کد خبر: ۱۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
منتخبان اصلاح‌طلب و اعتدال‌گراي مجلس دهم مانور «وحدت» برگزار كردند:
روز شنبه در تالار همايش‌هاي كتابخانه ملي نشست هم‌انديشي برگزيدگان مرحله اول و نامزدهاي مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در راستاي گام دوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان برگزار شد.
ندای ایرانیان: روز شنبه در تالار همايش‌هاي كتابخانه ملي نشست هم‌انديشي برگزيدگان مرحله اول و نامزدهاي مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، در راستاي گام دوم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان برگزار شد. در اين نشست كه ميهمان و سخنران ويژه‌اش آيت‌الله هاشمي بود محمد‌رضا عارف، مجيد انصاري، الهه كولايي، حسين مرعشي، محمد‌رضا تابش، حسين كمالي و محمود واعظي نيز به بيان سخناني پرداختند و هر يك از منظر خود انتخابات ٧ اسفند و ادامه راه را تحليل كردند.  در اين همايش كه با حضور و استقبال گسترده كانديداهاي راه‌يافته به مجلس و كانديداهاي مرحله دوم از سراسر كشور برگزار شد تمامي اعضاي ائتلاف اميد حضور داشتند. محمود واعظي و مرتضي بانك دو عضو دولتي و بلند‌پايه حزب اعتدال توسعه به همراه اعضاي هيات رييس شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نشان دادند ائتلاف اميد براي مرحله دوم با همان عزم و اراده مرحله اول حاضر مي‌شود و قصدي جز كسب حداكثر كرسي‌هاي مجلس را ندارد.  پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملي، در ابتداي مراسم الهه كولايي، عضو هيات رييسه شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان مجري شروع رسمي اين نشست را اعلام كرد و گفت: منتخبان مردم در مجلس بايد با خردورزي، اخلاق‌گرايي و پيوند زدن ميان واقعيت و آرمان‌ها پيش بروند. ائتلاف اميد؛ اميد، آرامش، خروج از ركود، رونق اقتصادي و تعامل سازنده با نظام جهاني و منطقه را نويد داده است. بايد منتخبان مردم با اجراي قانون و استفاده از خرد جمعي و همچنين نهادهاي مدني پاسدار امانت مردم باشند. اصلاحات در اين انتخابات اشتباهات گذشته را تكرار نكرد و ردصلاحيت‌شدگان به خانه‌نشيني روي نياوردند و در صحنه ماندند.  با پايان سخنان كولايي، حسين مرعشي، رييس كارگروه استان‌هاي شوراي سياستگذاري گزارشي از وضعيت اصلاح‌طلبان در استان‌ها ارايه كرد. سخنگوي حزب كارگزاران سازندگي گفت: ائتلاف اميد بايد در مجلس دهم به يك فراكسيون اكثريت تبديل شود و اين فراكسيون بايد بتواند با سازوكار دموكراتيك در مجلس فعاليت كند.  مرعشي با اشاره به اينكه همه تصميمات مهم مجلس دهم بايد در فراكسيون اميد رقم بخورد، اظهار كرد: مردم منتظرند تا منتخبان آنها با وحدت، صميميت و تلاش وارد ميدان شده و به دولت براي عبور از بحران‌ها كمك كنند. ‌از ٢٠٨ نماينده‌اي كه در مرحله اول انتخاب شدند ائتلاف اميد ١٢٤ كرسي، اصولگرايان ٧١ كرسي و مستقل‌ها هم ٢١ كرسي به دست آوردند و اكنون براي ٦٩ كرسي رقابت وجود دارد و ما براي ٦٥ كرسي نامزد مطرح داريم و ارزيابي ما اين است كه ٤٥ كرسي ديگر نصيب ائتلاف اميد شود.  مرعشي در ادامه با اشاره به اينكه پس از فراخوان در تهران بزرگ حدود ١٢٠ نفر براي حضور در ليست اميد اعلام آمادگي كردند، افزود: فرم‌هاي ارزيابي اين افراد تكميل شد و ما در جلسات خود در نهايت به ٣٥ نفر رسيديم. در گام بعدي ما با حزب اعتدال توسعه وارد گفت‌وگو شديم و پس از چهار جلسه به ليست ٣٠ نفره ائتلاف رسيديم كه از اين ليست شخصيت‌هاي بزرگ نظام مثل آيت‌الله هاشمي و سيدمحمد خاتمي حمايت كردند و مردم هم نسبت به اين ليست اقبال نشان دادند.  مرعشي در پايان سخنانش از آيت‌الله هاشمي ميهمان ويژه اين مراسم دعوت كرد تا حاضرين شنونده آخرين مواضع آيت‌الله باشند. او نيز در سخنراني مفصل خود در چند بخش تحليل انتخاباتي خود را ارايه كرد. وي با طرح و بحث پيرامون ريشه‌هاي قرآني شعار «اميد، آرامش و رونق اقتصادي» به ريشه‌يابي راي مردم در ٧ اسفند پرداخت.
گام دوم از نگاه هاشمي
هاشمي نيز كه با صلوات‌هاي مكرر حضار در جايگاه مخصوص خود حاضر شده بود سخنانش را اين‌گونه آغاز كرد: خوشحالم كه در جمع كساني هستم كه اميد داريم تاريخ‌ساز انقلاب كشورمان شوند. ما تحولاتي پشت‌سر گذاشتيم كه آخرين بخش آن از سال ٨٤ شروع شد و به سال ٩٢ ختم پيدا كرد. برخي از اين تحولات منفي بودند و وضع كشور، انقلاب و اسلام را به سمت بدي بردند. اما مردم گام خوبي برداشتند و اگر گام مردم برداشته نمي‌شد در اين انتخابات نتيجه خوبي به دست نمي‌آمد.  گام دومي كه برداشته شد شرايط اجتماعي در جامعه به ويژه در ميان سياستمداران و فرهيختگان كشور ايجاد كرد كه اگر در ادامه آن جدي باشيم و صبر و استقامت به خرج دهيم مي‌توانيم جريان انحرافي كه به نظام ضربه زد را اصلاح كنيم. همچنين به تناسب زمان مي‌توانيم شرايط نو و بسيار ارزشمندي را در تاريخ انقلاب ايجاد كنيم. شرط اين موضوع جدي بودن ما است.  وي خطاب به برگزيدگان مرحله اول و نامزدهاي مرحله دوم انتخابات دهمين دوره مجلس گفت: شما كساني كه امروز اينجا هستيد يا انتخاب شده‌ايد يا انتخاب خواهيد شد، قرار است در موثرترين ركن انقلاب يعني مجلس كه به فرموده حضرت امام در راس نظام است، قرار بگيريد.  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ارتباط با اظهارنظر مقام معظم رهبري درباره‌ انتخابات تصريح كرد: رهبري هم انتخابات را خوب توصيف كردند و نكات اصلي اين انتخابات را در آرامش و صحت آن دانستند. من هم قبول دارم در شرايطي كه بيم آن مي‌رفت تا فتنه‌ بزرگ‌تري را شاهد باشيم انتخابات خوبي برگزار كرديم. امريكايي كه به برگزاري انتخابات در آرامش معروف است شب گذشته شاهد سخنراني آقاي ترامپ بود كه با درگيري ايجاد شده سخنراني‌اش را نيمه تمام گذاشت. در انتخاباتي كه ما برگزار كرده‌ايم آن چيزي كه امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها مي‌خواستند اتفاق نيفتاد و اين اتفاق خوبي است.
فضاي مجازي و جوانان
وي با بيان اينكه «انتخابات ٧اسفند نشان‌دهنده‌ ميزان رشد مردم درسياست بود» گفت: من از كساني كه صبورانه توانستند خود را يكپارچه كنند و تصميمات درستي بگيرند تشكر مي‌كنم. عدم يكپارچگي و تصميمات هماهنگ نقطه ضعف رقيب بود كه به آنها ضربه زد. ما از حضور مردم و رشد سياسي آنها فهميديم كه ديگر مردم آمادگي حضور افكار حزبي و سر و كار داشتن با احزاب بزرگ‌تر را دارند. مردم ما به ليست‌ها راي دادند. وقتي به پاي صندوق رفتند به ٤٦ نفر از افراد يك يا دو ليست بايد راي مي‌دادند. اين آمادگي مردم و انفجار فضاي مجازي كه تاثيرگذارتر از رسانه‌هاي اطلاع‌رساني تصويري و مكتوب ما شده است بسيار خوب بود. خود مردم و جوانان اين فضا را پيدا كردند. جوانان ما امروز متخصص استفاده از فضاي مجازي شدند. ما ديديم كه آنها چگونه مسائل را در اين فضا براي ديگران توضيح مي‌دادند.
استمرار گام دوم در مرحله دوم
آيت‌الله هاشمي با اشاره به اينكه وقتي رهبري از انتخابات و مردم ابراز رضايت مي‌كنند و از مشاركت آنها راضي هستند مساله مهمي است، افزود: ممكن است بعضي نتايج مطابق نظر رهبري نبوده باشد ولي ايشان در كل ابراز رضايت كردند و اين نشانه خوبي است. وي با اشاره به در پيش بودن دوره‌ دوم انتخابات مجلس خاطرنشان كرد: دوره‌ ديگري در پيش داريم و بايد سعي كرد همين شيوه‌اي را كه در مورد ٧ اسفند داشتيم را ادامه دهيم. مجلسي كه تشكيل مي‌شود مجلسي با آراي يكنواخت نيست. بلكه تضارب آرا و اختلاف نظرها وجود خواهد داشت كه بسيار مفيد است، ما نمي‌خواهيم همه نظرهايي كه از مجلس بيرون مي‌آيد مانند توليدات يك كارخانه‌ يك شكل به نظر بيايد. بلكه عقيده داريم اختلاف نظر هم بايد باشد. اما در نظر خواهيم گرفت كه ملاك نظر اكثريت است. بايد تابع باشيم، به نظر مي‌رسد مجلسي خواهيم داشت كه توانايي همدلي با دولت را دارد.  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: زماني كه رييس‌جمهور بودم يا رياست مجلس را بر عهده داشتم خودم هم فكر نمي‌كردم كه مجلس بايد هر چه را دولت مي‌گويد قبول كند. بلكه نظرم آن بود كه مجلس آزادانه بايد حرف بزند و راي خودش را بدهد. اين‌گونه است كه مي‌توانيم مجلسي ارزشمند داشته باشيم.  وي با اشاره به آياتي از قرآن تصريح كرد: در آيه‌اي از قرآن آمده است كه ما شما را امتي معتدل و ميانه‌رو مي‌خواهيم. راه را باز كرديم براي اينكه شما بتوانيد به عنوان امتي وسط براي همه الگو باشيد. ما الگويي به نام پيغمبر(ص) داريم. خداوند از ما خواسته تا ايشان را الگوي خود قرار دهيم و خودمان الگوي مردم دنيا باشيم. بنده با تحقيقاتي كه كردم به اين نتيجه رسيدم كه منظور خداوند از امت وسط ملتي معتدل است. الان ما هم مي‌خواهيم مجلسي معتدل داشته باشيم تا در كنار دولتي معتدل بتواند كار واقعي براي مردمي هميشه در صحنه كه كمبودها و سختي‌ها را تحمل كرده است، انجام دهد.
ريشه‌هاي قرآني شعار انتخاباتي
وي با اشاره به شعار اعتدال فراگير اصلاح‌طلبان و اعتداليون انتخابات گفت: شعارهاي شما يعني اميد، آرامش و رونق اقتصادي شعاري بسيار خوب است. مفهوم اين شعار قرآني است. ما مي‌توانيم به آيه‌هاي ٦٣ تا ٧٦ سوره فرقان اشاره كنيم كه خداوند بندگان خاص خودش را معرفي مي‌كند. عبادالرحمن يكي از اين ويژگي‌هاست. خداوند رحمان است و بندگاني كه عبادالرحمن هستند را قبول مي‌كند. اين صفت به‌طور متفرقه بارها در قرآن تصريح شده است. اين خط مشي‌اي است كه خداوند براي انسان‌ها پذيرفته است. در روي زمين آدم‌هاي تندرو و بدجنس وجود دارند و شيوه كارها يكنواخت نيست. آدم‌هايي با صفات قرآني اگر با چنين افرادي رو به رو شده‌اند بايد با مضمون سلام با آنها برخورد كنند. به آنها بگويند كه اهل دعوا نيستيم بلكه منطق را قبول داريم. به جاي دعوا با صلح حرف مي‌زنيم. هاشمي‌رفسنجاني اميد و آرامشي را كه شعار اصلاح‌طلبان در انتخابات ٧ اسفند بود بر اساس آيه‌هاي قرآن دانست و گفت: دولت، دولت تدبير و اميد است. بخشي از شما مجموعه اصلاح‌طلبان، بخش ديگرتان از طرفداران دولت و بخش مستقلان‌تان هم طرفدار دولت هستند. همه شما خواستار اميد و آرامش هستيد كه اين خواست ملت هم هست. ملتي كه شما را در اين راه همراهي كرده است.
وي با بيان اينكه «رونق اقتصادي كمبود جامعه ما است» گفت: بعضي‌ها فكر مي‌كنند با عسرت و رياضت زندگي كردن بهتر است، اين در حالي است كه قرآن هم آن را قبول ندارد و مسلمانان را از عسرت كشيدن پرهيز مي‌دارد. بدانيد كه هر سه شعار شما يعني اميد، آرامش و رونق اقتصادي سوال قرآني است. اميد صفت همه مردم به ويژه مسلمانان است. اعتدال و آرامش هم صفت قرآني است. انفاق به معناي هزينه كردن است و دو بخش دارد؛ انفاق كردن در راه خدا و انفاق در راه زندگي خود شخص. جامعه بايد بداند چگونه كسب درآمد و چگونه آن را خرج كند. اين كار مهم شما مجلسي‌ها خواهد بود كه درآمدها را منطبق با آيه‌هاي خدا براي خرج كردن آماده كنيد. در آيه‌اي از قرآن آمده، آنهايي كه مي‌خواهند پول خرج كنند چه در راه خدا و چه در راه زندگي خود نبايد اسراف و ابطار كنند كه جفتش حرام است.
جريان انحرافي
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: يكي از ضربه‌هايي كه در تاريخ خورديم از جريان‌هاي انحرافي تصوف است. به همين دليل است كه كشورهاي اسلامي عقب افتاده شدند. كساني كه مي‌خواهند در راه خدا باشند نه افراط مي‌كنند و نه ابطار مي‌كنند بلكه در راه اعتدال حركت مي‌كنند. يكي از كارهاي مهمي كه شما مجلسي‌ها بايد انجام دهيد برقراري اعتدال بين هزينه‌ها و درآمدهاست. در حد انسان‌هاي معتدل بايد زندگي كرد. پيغمبر اكرم(ص) هم همين‌طور زندگي كردند.  وي در ادامه تصريح كرد: پيامبر مدتي در عسرت و حبس بود. عده‌اي مي‌گويند ما هم بايد مانند آن زمان زندگي كنيم اما توجه نمي‌كنند كه به محض آنكه خداوند به ايشان كمك كرد و از آن شرايط خارج شدند به سراغ كار اساسي‌شان كه حكومت بر مسلمانان بود، شتافتند. كجا را پيدا مي‌كنيد كه پيامبر از بودن در عسرت راضي باشد، مگر مي‌شود امروز در دنياي كنوني در شرايطي محصور باشيم و از محصور بودن‌مان خوشحال باشيم؛ چرا مي‌خواهيم از ابزار اطلاع‌رساني دنيا استفاده نكنيم و با آن قهر باشيم. اين ترامپ كه در امريكا صحبت مي‌كند حرف‌هاي ضد اسلامي مي‌زند. مي‌گويد مسلمانان را به اين كشور راه ندهيد و تبليغ‌هاي ضد اسلامي مي‌كند. آنها مي‌خواهند مردم را از اسلام دور كنند و ما نبايد كاري كنيم كه دنيا ما را به عنوان تروريسم بشناسد.  او پاداش اين اعتدالگرايي را بالا‌ترين مقام نزد خدا خواند و گفت: در تمام آيات قرآن خداوند وعده بالا‌ترين پاداش‌ها را به افرادي كه در مشكلات دنيا صبور بوده‌اند داده است. اگر ما صبر نداشته‌ باشيم و دچار تندروي شويم ديگر عبادالرحمن نيستيم، اينها به خاطر صبرشان در بالا‌ترين درجه‌اند، شرايط شعب ابي‌طالب اگر خوب بود پيامبر در آن مي‌ماند، ما نبايد در رياضت‌كشي افراط كنيم.  رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: دو شب پيش اوباما مي‌گفت بايد پاي‌مان را از منطقه خون بيرون بكشيم؛ در منطقه ما داعش، بوكوحرام، القاعده و امثال آنها وجود دارد، اين در حالي است كه منطقه ما مي‌توانست بهشت روي زمين باشد. منطق قرآن ما آنقدر مترقي است كه اگر آن را بفهميم، مي‌توانيم بر تمام اين مشركان پيروز شويم. من عقيده دارم اين دوره از مجلس با فهم قرآن و همراهي دولت مي‌تواند پيشرفت‌هاي چشم‌گيري حاصل كند.
حصري كه شكسته شد
وي با اشاره به پيروزي ايران در مذاكرات خاطرنشان كرد‌: حالا كه دولت حاضر با همراهي آقايان روحاني و ظريف حصر را شكستند، راه‌هاي بانكي و تجارت باز شده است مجلس هم بايد با منطق آنان هماهنگ باشد. ما بايد وارد تجارت جهاني شويم. اين افكار متعادل از طريق مجلس بايد به مردم برسد. مردم از اين طريق اميدوار مي‌شوند. ان‌شاءالله كه مجلس آينده پيشرو خواهد بود. البته اين به معناي طرد جناح مقابل نيست. كاري را كه آنها با ما كردند نبايد بكنيم. بايد خواهرانه و برادرانه كنار آنها قرار بگيريم و به پيشرفت كشور توجه كنيم.  وي ورود بانوان به مجلس را نقطه عطفي دانست و گفت: اينكه خانم‌ها را در ليست انتخاباتي خود قرار داده‌ايد كار درستي بود، نصف جامعه ما را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند، چيزي نمانده كه دانشمندان خانم ما وارد جامعه شوند. آنها فراغت و استعداد علمي بيشتري دارند خوب است كه خانم‌هاي به نسبت جوان را وارد مجلس كرديد. او به بانوان منتخب ليست اميد اشاره كرد و گفت: در اين دوره خانم‌ها حضور چشمگيري داشتند و اين بسيار مهم است چرا كه نيمي از جامعه ايران را بانوان تشكيل مي‌دهند و آنها به واسطه فراغت بيشتري كه دارند فرصت بيشتري براي پژوهش و تحقيق پيدا مي‌كنند. اينكه بعضي مي‌گويند خانم‌ها توانايي كمتري دارند يا عقل‌شان كوچك‌تر است درست نيست حتي اگر چنين باشد، نشان مي‌دهد عقل آنها فشرده‌تر و كارايي آنها به همين بيشتر است.  هاشمي‌رفسنجاني در پايان در ارتباط با ضرورت رونق اقتصادي گفت: رياضت‌هايي كه در مورد زندگي امام‌خميني(ره) مي‌گويند درست نيست من از جواني در خانه ايشان بودم. ايشان هرچه داشتند را نشان مي‌دادند اين طور نبود كه جلوي خانه زيلو پهن كنند و در خانه قالي داشته باشند. بلكه از همان جلوي خانه‌شان قالي پهن مي‌كردند؛ تظاهر نمي‌كردند. خيلي از رياضت‌كشي‌هاي اين روزها رياكاري است. قرار نيست مردم با رياضت زندگي كنند. آنهايي كه رياضت‌كشي مردم را مي‌خواهند و مردم را به عسرت تشويق مي‌كنند خودشان طور ديگري زندگي مي‌كنند.  با پايان يافتن سخنراني آيت‌الله هاشمي، ديگر سخنرانان اجازه يافتند تا در پنج دقيقه مهم‌ترين نكات خود را ارايه كنند. در اين بخش حسين كمالي، مجيد انصاري، معاون پارلماني رييس‌جمهور محمد‌رضا تابش، منتخب مردم اردكان و محمود واعظي، عضو حزب اعتدال و توسعه و وزير كابينه روحاني نيز به سخنراني پرداختند و در انتها محمدرضا عارف به عنوان سخنران اختتاميه اظهارات خود را مطرح كرد.
مجلس دهم روند قانونگذاري را اصلاح كند
در اين مراسم مجيد انصاري، عضو ارشد مجمع‌روحانيون مبارز و معاون پارلماني رييس‌جمهور كه از اتفاقات مجلس نهم دلگير است با ارايه پيشنهادي گفت: پيشنهاد مي‌كنم مجلس براي چهار سال آينده برنامه‌اي براي اصلاح قوانين و سازمان‌دهي امر نظارت داشته باشند تا به آسيب‌هاي مجالس گذشته دچار نشود. بناي دولت تعامل حداكثري با مجلس دهم است و دولت خواهان همكاري و تعامل با اين مجلس است. مجلس داراي ابزارهاي مهمي در حوزه قانونگذاري و نظارت است. اما در حوزه قانونگذاري مجلس دچار آسيب بزرگي است. اكنون بيش از ١١هزار عنوان قانوني با هزاران ماده قانوني وجود دارد و اين امر موجب وجود حجم بسيار زيادي از قوانين است. اين آسيب، مجريان را با تزاحم قانوني مواجه كرده و دستگاه نظارت را هم در تطبيق عملكرد مجريان با قانون دچار مشكل كرده و راه را براي قانون‌گريزان هموار كرده است.  انصاري در ادامه با بيان اينكه «سوال و تذكر حق نمايندگان مجلس است» خاطرنشان كرد: ما در اين مدت شاهد سه هزار و ٥٠٠ سوال نمايندگان مجلس نهم بوديم و هر روز وزرا براي پاسخگويي به مجلس رفته‌اند كه اين مساله هم وقت مجلس را گرفته و هم وقت دولت را. سوال اگر بخواهد اثرگذاري داشته باشد بايد فرآيند بهتري را طي كند. در اين مدت همچنين بيش از ١١ هزار تذكر به رييس‌جمهور و وزرا داده شده به گونه‌اي كه ديگر اهميت تذكر از بين رفته و به امري عادي تبديل شده است.
با اندكي تلاش مي‌توان اكثريت مجلس دهم را به دست آورد
حسين كمالي، عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان گفت: اگر در دور دوم انتخابات كاستي داشته باشيم، دستاورد مرحله اول انتخابات از بين‌مي‌رود و به اكثريت مورد نياز خود براي تحقق وعده‌ها نمي‌رسيم. نبايد فكر كنيم كه اكنون كار تمام شده است، بايد وحدت و همدلي خود را حفظ كرده و اجازه ندهيم بين ما تفرقه بيندازند.  محمدرضا تابش، نماينده مردم اردكان در مجلس شوراي اسلامي هم در اين مراسم گفت: انتخابات هفتم اسفند پيام روشني براي ائتلاف اميد، حاكميت و جامعه دارد، مردم پيش از انتخاب اصلاح‌طلبان به مشي و روش اصلاح، اعتدال و عقلانيت راي دادند. مردم اين پيام را دادند كه بايد به وحدت در گفتمان مشترك پايبند باشيم و تمام توان خود را براي كمك به دولت و توسعه و پيشرفت كشور به كار ببنديم.
وزير كابينه در قامت فعال حزبي
محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه عضو حزب اعتدال و توسعه است به نمايندگي از حزب متبوعش در اين مراسم گفت: در انتخابات هفت اسفند روي منافع و اشتراك‌هاي‌مان ميان جناح اصلاح‌طلب و اصولگرايان معتدل روي حزب اعتدال توسعه سرمايه‌گذاري كرديم. عملكرد دولت نهم و دهم باعث شد در داخل كشور در ميان اصولگرايان، در ميان اصلاح‌طلبان و همچنين در مطالبات مردم تغيير كند. آنچه اتفاق افتاد تبلورش در انتخابات سال ١٣٩٢ مشخص شد. مردم در انتخابات ١٣٩٢ يك نظم جديدي در سياست ايجاد كردند. آنها راي دادند تا كشور به نوع ديگري اداره شود. آنها از تفرقه خسته شده بودند بنابراين به شعاري راي دادند كه مبنايش حضور شايستگان و اتحاد بود آنها متوجه شدند كه به نوعي كشور را مي‌شود فراجناحي اداره كرد.  وي تصريح كرد: ما در داخل ايران به اين نتيجه رسيده‌ايم كه بايد روي منافع و اشتراك‌هاي‌مان سرمايه‌گذاري كنيم. در حزب اعتدال و توسعه به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به آگاه بودن‌مان به ضرورت سرمايه‌گذاري مشترك و اينكه ديگران مي‌خواهند اين انتخابات جور ديگري رقم بخورد، ديديم تنها راه‌حل اين است كه معتدلين در نظم جديد دور هم قرار بگيريم.  وزير ارتباطات با بيان اينكه بايد انسجام‌مان را حفظ كنيم، گفت: اگر بعد از به دست آوردن اين توفيق به‌دنبال ياركشي در مجلس باشيم، بازنده هستيم. بر اين اساس از دوستان خواهش مي‌كنم كه انسجام‌مان را حفظ كنيم. نه دولت و نه احزاب به دنبال دخالت در امور مجلس نيستند چرا كه اگر دخالتي انجام شود وضعيتي چون گذشته نخواهيم داشت. اميدوارم ما با تعامل و همكاري حافظ وحدت خود باشيم.
توصيه‌هاي عارف
سخنران پاياني اين مراسم محمدرضا عارف بود. او در سخناني كوتاه به همه متحدين انتخابات ٩٤ توصيه كرد تا پيش از برگزاري مرحله دوم انتخابات از بيان تحليل‌ها و گفته‌هايي كه اين انسجام را خدشه‌دار مي‌كند، خودداري كنند و آسيب‌شناسي‌ها را به پس از برگزاري مرحله دوم موكول كنند.  منتخب اول مردم تهران براي مجلس دهم شوراي اسلامي گفت: در دور دوم انتخابات در بدبينانه‌ترين شرايط ما بايد ٤٠ كرسي ديگر به دست آوريم. در ايام باقيمانده تا برگزاري دور دوم انتخابات نبايد هيچ حرف، تحليل يا نقطه‌نظري كه به انسجام ليست اميد آسيب وارد كند، بيان شود. هر اقدامي كه عملكرد ما در دور دوم را تحت‌الشعاع قرار دهد بايد كنار گذاشته شود. ١٤ ماه ديگر دو انتخاب مهم داريم و بايد همان الگوي ٩٢ در انتخابات ٩٦ دنبال شود. ما به حركت جبهه‌هاي عقلاني و اخلاقي نيازمنديم و از هم‌اكنون نبايد هيچ حزب يا تشكلي پيروزي را مختص خود بداند. ما اگر روند طي شده تاكنون را ادامه دهيم در انتخابات شوراها هم پيروزيم؛ بنابراين آسيب‌شناسي و تحليل‌ها بايد پس از دور دوم انتخابات بيان شود.  وي در ادامه با اشاره به اينكه «بايد سريعا فراكسيون اميد در مجلس دهم تشكيل شود» افزود: كارگروه تعامل با منتخبين در شوراي‌عالي سياستگذاري تشكيل شده تا بتوان قبل از هفتم خرداد اقداماتي كه براي انسجام‌بخشي به فراكسيون اميد نياز است، انجام داد.  رييس بنياد اميد ايرانيان افزود: ما اگر با همين انسجام و روحيه عمل كنيم در دور دوم انتخابات پيروزيم؛ البته تجربه نشان مي‌دهد در دور دوم مردم كمتر به صحنه مي‌آيند و بايد با انسجام راه هفتم اسفند را دنبال كنيم.  وي در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه «اولويت دادن به منافع ملي و افزايش مشاركت مردمي از راهبردهاي شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاحات بود» گفت: ما به اهداف خود دست پيدا كرديم و متوسط مشاركت مردم در تهران و سراسر كشور در اين انتخابات افزايش يافت. احزاب اصلاح‌طلب هم حضور جدي در انتخابات داشتند و ما يك صداي واحد را در شوراي سياستگذاري شنيديم. ما از ابتدا دنبال يك ليست بوديم و با وجود برخي اظهارنظرها توانستيم در نهايت يك ليست ارايه كنيم. يكپارچگي و انسجام اصلاح‌طلبان و حاميان دولت رمز پيروزي ما بود ما از اين انسجام مراقبت زيادي كرديم؛ زيرا دستاوردهاي آن را در سال ٩٢ ديديم ما دنبال سهم‌خواهي نبوديم. دور دوم انتخابات بسيار مهم است و اهميت آن از دور اول بيشتر است. ما اگر بخواهيم پيروزي خود را كامل كرده و برنامه‌هاي خود را در مجلس عملي كنيم بايد اكثريت قابل اطميناني در مجلس به دست آوريم؛ به دست آوردن اين اكثريت منوط به عملكرد ما در دور دوم است.
برچسب ها: انتخابات ، مجلس دهم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)