کد خبر: ۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دو تاجر بزرگ ایرانی، به صورت رسمی اعلام کرده‌اند که تولید پسته چشم انداز خوبی ندارد.جلال‌پور تمایل به خروج از بازار پسته دارد و عسگراولادی قصد دارد تولید پسته را در دیگر شهرها دنبال کند.
درحالی کرمان با خشکسالی و بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند که تولید پسته هم کاهش چشم  گیری داشته است. با اینکه پسته جزو 10 محصول اول صادرات ایران است اما شرایط حاکم زمین‌های کشت پسته به گونه‌ای است که تولید پسته ایرانی چشم‌انداز خوبی ندارد تا آن جا که هیچ بعید نیست که به سمتی پیش رویم که پسته از فهرست محصولات مهم غیرنفتی صادراتی ایران حذف شود.
به گزارش گفتارنو به نقل از اقتصادنیوز، برای شناخت عمق بحران موجود در وضعیت پسته همین بس که اکنون بخشی از تجار پسته که سال‌های زیاد از عمر خود را صرف فعالیت در حوزه پسته کرده‌اند، از ادامه فعالیت در این زمینه قطع امید کرده و اظهار می‌کنند که فعالیت اقتصادی در پسته چندان امیدوارکننده نیست و تصمیم دارند حوزه فعالیت‌های اقتصادی خود را تغییر دهند.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، که از سال‌های ابتدایی دهه 60 به تجارت و صادرات پسته مشغول است و هم چنان از چهره‌های بنام صادرات پسته محسوب می‌شود و همچنین سال‌هاست که ریاست انجمن پسته ایران را بر عهده دارد، اعلام کرد به زودی فعالیت در زمینه پسته را متوقف خواهد کرد و به فعالیت در حیطه معادن خواهد پیوست.

او در این زمینه به هفته نامه تجارت فردا گفت: من سال‌ها در زمینه تجارت و صادرات پسته فعالیت کرده و در طول 34 سال گذشته بیش از 100 هزار تن پسته صادر کرده‌ام که این میزان صادرات باعث شده بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری را در کارنامه خود به ثبت برسانم ولی اکنون تصمیم دارم که با کار معادن مس، کارهای معدنی را توسعه دهم چون فکر می‌کنم کار پسته از چند سال آینده در کشور دچار مشکل خواهد شد و تولید آن روزبه‌روز کمتر می‌شود. بنابراین حضورم را در سال‌های آینده در بازار پسته خیلی مطمئن نمی‌بینم.

جای خالی پسته در کرمان
خاستگاه پسته ایرانی شهر کرمان است. شهری که زمانی آن را پایتخت پسته دنیا می‌دانستند ولی اکنون شرایط محیطی تولید پسته در این شهربه حالتی درآمده است که تولیدکنندگان و تجار به فکر این افتادند که برای حفظ جایگاه تولید پسته ایران با آزمایش خاک سایر مناطق کشور، تولید آن را در شهرهای دیگر کشور توسعه دهند.

اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و از تجار پسته ایرانی نیز با بیان اینکه امسال وضعیت پسته نگران‌کننده شده است، اظهار کرده بود: تولید پسته در سال قبل حدود 220 هزار تن بوده است ولی امسال ما کاهش 30‌درصدی را در تولید پسته تجربه خواهیم کرد که ممکن است این روند ادامه پیدا کند.

او همچنین با اشاره به اینکه همه فعالان در حوزه پسته به دنبال چاره‌ای برای حل معضل کاهش تولید پسته در ایران هستند، گفت: کرمان در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته و ممکن است تولید این محصول به استان‌های دیگری مثل یزد، خراسان جنوبی، ساوه، قم، قزوین، سمنان، دامغان و... منتقل شود.

عسگراولادی همچنین از کاهش صادرات پسته به خارج از ایران خبر داده و کاهش تولید پسته و کاهش نرخ ارز را از عوامل موثر در کاهش ارزآوری به کشور عنوان کرده بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)