کد خبر: ۱۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
سفر 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا و هیات 250 نفری همراه وی به تهران روز سه شنبه بطور گسترده در رسانه های منطقه ای و بین المللی بازتاب داشته و تحلیلگران اقتصادی و رسانه ای از این سفر به عنوان یكی از دستاوردهای برجام و دوران پساتحریم یاد كردند.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی از تهران به ارایه خط اعتباری و ضمانت سازمان صادرات ایتالیا برای افزایش صادرات آن كشور به ایران پرداخت.
براساس این گزارش، سازمان صادرات ایتالیا 'ساچه' امروز در بیانیه ای اعلام كرد كه همزمان با دیدار رنتزی از ایران، 'كاسا دپوزیتی ا پرستیتی' نهاد دولتی وام دهنده این كشور خط اعتباری به ارزش 4 میلیارد یورو برای شركت های سازنده زیرساخت های نفت و گاز و حمل ونقل ایران، درنظر می گیرد و ساچه این وام ها را تضمین خواهد كرد.
بر اساس بیانیه ساچه، یك خط اضافی اعتباری به ارزش 800 میلیون یورو برای فعالیت های كوچك و متوسط شركت های ایتالیایی در ایران، ارایه خواهد شد. 
شبكه خبر جهانی بی بی سی انگلیس نیز به دیدارهای نخست وزیر ایتالیا با حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دكتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران پرداخت.
این پایگاه خبری، بدون اشاره به جزییات دیدار نخست وزیر ایتالیا با مقام معظم رهبری و رییس جمهوری، سفر رنتسی به ایران را نخستین سفر یكی از نخست وزیران ایتالیا به ایران طی حدود 15 سال گذشته خواند كه این بار در راس یك هیات بزرگ 250 نفری از جمله وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، معاونان چند وزارتخانه دیگر، مدیران شركت نفتی 'انی'، چند بانك و شركت بیمه و تعدادی موسسه و شركت صنعتی و تجاری ایتالیایی به ایران سفر كرده و موفق شده است با بالاترین مقامات ایران دیدار و گفت وگو كند.
به گزارش بی بی سی، رنتسی نخستین رهبر یكی از قدرت‌های عمده اقتصادی اروپاست كه از زمان به دست آمدن توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و گروه ١+٥ و لغو تحریم های بین‌المللی، به ایران سفر می‌كند.
پایگاه خبری 'ایرانیان مقیم انگلستان' نیز ضمن پرداختن به جزئیات این سفر، آن را زمینه ساز مناسبات ایران و ایتالیا در دوران پسا برجام و پساتحریم خواند و افزود: نخست وزیر ایتالیا در این سفر می‌كوشد ایتالیا را به شریك تجاری شماره یك ایران در اروپا بدل كند. این درحالی است كه این كشور دومین شریك تجاری مهم ایران در اروپا محسوب می‌شود.
این پایگاه خبری با اشاره به امضای حدود 30 سند در سفر دكتر روحانی به ایتالیا و امضای 7 سند در سفر رنتزی به ایران، این اسناد را زمینه ساز گسترش مناسبات دوجانبه اقتصادی و همچنین ورود سرمایه‌گذاری و فناوری ایتالیا به ایران خواند.
شبكه خبر یورو نیوز نیز ضمن برجسته كردن حضور 250 نفر همراه نخست وزیر ایتالیا در تهران، افزود: رنتزی به دنبال احیای حضور اقتصادی ایتالیا در ایران است چراكه قبل از تشدید تحریم های بین المللی علیه این كشور، رم اولین شریك تجاری ایران در اروپا محسوب می شد.
این شبكه خبری با اشاره به میزان مبادلات تجاری سالانه ایران و ایتالیا كه قبل از اعمال تحریم ها به رقم 8 میلیارد دلار رسیده بود و در دوران تحریم به 1.8 میلیارد دلار كاهش یافت، افزود: با به سرانجام رسیدن توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ، سفرهای دوجانبه مقامات بلندپایه اروپایی و ایرانی آغاز شد چرا كه دولت ایران اعلام كرده است قصد دارد به كمك شركای اروپایی اش به نوسازی و گسترش شبكه ریلی، جاده ای و حمل و نقل هوایی بپردازد و به دنبال توسعه سرمایه گذاریهای خارجی در صنایعی همچون خودروسازی است.
شبكه تلویزیون سی ان ان آمریكا نیز در گزارشی از ابوظبی، روابط ایران و ایتالیا را دیرینه خواند و این سفر را نخستین دیدار یك رهبر كشور غربی پس از برداشته شدن رسمی تحریم ها از ایران توصیف كرد.
این پایگاه خبری با اعلام این كه ایران بازاری با 80 میلیون مصرف كننده است كه ایتالیا تلاش دارد (در پی برداشته شدن تحریم ها) به آن راه یابد، پیش بینی كرد كه طی این ملاقات دو روزه رنتزی در مجموع 18 تفاهمنامه بین دو طرف به امضا برسد.
: نخست وزیر ایتالیا در تهران؛ روحانی در پی ورود سرمایه های خارجی 
تلویزیون فارسی صدای آمریكا گفت: دولت روحانی می خواهد با گسترش روابط اقتصادی با دیگر كشورها بویژه كشورهای مهم اروپایی زمینه ورود سرمایه های خارجی به ایران را فراهم كند؛ سرمایه هایی كه برای اجرای پروژه های مختلف و دستیابی به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال اهمیتی حیاتی دارد. 
صدای آمریكا سه شنبه شب در گزارشی با اشاره به این مطلب افزود: 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا همراه با هیاتی 250 نفره شامل تعدادی از وزرا، مقامات اقتصادی، مدیران ارشد بانك های عمده ایتالیایی، تجار و صاحبان صنایع به تهران سفر كرده است. 
دیدار نخست وزیر ایتالیا از ایران اولین سفر رییس دولت یك كشور مهم اروپایی به ایران بعد از توافق هسته ای زمستان گذشته و پاسخی است به دعوت و دیدار حسن روحانی كه بهمن ماه گذشته به ایتالیا سفر كرده بود. 
ایران و ایتالیا در چند دهه گذشته روابط تجاری گسترده ای داشتند، هر چند كه تحریم های هسته ای باعث كاهش آن شده بود اما با این حال ایتالیا كه چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا است، از نخستین كشورهای اروپایی بود كه پس از لغو برخی تحریم ها به سرعت روابط اقتصادی اش را با ایران از سر گرفت. 
روز سه شنبه در اولین ساعات سفر دو روزه نخست وزیر ایتالیا به ایران، مقامات دو كشور در حضور روحانی و رنتزی، 7 سند و یادداشت تفاهم در زمینه های علمی و فناوری، گردشگری، محیط زیست و راه آهن امضا كردند. 
در سفر سال گذشته روحانی به ایتالیا هم 30 سند همكاری در بخش هایی مانند حمل و نقل بازرگانی و كشاورزی امضا شد كه ارزش آن حدود 17 میلیارد یورو اعلام شد. 
صدای آمریكا افزود: روحانی روز سه شنبه ابراز امیدواری كرد كه با اجرای این اسناد، زمینه ورود سرمایه و فناوری از ایتالیا به ایران فراهم شود. 
روزنامه 'لارپوبلیكا' ایتالیا نیز در تارنمای خود با عنوان «دیدار رنتزی در تهران با روحانی؛ پایان تحریم، گامی تاریخی، اسلام تروریسم نیست»، نوشت : پس از سفر رئیس جمهوری ایران در ماه ژانویه گذشته به رم، اكنون نخست وزیر ایتالیا، نخستین فرد میان متحدان غربی است كه پس از برجام كه به تحریم ها پایان داد، به تهران سفر كرده است. 
لارپوبلیكا نوشت: صادرات نفت برای ایران در اولویت قرار دارد. هدف تهران بازگشت به صادرات نفتی است.
این روزنامه افزود: مبارزه علیه تروریسم نیز موضوع سفر دو روزه رنتزی به ایران است. ایران با یادآوری همكاری ها در افغانستان و عراق از نقش خود در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم دفاع كرد. اما تضاد عربستان سعودی می تواند منجر به بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود. 
شبكه خبری دولتی 'رای نیوز' ایتالیا نیز با مضامین مشابه با عنوان 'آغاز ماموریت دو روزه رنتزی در ایران' اعلام كرد: هدف از این سفر، توسعه بیشتر مناسبات دیپلماتیك با یك كشور كلیدی در خاورمیانه و همچنین تسریع در روابط اقتصادی در دوران پسا تحریم است.
این شبكه افزود: ایران یك كشور با قدرت بالقوه عظیم است. به عقیده موسسه ساچه ، پایان تحریم ها می تواند منجر به افزایش صادرات ایتالیا تا سه میلیارد یورو به ایران بشود.
این شبكه ایتالیایی نوشت: دولت ایران به دنبال جذب 30 تا 50 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سال برای رسیدن به اهداف رشد اقتصاد كلان است.
این رسانه در پایان افزود: چشم اندازهای مربوط به بخش بانكی بسیار مهم است چرا كه ایران تاكنون خارج از مدارهای بین المللی نگه داشته شده بود و به همین جهت 'مدیوبانكا' ایتالیا، در این سفر رنتزی را همكاری می كند.
برچسب ها: ایتالیا ، ایران
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)