کد خبر: ۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از تاثیر توافق هسته ای بر صنعت فرش
در حالی که عطااله شفیعی‌پور رییس اتحاديه بافندگان فرش دستباف استان کرمان در گفت‌وگوی اختصاصی با گفتار نو از باز شدن روزنه‌های امید برای صادرات فرش کرمان در نتیجه‌ی مذاکرات خبر داده بود، محمدرضا وزیری رییس اتحادیه فروشندگان فرش کرمان، نتیجه مذاکرات را بر وضعیت فعلی صنعت فرش کرمان بی‌اثر می‌داند.
گفتار نو/ گروه اقتصاد: 
در حالی که عطااله شفیعی‌پور رییس اتحاديه بافندگان فرش دستباف استان کرمان در گفت‌وگوی اختصاصی با گفتار نو از باز شدن روزنه‌های امید برای صادرات فرش کرمان در نتیجه‌ی مذاکرات  خبر داده بود، محمدرضا وزیری رییس اتحادیه فروشندگان فرش کرمان، نتیجه مذاکرات را بر وضعیت فعلی صنعت فرش کرمان بی‌اثر می‌داند.

شفیعی‌پور، کشور آمریکا را از مشتری‌های قدیمی فرش کرمان می‌داند و می‌گوید: در واقع بازار آمریکا بازار خیلی لوکسی برای فرش کرمان است، ضمن اینکه فرش کرمان آنجا شناخته شده است. برغم آن‌که  سلایقی عوض شده اما خیلی‌ها در آمریکا دنبال فرش کرمان هستند و یکی از افتخارات‌شان این است که فرش کرمان را استفاده می‌کنند. من فکر می‌کنم این اتفاق یک روزنه بسیار خوب، برای رونق فرش کرمان است.

رییس اتحاديه بافندگان فرش دستباف استان کرمان یادآور می‌شود: از زمانی که توافق شده است، خیلی نگذشته است. اما در مجموع خیلی از صادر کننده‌ها و خیلی از تولید کننده‌ها دارند به این سمت می‌روند که سلیقه‌ای که در آمریکا هست را وارد خط تولید کنند. تقریبا می‌شود گفت در حال برنامه‌ریزی هستند، ولی هنوز هیچ اقدامی نشده است. خود ما در حال برنامه‌ریزی برای صادرات فرش کرمان به بازار آمریکا هستیم.

از سوی دیگر رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش کرمان در گفت‌وگو با «گفتارنو» می‌گوید: برداشتن منع صادرات فرش ایران به آمریکا، تاثیری در وضعیت اسفناک فعلی فرش کرمان ندارد.

برجام صادرات فرش ایران را رونق می‌بخشد
این اظهارات او در حالی مطرح می شود که  رییس هیات مدیره انجمن علمی فرش ایران با صدور بیانیه‌ای گفت: درج لغو تحریم صدور فرش ایران به آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای 1+5 اهمیت زیادی در وضعیت اقتصادی، اجتماعی این هنر صناعی دارد.

به گزارش ایرنا، امیر حسین چیت سازیان با اشاره به اینکه بخش عمده فرش تولیدی ایران صادر می شود، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی فرش کشور از 29 سپتامبر 2010 میلادی که صادرات فرش ایران به آمریکا و به تبع آن به کشورهای تحت نفوذ آن با مشکل مواجه شد، با نوساناتی روبرو شد که سمت و سوی صادراتی و تولید فرش را تغییر داد.

به گفته چیت سازیان اجرای توافق نامه برجام در خصوص فرش با توجه به اینکه بخشی از بازارهای سنتی این محصول ارزشمند را که پیش از این و در اوایل دهه 80 شمسی حدود 40 درصد فرش مورد نیاز خود را از ایران تامین می نمودند، بازگشایی می کند.

آغاز صادرات فرش ایران به آمریکا در سال ۲۰۱۶
از سوی دیگر سرپرست مرکز ملی فرش به تسنیم می‌گوید: به بهبود شرایط صادرات فرش پس از رفع تحریم ها در سال ۲۰۱۶ امیدواریم و انتظار داریم یک جهش در صادرات این محصول داشته باشیم و دوباره با بازار آمریکا ورود کنیم.

حمید کارگر می‌افزاید: قبل از اعمال تحریم‌ها در سال 2010 آمریکا بزرگترین  وارد کننده فرش ایران بود.در سال 88، 82 میلیون دلار صادرات فرش به آمریکا داشته ایم،  یعنی 16 درصد صادرات فرش ایران به این کشور بوده اما در سال‌های اخیر صادرات فرش به این کشور متوقف شده است.

کارگر اضافه می‌کند: با وجود تقاضا و بازار فرش ایران در آمریکا،  بعد از تحریم‌ها براساس قانونی که در کنگره آمریکا مصوب شد، معافیت‌هایی که در زمان کلینتون برای صادرات برخی از کالاهای ایران مانند فرش در نظر گرفته شده بود، لغو شد. در تیرماه سال 82 این مصوبه  امضای نهایی شد و از مهر ماه 89 ورود هر گونه فرشی که مبدا صادراتی آن ایران ثبت شده بود به آمریکا متوقف شد.این امر باعث شد که صادرات فرش ایران به حدود یک پنجم کاهش یابد.

او یادآور می‌شود: با وجود اینکه صادارت فرش ایران تنها مربوط به آمریکا بود، اما برای صادرات این محصول به سایر کشو‌رها نیز محدودیت‌های وجود داشت به طوری که اعمال عمومی تحریم‌ها، باعث افزایش هزینه‌های بیمه، حمل و نقل مرسولات و افزایش ریسک صادرات شده بود.

کارگر با اذعان به این‌که در پنج سال گذشته کشور‌های رقیب ایران به ویژه هندوستان جایگزین فرش ایران در آمریکا شده‌اند و تلاش‌های فراوانی برای بازاریابی و تبلیغات داشته و از عدم حضور ایران در این بازار نهایت استفاده را کرده اند، خاطر نشان می‌کند:  با رعلایت موارد یاد شده امیدواریم که در سال 2016 آغاز یک جهش صادراتی داشته باشیم و به بازار آمریکا ورود کنیم. ظرفیت پذیرش فرش دستبافت آمریکا200 میلیون دلاراست که در مقطعی 80 میلیون دلار از این بازار در اختیار ایران بود. 

او به صراحت می‌گوید: در سال 94 و بعد از رفع تحریم‌ها، هدف گذاری صادرات 400 میلیون دلار فرش به 80 کشور دنیا شده که با توجه به محدودیت موجود در این سال، هنوز روی بازار آمریکا حساب نشده است.  به این رقم می‌توان صادرات چمدانی فرش را نیز اضافه کرد. آمار سه ماه صادرات فرش ایران در سال جاری 50 میلیون دلار به وزن  912 تن بوده و به طور کلی وضعیت رو به رشدی دارد.

چین، بازار فرش کرمان شود
در همین حال محمدرضا وزیری رییس اتحادیه صنف فروشندگان فرش کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو با بیان این که فرش برای مصرف آمریکا دیگر تولید نمی‌شود، می‌افزاید:‌ مواد اولیه گران شده است، قالی کرمان گران تمام می شود. این در حالی است که فرش در چین و پاکستان ارزان تمام می‌شود. 

وزیری البته از احتمال بازگشت قالی کرمان به بازار اروپا می‌گوید و می‌افزاید: چین بازار بهتری برای قالی اعلای ایران است. چون تمام ثروتمندان چین، قالی های اعلای کرمان را می‌خرند. 

او با بیان این که نتیجه مذاکرات تا این لحظه هیچ تاثیری بر بازار فرش کرمان نگذاشته است، می‌افزاید: اگر دلار پایین بیاید، برای واردات مطلوب می‌شود.  وزیری البته خاطر نشان می کند: به نظر نمی‌رسد که قیمت دلار کاهش خاصی پیدا بکند. 

نقدینگی؛ چالش قالی کرمان
او با اشاره به تجربه 37 ساله اش در مسند ریاست صنف فروشندگان فرش کرمان می‌گوید:  3ماه است که ما هزار تومان هم فروش نداشته ایم.

وزیری رکود حاکم در بازار را به فرش تنها محدود نمی‌داند و می‌گوید: کلا بازار با رکود مواجه شده  و خوابیده است. 

او با اشاره به زنجیره‌ای بودن عملکرد اقتصاد می‌گوید: نیروی کار در بازار به قدر کافی وجود دارد. الان راوری ها الان قالی می‌آوردند که 3 ماه پیش یک میلیون می‌فروختند، الان 800هزار تومان هم حاضر است بفروشد، کسی پول ندارد که بخرد. 

وزیری با تاکید بر این‌که عدم وجود نقدینگی چالش جدی صنعت فرش شده است، یادآور می‌شود: اعطای تسهیلات به این صنعت می‌تواند گره‌گشا باشد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)