کد خبر: ۱۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مجلس خبرگان دور پنجم نمایندگان خود را از طریق رای مردم شناخته است و اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی با توجه به نقشی که در انقلاب و همچنین موقعیتی که در جامعه داشته و دارد، تمایل ورود به عرصه انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری را دارد؟ برخی از گمانه‌ها حکایت از آن دارد که شخص ایشان، تمایلی برای این حضور ندارد.
مجلس خبرگان دور پنجم نمایندگان خود را از طریق رای مردم شناخته است و اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی با توجه به نقشی که در انقلاب و همچنین موقعیتی که در جامعه داشته و دارد، تمایل ورود به عرصه انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری را دارد؟ برخی از گمانه‌ها حکایت از آن دارد که شخص ایشان، تمایلی برای این حضور ندارد.

به گزارش آرمان،  علت هم می‌تواند آن باشد که آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی، چه در این موقعیت قرار بگیرد و چه نگیرد، به زعم موافقان و مخالفان و آنهایی که مسائل سیاسی کشور را رصد می‌کنند، نقش تعیین‌کننده و تاثیرگذار خود را در شرایط مختلف و در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نقد آسیب‌ها و مشکلاتی که جامعه با آنها روبه رو است و در ارائه راهبردهای کلانی که به اعتدال جامعه کمک می‌کند، فراموش نخواهد کرد. آیت ا...هاشمی تلاش دارد هم پیشرفت جامعه و هم بحث حقوق مدنی و آزادی‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد، مورد توجه قرار بگیرد بنابراین باید منتظر ماند که آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی تمایلی به حضور در این عرصه دارند یا خیر. حضور یا عدم حضور ایشان، تغییری در روش و منش او ایجاد نمی‌کند و به تعبیری هاشمی، هاشمی است. طبیعی است مجلسی که امروز، به عنوان مجلس خبرگان تشکیل شده، از تنوع بیشتری در ارتباط با سلایق سیاسی برخوردار است و در صورتی که هاشمی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری شرکت کند، به اتکا آنها می‌تواند موقعیت بهتری را نسبت به گذشته داشته باشد. به هر حال، آیت ا... هاشمی از زیرکی، درایت و آینده نگری بالایی برخوردار است و شرایط را ارزیابی خواهد کرد به این معنا که به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که آیا آمدن در این موقعیت‌ برای او مناسب است یا اینکه آیا عدم حضور در موقعیت ریاست مجلس خبرگان، نقش تعیین‌کننده خود را در انقلاب و مجلس خبرگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر. بدیهی است که اعضای مجلس خبرگان رهبری هستند که تعیین خواهند کرد کدام شخصیت، رئیس باشد اما گمانه زنی‌های صورت گرفته با برخی بزرگان، این طور نشان می‌دهد که آیت ا... هاشمی درصورت حضور، رای لازم برای ریاست را دارد و اگر خود ایشان، نامزد نشود به کسانی هم رای خواهد بود که اخیرا برای ریاست مجلس خبرگان مطرح شده‌اند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی اراده‌ای برای حضور در این عرصه دارد یا خیز؟ تا امروز و با توجه به گفت‌وگویی‌هایی که در سطح رسانه‌ها صورت گرفته، این طور به نظر می‌رسد که آیت ا... هاشمی، خود را برای این امر آماده نکرده است. البته عرصه سیاست، عرصه ممکنات است و ممکن است که ایشان در آینده تصمیم دیگری داشته باشد. آن چه که قابل پیش بینی است، چنین است که هاشمی در هر سمتی، حضور و تاثیر‌گذاری خود را در فضای سیاسی کشور خواهد داشت و طبیعتا با بررسی هایی که خواهد کرد، اگر هم کاندیدای ریاست نشود، مصلحت را با همان نگاه ارزیابی کرده است. اگر هم هاشمی حضور پیدا کند، با ترکیب فعلی مجلس خبرگان، موقعیت بهتری را برای ریاست خواهد داشت. از سوی دیگر باید توجه داشت که مجلس خبرگان رهبری ماموریت‌های خاص و استراتژیکی دارد. حضور شخصیت‌هایی که در آن مجلس هستند بر اساس همان ماموریت حساس و خاص است. تصور این است که در دوره پنجم، ترکیب خبرگان، تفاوت معناداری پیدا نکند اما به شرایط سیاسی و فرهنگی که در کشور وجود دارد، نزدیک‌تر شده است. اگر معدل گرفته شود، میانگین شخصیت‌هایی که در مجلس خبرگان حضور دارند، نسبت به مجلس قبل، از همراهی بیشتری با فضای کشور برخوردار هستند. آیت ا...هاشمی در چنین مجلسی، نقش و تاثیر‌گذاری خود را خواهد داشت.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)