کد خبر: ۳۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گمرکات در صادرات گوجه کارشکنی می‌کنند؟
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی؛ با اشاره به ممنوعیت صادرات از 30 بهمن ماه می گوید: اگر چه این اقدام موجب شد تا باقیمانده گوجه فرنگی استان هرمزگان افت قیمتی داشته باشد اما باز هم قیمت مطلوب بود اما بعد از به دست آمدن گوجه جنوب کرمان چون همیشه قیمت گوجه فرنگی استان کرمان متناسب با قیمت اخر فصل گوجه هرمزگان تعیین می شود، قیمت نسبت به قیمت نوبرانه پایین تر بود و در روزی که برداشت نوبرانه ما شروع شد قیمت خیلی خوب نبود.

گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:

چند وقتی است که گوجه فرنگی به صدر اخبار اقتصادی کشور پیوسته  است و در کنار اقلامی چون  سیب زمینی،  پیاز و ... قرار گرفته است. به نظر می رسد که  صادرات در قیمت این محصول تاثیر شگرفی داشته است  به گونه ای که اوایل  اسفند  تا فروردین ماه قیمت این محصول از 2 هزار تومان تا 8 هزار تومان نوسان داشته است.

اما نکته جالب واکنش هایی است که به دنبال خبر بسته شدن مرزها در 19 فرودین 1398 صورت گرفته است، اگر چه برخی از مراجع رسمی این خبر را تکذیب می کنند و اذعان می کنند که از 15 فروردین ماه صادرات محصول گوجه فرنگی آزاد است اما در برخی از محافل اخباری مبنی بر ممنوعیت صادرات گوجه و کار شکنی گمرک  شنیده می شود .

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از جمله افرادی است که به این موضوع واکنش نشان داده است. احمد حمزه در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه  هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با بیان این که  گرفتن اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی از دست وزارت جهاد و سپردن آن به دست وزارت صمت را ظلمی آشکار در حق کشاورزان  است ادعا کرده است   که این اقدام  موجب شده که کشاورزان  گوجه‌کار جنوب کرمان به خاک سیاه بنشینند.

احمد حمزه که نمایندگی  5 شهرستان جنوبی کرمان را به عهده دارد   با بیان  این که  «قیمت گوجه در منطقه به یک‌هزار تومان رسیده است، اما کارخانجات رب گوجه این محصول را با قیمت ۲۰۰، ۳۰۰ تومان خریده و رب گوجه را کیلویی ۱۷، ۱۸ هزار تومان می‌فروشند» به وزیر صمت اخطار داده ودر تذکری شفاهی این طور گفته است  که «گمرکات در صادرات گوجه کارشکنی می‌کنند، لذا  هر چه سریع‌تر جلویشان را بگیرید»

600 تومان ازقیمت  گوجه مربوط به کرایه حمل بار است

این اظهارات حمزه در حالی مطرح می شود که رئیس صنف  میوه و تره بار کرمان به گفتار نو می گوید که هنوز محصول گوجه از جیرفت و جنوب کرمان به دست نیامده ا ست و محصول جیرفت از 15 اردیبهشت به بعد وارد بازار می شود.

بنا بر گفته های مهدی ابراهیم پور در حال حاضر دو نوع گوجه در بازار وجود دارد که یک نوع آن،گوجه بندری است که کیفیت خوبی دارد و در میدان به قیمت 5 هزار تومان به فروش می رسد و به دست مصرف تا 6 الی 7 هزار تومان  می رسد و نوع دیگر،  گوجه رودان است که کیفیت چندان خوبی ندارد و در میدان به قیت 2 هزار و 200 تومان به فروش رفته و برای مصرف کننده حدود 3 هزار تومان است.

 او در ادامه به افزایش هزینه های حمل و نقل اشاره کرده و می گوید: به طور معمول 600تومان از قیمت گوجه مربوط به کرایه حمل بار است چرا که کرایه یک خاور بار چیزی در حدود یک میلیون و  هشتصد تا دو میلیون تومان است.

هزینه جاری هر کیلو گوجه هزار و 500 تومان است

اظهارات رئیس صنف میوه و تره بار در ارتباط باعرضه نشدن  گوجه جنوب به کرمان توسط مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی تکذیب می شود. فرامرز رستگار  با اشاره به برنامه زمانی کشت گوجه در استان ها به گفتار نو می گوید: برداشت گوجه از  اواخر پاییز و زمستان از استان بوشهر شروع می شود و بعداز آن نوبت  به استان هرمزگان و سپس  جنوب کرمان می رسد که به عنوان گوجه فرنگی کشت بهاره شناخته می شود و ما میزان کشت را  براساس برنامه سالانه و نیاز عرضه و تقاضایی که به ما اعلام می شود، تعیین می کنیم.

 رستگار در ادامه تصریح می کند: ما در طی زمستان گوجه را کشت می کنیم و در فصل بهار برداشت را  شروع می کنیم، به این طریق که از 25 آذر ماه تا پایان دی ماه فصل کشت ماست .

براساس گفته های او،  در جنوب کرمان 11هزار و 850هکتار گوجه کشت شده و برداشت آن از اول فروردین ماه آغاز شده و تا 15 خرداد ماه ادامه دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی افت و خیز های قیمت گوجه را ناشی از تغییرات قیمت ارز و قیمت جهانی رب گوجه می داند و با اشاره به آزاد بودن صادرات گوجه در قبل از 30 بهمن ماه  و قیمت بالای گوجه در این ایام به سودبالای  کشاورزان بوشهری و هرمزگانی اشاره می کند و گوجه کاران استان را مغلوب این فرایند می داند.

بر طبق گفته های رستگاری در استان بوشهر و هرمزگان تا 30/11 که صادرات آزاد بوده ، بخش عمده ای از گوجه فرنگی به بازار های صادراتی از جمله کشور عراق می رفته و متاثر از قیمت جهانی رب گوجه و و نرخ ارز قیمت گوجه از 5 الی 6 هزار تومان برای گوجه های نوبرانه و سپس تا کیلویی 2 الی 2 هزار و 500 تومان برای گوجه های خوب فروخته می شده و حتی در این ایام قیمت گوجه برای صنایع رب گوجه هم بین هزار و 700 تا 2 هزار تومان بوده است.

او در ادامه با اشاره به ممنوعیت صادرات از 30/11 می گوید: اگر چه این اقدام موجب شد تا باقیمانده گوجه فرنگی استان هرمزگان افت قیمتی داشته باشد اما باز هم قیمت مطلوب  بود اما بعد از به دست آمدن گوجه جنوب کرمان چون همیشه قیمت گوجه فرنگی استان کرمان متناسب با  قیمت اخر فصل گوجه هرمزگان تعیین می شود،  قیمت نسبت به قیمت نوبرانه پایین تر بود و در روزی که برداشت نوبرانه ما شروع شد قیمت خیلی خوب نبود.

رستگار  با بیان  این که هزینه های جاری  تولید هر کیلو گوجه جنوب حدود هزار و 500 تا هزار و سیصد تومان است به قیمت هزار تا هزار و 400 تومانی گوجه در اول فروردین ماه برای گوجه های نوبرانه اشاره کرد و افزود : تعطیلات عید و مسافرت مردم ،  میزان تقاضا بازار داخل را  پایین آورده بود  ودر کنار  عدم صادرات هم موجب شده بود  تا قیمت گوجه پایین بیاید  اما  با پیگیری های متعدد وزرات جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی کرمان ممنوعیت  صادرات محصول از 15/1 مرتفع شد و از روزی که صادرات گوجه آزاد شده است ، قیمت گوجه فرنگی بهتر شده است.

ترافیک سنگین بار  در سر مرز موجب کاهش قیمت گوجه بوده است

براساس گفته های مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ؛ اگر گوجه به قیمتی کمتر از 2 هزار  تومان از کشاورز خریداری شود او ضرر می کند چرا که  به غیر از افزایش قیمت نهاده ها ، قیمت محصولات بسته بندی ، کارگر و کامیون افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

رستگار  در پاسخ به شایعات مربوط به کارشکنی گمرک و برگشت بار  از گمرک و کاهش قیمت گوجه می گوید: در بازار عوامل متعددی وجود دارد  و بحث صادرات محصول و کشش بازار هدف هم مطرح می شود به اضافه این که در این مقطع زمانی مشکلات کرایه حمل و نقل هم در بازارهای مرزی و هم بازار های داخلی وجود دارد،  اگر کرایه ها  را رصد کنیم خواهیم دید که از دی ماه تا پایان خرداد ماه قیمت ها بالاست چرا که در این مقطع زمانی به غیر از گوجه فرنگی برداشت هندوانه ،  سیب زمینی و گندم و کلزار هم شروع می شود و چون تقاضا حمل بالاست قیمت هم بالا می رود.

او در ادامه تصریح می کند: درست است که در دو سه روز اخیر بازار افت قیمت داشته است،دلیل آن هم این است که  بعد از باز شدن صادرات محصول،  تعدادی از کشاورزان سعی کردند تا  بخش عمده ای از محصولشان را صادر کنند و چون  کشش بازار خارجی متاثر از حمل و نقل  و کشش بازار  و حاشیه بازار است، زمانی که عرضه  در نوار مرزی زیاد شود و حجم ترافیک سنگینی بار  بر سر نوار مرزی باشد  قیمت کاهش می یابد.

براساس گفته های مدیر زراعت جهاد کشاورزی جنوب، بارندگی و سیلاب هایی استان خوزستان موجب شده تا خواه ویا  نا خواه عبور و مرور در نوار مرزی و این مسیر با مشکل مواجه شود و همین امر   موجب شده تا بحث برنامه ریزی و مسائل سر مرز  دچار مشکل شود و روند صادرات کند شود .

 او در ادامه از کشاورزان گوجه کار جنوب می خواهد تا صبر و حوصله به خرج دهند تا مسائل و مشکلات سیل  مدیریت شود تا ضمن رعایت  حق و حقوق مصرف کننده کشاورز هم متضرر نشود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)