کد خبر: ۱۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
اختلاف میان سازمان‌های «غذا و دارو و استاندارد» ریختن آب بر آسیاب «قاچاق و تقلب» است.
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه سلامت، زائیده موازی کاری دستگاه های دولتی نیست، گفت: اختلاف میان سازمان‌های «غذا و دارو و استاندارد» ریختن آب بر آسیاب «قاچاق و تقلب» است.

به گزارش تسنیم، سید مهدی سجادی در خصوص مباحث اخیر پیرامون موازی کاری سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو اظهار داشت: مدیریت، نظارت و استانداردسازی فرایندهای مربوط به کالاهای سلامت محور در طول سالهای اخیر به یکی از موضوعات پر توجه و چالش برانگیز در حوزه کلان سلامت و حتی بهداشت و درمان کشور مبدل شده و مطالب زیادی در خصوص روند آن و تقسیم وظایف و مسئولیت‌های آن گفته و شنیده شده که جای تامل و دقت نظر دارد و نشان از آن دارد که در این حوزه دچار خلا بحث کار‌شناسی در مراکز تصمیم ساز هستیم و باید در این رابطه یک سند واحد و راهبردی مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تنظیم شود.

وی ادامه داد: هر چند از قدیم این ضرب المثل میان ایرانی‌ها شایع بود که «کار از محکم کاری عیب نمی‌کند» ولی واقعیت این است که یکی از مجاری اصلی تحمیل خسارت بر کشور، در پیش گرفتن چنین استراتژی‌هایی و ایجاد فضاهای اداری و یا احیاناً قانونی برای بروز موازی کاری‌ها و تداخل در ماموریت‌ها و اهداف دستگاه‌های مختلف اجرایی بوده است.

سجادی اضافه کرد: موازی کاری در برنامه‌ها و وظایف اجرایی به خصوص در حوزه کالاهای سلامت محور به هیچ وجه به صلاح کشور و نظام سلامت نیست و باید از هرگونه پراکنده کاری، موازی کاری و دوباره کاری در این زمینه پرهیز شود. به خصوص اینکه وزارت بهداشت با دراختیار داشتن نزدیک به 60 دانشگاه علوم پزشکی در اقصی نقاط کشور، حائز پشتوانه علمی و پژوهشی قابل توجه و محسوسی است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست.

به گفته دبیر انجمن داروسازان، تجربه نشان داده موازی کاری در میان دستگاه‌ها و سازمان‌ها علاوه بر ایجاد نابسامانی و بلاتکلیفی، زمینه ساز تخلف‌های متعدد، غفلت از وظایف، انحراف از اهداف، بروز کسری اعتبار، اتلاف منابع مالی، هدر رفتن تجربیات شکل گرفته در طول سال‌های قبل و پتانسیل‌های علمی و پژوهشی می‌شود. ضمن اینکه تقابل منافع سازمان‌ها در میان مدت، موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم به آرا و نظارت دستگاه‌های مربوطه خواهد شد.

وی ادامه داد: قانون، وزارت بهداشت را متولی سلامت جامعه می داند و نمی توان بخشی از اختیارات منبعث از آن را از سازمان غذا و دارو انتزاع کرد و اگر سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد هر دو بخواهند کار نظارت را انجام دهند، این عمل به نوعی موازی کاری است و در واقع بازی با سلامت و امنیت غذایی-دارویی کشور است.

به گفته سجادی، بازی با سلامت و امنیت غذایی و دارویی مردم عواقب و تبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت و مسلماً کوچکترین خطایی در عرصه موازی کاری در این حوزه چه در مقام برنامه ریزی و چه در حوزه اجرا می‌تواند منجر به تضعیف نظارت و مدیریت راهبردی این حوزه شده و در واقع آب به آسیاب قاچاق و تقلب ریختن است.

وی در خاتمه با اشاره به آنکه دامن زدن به وجود اختلاف میان دو سازمان دولتی، به صلاح کشور نیست، خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد کشور به یک سند راهبری و جامع در این خصوص نیازمند است و به طور حتم مجلس شورای اسلامی و سایر مراکز تصمیم ساز کشور، امنیت غذایی و دارویی جامعه را در راس اولویت‌های حوزه سلامت می‌دانند و رضایت به تصویب قانونی که باعث تداخل وظایف، از بین رفتن تجربیات شکل گرفته در سازمان‌ها و تضعیف سازمان غذا و دارو شود، نمی‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)