کد خبر: ۷۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
آمادگی در برابر حوادث و بحران ها نباید به نیروهای امدادی ، نظامی ، انتظامی و... خلاصه شود و آمادگی اطلاع رسانی و انتشار اخبار صحیح با سرعت، دقت و به صورت پیوسته نیز نیاز به آمادگی ویژه دارد.
عباس تقی زاده در یادداشت ارسالی خود نوشت:

زلزله بم، زلزله زرند، سقوط هواپیمای ایلیوشین سپاه، زایمان زنی زیر نور موتور سیکلت در زمان قطع برق در بیمارستان شهداد، شیوع مسمومیت غذایی در اندوهجرد، قتل های زنجیره ای، به رگباربستن مسافران در دوراهی دارزین، تنها نمونه هایی از حوادث خبرساز و بحران هایی هستند که در استان کرمان به وقوع پیوسته اند. ابعاد این حوادث از سطح منطقه ای، استانی تا ملی و بین المللی در نوسان بوده است.

و اینک شیوع بیماری آنفلوآنزا و متاسفانه فوت تعدادی از هموطنان عزیز در اثر ابتلا به این بیماری به بحران جدید کرمان تبدیل شده است.

طبیعی است مردم در این مواقع بیش از پیش تشنه اخبار موثق و صحیح از منابع و مراجع اصلی هستند و در فضای اطلاع رسانی ناکافی و اقناع نکننده، بازار شایعات داغ می شود و علاوه بر بحران بیماری، بحران دیگری در زمینه اطلاع رسانی به وقوع می پیوندد که مدیریت آن، اگر نگوییم غیر ممکن که بسیار سخت و دشوار است.

خوشبختانه از زمان شیوع بیماری آنفلوآنزا، مدیران مرتبط در همه سطوح راهبردهای اطلاع رسانی درستی را انتخاب کردند که بدون شک در این میان باید به نقش تصمیم ساز مدیریت سیاسی استان اشاره داشت که اطلاع رسانی صحیح را از مردم دریغ نکردند.

تجربه اطلاع رسانی شفاف درباره بیماری آنفلوآنزا، تجربه موفقی در مدیریت بحران و اقناع افکار عمومی است که تا کنون به عطش خبر نزد مردم پاسخ داده است.

نگاهی به شیوه اطلاع رسانی مشخص می سازد که سه دستگاه شامل دانشگاه علوم پزشکی و موسسات وابسته به آن، آموزش و پرروش و ستاد بحران استان کرمان، از مهم ترین دستگاه های درگیر در موضوع هستند.

تا کنون از سوی هر سه دستگاه یادشده، اطلاع رسانی هایی صورت پذیرفته، اما با توجه به وسعت انتشار بیماری و تشنگی افکار عمومی به اخبار موثق با تواتر اطلاع رسانی بالا و فعالیت غیررسمی و لحظه به لحظه اطلاع رسانی شهروندان در شبکه های مجازی اجتماعی که موج های خبری تازه ای را ایجاد کرده است نیاز به تشکیل ستاد خبری در مواقع بحرانی به شکل متمرکز با هدف سرعت و دقت در اطلاع رسانی دقیق و جامع ضروری است.

پیشنهاد می شود ستاد اطلاع رسانی ویژه ای در خصوص شیوع بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان تشکیل شود و اخبار دستگاه های مرتبط با موضوع، از طریق این ستاد در اختیار رسانه ها قرار گیرد ضمن آنکه این ستاد به صورت تلفنی، برخط (آنلاین) و مداوم (۲۴ساعته) پاسخگوی خبرنگاران و مردم باشد.

عملکرد مطلوب روابط عمومی های دانشگاه علوم پزشکی و مراکز وابسته، آموزش و پرروش و استانداری در تغذیه خبری صداوسیما، خبرگزاری ها، مطبوعات و سایر رسانه ها ستودنی است اما انسجام و تمرکز مدیریتی در چنین مواقعی، نقش مهمی در جلوگیری از شایعات و تسهیل اطلاع رسانی شفاف خواهد داشت.

به امید خداوند این بحران فروکش خواهد کرد اما به یاد داشته باشیم که فعالیت اطلاع رسانی در زمان پس از بحران نیز باید ادامه داشته باشد تا نتیجه عمل و تلاش نیروهای درمانی، پزشکی و اجرایی و... به ثمر بنشیند.

در شرایط کنونی،ارایه گزارش های مستند از فعالیت تیم های پزشکی و آموزشی، حس اطمینان، امید و اعتماد را به مردم منتقل خواهد کرد و صرف انتشار هشدار ها و توصیه ها، کافی نیست.

هدف بزرگنمایی ابعاد بحران نیست بلکه ایجاد تصویری واقعی در ذهن مخاطب و اطمینان از فعالیت های درمانی و پیشگیرانه در کنار افزایش مشارکت و همراهی مردمی است.

با مرور اخبار روزهای گذشته می توان گفت روابط عمومی ها به راحتی با کم کاری و مخفی کردن اطلاعات می توانستند جوی متشنج و هراسان را در افکار عمومی دامن بزنند اما با هوشمندی و شهامت اطلاع رسانی شفاف به پشتوانه مدیران، شاهد گذر از بحرانی هستیم که می توانست ابعاد غیر قابل کنترلی به خود بگیرد.

کرمان، استانی بزرگ و بحران خیز است و لزوم تشکیل ستاد خبری و اطلاع رسانی در مواقع بحران حیاتی و ضروری است. علاوه بر این دقت نظر و پیش بینی مواردی که می تواند در آینده به بحران تبدیل شود می تواند از وظایف این ستاد باشد.قدر شناسی از اهالی رسانه در بحران و آموزش های احتمالی و مورد نیاز مدیرانی که با رسانه ها در ارتباط و پاسخگوی سوالات تلفنی و مصاحبه های تلویزیونی و حضوری خبرنگاران هستند هم می تواند از وظایف دیگر این ستاد باشد تا نحوه اطلاع رسانی شفاف و بدون ابهام باشد.

آمادگی در برابر حوادث و بحران ها نباید به نیروهای امدادی ، نظامی ، انتظامی و... خلاصه شود و آمادگی اطلاع رسانی و انتشار اخبار صحیح با سرعت، دقت و به صورت پیوسته نیز نیاز به آمادگی ویژه دارد.

فراموش نکنیم در دنیای رسانه ای شده امروز، اگر ما اطلاعات را به موقع در اختیار مردم نگذاریم منابع رسانه ای دیگر که ممکن است اهدافشان در تضاد با ما باشد به منبع خبری و اطمینان بخش افکار عمومی تبدیل شود مراقبت کنیم چنین جایگزینی هایی رخ ندهد و همواره سطح اعتماد مردم را به رسانه ها، مدیران و روابط عمومی ها بالا نگه داریم.
برچسب ها: آنفلوآنزا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)