کد خبر: ۱۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:در حقیقت برجام، جنگ بین اراده‌ها بود. یک اراده در برابر شش اراده پرقدرت و متحد.
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ، برجام را موفقیت و دستاورد بزرگ و مهمی برای ایران دانست و اظهار کرد: برجام، نتیجه مقاومت بیش از ١٢ ساله مردم ایران در برابر تحریم‌ها، تهدیدها و فشارهای مختلف است. مردم ما تمامی این فشارها را تحمل کردند تا ثابت کنند زیر بار حرف زور نمی روند و ثابت می‌کنند که انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقاد برخی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای گفت:در بحث مذاکرات هسته‌ای، دلواپس اصلی، ما بودیم. به انتقاد منصفانه تمامی اشخاص، ارزش و احترام قائل هستیم ولی برخی‌ها که نمی‌دانستند سوئیفت چیست مدام تکرار می‌کردند که سوئیفت کی فعال می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان‌شرقی،سید عباس عراقچی در همایش "ایران پسابرجام" که با حضور فرمانداران، مدیران کل دستگاه‌ها، سمن‌ها و نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی برگزار شد، گفت: عبارت‌هایی که مقام معظم رهبری در مورد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به کار می‌برند همیشه ما را خجالت زده می کند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شهید باکری افزود: سردار باکری یک قهرمان ملی است. تبریز از این سالاران و قهرمانان به وفور دارد. هرچه داریم از خون شهداست و همه ما مدیون شهدا هستیم.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:در حقیقت برجام، جنگ بین اراده‌ها بود. یک اراده در برابر شش اراده پرقدرت و متحد.

عراقچی ادامه داد: سه سال اخیر روند مذاکرات، جدی تر بود و خوشبختانه در نهایت اجازه ندادیم که قدرت‌های جهانی به آن چه که می‌خواستند دست یابند.

وی گفت: آمریکایی‌ها حق غنی سازی ما را به رسمیت نمیشناختند. می‌گفتند مرکز فوردو باید تعطیل شود ولی تلاش‌های دیپلماسی دولت و حمایت مردم و همچنین هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری باعث شد که هفت قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو شود.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران با حفظ حق غنی سازی اورانیوم از صحنه مذاکرات بیرون آمد و این حق حتی برای یک روز هم تعطیل و متوقف نشد.

وی از تثبیت برنامه هسته‌ای کشور پس از توافق هسته ای خبر داد و اظهارکرد: قطعنامه جدید شورای امنیت به نفع جمهوری اسلامی ایران است و تمامی کشورها را به همکاری با ایران تشویق می‌کند.

عراقچی گفت: از دید غربی‌ها، شورای امنیت یعنی خدا و دستورات شورای امنیت یعنی دستورات خدا. در روند مذاکرات هسته‌ای همین کشورها از دستورات خود در شورای امنیت دست برداشته و حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از افرادی که می‌گویند هنوز تمامی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران لغو نشده است، اظهار کرد: تمامی تحریم‌های مرتبط با موضوعات هسته‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران بود، لغو شده است.

عراقچی گفت: ما در مقابل رسیدن به تمامی خواسته‌های خود، این اطمینان را برای طرف مقابل ایجاد کردیم که به هیچ وجه، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای و بمب اتم نخواهیم رفت. این موضوع از نظر ما امتیازی نیست که در اختیار طرف مقابل قرار داده باشیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: سلاح هسته‌ای و بمب اتمی در دکترین نظامی ما جایگاهی ندارد. مهم تر از تمامی این موارد، براساس فتوای مقام معظم رهبری به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده‌ایم، نیستیم و نخواهیم بود.

به گفته وی، پایمردی و مقاومت مردم ایران اسلامی، عامل اصلی پیروزی دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکرات هسته‌ای بود. در حقیقت قدرت مردم بود که قدرت‌های برتر جهانی را به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی کشاند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اگر غربی‌ها احساس می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران، توان مقابله نظامی با آن‌ها را ندارد، به هیچ وجه پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نمی‌نشستند و حمله نظامی به ایران را بر مذاکره ترجیح می‌دادند.

عراقچی در همین راستا تصریح کرد:درحال حاضر هیچ قدرتی حتی فکر حمله نظامی به ایران را نمی‌تواند بکند. همه می‌دانند که اگر ما را تهدید بکنند با مقابله به مثل ما مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: دومین عاملی که باعث مذاکره قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران شد، نا امیدی غرب از تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی بود. در حقیقت مردم همیشه در صحنه و وفادار کشورمان ثابت کردند که در مقابل تحریم ایستاده و به هیچ جه زانو نزده و دست‌های خود را بالا نمی‌برند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی عبارت‌های مهم به کار رفته در متن برجام ابراز کرد: غربی‌ها اسم تحریم‌های اقتصادی را تحریم‌های فلج کننده گذاشته بودند ولی تمامی نقشه‌های آنان نقش برآب شده و مردم ایران اسلامی در مقابل آنان زانو نزدند.

عراقچی در بخشی از سخنان خود با اشاره به مجاهدت‌های شهدای هسته‌ای عنوان کرد: افزایش توانمندی علمی جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر عواملی بود که باعث شد قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی ایران در پای میز مذاکرات حاضر شوند. در حقیقت این توانمندی را دانشمندان و شهدای هسته‌ای ایجاد کرده و 20 دستگاه سانتریفیوژ را به دو هزار دستگاه افزایش دادند.

وی ادامه داد: غربی‌ها می‌دانستند که اگر با جمهوری اسلامی، مذاکره نکنند پیشرفت هسته‌ای ایران به شکل مهار نشدنی به استثنای ساخت بمب اتم پیش خواهد رفت.

به گفته معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات هسته‌ای، توانمندی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را در جهان به اثبات رساند.

عراقچی در پاسخ به کسانی که می‌گویند" تضمین اجرای برجام چیست؟" افزود: تضمین اجرای برجام، خود ما هستیم. تاکنون طرف مقابل نیز به تمامی تعهدات خود عمل کرده است. اگر طرف غربی، اجرای مفاد برجام را نقض کرد باید به قدرت‌های داخلی خود مراجعه کرده و با پرهیز از تضعیف نیروهای داخلی به سمت اهداف خود حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، قدرت بزرگ منطقه است، افزود: اگر می‌خواهیم در عرصه بین‌المللی نیز به یکی از قدرت‌های جهانی تبدیل شویم باید توانمندی‌های خود در تمامی زمینه‌ها را افزایش دهیم. همه باید بدانیم که جمهوری اسلامی ایران، همان قدرتی است که شش قدرت برتر جهانی را به پای میز مذاکرات کشاند.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست. بلکه منظور اقتصادی است که در برابر هر گونه تهدید خارجی، مقاوم باشد. همه باید نهایت تلاش خود را بخصوص در دوران پسابرجام انجام دهیم تا به این مهم دست یابیم. دستیابی به این مهم، مانع تحریم جمهوری اسلامی ایران توسط کشورهای دیگر می‌شود چرا که در این حالت، تحریم آن‌ها اثری نخواهد داشت.

وی از تحریم‌های اقتصادی با عنوان دیوارهای سیمانی در برابر پیشرفت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت: رفع تحریم‌ها، موانع موجود در راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را برداشته است. از این پس باید خودمان تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن به سمت پیشرفت همه جانبه حرکت کنیم.

عراقچی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه قبل از اعمال تحریم‌های اقتصادی به ایران اسلامی، روزانه بیش از دو و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروختیم ادامه داد: متاسفانه در سال‌های نه چندان دور، فروش نفت ما کاهش پیدا کرد ولی با روی کار آمدن دولت جدید، فروش یک میلیون بشکه نفت در روز تثبیت شد. اگر وضعیت به همین منوال پیش می‌رفت و توافقی صورت نمی‌گرفت میزان فروش نفت کشور به صفر می‌رسید.

عراقچی ابراز کرد: در حال حاضر هیچ محدودیتی برای فروش نفت نداریم. بر اساس گزارش وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر میزان فروش نفت کشور به یک میلیون و 700 بشکه در روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به انتقاد برخی‌ها از روند مذاکرات هسته‌ای و انتقاد آن‌ها نسبت به مسائلی از جمله باز نشدن سوئیفت گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای، دلواپس اصلی، ما بودیم. به انتقاد منصفانه تمامی اشخاص، ارزش و احترام قائل هستیم ولی برخی‌ها که نمی‌دانستند سوئیفت چیست مدام تکرار می‌کردند که سوئیفت کی فعال می‌شود؟

وی ادامه داد: پس از توافق هسته‌ای، شبکه سوئیفت نیز فعال شده و تمامی بانک‌های کشور به این شبکه وصل شده‌اند و در آینده نه چندان دور تمامی مشکلات موجود در این زمینه نیز رفع می‌شود چرا که در طول دوران تحریم، آمریکایی‌ها تمامی شبکه‌های انتقال بانکی جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده بودند.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر لزوم اعتماد‎‌سازی برای کشورهای دیگر و همچنین شرکت‌های خارجی در دوره پسابرجام اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر آن‌چنان که باید و شاید، اعتماد لازم در راستای جذب کشورهای دیگر به سرمایه گذاری و حضور در ایران فراهم نشده است و باید به این مساله بیش از پیش توجه کرد.

به گفته وی، آن‌هایی که می‌گویند برجام منافعی برای کشور ندارد، باید بدانند که به عنوان مثال میزان تبادلات بانک مرکزی پس از اجرای برجام از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. حتی قبل از اجرای برجام نیز توانستیم 13تن طلای بلوکه شده ایران در یکی از کشورها را آزاد کنیم. همچنین ارزش یادداشت‌های تفاهم‌نامه همکاری در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ایتالیا و فرانسه بیش از 40 میلیارد دلار است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان مجدد اینکه برجام، دستاورد بزرگی برای ایران اسلامی است، تصریح کرد: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده و در حال حاضر به سمت غنی‌سازی صنعتی حرکت می‌کنی
برچسب ها: عراقچی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)