گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان در خصوص توازن فضای آموزشی در استان گفت: مکان سنجی و نیاز سنجی بر عهده ما نیست و ما فقط مجری هستیم.
غلامرضا رجایی در گفت و گو با گفتارنو افزود: آموزش و پرورش با توجه به توزیع جمعیت و پراکندگی که در استان وجود دارد نیاز سنجی و مکان سنجی را انجام می دهد و ما اجرا می کنیم.
به گزارش گفتارنو، وی پراکندگی جمعیت با تراکم پایین و نیز مهاجرت های پی در پی افراد را یکی از مشکلات پیش روی توازن فضا ی آموزشی خواند و تصریح کرد: در برخی نقاط تعداد جمعیت خیلی کم است اما لزوما باید مدرسه ساخته شود یا اینکه ممکن است یک منطقه کمبود فضای آموزشی نداشته باشد اما زمانی که یک عده به آنجا مهاجرت می کنند آن منطقه را با مشکل کمبود کلاس درس مواجه می کند و این موضوع توازن فضای آموزشی را به هم می زند.
وی با اعلام اینکه ما با همکاری اداره کل آموزش و پرورش یک سند توسعه تسهیلات عمومی تهیه کردیم گفت: در این سند مکان یابی و نیاز سنجی صحیح مدارس در سطح استان را اجرایی خواهیم کرد.
رجایی با اعلام اینکه هنوز در تمام 32 منطقه آموزشی استان با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم گفت: سرانه فضای فیزیکی مدارس استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است و این باعث بالا رفتن تراکم دانش آموزی شده است.
وی با بیان این که بیش از 1400 مدرسه غیر استاندارد در سطح استان وجود دارد، گفت: بر اساس اولویت بندی و به شرط تامین اعتبار این مدارس در اولویت ساخت هستند.
رجایی همچنین افزود: در جنوب استان علی رغم اینکه بیش از 1400 مدرسه کپری غیر استاندارد طی 5 فاز جمع آوری شده اند اما هنوز مدارس کپری و خشت و گلی در آن مناطق وجود دارد.
وی در خصوص توزیع اعتبار به مناطق جنوبی و شرقی استان گفت: توزیع اعتبار بر اساس سرانه دانش آموزی و میزان مدارس تخریبی هر منطقه صورت می گیرد.
مدیرکل نوسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مدارس در حال ساخت است گفت: فقط 57 مدرسه در نرماشیر ساخته شده است و در حال حاضر 14 پروژه در بم، 25 پروژه در ریگان، 17 پروژه در فهرج و 9 پروژه در نرماشیردر حال ساخت است و 62 کلاس درس نیز در دست اقدام است.
رجایی خاطر نشان کرد: مشکل فعلی شرق استان فضای آموزشی نیست بلکه فضاهای تخریبی است که آن هم نیاز به اعتبار دارد.