کد خبر: ۱۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
شاید حرف‌زدن درباره اخلاق پیروزی و شکست نیازمند پیش‌کشیدن موضوع کلی‌تر و عمومی‌تر اخلاق در سیاست باشد.
محمدعلی ابطحی در یادداشتی که روزنامه اعتماد آن را منتشر کرده است نوشت:شاید حرف‌زدن درباره اخلاق پیروزی و شکست نیازمند پیش‌کشیدن موضوع کلی‌تر و عمومی‌تر اخلاق در سیاست باشد.
 در کشوری که اسلام دین رسمی‌اش است، اسلامی که مهم‌ترین رسالت پیغمبرش، رسالتی اخلاقی است، رعایت اخلاق در همه عرصه‌ها و ازجمله سیاست بیش از دیگر کشورها موردانتظار است. اما آنچه در سیاست دیده می‌شود، چیزی جز این است. به‌ویژه در دوره‌ای از تاریخ جمهوری اسلامی ایران، شاهد بودیم که بداخلاقی‌های سیاسی به عرف تبدیل شده بود و در میان بالاترین سطوح مدیران جامعه و مسئولان دولتی و رسانه‌های حامی آنها، این بداخلاقی‌ها رواج داشت. به‌طوری‌که نه‌تنها بداخلاقی ضدارزش محسوب نمی‌شد که مورد تقدیر و تشویق هم قرار می‌گرفت.
اما انتخابات هفتم اسفندماه نشان داد بداخلاقی سیاسی در میان مردم ایران جایی ندارد و چه‌بسا که شکست افراط‌گرایان بداخلاق را نیز بتوان ناشی از همین دانست. اوج این بداخلاقی‌ها انتساب جریان اصلاح‌طلب که موردپذیرش شورای نگهبان هم بود، به انگلیس برای رسیدن به اهداف خاص بود. اما نتیجه نشان داد که بداخلاقی موردپذیرش جامعه نیست. جامعه‌ای که بااخلاق و آرام از یک گذر مدنی عبور کرد، نشان داد بداخلاقی را با بداخلاقی جواب نمی‌دهد بلکه مسیرهای مدنی را در این زمینه طی می‌کند. این خود باید درسی برای همه جناح‌ها در کشور باشد. با وجود این معتقدم رعایت اخلاق پیروزی، در این روزها از رعایت اخلاق شکست دشوارتر و مهم‌تر است.
مهم‌ترین ویژگی اخلاق پیروزی آن است که هر جناح و گروهی که در رقابت انتخاباتی پیروز شد، جناح رقیب را حذف‌شده نبیند و بداند که رقیب هم جزئی از جامعه ایران است. به همین دلیل است که جناح پیروز باید شرایطی را ایجاد کند تا همه بتوانند در آن برای خدمت به مردم تلاش کنند. از همین رو انتخاب‌شدگان از این لحظه به بعد وظیفه بسیار مهمی برای خدمت به مردم دارند. زیرا این مردم بودند که با تمام دلخوری‌ها هفتم اسفندماه را به روزی تاریخی تبدیل کردند و این حضور است که باید از آن پاسداری شود. با استفاده از این حضور باید بتوان امنیت را که نقطه عطف جامعه ماست، حفظ کرد. 
انتخابات هفتم اسفندماه نشان داد تندروی‌ها و بداخلاقی‌ها جایی در جامعه ما ندارد و این اعتدال است که باید جایگزین آنها شود. بنابراین باید نسبت به خطر رعایت‌نکردن اخلاق پیروزی هشدار داد و از همه خواست که به جای حذف یکدیگر به خدمت فکر کنند و بدانند اگر در این مسیر دچار بداخلاقی شوند در بزنگاهی دیگر موردپذیرش مردم قرار نخواهند گرفت. در پایان لازم می‌دانم به سهم خودم از جناب آقای غلامعلی حدادعادل تشکر کنم که در برابر موج جوک‌سازی‌ها که گاهی این یا آن جناح هم برایش فرقی ندارد و به همه می‌تازد، سعه‌صدر و تحمل لازم را نشان دادند و امیدوارم این رفتارها جای بدرفتاری‌ها را در ایران بگیرد.
برچسب ها: ابطحی ، حدادعادل
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)