معاون مالی اقتصادی شرکت ملی مس ایران در خصوص راهکارهایی که شرکت مس باید برای افزایش توان رقابتی و افزایش بهرهوری سرمایه و نیروی انسانی در پیش بگیرد گفت: شرایط شرکت ملی صنایع مس ایران از دیگر شرکتهای معدنی دنیا مستثنی نیست و چارهای ندارد جز اینکه بر پایه سیاستهای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها حرکت کند
به گزارش ایسنا، "محسن بازار نوی" در پاسخ به این پرسش که آیا طی پنج سال آینده پتانسیلهای دیگری برای مصرف مس جهانی وجود دارد یا خیر گفت: بررسی مؤسسات معتبر اقتصادی خبر از این میدهد که نگاه دنیا به سمت کشور هند با جمعیت یک میلیارد سیصدمیلیون نفری است که میتواند جایگزین خوبی برای چین باشد.
وی افزود: البته در کنار این خوشبینیها بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که به دلیل مشکلاتی که در بعد عدم انعطاف فرهنگی هندیها در جذب سرمایهگذاری خارجی و کسری بودجه شدیدی که دولت هند دارد ممکن است شاهد توسعهای شگرف همانند چین نباشیم.
بازار نوی در خصوص سایر پتانسیلهای دیگر اقتصادی اظهار داشت: موسسه ارنست یانک اعلام کرده که تا سال 2035 بیش از 73 هزار میلیارد دلار در بخش زیرساختها مسکن و توسعه شهری، نفت و گاز و خودرو دنیا سرمایهگذاری میکند.
وی افزود: احتمالاً این میزان سرمایهگذاری میتواند یک اطمینانی به رشد اقتصادی 5.3 درصدی ظرف بیست سال آینده میدهد و باعث خواهد شد که سطح مصرف کالاهای اساسی روند نزولی شدیدی پیدا نکند.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس تأکید کرد: اما موضوعی که بدیهی است این است که با توجه به چشماندازهایی که در خصوص کاهش قیمتها وجود دارد، کشورها باید با تمرکز بر ارتقا بهرهوری و افزایش توان رقابتیشان برای یک دوره طولانیمدت با قیمتهای پایین در بخش معدن خودشان را منطبق کنند.
بازارنوی با بیان اینکه توان رقابتی فعالیتهای اقتصادی در شرایطی که قیمتها دائماً در حال کم شدن است گفت: شرکتی موفق است که بتواند قیمت تمامشدهاش را کاهش دهد تا توان رقابتی خود را حفظ کند.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس با اشاره به اقدامات کشورهای معدنی دنیا در مدیریت کاهش قیمت مواد معدنی اظهار داشت: کاهش ارزش پول ملی، کاهش حقوق دولتی و جایگزینی آن با مالیات، وضع تعرفه واردات یا ایجاد محدودیت برای واردات و سیاست تدوین بسته بازخرید و تعدیل منابع انسانی، سیاست تزریق پول به شرکتها و جذب سرمایهگذار خارجی سیاستهایی است که کشورهای مهم حوزه معدنی دنیا مثل استرالیا، برزیل، کانادا، شیلی، پرو، چین، روسیه و آفریقای جنوبی برای حفظ صنایع معدنی خود به کار برده اند. برای نمونه چین 5.6 درصد و کانادا 28 درصد از ارزش پول ملی خود را کاهش دادهاند و استرالیا و آمریکا از رویکرد وضع تعرفه واردات یا ایجاد محدودیت برای واردات استفاده کردهاند.
بازارنوی با تأکید بر اینکه در کنار اقدامات حمایتی دولتها از بخش معدن غولهای بزرگ معدنی دنیا مثل گلنکور، واله، بی اچ پی. بیلتون، ریوتینتو، آلکو و کودلکو نیز دست به اقداماتی از قبیل کاهش تولید، کاهش هزینه و رشد بهرهوری، توقف طرحهای توسعه یا کاهش هزینههای سرمایهگذاری، تعدیل نیروی انسانی، فروش داراییها، افزایش سرمایه در بورس و فروش اوراق و سیاست ادغام با رقبا را در پیشگرفتهاند تا جلوی ضرر را بیش از آنکه حیات اقتصادی شرکتشان به خطر افتد بگیرند.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس در ادامه با طرح این پرسش که «در شرایطی که رشد مصرف مواد اولیه معدنی به لحاظ تغییرات شرایط اقتصادی در جهان در حال افول و قیمتها نیز رو به نزول است ایران بهعنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر معدنی در این خصوص چه اقداماتی باید در پیش بگیرد؟» گفت: دولت ایران در این شرایط میبایست همسو با اقدامات کشورهای معدنی دنیا دست به اقداماتی متناسب با شرایط معدنی و صنعتی خود بزند. به بیان بهتر با توجه به اینکه زیرساختهای اقتصادی ایران با دیگر کشورها همسان نیست مدیران ارشد معدنی ایران باید متناسب با شرایط خاص کشور و مسائلیها که شرکتهای معدنی با آن درگیر هستند راهکارهایی برای برونرفت از این وضعیت را در پیش بگیرد.
بازارنوی دراینباره گفت: به نظر میرسد در شرایط فعلی بهکارگیری سیاستهای حذف یا کاهش مناسب بهره مالکانه، تقسیط بدهیهای حقوق و عوارض دولتی و مالیاتی، استمهال تسهیلات مالی دریافتی از بانکها، کاهش هزینههای مالی تسهیلات و حمایت از سیاستهای برونسپاری خدمات و چابک سازی مهمترین مواردی هستند که دولت باید در خصوص معدن کاران در پیش بگیرد تا امکان رقابت و ماندگاری محصولات معدنی ایران را فراهم کند.
معاون مالی اقتصادی شرکت مس در خصوص راهکارهایی که شرکت مس باید برای افزایش توان رقابتی و افزایش بهرهوری سرمایه و نیروی انسانی در پیش بگیرد اظهار داشت: شرایط شرکت ملی صنایع مس ایران از دیگر شرکتهای معدنی دنیا مستثنی نیست و چارهای ندارد جز اینکه بر پایه سیاستهای افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها حرکت کند.
بازارنوی در پایان با اشاره اقدامات انجام شده از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران از ابتدای سال 2015 گفت: شرکت مس با در نظر گرفتن چشمانداز پیش رو و کاهش قیمتها در تلاش است تا با افزایش بهرهوری کار و سرمایه، کاهش قیمت تمامشده محصولات از طریق بهینهسازی کلیه هزینهها، اولویتبندی پروژهها، کاهش دوره عملیات، بازنگری در قراردادها و تعدیلات در صورت لزوم، دریافت تسهیلات مالی ارزانقیمت، پیگیری و اخذ فاینانسهای بینالمللی با سود و کارمزد مناسب امکان و توان رقابتی و شرایط مقابله با کاهش قیمتها را فراهم کند.