کد خبر: ۳۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان:
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد این است مدیران در زمان بحث همراه هستند اما در بدنه اجرایی، کار گیر می کند که این آسیب جدی است و احساس تعلق کمتری از سوی سازمان ها نسبت به همراهی با بدنه تولید می بینیم.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کرمان نیز در پایش فضای کسب و کار جزو استان های خوب نیست و در زمینه شفافیت و رقابت پذیری رتبه خوبی نداریم و همه از بی ثباتی قوانین و مقررات نالان هستیم و فعالان اقتصادی نمی دانند در پایان و یا وسط سال چه اتفاقی می افتد. زیرا مرتب قوانین و مقررات تولید می شود و به عنوان مثال یک شبه محصولی که بازاریابی را انجام داده، صادراتش ممنوع می شود

 سیدمهدی طبیب‌زاده اظهار کرد: سال 98 به عنوان "رونق تولید" برای جلب همه برنامه ها و توجهات به این سو نامگذاری شده که البته در سال های گذشته همواره اقتصاد و تولید در نامگذاری سال ها مدنظر بوده و اینکه چقدر برنامه ها همسو بوده، باید ارزیابی شود.

وی افزود: برای پیگیری رونق تولید، باید واقعیت های قابل لمسی که در رابطه با تولید وجود دارد، مرور شود تا بدانیم وضع تولید کشور چگونه است و در رفع مشکلات گام برداریم تا هدف مورد نظر محقق شود.

طبیب زاده تصریح کرد: ارزیابی نامطلوبی از فضای کسب و کار و رقابت پذیری در ایران وجود دارد که شعار نیست و کشور ما رتبه 128 را در رتبه بندی بانک جهانی دارد و در شاخص های اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش های مجلس نیز وضعیت خوبی نداریم.

رتبه کرمان در فضای کسب و کار خوب نیست 

رییس اتاق کرمان بیان کرد: کرمان نیز در پایش فضای کسب و کار جزو استان های خوب نیست و در زمینه شفافیت و رقابت پذیری رتبه خوبی نداریم و همه از بی ثباتی قوانین و مقررات نالان هستیم و فعالان اقتصادی نمی دانند در پایان و یا وسط سال چه اتفاقی می افتد. زیرا مرتب قوانین و مقررات تولید می شود و به عنوان مثال یک شبه محصولی که بازاریابی را انجام داده، صادراتش ممنوع می شود.

وی افزود: زمانی که افزایش قیمت در یک کالا رخ می دهد، سراغ مصرف کننده می رویم و صادرات را ممنوع می کنیم و توزیع گسترده از انبارها انجام می دهیم در حالی که سئوال این است که تولید چه می شود؟

طبیب زاده ادامه داد: ارز 4200 تومانی به قصد رساندن قیمت منطقی اقلام به دست مصرف کننده نهایی است اما آیا این اتفاق می افتد؟ ضمن اینکه رانت هایی که ایجاد می کند، منجر به فساد می شود لذا باید نگرش از سمت مصرف کننده به سمت تولید کننده باشد که این امر به وضعیت تولید کمک می کند.

رییس پارلمان بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی با بیمه، مالیات و بانک گفت: صرف نظر از اینکه وضعیت تولید و مصرف چگونه است، مالیات وضع می شود اما آیا سیاست های اخذ مالیات سراغ شناسنامه دارها می رود یا فرارهای مالیاتی را نیز دنبال می کند؟

وی اظهار کرد: به لحاظ کیفیت و قیمت کالاها قدرت رقابت نداریم و اگر دیر بجنبیم، بازارهای منطقه به دست رقبای ما می افتد. مشکلات روند اخذ مجوزها، تحریم ها و ... بهره وری و رقابت پذیری ما را کاهش داده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: همواره تولید حمایت شده اما چرا تولید شکل نگرفته و همیشه در این زمینه مشکل داشتیم به دلیل فقدان راهبرد توسعه تولید در کشور است و این راهبردها همواره با افراد تهیه شده و برای همین استراتژی توسعه صنعتی کشور چند بار تعریف اما اجرا نشده است.

وی با اشاره به اینکه هیچوقت استراتژی توسعه صنعتی، تولید و کشاورزی نداشته ایم، بیان کرد: حمایت ها نیز هدفدار نیست و با توجه به اینکه برای سرمایه گذاری دو مرحله امنیت در سرمایه گذاری و فضای کسب و کار اهمیت دارد، به این دو مقوله توجه نمی شود و عدم احساس امنیت در سرمایه گذاری، تغییر قوانین، موجب عدم استقبال سرمایه گذار می شود.

افزایش قیمت ها، سرمایه کشور را به سمت دلالی سوق داده است

طبیب زاده با اشاره به اینکه رقیبان جدی برای تولید داریم، اظهار کرد: مسکن، زمین و افزایش قیمت ها بخش مهمی از سرمایه کشور را به سمت دلالی سوق داده و سرمایه گذاری را به سمت زمین و مسکن برده و سکه، طلا و سپرده های بانکی رقیبان تولید هستند و تا زمانی که سود به سپرده بانکی بدهیم، حتما به سمت تولید نمی رود.

وی تصریح کرد: اصولا تامین مالی واحدهای تولیدی از طریق بانک، بازار سرمایه، سرمایه گذاری خارجی و یا فاینانس صورت می گیرد که هر کدام از این ها به سهم خود عملی نمی شود و ناکارآمدی را در این حوزه شاهد هستیم در حالی که باید تسهیلات به آسانی در اختیار واحدها قرار بگیرد.

رونق تولید با سمینار و سخنرانی محقق نمی شود

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم رونق تولید ایجاد کنیم باید این مسائل حل شود، گفت: رونق تولید با سمینار، سخنرانی، توصیه و ... عملی نمی شود و باید گام های عملی برداشته شود تا در پایان سال ببینیم این مسئله چگونه در قوانین جاری کشور و در بسته های تهیه شده سازمان ها منعکس شده و چه تفاوت معنی داری با سال قبل در سیاست و برنامه های بانک، گمرک، سازمان صمت و دیگر سازمان های متولی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم رونق تولید در کشور و استان کرمان اتفاق بیفتد، ساختارهای تجاری باید اصلاح شود، افزود: هنوز برای صادرات کشور باور جدی ایجاد نشده زیرا اگر باور بود، نباید این همه مشکل ابتدایی در مسیر صادرات داشته باشیم.

طبیب زاده تصریح کرد: تحول ساختاری باید در نظام های تجاری در گمرک، بانک ها و ... صورت بگیرد و سیاست خارجی باید در راستا و متناسب با تولید باشد. ساختار اقتصادی وزارت خارجه ساختار معناداری نیست.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان با تاکید بر اینکه باید تحولی در نظام بانکی و تامین مالی اتفاق بیفتد، افزود: تحول نظام تحقیقات و کسب فناوری ضروری است و امروز باید بتوانیم با رقیبان رقابت کنیم زیرا رشد سریع فناوری و عقب ماندگی ما امکان رقابت در بازارهای بین المللی را سخت کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان علی رغم اینکه خیلی بر فعالیت آنها تاکید و شعار داده می شود، هنوز نتوانسته اند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند و در کرمان از چند هزار شرکت فعال در حوزه گردشگری، صنعتی و کشاورزی، کمتر از 70 شرکت دانش بنیان داریم که هنوز نتوانسته اند نقشی در اقتصاد استان بازی کنند.

طبیب زاده در ادامه بیان کرد: سال هاست که می گوییم قوانین کار و تامین اجتماعی باید تغییر کند اما هیچ تغییری به وجود نیامده است.

وی تصریح کرد: در استان کرمان فضای کسب و کار نسبت به کشور نامطلوب است و نخستین اقدامی که در کرمان که مورد اتفاق همه است و باید انجام شود، بهبود شاخص های کسب و کار و چتر حمایت قضایی از فعالان اقتصادی است که خوشبختانه با اقبال خوب دستگاه قضایی استان مواجه شدیم.

پاشنه آشیل توسعه استان نبود منابع مالی است

رییس پارلمان بخش خصوصی استان کرمان گفت: باید به سمت تامین مالی پروژه ها برویم که پاشنه آشیل توسعه استان نبود منابع مالی است. بانک ها محدودیت منابع دارند و چرخش مالی فعالان اقتصادی بزرگ هنوز در کرمان کامل نشده است و درصد کمی از نیازهای مالی پرژه ها تامین می شود و باید به شرکت های دانش بنیان توجه شود.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت ایجاد فضای سرمایه گذاری پیش برویم، افزود: بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی استان زیر ظرفیت کار می کنند و حدود 30 درصد از واحدهای صنعتی راکد هستند و این فرصت های خیلی خوبی است تا بتوانیم تولید را رونق داده و اشتغال را بالا بریم.

طبیب زاده تصریح کرد: توسعه صادرات یکی از کارهای اساسی در راستای رونق تولید است و در این زمینه بازارهای عراق، سوریه، هند، عمان و قطر را مطالعه کرده ایم و توسعه صادرات برای تامین ارز باید از اولویت های ویژه در سال جاری باشد و استان کرمان ظرفیت های صادراتی فراوانی دارد که باید فعال شود.

وی بیان کرد: رونق تولید ایجاد شود، صادرات شکل می گیرد و اشتغال ایجاد می شود و در مجموع، اصل و اساس تولید است.

چرخ تولید تقریبا زمین‌گیر است

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان گفت: در شرایط سختی که تولید دارد، باید چتر حمایتی جدی از تولید فراهم شود و باید کمک کنیم چرخ تولید که تقریبا زمین گیر است، برخیزد.

وی افزود: با سیل های بنیان کن اخیر در کشور، بخش مهمی از تولید در کشاورزی و صنعت آسیب دیده و باید استان هایی که آسیب ندیده اند، این بخش را جبران کنند.

طبیب زاده تصریح کرد: باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم تا در صف مقدم کار کنند و سازمان های دولتی این کار را انجام بدهند و نباید خود را جدا بدانند و باید شرایط را درک کنند.

وی بیان کرد: اگر اراده جدی بر اجرای کار وجود داشته باشد، صورت می گیرد و از سال گذشته حمایت جدی دستگاه قضایی استان کرمان از فعالان اقتصادی را می بینیم که هم در اتاق و هم سیستم قضایی از فعالیت های مطلوب و قانونی حمایت می کنیم.

سازمان‌ها احساس تعلق کمتری به بدنه تولید دارند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: مشکلی که وجود دارد این است مدیران در زمان بحث همراه هستند اما در بدنه اجرایی، کار گیر می کند که این آسیب جدی است و احساس تعلق کمتری از سوی سازمان ها نسبت به همراهی با بدنه تولید می بینیم.

وی افزود: به شرطی همکاری رئوس سازمان های دولتی موثر خواهد بود که بدنه کارشناسی نیز همراه باشد و روند اخذ مجوزها طولانی نباشد. باید کارها به نهضت همراهی تبدیل شود و احساس کنیم همه در یک کشتی هستیم.

طبیب زاده در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالات خبرنگاران اظهار کرد: درآمد اتاق از محل صدور کارت‌های بازرگانی، عضویت ها، پرداخت هایی از سود و فروش شرکت های عضو است و درآمد دولتی نداریم.

وی بیان کرد: سعی کردیم با انجام تحقیقات، برگزاری نمایشگاه ها و ... کمک هایی به توسعه کسب و کارها انجام شود و اتاق بازرگانی کرمان رتبه اول آموزش را در کشور داریم و جزو استان هایی هستیم که خوب کار کردیم.

شاخص‌های توسعه با دارایی های استان کرمان همخوانی ندارد

وی اظهار کرد: شاخص های توسعه با دارایی های استان کرمان همخوانی ندارد و سهم استان در تولید ناخالص کشور کمتر از 4 درصد است که اتاق به عنوان یک مطالبه گر مطلع تلاش و در آینده پژوهی کار می کند که موضوعات و پتانسیل های استان را مطالعه کرده و رسالت اجتماعی خود را در توسعه بیزینس های مطالعه شده انجام می دهد.

طبیب زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات حوزه صادرات گفت: مشکل صادرات مربوط به کشور خودمان است و مشکلی در بیرون ازکشور نداریم.

وی تصریح کرد: پیش نیاز اصلی رونق تولید فضای کسب و کار، تامین مالی، توسعه صادرات و مهارت آموزی به عنوان مقدمه اشتغال در کیفی کردن کارها، تکمیل ظرفیت های خالی، کمک به واحدهای نیمه تمام و راکد و کمک به حفظ وضع موجود است.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سئوالی درباره شرایط اقتصادی سال 98 بیان کرد: امسال سال سختی خواهد بود و تحریم ها فشار می آورد و تشدید می شود و در استان های سیل زده به مراکز تولیدی آسیب رسیده و اینکه سال سختی است واقعیتی انکارناپذیر است اما کشور پتانسیل دارد و گاهی محدودیت ها فرصت ایجاد می کند.

لزوم گسترش فرهنگ مصرف کالای داخلی

وی با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ مصرف داخلی، بیان کرد: ظرفیت هایی برای گذر از این بحران وجود دارد به شرط اینکه برنامه داشته و تمهیداتی اندیشیده باشیم.

طبیب زاده در ادامه درباره فعالیت اتاق بازرگانی کرمان به عنوان معین اقتصادی در جیرفت اظهار کرد: جیرفت تولید داشت و ما در زمینه کمک به تولید محصول خوب و رساندن به بازارها تلاش کردیم و به دلیل بازریابی صورت گرفته و البته تاثیر نرخ ارز امسال مشکلات کمتری در این منطقه داشتیم.

وی تصریح کرد: می خواهیم با کمک خود جیرفتی ها ارزش افزوده را در تولیدات این منطقه به وجود بیاوریم و اولین دوره های مهارت آموزی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در جیرفت را آغاز کردیم تا به سمت بهره ور کردن کشاورزی، تولید و بازاریابی با برنامه ریزی پیش برویم.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

پربازدید ها

کرمان و 14 استان دیگر درگیر کاهش بارندگی

آخرین شرایط سهمیه بنزین و کارت سوخت در سال 1403 مشخص شد

قیمت طلا و سکه جهشی شد

جدیدترین قیمت سکه، طلا و ارز در بازار

برداشت گندم از مزارع عنبرآباد آغاز شد

خانوار‌ها طبق مدل خودرو و تراکنش‌های بانکی دهک‌بندی می‌شوند

پرواز همه فرودگاه‌های کشور برقرار شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)