کد خبر: ۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش معاون استاندار به ردصلاحیت شهردار پیشنهادی سیرجان:
آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. دفعه قبل هم علیرغم مخالفت استانداری با آقای محبوبی‌زاده به دلیل اصرار شوراییان به نظرشان احترام گذاشته شد. اما الان به خاطر مسایلی که اخیرا در سیرجان پیش آمده که ناشی از کم‌تجربگی و دانش کم شهرداران بوده است،
خبر رد صلاحیت شهردار منتخب دشوار بود. صبح شنبه با تمام شدن مهلت استانداری، نامه‌ای از سوی استانداری به فرمانداری و شورا رسید که در ۴ بند با شهردار شدن «محمد معتمدی‌زاده» مخالفت شده بود. همین مخالفت سبب شد که انگشت مخالفت به سوی محمدجواد کامیاب معاون عمرانی استاندار که خودش سابقه شهرداری سیرجان را هم در کارنامه دارد، نشانه رود و همین سبب گفت‌و‌گوی کوتاه پاسارگاد با وی شد.

دلایل رد صلاحیت معتمدی‌زاده از نظر قانون چه بوده است؟

موارد رد صلاحیت را در نامه‌ای که به فرمانداری نوشتیم آمده است.

در دلایل رد صلاحیت آقای معتمدی‌زاده به هیچ ماده و تبصره قانونی استناد نشده است، چرا؟

قانونا استاندار می‌تواند بر اساس دلایلی که به شورا اعلام کرده، ردصلاحیت کند و هیچ مشکل قانونی وجود ندارد. اگر شورا در این زمینه اعتراضی دارد می‌تواند اعتراض خود را در شورا مطرح و مجددا ایشان یا شخص دیگری را انتخاب کند.

بر اساس موارد رد صلاحیت به نظر می‌رسد استانداری از وقوع مجدد حوادث اخیر در شهرداری سیرجان نگران است، نگرانی که در دوره‌های گذشته مثلا در تایید حکم شهردار سابق که فاقد سابقه مدیریتی و تجربه کافی بود، وجود نداشت، چرا این نگرانی‌ها در این دوره صورت گرفته است؟

آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. دفعه قبل هم علیرغم مخالفت استانداری با آقای محبوبی‌زاده به دلیل اصرار شوراییان به نظرشان احترام گذاشته شد. اما الان به خاطر مسایلی که اخیرا در سیرجان پیش آمده که ناشی از کم‌تجربگی و دانش کم شهرداران بوده است، خواستیم دوباره این اتفاقات تکرار نشود. والا هرکدام از این شهرداران ممکن است برای مسئولیت‌های بالاتر یا پایین‌تر از این، آدم‌های موجهی باشند. ولی برای این کار(شهردار شدن) یک مقدار تجربه و تخصص بیشتری نیاز است.

یکی از موارد رد صلاحیت بی‌ارتباط‌بودن مدرک، ذکر شده است در حالی‌که شهردار منتخب دارای لیسانس حقوق که بر اساس قانون یکی از مدارک مرتبط است، چرا چنین ایرادی گرفته شده است؟

وقتی شما یک بخش از کار را ببینید و مابقی بخش‌ها را نبینید همین است. مثلا می‌بینید یک شهری گرفتاری‌های کمی دارد، اعتبارش نسبت به حوزه‌های عمرانی ناچیز است، درجه‌ شهرداری‌اش هم ممکن است بین ۷ تا ۹ باشد یعنی با سیرجان هم‌درجه باشد، در آن شهرها ایراد ندارد اما سیرجان از نظر اعتبار استثناست. حوزه‌ی عمرانی‌اش بر حوزه‌های دیگر اولویت دارد. در نتیجه همین گرفتاری‌های مالی که در شورا و شهرداری پیش آمده آبروی آقای محبوبی‌زاده و شورا رفت و گرفتاری‌هایی هم برای نظام به وجود آمد، پس می‌طلبید که این بار یک مقدار وسواس بیشتری نسبت به گذشته به خرج دهیم.

شنیده شده آقای معتمدی‌زاده در مصاحبه نمره ۷۸ گرفته است، اخذ این نمره هم ارزشی ندارد؟

اخذ نمره ۷۸ را بنده اطلاع ندارم که گرفته باشد. اما به صراحت بهشان گفتیم که شما تجربه‌تان برای قبول این مسئولیت کم است.آن‌جا بنده به ایشان گفتم شما با مدرک کشاورزی که دارید چقدر فکر می‌کنید عملکرد شهرداری بستگی به نوع مدرک شما است، خود ایشان ادعا کرد که ۲۰ درصد. من معتقدم که کارهای فضای سبز و کارهایی که در حیطه کشاورزی قرار دارند شاید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از فعالیت‌های یک شهردار را به خود اختصاص دهد و حدود ۸۵ درصد از کارهای دیگر شهرداری وابسته به تخصص‌های دیگر است که ایشان ندارد. بعد از آن بنده به ایشان گفتم که ما آمادگی این را داریم که چند سوال تخصصی کتبی از شما بپرسیم که ایشان گفتند که من حاضر به پاسخگویی نیستم و اتاق را ترک کردند. ما علیرغم اینکه احترام می‌گذاریم به همه کسانی که شورا انتخاب می‌کند، علاقه‌مندیم که آینده‌شان مثل گذشتگان نباشد و به همین علت مخالفت می‌کنیم. والا برای ما فرق نمی‌کند که معتمدی‌زاده شهردار باشد یا محبوبی‌زاده و یا عارفی‌نسب.

شنیده شده شما برخورد مناسبی با آقای معتمدی‌زاده نداشتید، این ادعا صحت دارد؟

بله. من صراحت لهجه دارم و به صورت صریح گفتم که شما چقدر سابقه دارید. گفت دو سال شهردار هماشهر بودم؛ همانطور که می‌دانید هماشهر یک روستاست و گفت که یک سال و نیم هم مسئول اداری مالی شهرداری سیرجان بودم. یعنی جمعا سه سال و نیم سابقه تجربه کاری داشته است. من گفتم که این تجربه کاری که شما گفتید بسیار ضعیف است، ایشان خیلی ناراحت و از صراحت لهجه من دلگیر شد و اتاق را ترک کرد. من گفتم که تجربه شما برای اداره شهری مثل سیرجان کافی نیست. و برخورد ناشایست دیگری در کار نبوده است.

موارد ردصلاحیت ایشان شامل حال شهرداران گذشته سیرجان هم می‌شد، بنابراین این شائبه شکل گرفته است که پشت‌پرده این قضایا مسائل سیاسی است؟

زمانی که ما آقای عارفی‌نسب را انتخاب می‌کردیم بحث‌ و گرفتاری‌های مالی که الان دامن‌گیر شهرداری‌ست وجود نداشت، پس می‌طلبد که در این دوره وسواس بیشتری به خرج دهیم. ولی من از حوزه خودم این اطمینان را می‌دهم که سابقه کاری بنده نشان می‌دهد کمترین فعالیت و نگاه سیاسی را داشته‌ام. حالا ممکن است بعضی‌ها این ردصلاحیت را به جناح‌های مختلف ربط دهند ولی خدا می‌داند اگر که ایشان تجربه کاری کافی و تخصص لازم را داشت بنده در حوزه خودم حداقل تایید می‌کردم. این را نچسبانید به فعالیت‌های سیاسی. آقای معتمدی‌زاده ۲۶-۲۷ سال دیگر هنوز می‌خواهد در دولت و نظام کار کند. اجازه دهند ایشان تجربه کاری لازم را کسب کنند تا در آینده بتواند پست‌های مهم‌تری را اداره کند. ایشان نباید با این اقدام هم خودش را خراب کند و هم افراد دیگری را گرفتار کند. ما تجربه آقای محبوبی‌زاده و شهرداران قبلی جلوی چشممان است، چرا به آن‌ها نگاه نمی‌کنیم که عبرت بگیریم.

آیا واقعا می‌توان به صرف جوان بودن و عدم تجربه، شهرداری را که منتخب شوراست، رد صلاحیت کرد؟

ما باید طبق سلسله مراتب کار ‌کنیم تا بتوانیم مراحل ترقی را طی کنیم و نمی‌شود که یکی از سربازی به سرداری، برسد جوانان باید در هر مرحله کسب تجربه کنند و پخته شوند. این نیست که ایشان چون تجربه کافی برای کار ندارد ضایع کردن جوانان محسوب شود. در گذشته تجربه ثابت کرده اگر کسی تجربه کافی ندارد واگذار کردن کار به او ظلم است.

در مدت ۶-۷ ماهی که بازرسان در شهرداری سیرجان مستقر هستند هیچ مورد و مشکلی از آقای معتمدی‌زاده پیدا نکردند، آیا همین سلامت کاری نمی‌تواند مبنای تایید صلاحیت آقای معتمدی‌زاده قرار بگیرد؟

من نمی‌خواهم بگویم این امتیاز مثبت نیست. همه افرادی که در شهرداری سیرجان کار می‌کنند که آلوده نیستند و ممکن است شرایط ایشان را افراد زیاد دیگری در شهرداری داشته باشند. آیا همه آن‌ها واجد شرایط شهردار شدن هستند؟ آیا صرفا همین مولفه کافی‌ست؟ بنده که الان حدود ۳۰ سال است دارم کار می‌کنم و پرونده‌ای هم ندارم آیا می‌توانم استاندار باشم؟ قطعا نمی‌توانم. این دلیل نمی‌شود که اگر من آدم خوبی بودم شهردار خوبی هم باشم. تجربه کافی نداشتن می‌تواند برای یک فرد نقطه ضعف باشد. آقای معتمدی‌زاده آدم خوبی هستند اما تعجب کردم که کارمندی که هنوز باید ۲۷ سال دیگر برای نظام کار کند این‌جوری برای یک پست که آن همه مسئولیت دارد و جلوی چشم خودش دیده که آدم‌هایی به دلیل کم‌تجربگی‌شان از پشت میز، پشت میله‌های زندان قرار گرفتند، باز هم بر این کار اصرار کند. مگر ما نمی‌گوییم این مسئولیت‌ها سنگین است و هرکسی نباید زیر بار این مسئولیت‌ها برود. ما هیچ‌وقت نباید به استقبال این مسئولیت‌ها برویم باید خودمان بشینیم و مانند حضرت علی‌(ع) بیایند دنبال‌مان برای ریاست و پست، نه اینکه خودمان اصرار کنیم که به ما پست بدهید. به والله قسم اگر فردا صبح من را از این مسئولیتی که دارم بردارند بایستی خدا را شکر کنم که این بار سنگین را از دوش من برداشتند.

آیا نماینده شهر سیرجان راجع به صلاحیت یا رد صلاحیت آقای معتمدی‌زاده با شما تماسی داشته‌اند؟

ما با آقای حسن‌پور ارتباطات کاری داریم ولی خدا می‌داند در مورد انتخاب این فرد که باشد یا نباشد روی بنده هیچ تاثیری نداشتند. بنده اصلا نمی‌دانم که آقای حسن‌پور موافق معتمدی‌زاده است یا مخالفش. حداقلش این است که از بنده بپذیرید که ما تحت تاثیر افرادی چون آقای حسن‌پور یا غیر حسن‌پور قرار نمی‌گیریم. اگر ایشان واقعا واجد شرایط بودند با هر جناحی که بود برای ما اولویت داشت. پس به این ماجرا نگاه سیاسی نکنید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)