کد خبر: ۱۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست خبری جشنواره شعر یار و یادگار؛
حجت الاسلام و المسلمین کمساری در نشست خبری نهمین جشنواره شعر یار و یادگار با تأکید بر حضور تمامی سلایق در جشنواره امسال از حضور چهره های نام آشنای انقلاب به عنوان دلیلی برای این موضوع سخن گفت.
حجت الاسلام و المسلمین کمساری در نشست خبری نهمین جشنواره شعر یار و یادگار با تأکید بر حضور تمامی سلایق در جشنواره امسال از حضور چهره های نام آشنای انقلاب به عنوان دلیلی برای این موضوع سخن گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ نشست خبری نهمین جشنواره شعر یار و یادگار با حضور رییس شورای سیاست گذاری، دبیر علمی و دبیر اجرایی جشنواره در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد.


حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رییس شورای سیاست گذاری این جشنواره در ابتدای این نشست اظهار کرد: یکی از وظایف مهم مؤسسه ترویج اندیشه و تبیین شخصیت امام خمینی است و معرفی ایشان به آهاد جامعه است و در این راستا تعبیری هم که از نشر در مؤسسه می شود اعم از انتشارات است. طبیعتأ در راستای مأموریت اصلی مؤسسه یکی از برنامه های در دستور کار ما برگزاری برنامه ها، کنگره ها و همایش ها است و استفاده از زبان هنر به عنوان رساترین و نافذترین زبان در معرفی شخصیت حضرت امام نقشی اساسی ایفا می کند.

وی ادامه داد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در بخش معاونت فرهنگی مسئولیت برگزاری جشنواره ها را بر عهده دارد همان گونه که ما برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری روح الله را در دستور کار قرار دادیم که در بخش های مختلف برگزار می شود مانند جشنواره شعر که با نام یار و یادگار شکل گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: جشنواره شعر یار و یادگار پیشینه ای 8 ساله دارد البته در دو سال اخیر با تغییراتی همراه بوده و امسال هم تغییراتی داشته است. قبلأ جشنواره یار و یادگار تنها جشنواره های ادبی بود که به اندیشه امام در قالب های شعر، نثر و آثار وبلاگی می پرداخت اما از سال گذشته رویکرد اقتصادی تری را در پیش گرفت و به سمت شعر در قالب های مختلف کلاسیک و آزاد حرکت کرد.

حجت الاسلام و المسمین کمساری همچنین کفت: علاوه بر تغییراتی که در حوزه شعر در جشنواره امسال صورت گرفت تغییرات دیگری هم ایجاد شد که موجب رونق جشنواره شد از جمله در نظر گرفتن شورای سیاست گذاری متشکل از صاحب نظران و چهره های مؤثر و نام آشنای انقلاب و فعالیت هایی از جمله انتخاب آثار برتر و انتخاب داوران جشنواره به عهده این شورا گذاشته شد.

وی افزود: اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره را محمدرضا کنگری، فاطمه راکعی، مصطفی محدثی، نرگس رجایی، عبدالجبار کاکایی، جواد محقق، پرویز بیگی حبیب آبادی، بهروز قزلباش، رضا اسماعیلی، روشن سلیمانی، سودابه امینی، عباس داکانی، محمدامین جعفری، امیر مرزبان، فاطمه طارمی و حمید هنرجو تشکیل می دهند. با  نگاهی به ترکیب اعضا متوجه رویکرد متفاوت مؤسسه می شویم که بر این اساس سعی شده تمامی سلایق حضور داشته باشند.

معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام یادآور شد: به دلیل اینکه مؤسسه در سطح استان ها نمایندگی ندارد شورایی را متشکل از نمایندگان استانی برگرفته از شاعران جوان تشکیل دادیم که ارائه فراخوان و جمع آوری اشعار را بر عهده داشتند.

وی افزود: شورای داوران جشنواره را نیز در دو مرحله برای انتخاب آثار و داوری آنها ایجاد کردیم. پس از ارائه فراخوان حدود 3 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسید.

حجت الاسلام و المسمین کمساری گفت: اختتامیه جشنواره شعر یار و یادگار 19 اسفند ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران با حضور اساتید برگزار می شود و در کنار این برنامه نمایشگاه عکس از آثار حضرت امام و یادگارانشان و همچنین رونمایی از نرم افزار موبایلی دیوان را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال کتاب اشعار برگزیده جشنواره هشتم را به علاقه مندان ارائه می دهیم همراه با نشریه بخش های مختلف جشنواره. از نکات قابل توجه در خلال برگزاری این جشنواره تشکیل دبیرخانه ای دائمی برای آن است که نشست هایی را مختص شعر امام در طول سال برگزار می کند.

عبدالجبار کاکایی دبیر علمی نهمین جشنواره شعر یار و یادگار در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: ممکن است ابهاماتی درباره فعالیت شعر و ادبیات در مؤسسه با توجه به اینکه از متولیان قدرتمندی در جامعه برخوردار است وجود داشته باشد که در ابتدا سعی در توضیح این موضوع می کند. گسترده ترین رویکرد رحلت حضرت امام در شعر شکل گرفت زیرا بعد از رحلت ایشان مرحوم حاج احمد خمینی شعری را برای امام خواندند و اینگونه واحد ادبیات در اینجا ایجاد شد بنابراین توجه به موضوع شعر و ادبیات برگرفته از روحیه خود امام خمینی است.

وی یادآور شد: توجه به موضوع شعر و ادبیات را نه تنها مؤسسه بلکه افرادی هم  که پیش از اتقلاب امام را می شناختند پذیرفته اند و باید باور داشته باشیم همان طور که تفکر امام در جامعه جریان دارد به همان دلیل در زمینه شعر و ادبیات واکنش هایی به آثار ایشان در سال های متمادی صورت گرفته است. غیر از تکریم یادگارهای امام و آثار ایشان جشنواره یار و یادگار مقتضیات جدیدی از جمله ایجاد خیزش فکری در گروه های متعلق به این جریان را مورد توجه خود قرار داده است.

کاکایی همچنین تصریح کرد: سنجش و ارزیابی نگاه نسل های نوپدید و قرار دادن تریبونی به منظور انتقاد از نسل های گذشته از دیگر مقتضیات جشنواره امسال است که در این راستا شاهد نگاه هایی نو بوده ایم.

دبیر علمی این جشنواره در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: از جمله ویژگی های آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره می توان به رها شدن شاعران از برخی التزام های ایدئولوژیک دهه 60 و نقد آزادانه توأم با التزام به مبانی انقلاب اشاره کرد که نگاه را به سمت تلاش بیشتر برای شناخت شخصیتی می کند که هم رسانه ای داخلی و هم رسانه های خارجی و معرفی وجه عرفانی و مذهبی شخصیت امام خمینی که در این سال ها گاهی وجه سیاسی شخصیت ایشان ذیل جریان های موجود قرار گرفته و مصادره شده است.

امیر مرزبان دبیر اجرایی این جشنواره در بخش دیگری از این نشست گفت: آثار را در 5 بخش اشعار سنتی، آزاد، کودک و نوجوان و ترانه بررسی کردیم.

وی ادادمه داد: اعضای شورای داوران را محمدرضا سنگری، فاطمه راکعی، حمیدرضا شکارسری، محمدعلی بهمنی، مصطفی محدثی، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، سعید بیابانکی، هرمز علی پور، مصطفی علی پور، جواد محقق، رضا اسماعیلی، اهورا ایمان، سودابه امینی، شراره کامرانی، فاطمه طارمی و انسیه موسویان تشکیل می دهند.

وی افزود: در زمینه اختصاص جوایز در 5 بخش اشعار کلاسیک، آزاد،‌ کودک و نوجوان، ترانه و بخشی ویژه به نفرات اول تا سوم به تریتیب 3 سکه، 2 سکه و 1 سکه اهدا می شود. بخش ویژه به یادگاران حضرت امام، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی و حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی خمینی اختصاص دارد.

 وی خاطرنشان کرد: جوایز طبق اعلام صورت گرفته در فراخوان جشنواره در نظر گرفته شده است.

منبع: جماران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)