کد خبر: ۳۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پویا ناظران، دکترای اقتصاد از دانشگاه ایالتی اوهایو و متخصص ارزیابی ریسک اعتباری در یادداشتی تلگرامی پرداخته است به پیش بینی قیمت دلار در آینده.
پویا ناظران، دکترای اقتصاد از دانشگاه ایالتی اوهایو و متخصص ارزیابی ریسک اعتباری در یادداشتی تلگرامی پرداخته است به پیش بینی قیمت دلار در آینده.

به گزارش انصاف نیوز، او با توجه به فاکتورهای موثر بر بازار؛ ترامپ را بی تاثیر خوانده، آزاد شدن قیمت حامل‌های انرژی و فروش دلار به قیمت آزاد را باعث ثبات قیمت در وضعیت فعلی می‌داند.

متن کامل یادداشت دکتر ناظران را در زیر می‌خوانید:

بازار ارز بعد از افزایش نرخ در اوایل اسفند، نسبتا با ثبات بود تا هفته پیش. این هفته، ارز مجددا کاهشی شد. بعد از این چی می‌شه؟ وقت خوبیه که گذشته، حال، و آینده بازار ارز رو تحلیل کنیم.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

بازار ارز در سه ماه گذشته:

دی ماه، دلار در کانال ۱۰ هزار تومن شروع کرد، اما تا اواخر دی ماه به کانال ۱۱ هزار تومن وارد شد. بعد از اون بازار ارز دوره با ثباتی رو طی کرد. پنجشنبه ۲۵ بهمن، دلار هنوز در کانال ۱۱ هزار تومن بود که این پست رو زدم تا نگرانیم در مورد تبعات سررسید شدن گواهی‌های ۲۰ درصدی رو توضیح بدم.

روز بعد (جمعه) رییس کل بانک مرکزی پستی زدند و به کسانی که در مورد حرکت افزایشی در بازار ارز تحلیل می‌کنند هشدار دادند مبادا که «عدم تحقق [تحلیل] آنها، اعتبار تحلیلگر را زیر سوال ببرد»

از یکشنبه این گواهی‌ها سررسید شدند و علیرغم وعده رییس‌ کل در مورد افزایش عرضه ارز در اسفند ماه، دلار با سرعت از کانال ۱۲ هزار تومن رد شد و تا ۵ اسفند به کانال ۱۳ هزار تومن رسید.

دلار در کانال ۱۳ هزار تومن موند تا شنبه ۱۱ اسفند که رییس کل به تلویزیون اومدند. مجری گفت: «دلار رو کنترل کرده بودید در کانال ۱۱ هزار، ولی رفته در کانال ۱۳ هزار و جا خوش کرده»، و رییس کل فرمودند «نه بر می‌گرده»

از صبح یکشنبه بانک مرکزی عرضه سنگین ارز رو شروع کرد و دلار سریع به زیر ۱۳ هزار تومن رسید، و تا سه‌شنبه هم زیر ۱۳ هزار تومن موند، منتها چهارشنبه مجددا وارد کانال ۱۳ هزار تومن شد. هفته بعد هم تلاش دیگری برای «برگردوندن» دلار شد، اما دلار در کانال ۱۳ هزارتومن موند تا همین هفته گذشته.

سررسید شدن گواهی‌های ۲۰ درصدی، ترکیب نقدینگی کشور رو عوض کرد. مشخصا نسبت پول موجود در حساب‌های جاری به پول موجود در حساب‌های مدت‌دار رو تغییر داد. این یک تغییر بنیادین است که در قالب افزایش نرخ ارز بروز می‌کنه. لذا پیش بینی افزایش نرخ ارز اسفند دشوار نبود.

 

چند روز افزایش عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، ترکیب نقدینگی رو به شکل قبلی‌ش بر نمی‌گردونه، لذا به کاهش پایدار قیمت دلار منجر نمی‌شه. اما وقتی رییس کل تو اینستا هشدار می‌دهند، و در تلویزیون می‌گن «برمی‌گرده»، ولی بازار برنمی‌گرده، از اعتبار گفته ایشون کم می‌شه، که بالتبع توان اثرگذاری بانک مرکزی رو کم می‌کنه. رییس کل باید در گزینش کلمات و جمله‌بندی سیگنالی که به بازار می‌دهند، دقت بسیار بیشتری بکار ببندند، چرا که اونچه مهمه اعتبار بانک مرکزیه؛ «اعتبار تحلیلگر» فدای سر پول ملی.

مرور تجربه اسفند ماه خیلی آموزنده‌ست، چرا که یکبار دیگه به ما نشون می‌ده که: اولا بازار تابع مولفه‌های بنیادین اقتصادی‌ست و به وعده‌ها و تهدیدها اعتنا نمی‌کنه؛ ثانیا جهش‌ ارزی یک پدیده پولی‌ست، نه روانی یا امنیتی؛ ثالثا منطق عرضه و تقاضای علم اقتصاد، بدون نقص و خطا در بازار ایران حکم فرماست.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

وضعیت حال بازار ارز:

در حال حاضر:

– دلار ۱۳۵۵۰ تومنه.

– یک اونس طلای ۹۹/۹٪، در بازار جهانی ۱۲۷۵ دلاره.

– یک گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۰ هزار تومنی متناسب با دلار ۱۴ هزار تومنیه.

– یک سکه بهار آزادی ۴/۷۵ میلیون تومنی، متناسب با دلار ۱۵۳۰۰ تومنیه.

 

هفته پیش دلار از کانال ۱۳ هزار تومن خارج شد. چرا؟

جمعه ۱۶ فروردین، گاردین خبر داد که قراره آمریکا سپاه رو تروریستی اعلام کنه. دوشنبه، ۱۹ فروردین آمریکا این کار رو عملی کرد، و نرخ دلار سریعا از کانال ۱۳ هزار تومن خارج شد. منتها حضور دلار در کانال ۱۴ هزار تومن دوامی نداشت، و از شنبه محکم در کانال ۱۳ هزار تومن قرار گرفت.

 

تروریست دونستن سپاه هیچ واقعیت بنیادین اقتصادی رو تغییر نداد، لذا تعجبی نداره که موجب افزایش پایدار نرخ ارز نشد.

➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

آینده بازار ارز به چه صورت خواهد بود؟

–  آیا در ماه‌های آینده، آمریکا التهاب رو به بازار ارز بر می‌گردونه؟

– آیا گرونی سکه حکایت از افزایش نرخ دلار داره؟

– گرون شدن بنزین، چه اثری بر دلار داره؟

 

از فروردین ۹۲ تا حالا، نقدینگی با ۳۱۳٪ رشد، از ۴۶۰ ه.م.ت به ۱۹۰۰ ه.م.ت رسیده (ه.م.ت = هزار میلیارد تومن). در همین دوره، نقدینگی دلار ۳۷٪ رشد کرده.

از سوی دیگه، رشد واقعی اقتصاد آمریکا ۱۵٪ بوده.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)