کد خبر: ۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان خبر داد:
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه حوزه چرخه مالی قاچاقچیان، جزء حلقه‌های دست نخورده مبارزه با موادمخدر در کشور است تصریح کرد: جریان مالی و اقتصادی قاچاقچیان نگاه ویژه‌ای به جریان پولشویی دارد، لذا باید دستگاه‌های اقتصادی و مالی در کنار دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشارکت همه جانبه‌ای را در این راستا داشته باشند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه حوزه چرخه مالی قاچاقچیان، جزء حلقه‌های دست نخورده مبارزه با موادمخدر در کشور است تصریح کرد: جریان مالی و اقتصادی قاچاقچیان نگاه ویژه‌ای به جریان پولشویی دارد، لذا باید دستگاه‌های اقتصادی و مالی در کنار دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشارکت همه جانبه‌ای را در این راستا داشته باشند.

به گزارش گفتارنو به نقل از ایسنا؛ "حسین چناریان" با تشریح آخرین وضعیت از عملکرد این شورا در سال جاری و در حوزه مقابله با موادمخدر با بیان اینکه بیش از 6500 تن موادمخدر در کل کشور کشف می‌شود گفت: بیش از 60 درصد از مواد مخدری که وارد مرزهای شرقی کشور می‌شود از استان کرمان عبور می کند و می‌توان به جرات گفت که کرمان جزء استان هایی است که به دلیل این موضوع، تبعات، خسارات و هزینه زیادی به آن تحمیل شده است.

وی با اینکه متاسفانه استان کرمان در حوزه کشفیات جزء استان‌های مطرح بوده و در یک بازده 10 ساله رتبه اول و یا دوم کشور را در حوزه مبارزه با موادمخدر به خود اختصاص داده است بیان کرد: طی سال گذشته در استان کرمان بیش از 107 تن انواع مواد مخدر کشف شده بود این در حالی است که تا پایان 9 ماهه سال جاری 79 تن و 296 کیلوگرم انواع موادمخدر در استان کشف و ضبط شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 7 درصد افزایش کشف روبرو بوده‌ایم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه افزایش کشف در سال جاری به جهت برخورد با چند باند اصلی قاچاق موادمخدر بوده است تصریح کرد: بیشترین نوع ماده مخدر کشف شده در سال جاری در استان کرمان مربوط مواد مخدر سنگین و پرخطر مانند هرویین و مرفین بوده است به طوری که در کشف هرویین نسبت به سال گذشته با 79 درصد افزایش روبرو بوده ایم به گونه‌ای که در سال 93 مقدار یک تن و 151 کیلوگرم کشف شده بود اما در 9 ماهه سال جاری 2 تن و 65 کیلوگرم هرویین در استان کشف شده است.

افزایش 17 درصدی کشفیات حشیش، 187 درصدی مرفین و 118 درصدی شیشه

چنارایان با اشاره به افزایش 17 درصدی کشفیات حشیش، 187 درصدی مرفین و 118 درصدی شیشه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان کرمان گفت: در حوزه کشفیات نیروی انتظامی استان کرمان همانند سال گذشته اکتشافات مواد مخدر را داشته است اما اداره اطلاعات با افزایش صد درصدی در کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

چناریان در ادامه با اشاره به کشف 54 کیلوگرمی شیشه در استان کرمان طی سال جاری تصریح کرد: کشفیات اخیر در استان کرمان نشان می‌دهد که قاچاقچیان رو به سمت مواد صنعتی و همچنین پر خطر آورده اند به طوری که در سال جاری  2 تن و 50 کیلوگرم ترکیب قاچاق از نوع مواد پر خطر بوده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه در گذشته موادمخدر صنعتی تنها از مرزهای غربی وارد کشور می‌شد، بیان کرد: در سال جاری بیش از 2 محموله مخدر صنعتی از شرق کشور وارد استان کرمان شد که نشان می‌دهد کشورهای شرقی ایران دیگر تنها تولید کنند موادمخدر سنتی نیستند و آنها نیز به سمت موادمخدر صنعتی و پرخطر روی آورده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تقدیم 2 شهید مبارزه با موادمخدر در استان کرمان طی سال جاری، به میزان پولشویی ناشی از موادمخدر در استان و کشور اشاره کرد و تصریح کرد:هدف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک مقابله همه جانبه و جامع است به طوری که ما به صرف برخورد با مواد مخدر اکتفا نمی‌کنیم بلکه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان نیز توجه ویژه‌ای داریم و آنها را نیز در چرخه مبارزه قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه حوزه چرخه مالی قاچاقچیان، جزء حلقه‌های دست نخورده مبارزه با موادمخدر در کشور است تصریح کرد: جریان مالی و اقتصادی قاچاقچیان نگاه ویژه‌ای به جریان پولشویی دارد، لذا باید دستگاه‌های اقتصادی و مالی در کنار دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشارکت همه جانبه‌ای را در این راستا داشته باشند.

استفاده راحت قاچاقچیان از سیستم پولی و مالی کشور

 دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه دستگاه قضایی به عنوان دستگاه مسوول و ناظر می‌تواند در کنار دستگاه‌های امنیتی و اقتصادی وارد حوزه مالی و اقتصادی قاچاقچیان موادمخدر شود تصریح کرد: می‌توان با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط، در عرصه مالی، ضربه سنگینی را به قاچاقچیان وارد کرد که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

چناریان با بیان اینکه در حوزه چرخش مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر در استان و حتی کشور رقم دقیقی وجود ندارد بیان کرد: بخش عمده ای از سرمایه مالی قاچاقچیان در قالب جریان پولشویی، دست نخورده باقی مانده است و امید است با تاکیدات دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ورود جدیدتری به بنیان های اقتصادی و مالی قاچاقچیان داشته باشیم.

وی با انتقاد از اینکه قاچاقچیان در کشور به راحتی و بدون نگرانی می‌توانند از سیستم پولی و مالی کشور استفاده ‌کنند، افزود: قاچاقچیان به معنویت جامعه ما ضربه وارد خواهند کرد و تلاش‌های زیادی را برای زیر سوال بردن مقدسات دارند و یکی از حلقه های مفقوده مبارزه با موادمخدر مسایل اقتصادی این افراد است که به راحتی در سطح کشور اقدامات معاملاتی و ... را انجام می‌دهند که برخوردی با آنها نمی‌شود و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

بازنگری در حوزه مجازاتها

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان خواستار بازنگری در حوزه مجازاتها شد و با اشاره به لایحه حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان صریح کرد: اینکه بگوییم اعدام صرفا در کنار سایر عوامل موثر در مبارزه با مواد مخدر‌ از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری می‌کند، صحیح نیست اما باید کارکردهای حوزه مواد مخدر را در هر مقطعی از زمان بازنگری کنیم.

چناریان با بیان اینکه حوزه مواد مخدر یک حوزه ام‌الفسادی بر تمامی جرائم اجتماعی است، تصریح کرد: تحقیقات و آمارها نشان‌ می‌دهد که 70 درصد از سرقت‌های خرد و 40 درصد از عوامل طلاق، ناشی از اعتیاد است.

وی با بیان اینکه مواد مخدر موضوع مهمی است که تبعات و ابعاد گسترده‌ای از جمله تصادفات، نزاح و ... را برای جامعه در بر دارد، اظهار کرد: تعداد زیادی از قاچاقچیان در زندان‌ها بسر می‌برند، در حالی است که شاید برخی از این افراد در بیرون از زندان بتوانند مفیدتر باشند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با تاکید بر اینکه باید قانون هدفمندی را برای کاهش اعتیاد در کشور داشته باشیم تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است درصدی از اعتیاد در کشور کاهش پیدا کند حال جای سوال است که این کاهش اعتیاد با چه برنامه‌ای صورت خواهد گرفت؟ و معتقدم باید با یک قانون هدفمند مبارزه با موادمخدر این کاهش اعتیاد صورت گیرد و اگر غیر از این باشد، این پیش‌بینی تحقق نخواهد یافت.

چناریان در ادامه با اشاره به وجود کارگاه‌های ساخت شیشه در سنوات گذشته در استان کرمان اظهار کرد: مواد مخدر صنعتی، موادی هستند که از ترکیب پیشتازهایی ساخته می شوند که به جهت عدم آگاهی مردم، این مواد اسیدی (پیشتازه‌ها) براحتی و حتی برخی از این مواد در داروخانه‌های کشور در دسترس مردم قرار می گیرند و در نتیجه امکان تهیه مواد صنعتی به صورت آشپزخانه‌ای و کارگاه‌های کوچک در کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری کارگاهی برای ساخت شیشه در کرمان وجود نداشته است اما با چند باند ورود موادمخدر صنعتی که از خارج از استان وارد شده بودند، برخورد شد.

چناریان با اشاره به مرگ و میر روزانه 9 نفر در کشور بر اثر مواد مخدر اظهار کرد: به دلیل اقدامات گسترده‌ای که در حوزه پیشگیری، درمان و مشارکت در کشور صورت گرفته است توانسته‌ایم میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد را در کشور کاهش دهیم به طوری در استان کرمان در سنوات گذشته روزانه یک نفر بر اثر اعتیاد کشته می‌شد و امروز این آمار به کمتر از یک نفر رسیده است.

سن اعتیاد در استان کرمان کاهش یافته است

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان درباره میزان مصرف مواد مخدر در مدارس و همچنین سن اعتیاد در استان نیز به ایسنا گفت: متاسفانه سن اعتیاد در استان کرمان کاهش یافته است به طوری که در گذشته سن اعتیاد در در مراکز آموزشی استان بین سنین 15 تا 17 سال بوده که هم اکنون این سن به 10 تا 11 سال رسیده است اما در رابطه با نرخ شیوع مصرف مواد مخدر عدد قابل ملاحظه‌ای در دسترس نیست اما استان کرمان با متوسط کشوری در این حوزه تقریبا برابر است و میزان نرخ شیوع مصرف زیر یک درصد در بین دانش آموزان استان است.

وی با بیان اینکه میزان نرخ شیوع مصرف موادمخدر در بین دانشجویانی کرمانی زیر 0.9 درصد است تصریح کرد: در برخی از استان‌های کشور نرخ شیوع مصرف موادمخدر در بین دانشجویان 1.8 و یا حتی 1.9 درصد می باشد اما در بین جمعیت بزرگسال و عادی نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در استان کرمان بالاتر از میانگین کشوری است.
 
چناریان با بیان اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر در حوزه غربالگری دانش آموزان و دانشجویان در معرض خطر اقدامات خوبی در استان کرمان صورت گرفته است اظهار کرد: دلایل زیادی برای نگرانی اعتیاد جوانان در استان کرمان وجود دارد به طوری هم اکنون نقاط آلوده و آسیب پذیر گسترده‌ای در استان حتی شهر کرمان مانند شهرک پدر، شهرک صنعتی (کوره)، میدان سرآسیاب و بیرم‌آباد و ... وجود دارد که متاسفانه از دید مسئولین و مردم دور مانده است و سبب شده این مکان‌ها، حیات خلوتی برای افراد آسیب دیده شده باشد.

افزایش 5 درصدی نرخ شیوع به اعتیاد در بین زنان کرمانی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه برخی مسئولین نسبت به اعتیاد در این مکان‌ها و حتی در بین جوانان و نوجوانان استان بی اعتنا هستند اظهار کرد: متاسقانه در بین زنان کرمانی نرخ شیوع به اعتیاد در یک بازه 5 ساله، 5 درصد افزایش پیدا کرده است ضمن آنکه در کاهش سن اعتیاد در بین زنان کرمانی نیز با 3 درصد کاهش روبرو شده‌ایم.

وی با بیان اینکه هم اکنون نرخ شیوع به مصرف مواد مخدر در استان 4.7 درصد است اظهار کرد: این عدد هم اکنون در بین زنان استان کرمان یک درصد است که نرخ افزایش اعتیاد زنان کرمانی به موادمخدر صنعتی، 15 درصد نسبت به مردان افزایش پیدا کرده است که جای نگرانی دارد.

چناریان با بیان اینکه آرایشگاه و باشگاه‌های زنانه از عوامل موثر در افزایش اعتیاد زنان به مصرف موادمخدر صنعتی می باشد اظهار کرد: متاسفانه نظارت و کنترل در این زمینه بسیار کم است.

افزایش 18 درصد شیوع به مصرف قلیان در بین دانش‌آموزان کرمانی

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان بیان کرد: اگر اعلام می کنیم که نرخ شیوع به مصرف مواد مخدر در استان کرمان برای دانش‌آموزان زیر یک درصد است اما متاسفانه شیوع به مصرف قلیان در بین دانش‌آموزان کرمانی 18 درصد و مصرف سیگار 27 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از تنباکوهای میوه‌ای، مواد صنایعی وجود دارد تصریح کرد: ما هنوز نتوانستیم درباره قلیان تصمیم‌گیری درست و منطقی را در استان و حتی کشور کنیم این در حالی است که حوزه اعتیاد زمینه‌های بسترسازی دارد به طوری که آمارها نشان می‌دهد افراد متمایل به کشیدن قلیان، گرایششان به سمت مواد مخدر 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

چناریان با تاکید بر اینکه وقتی که یک دختر جوان جرات سیگار و قلیان پیدا کرد، احتمال اعتیادش نسبت به دیگران 30 درصد بالاتر خواهد رفت اظهار کرد: متاسفانه امروز در استان کرمان میزان شیوع مصرف مشروبات با قلیان برابری می‌کند .

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با بیان اینکه باید با آگاهی و آموزش از پیشرفت مصرف قلیان و ... در جامعه جلوگیری کرد گفت: سازمان‌های همکار همانند دانشگاه‌ها، نقطه های هدف ما هستند به طوری که هم اکنون اعتبار خوبی برای آموزش و آگاهی رساندن به افراد در آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سازمان‌های دولتی و محلات برای پیشگیری از اعتیاد اختصاص داده شده است بنابراین باید همت خود را افزایش دهند.

طرح پایش دانشجویان و دانش آموزان

چناریان با اشاره به طرح پایش دانشجویان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که 17 درصد از دانشجویان ورودی به دانشگاه‌ها، در معرض خطر هستند بنابراین در طرح پایش، به دنبال شناسایی این افراد و ارائه آموزش‌های لازم به این افراد هستیم ضمن آنکه برای مقاطع دانش آموزی نیز این طرح را از مقاطع پیش از دبستان آغاز کرده‌ایم که این برنامه‌ها پیرو برنامه‌های جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان اظهار کرد: موسسات مردم نهاد هم در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر هستند اما متاسفانه تاکنون ساماندهی خوبی در این مراکز انجام نشده است و معتقدم باید این موسسات اهداف خود را هم راستا و برنامه‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند تا بسیاری از حوزه‌ها ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه در سال 95، در حوزه مشارکت‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مبارزه با موادمخدر، اولویت اولمان، شناسایی، ساماندهی و هم افزایی فعالیت‌ها موسسات مردم نهاد است اظهار کرد: NGO ها درحوزه آگاه‌سازی، مشارکت و حتی درمان از ظرفیت‌های خوبی برخوردارند که بنا داریم در سال آینده به استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها بپردازیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان به راه‌اندازی مرکز بازپروی زنان خیابانی و آسیب دیده اشاره کرد و گفت:  در حوزه بازپروی الویت، مردان آسیب دیده و پر خطر بود که در این صورت از زنان غافل می‌شدیم و در نهایت توانستیم مرکزی را جنب مرکز ماده 16 برای زنان آسیب دیده با ظرفیت 150 نفره که مهارت آموزی های زیادی در آنجا انجام می شود راه‌اندازی کنیم.

همه متادون‌هایی که از خارج کشور وارد می‌شوند ناخالصی دارند

چناریان با بیان اینکه 120 هزار معتادین وابسته مواد مخدر و 1200 نفر زنان معتاد در جامعه ما وجود دارد، درباره نگهداری و وضعیت موادمخدر کشف شده اظهار کرد: موادی که کشف می شود بر اساس صورت جلسه های قانونی در انبارهای هوشمند نگهداری و بخشی از این مواد بر اساس پروتوکل های کشور برای ساخت دارو مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در ادامه با بیان اشاره به پدیده قاچاق دارویی وابسته به مواد مخدر در کشور نیز به ایسنا گفت: متادون و ترامادول برای ترک اعتیاد معتادین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما متاسفانه متادون قاچاق که از خارج کشور وارد می‌شود به همراه خود بیماری می‌آورد زیرا از مواد ناخالصی زیادی برخوردارند به طوری که همه متادون‌هایی که از خارج کشور وارد می‌شوند یا ناخالصی دارند و یا تاریخ مصرف گذشته اند که افراد نیازمند برای خرید داروهای خود باید به مراکز معتبر روند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)