کد خبر: ۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
نتایج یک تحقیق مشخص کرد
با این وجود تحقیقات مستقل هفته‌نامه پاسارگاد نشان می‌دهد آرسنیک موجود در آب شرب سیرجان در برخی مناطق تا ۱۷ برابر حد مجاز است.
هفته‌نامه پاسارگاد نوشت: با وجود آنکه چند ماه است شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اعلام کرده به دلیل بالا بودن میزان آرسنیک در آب شرب شهرستان سیرجان، قصد دارد ایستگاه‌های تصفیه آب در سیرجان نصب کند؛ اما باز هم اطلاعات دقیقی درباره میزان آرسنیک موجود در آب و جزییات طرح منتشر نشده و حتی برخی مسوولان شهری از سخن گفتن شفاف در این باره پرهیز می‌کنند. با این وجود تحقیقات مستقل هفته‌نامه پاسارگاد نشان می‌دهد آرسنیک موجود در آب شرب سیرجان در برخی مناطق تا ۱۷ برابر حد مجاز است.

اخیرا شرکت آب و فاضلاب از شهرداری تقاضا کرده زمین مورد نیاز برای احداث ۵۰ تصفیه خانه را در اختیار شرکت پیمانکار طرح قرار دهد که این تقاضا با مخالفت شورای شهر سیرجان روبرو شد و برخی اعضای شورای شهر به گونه‌ای سخن گفتند که گویی از بالا بودن «آرسنیک» در آب شرب شهر بی‌خبر هستند و درباره پایین بودن کیفیت آب شرب تشکیک کردند.

برخی دیگر هم با اصل طرح موافق بودند اما روش اجرای طرح یعنی احداث تصفیه‌خانه و فروش آب در گالن را غیرعملی دانستند. اختلاف نظر شورای شهر و شهردار با مدیر شرکت آب و فاضلاب سیرجان موجب شد تصمیم‌گیری درباره شکل همکاری شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به بعد از «بررسی های کارشناسی» موکول شود.

تحقیقات مستقل «پاسارگاد» درباره وضعیت «آرسنیک»
هر چند تاکنون نتیجه بررسی‌های کارشناسی اعلام نشده اما هفته‌نامه پاسارگاد دو هفته قبل با ارسال پنج نمونه آب شرب به یک آزمایشگاه معتمد سازمان استاندارد، از این آزمایشگاه تقاضا کرد میزان آرسنیک موجود در آب را بررسی کند.

سه نمونه از آب‌های ارسالی مربوط به خیابان‌های ولی عصر، شریعتی و بلوار طاهره صفارزاده است. همچنین دو نمونه آب (خیابان‌های ولی عصر و صفارزاده) پس از تصفیه به وسیله یک دستگاه معتبر تصفیه آب خانگی، برای آزمایش ارسال شد تا تاثیر دستگاه‌های تصفیه خانگی بر میزان آرسنیک هم سنجیده شود. نتایج به دست آمده (جدول مندرج در همین گزارش) دو نتیجه روشن را نشان می‌دهد اول اینکه آب شرب سیرجان ـ دست کم در سه منطقه مورد اشاره ـ با مشکل بالا بودن میزان آرسنیک روبروست. نتیجه دوم اینکه دستگاه‌های معتبر تصفیه خانگی که از سیستم RO برای تصفیه آب بهره می‌برند توانایی کاهش میزان آرسنیک را دارند. به طوری که در نمونه شماره ۲ آب بعد از تصفیه به استاندارد نزدیک شده اما هنوز مقداری بالاست و در نمونه شماره ۴ به درجه استاندارد رسیده است.

پیش از این مجید میرشاهی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیرجان در جلسه علنی شورای شهر گفته بود دستگاه‌های تصفیه خانگی قادر به کاهش میزان آرسنیک موجود در آب نیستند. اما نتایج اعلام شده از سوی آزمایشگاه معتمد سازمان استاندارد درباره دو نمونه ارسالی هفته‌نامه پاسارگاد این ادعا را تایید نمی‌کند. به عبارت دیگر استفاده از دستگاه‌های تصفیه معتبر دارای سیستم RO به شرط رعایت اصول فنی همچون تعویض به موقع فیلترهای دستگاه، می‌تواند مفید باشد.

در نمونه ارسالی پاسارگاد به آزمایشگاه، دستگاه تصفیه آب، مقدار آرسنیک را کاهش داده است ولی به‌دلیل اینکه تحقیق درباره دستگاه‌های تصفیه آب نیازمند پژوهش جامع است، نشریه پاسارگاد به دلیل تنوع دستگاه‌ها و ملاحظات علمی، استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و یا نوع خاصی از این دستگاه‌ها را تایید یا توصیه نمی‌کند.

آرسنیک چیست و چه مضراتی دارد؟
شاید برای بسیاری از شهروندان سیرجانی این سوال پیش آمده باشد که «آرسنیک» چیست؟ و وجود آن در آب آشامیدنی چه مضراتی را می‌تواند برای انسان در پی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها توضیحات دکتر سیدمرتضی احتشام‌فر، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد قبال تامل است.

احتشام‌فر در وبسایت رسمی‌اش نوشته است: «این شبه فلز در فرم غیر آلی خود بسیار سمی است. آب آشامیدنی، محصولات آبیاری شده با آب آلوده و مواد غذایی تهیه شده با آب آلوده، منابع اصلی دریافت این ماده سمی هستند. در حال حاضر، حد مجاز آرسنیک در آب آشامیدنی ۱۰ میکروگرم / لیتر است، هر چند این مقدار به عنوان دستورالعمل موقت به دلیل مشکلات اندازه‌گیری و مشکلات عملی در حذف آرسنیک از آب آشامیدنی تعیین شده است.»

به نوشته همین وبسایت و به گزارش سازمان جهانی بهداشت: آرسنیک موجود در آب آشامیدنی و مواد غذایی، در دراز مدت می تواند موجب ضایعات پوستی و سرطان گردد. آرسنیک همچنین با افزایش بیماریهای قلبی عروقی، آسیب به سیستم عصبی و دیابت در ارتباط است. اطلاعات اخیر نشان دهنده واقعیاتی نگران کننده در رابطه با خطر ناشی از آرسنیک در آب آشامیدنی، آبیاری محصولات غذایی و فراوری آنها است.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حیدری نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
1
با سلام
در صورت امکان نتایج آنالیز نمونه آبهای برداشت شده برای آرسنیک در سیرجان رو داشته باشم. ممنون
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
با سلام
آیا امکان دریافت نتایج وجود دارد؟
با تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)