادار به عقب‌نشینی کنیم. 

این یک ضرورت است. امروز باید هر روز و هر هفته یکی از وزرای ما اروپا و آسیا باشند و با فعال شدن رئیس مجلس و سایر نهادها، قبل از شیطنت‌های قبلی جلوی کارهایشان را بگیریم.

۴ نکته مهم دیگر اداره کشور است. به هرحال نباید فراموش کنیم که بزرگترین پشتوانه دولت، نظام و سپاه، مردم هستند.
 مردم ایران از مشکلات، فشارهای اقتصادی و نابسامانی‌ها در فشار هستند لذا مقاومت با این هجمه نارضایتی بسیار سخت می‌شود و باید نظام جمهوری اسلامی به طور خاص و دولت به طور عام برای ساماندهی وضع اقتصادی کشور و پیدا کردن راهکارهای عملی برای رفاه و تامین معیشت مردم گام‌های اساسی بردارند تا اعتماد مردم را دوباره بازسازی کنیم. البته باید در کنار بازسازی اعتماد خدمت هم کنیم. در مجموع امروز بیش از هر زمانی دیگر نیازمند تقویت روابط بین‌المللی و انسجام صفوف داخلی هستیم.

۵ نیروهای مسلح کشور و برادران سپاهی‌مان در خلیج فارس باید کاملا مراقب باشند تا در دامی که آقای ترامپ برای آنها پهن کرده است نیفتند و با هوشیاری کامل، هیچ حرکت تحریک‌آمیزی را پاسخ ندهند. کاملا پایداری و امنیت ایران مورد توجه باشد و مراقب فتنه‌هایی که از سوی دشمنان کشور برایمان طراحی شده است، باشیم.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)