کد خبر: ۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بالارفتن سن ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل مهم کاهش نرخ باروری و موالید در ایران است
مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بالارفتن سن ازدواج و افزایش طلاق یکی از عوامل مهم کاهش نرخ باروری و موالید در ایران است

به گزارش ایرنا دکتر' محمد اسماعیل مطلق ' سه شنبه در همایش تبیین سیاستهای جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: در سال 1362 نرخ باروری 8.6 بود که این رقم هم اکنون به 1.8 کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه در سال 1391 درهرساعت حدود 16 طلاق اتفاق می افتاد و این رقم در سال 1392 به 18 طلاق در ساعت رسید افزود : 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند که 14 درصد از این موارد مربوط به یکسال اول و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی است.

این مقام مسوول همچنین کاهش نرخ باروری، به هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده در صورت تربیت نادرست، افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری، بالاتر بودن احتمال افسردگی اجتماعی، اضطراب و وابستگی بین فردی را از عوارض تک فرزندی عنوان کرد.

مطلق ، سقط جنین را از دیگر عوامل موثر در کاهش نرخ باروری دانست و تصریح کرد: براساس یک بررسی بالغ بر 220 هزار سقط در کشور در سال 1391 رخ داده است که از این میزان افزون بر 120 هزار مورد سقط غیر قانونی و حدود 100 هزار مورد به دلایل پزشکی بوده که از این تعداد تنها هفت هزار مورد با مجوز پزشکی قانونی صورت گرفته است.

دکتر مطلق، وجود بیمارهای خاص (هپاتیت و ایدز) را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت C و حدود دو درصد به هپاتیت B مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ابتلا به ایدز از طریق تماس جنسی به بیش از 30 درصد رسیده گفت: بالغ بر 90 هزار آلوده به ویروس ایدز در کشور برآورد و بیش از 27 هزار مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه نرخ کلی باروری به متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، گفته می شود افزود: برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، نرخ باروری باید به حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) برسد.

همایش همایش تبیین سیاست های جمعیتی با حضور یکصد نفر از کارشناسان و پزشکان در سالن دکتر قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)