کد خبر: ۱۱۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مرتضي مبلغ در گفت‌وگویی از سختي‌هاي سال آخر كار دولت مي‌گويد
مجلسي عاقل و متين خواهيم داشت تندروها مي‌خواهند برنامه دولت را براي توسعه سياسي به هم بزنند.
فضاي سياست در كشور و به ويژه بعد از انتخابات هفتم اسفند تند شده و اين نگراني جديد بسياري از فعالان سياسي است، حتي برخي معتقدند دولت هم در اين دردسرهاي تازه بازيگر مهمي است و گاهي واكنش‌هاي احساسي از خود بروز مي‌دهد. دولت حسن روحاني سال آخر خود را پيش رو دارد، سالي كه منتهي به انتخابات خواهد شد و چالش‌هاي خاص خودش را نيز به ارمغان خواهد آورد. مرتضي مبلغ فعال سياسي اصلاح‌طلب مشكلات دولت در سال جاري را در سه گروه مي‌بيند، «ميراث گذشته»، «تندروهاي داخلي» و «مشكلات بين‌المللي». در عين حال معتقد است مهم‌ترين برنامه دولت در داخل كشور بايد ايجاد فضاي آرامش باشد، مساله‌اي كه افراطيون داخلي به دنبال بر هم زدن آن هستند. معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات مي‌گويد افراطيون مي‌خواهند بازي حسن روحاني در تحقق برنامه‌هاي سياست داخلي‌اش را بر هم بزنند و روحاني نبايد به افراطيون واكنش نشان دهد و در بازي آنها بيفتد. شرح كامل گفت‌وگوي مرتضي مبلغ با «اعتماد» را در ادامه بخوانيد.
   با توجه به اينكه سال جاري آخرين سال دولت يازدهم است و بهار سال آينده انتخابات رياست‌جمهوري برگزار خواهد شد فكر مي‌كنيد مهم‌ترين چالش دولت در سال جاري چه خواهد بود؟
بسيار در اين زمينه گفته شده اما اين مساله به قدري مهم و تاثيرگذار بوده كه من ناچارم دوباره تكرار كنم كه دولت حسن روحاني از ابتدا ميراث‌دار مشكلات فوق‌العاده عميقي از سال‌هاي گذشته بوده است. در اين چند سال گذشته هم قيمت نفت به‌شدت رو به كاهش گذاشت و سبب شد تا جبران مشكلات گذشته و مشكلاتي كه در همين چند سال اخير و جديدا به وجود آمد شرايط سخت و دشواري را براي دولت رقم بزد.
   منظورتان از مشكلات جديد چيست؟
با روي كار آمدن حسن روحاني شاهد بوده‌ايم كه دولت او در داخل كشور با موانعي روبه رو بوده است. به بيان ديگر در داخل كشور بر سر يكسري مسائل اجماع وجود ندارد و همين مساله سبب مي‌شود تا دولت نتواند برخي برنامه هايش را اجرايي كند. در هر صورت جريان‌هايي در كشور وجود دارد كه داراي قدرت و ثروت هستند و نگاه‌شان در برخي مسائل با دولت متفاوت است و حركت‌هاي اساسي و راهبردي دولت را با سنگ‌اندازي متوقف و يا با بحران رو به رو كنند و هر روز يك جنجالي را درست كنند. اما از سوي ديگر شرايط بين‌المللي هم مي‌تواند در اين معادلات تاثيرگذار باشد.
   با توجه به اينكه سال گذشته دولت توانست به توافق هسته‌اي با غرب دست پيدا كند شرايط بين‌المللي را براي دولت چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
خوشبختانه دستيابي به برجام سبب شد تا گشايش‌هاي جدي را شاهد باشيم، دست كم فشارهاي گسترده‌اي كه به شكل روزافزون بر كشور وارد مي‌شد متوقف شد و شرايطي را به وجود آورد كه بتوان در سال جاري هم گشايش‌هاي جديدي را رقم زد اما نبايد فراموش كرد كه مشكلات و فشارهاي جهاني بر كشور به طور كامل رفع نشده است.
   با اين حساب اگر بخواهيد اين بخش را جمع‌بندي كنيد دشواري دولت در سال جاري را كداميك از اينها مي‌دانيد؟
به نظر من هر سه اين موارد جزو مشكلات جدي دولت در سال پاياني كارش خواهد بود. از يك سو مشكلات عميق گذشته، از سوي ديگر نبودن اجماع در داخل و كارشكني برخي جريان‌هاي پر نفوذ در مسير برنامه‌هاي دولت و دست آخر هم برخي فشارهاي بين‌المللي كه به طور كامل رفع نشده است هم مي‌تواند مشكلات جدي براي دولت ايجاد كند، به هر حال در حال حاضر رابطه ايران با برخي كشورهاي منطقه مانند عربستان در شرايط خوبي به سر نمي‌برد و به نوعي براي ايران در منطقه مي‌تواند تنش زا باشد و مشكل آفرين شود و از سوي ديگر سايه فشارهاي شوراي امنيت سازمان ملل هنوز بر سر ايران است.
   برخي معتقد بودند دولت حسن روحاني به نوعي سياست داخلي را وانهاده بود، به بيان ديگر سياست داخلي از نگاه دولت مغفول مانده بود. با توجه به انتخاباتي كه برگزار شد فكر مي‌كنيد دولت چقدر توانست در عرصه سياست داخلي بخشي از برنامه‌هايي را كه مد نظر برخي از جريان‌ها بوده است برآورده كند؟ و به طور كلي در حال حاضر كدام بخش از نگاه دولت مغفول مانده است؟
از ابتدا اين مساله گفته مي‌شد كه دولت بايد به موازات توجه به سياست خارجي و مسائل اقتصادي به سياست داخلي هم توجه ويژه داشته باشد. به دليل وجود فشارهاي اقتصادي و فشارهاي ناشي از تحريم‌ها دولت بيشتر توجه خود را معطوف به اين مسائل كرد و در واقع به نوعي از مسائل سياست داخلي مغفول بود. اما در ماه‌هاي منتهي به انتخابات دولت به خوبي متوجه شد كه اهميت به سياست داخلي هم به اندازه مسائل ديگر مهم و حياتي است و سعي كرد تا كمي از كاستي‌هاي گذشته را جبران كند و خوشبختانه با تلاش سايرين و اقدامات دولت شرايط خوب و سازنده‌اي رقم خورد. به طور طبيعي اين مساله مي‌تواند آغازي باشد كه دولت همانطور رييس‌جمهور گفته است وارد پروژه‌هايش در زمينه آشتي ملي شود و به حقوق اساسي مردم و توسعه سياسي، اجتماعي و فرهنگي در كشور توجه ويژه نشان دهد. بنابراين به نظر مي‌ر سد فضايي كه بعد از انتخابات هفتم اسفند به وجود آمده فضايي است كه بهتر مي‌توان در اين زمينه گام برداشت و در راستاي تعامل ملي و گشايش‌هاي مهم سياسي تلاش كرد. نبايد فراموش كرد كه اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب در اين مسير پيش قدم بودند و دولت هم مي‌تواند گام‌هاي موثري را در اين زمينه بردارد.
   نقش اصولگرايان را در اين مسير چگونه مي‌بينيد؟
به هر حال همين اتفاقاتي كه در انتخابات رخ داد مي‌تواند سبب شود تا اصولگرايان هم بيش از گذشته متوجه شرايط خطير كشور شوند و وارد فرايند، همدلي و گفت‌وگوي ملي شوند. بي شك با همدلي اصولگرايان در اين زمينه مي‌توان گام‌هاي موثرتري برداشت و به ويژه بتوان افراط و افراطي‌گري را به حاشيه راند.
   پيام انتخابات هفتم اسفند را چقدر در مسير توسعه سياسي كه بايد توسط دولت پيش رود موثر مي‌دانيد؟
اين مساله بسيار روشن است. براي دولت به خوبي مشخص شده است كه پيام انتخابات هفتم اسفند نه به افراطي‌گري بوده است و مردم خواهان اين هستند كشور در بستري متعادل و آشتي و همدلي قدم بردارد. بنابراين دولت هم بايد در مسير خواست مردم قدم بردارد.
   اين پيام را براي اصولگرايان چگونه تحليل مي‌كنيد؟
اتفاقا من معتقدم اين پيام بيش از اينكه براي دولت باشد براي اصولگرايان بوده است. به خصوص بخش تندرو اصولگرايان بايد توجه داشته باشند كه با وجود همه سر و صداهاي بلندشان و امكانات تبليغاتي و سياسي كه در دست‌شان داشتند اما مردم به آنها راي ندادند. در واقع مردم اين پيام را مخابره كردند كه مخالف اين روش‌ها و رفتارها هستند و خواهان فضايي آرام، اميدبخش و توسعه و پيشرفت هستند. در واقع آنها بايد به طور جدي اين پيام را دريافت كنند و به خواست عمومي و منافع ملي تن بدهند.
   بعد از انتخابات ما شاهد بوده‌ايم كه فضاي سياست در كشور تند شده است. دليل اين تند شدن فضاي سياسي كشور را در چه مي‌دانيد و اين مساله چه تاثيري در روند برنامه‌هاي دولت در حوزه سياست داخلي خواهد گذاشت؟
اصولا يكي از موانع جدي در مسير توسعه سياسي و پيشرفت وجود جريان‌هاي تندرو و افراطي بوده است. اين جريان‌ها منافع‌شان در شرايط مبهم و به هم ريخته تامين مي‌شود و در چنين شرايطي مي‌توانند منافع ضد ملي خود را پيش ببرند. طبيعي است در شرايطي كه به يك باره اتفاق مثبتي رخ مي‌دهد و فضا رو به آرامش و شفافيت مي‌رود تحركات‌شان گسترده‌تر مي‌شود زيرا منافع خود را در خطر مي‌بينند. متاسفانه تجارب گذشته هم نشان داد كه اين گروه نه از گذشته درس مي‌گيرد و نه به خطاهاي خود پي مي‌برد تا درصدد جبران آن باشند و تنها بر مواضع غلط خود پافشاري مي‌كنند حتي زماني كه مخالفت عمومي را مي‌بينند همچنان بر مدار غلط گذشته حركت مي‌كنند و سعي مي‌كنند تا شرايط تعادل و آرامش برقرار نشود. بعد از انتخابات هفتم اسفند اين پيام قدرتمند از سوي جامعه مخابره شد كه بايد به سوي آرامش و همدلي پيش رفت اما به جاي اينكه پيام ملت را بشنوند سر و صداي‌شان را بلند كرده‌اند و سعي مي‌كنند تا فضا را تند كنند و اجازه ندهند تا صداي مردم شنيده شود. تندروها مي‌خواهند برنامه دولت را براي توسعه سياسي به هم بزنند.
   در چنين شرايطي دولت بايد چه سياستي در پيش بگيرد؟ بسياري معتقدند دولت هم در اين بازي تندروها افتاده است.
دولت بايد بدون كوچك‌ترين مواضع واكنشي نسبت به رفتارهاي تندروها و كساني كه فضاي جامعه را متشنج مي‌كنند عمل كند. دولت بايد برنامه‌هاي روشن و مشخصش را كه در راستاي منافع عمومي است با آرامش و بدون هيجان‌زدگي پيش ببرد و سعي كند آرامش را در كشور و جامعه حكمفرما كند. دولت نبايد فراموش كند كه تنها در فضاي آرام و همدلانه مي‌تواند موفق باشد و برنامه‌هايش را پيش ببرد. بدون شك فضاي افراطي و مغشوش فضايي ضد توسعه است لذا دولت بايد فضاي آرامش را تقويت كند و با وجود همه كارشكني‌هايي كه مقابل برنامه‌هاي دولت مي‌شود و فشارهايي كه تندروها ايجاد مي‌كنند سعي كند با تدبير لازم فضاي آشتي و همدلي را در كشور تقويت كند. در چنين شرايطي است كه حسن روحاني مي‌تواند برنامه‌هايش در زمينه سياست داخلي و توسعه سياسي را پيش ببرد و خودش در ايجاد فضاي آشتي و آرامش پيشقدم باشد. واقعيت اين است كه تندروها هرگز در اين مسير پيشقدم نخواهند شد و فضا را به سوي هياهو خواهند برد، پس دولت خودش بايد پيشقدم شود در اين مسير نه اينكه خودش در بازي تندروها بيفتد و به بازي آنها واكنش نشان دهد. هر نوع واكنشي به تندروها از سوي دولت به نفع آنها و به ضرر كشور خواهد بود.
   فكر مي‌كنيد حسن روحاني در اين مسير نيازمند تغييراتي در كابينه‌اش خواهد بود؟
من معتقدم در اين مسير دولت بايد ارتباط و گفت‌وگويش با احزاب را بيشتر كند، احزاب اگر تقويت شوند خودشان بخشي از كار را پيش خواهند برد و باري هم از دوش دولت برمي‌دارند. اما از سوي ديگر حسن روحاني نيازمند است تا تيم رسانه‌اي و تيم سياسي خود را تقويت كند و ظرفيت‌هاي‌شان را بالا ببرد تا بتواند اين حركت را در جامعه سامان دهد. جامعه امروز ايران براي پيشرفت و توسعه به‌شدت نيازمند آرامش و همدلي و آشتي است اما هستند جريان‌هاي قدرتمندي كه نمي‌خواهند چنين فضايي به وجود بيايد بنابراين همه بايد با قدرت در صحنه باشند و فضاي همدلي و تعامل را ايجاد كنند تا جريان‌هاي رقيب در كشور بتوانند بر سر منافع ملي اجماع كنند و مشكلات كشور را به شكل راهبردي حل و فصل كنند. فراموش نكنيم اقتصاد كشور هنوز مشكلات اساسي دارد، در حوزه سياست داخلي هم هنوز بسياري از موانع باقي مانده است و در عرصه سياست داخلي هم كه به طور مفصل اشاره شد، بنابراين دولت بايد سال جاري را با حواس جمع و بدون واكنش نشان دادن به تندروها جامعه را به سمت آرامش هدايت كند تا بتواند برنامه هايش را پيش ببرد.
   رابطه دولت با مجلس آينده را چگونه مي‌بينيد؟
اصلاح‌طلبان از همان ابتدا اعلام كردند كه به دنبال ايجاد مجلسي به دور از افراط و تندروي و معقول هستيم، بدون توجه به اينكه اكثريت مجلس را چه جناحي تشكيل دهد زيرا ما در هر دو جناح كشور افرادي عاقل و منطقي داريم، مهم نبود تا كدام جناح پيروز شود، مهم اين بود كه جريان‌هاي افراطي به حاشيه رانده شوند. خوشبختانه اين راهبرد اصلاح‌طلبان پيش رفت و حتي بيش از آنكه انتظارش مي‌رفت مردم به خواست اصلاح‌طلبان پاسخ دادند و اين مهم را محقق كردند. قطعا مجلس آينده مجلسي عاقل و متين خواهد بود و در راستاي حل مشكلات كشور گام‌هاي اساسي و جدي برخواهد داشت و به همان نسبت رابطه مجلس و دولت هم سازنده‌تر و مثبت‌تر خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)