کد خبر: ۱۲۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
نیویورک تایمز:
ایران که از کارشکنی های عربستان بسیار عصبانی است، روز پنج شنبه اعلام کرد شهروندان این کشور در حج امسال شرکت نمی کنند.
نیویورک تایمز نوشت: ایران که از کارشکنی های عربستان بسیار عصبانی است، روز پنج شنبه اعلام کرد شهروندان این کشور در حج امسال شرکت نمی کنند.

به گزارش «انتخاب»؛ این نشریه امریکایی در ادامه آورده است: عربستان می گوید ایران عامل اصلی مشکل است و آن را متهم به اعلام خواسته های غیر قابل قبول می کند.

هنوز از اظهارات مسئولین دو کشور نمی توان مطمئن بود که این چالش قابل حل باشد، یا پیش از آغاز حج در سپتامبر امسال بر طرف شود.

با این همه، این اظهارات، وخامت روابط ایران و عربستان را بیش از هز زمان دیگری نشان می دهد. این دو از زمان های دور دو رقیب سنتی بوده و در حال حاضر در دو طرف درگیری ها در سوریه قرار دارند.

حج سال گذشته با فاجعه وحشتناکی همراه بود که بنا به تخمین برخی سازمان ها حدود 2400 انسان تحت فشار جمعیت کشته شدند، که 460 نفر آن ها ایرانی بودند.

عربستان تعداد کشته شدگان را 769 نفر اعلام کرد، اما توضیحات بیشتری ارائه نداد. این حادثه مرگبار باعث افزایش تنش طولانی میان ایران و عربستان شده است. در ماه ژانویه، عربستان پس از آتش زده شدن سفارتش در تهران روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد. 

نبود روابط دیپلماتیک باعث پیچیده تر شدن برنامه های ایران برای حضور در حج امسال شد، زیرا آن ها نمی توانند در ایران ویزای عربستان را دریافت کنند، و سفر مستقیم به آن متوقف شده است.

هیاتی از ایران ماه گذشته گفتگوهای چهار روزه ای با مسئولان عربستان داشت تا درباره مقدمات حج امسال تصمیم گیری کنند، که این اولین ملاقات رو در روی مسئولین دو کشور پس از وخامت روابط آن ها بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، علی جنتی روز پنج شنبه گفت مذاکرات نتیجه ای نداده است. او با اعلام آنکه امسال ایران در حج شرکت نمی کند، عربستان را مقصر دانست.

جنتی در سخنانی که در شبکه پرس تی وی نقل شد، گفت: «رفتار آن ها سرد و نامناسب بود. آن ها خواسته های ما درباره مسائل ویزا، حمل و نقل و امنیت حاجی ها را نپذیرفتند».

او گفت: «شرایط برای انجام حج فراهم نیست، ما فرصت آن را از دست داده ایم، ما بیشترین تلاش را داشته ایم اما سعودی ها به کارشکنی خود ادامه می دهند».

یک دیگر از شخصیت های ارشد ایرانی، آیت الله سبحانی مانند جنتی حضورایرانیان در حج امسال را منتفی ندانست، اما به شدت از آن حمایت کرد.

او که سخنانش از خبرگزاری جمهوری اسلامی نقل می شد گفت: «رفتار سعودی ها آشکارا توهین آمیز است. ما می خواهیم با کرامت و احترام در حج شرکت کنیم».

وزارتخانه مسئول حج در عربستان اظهارات ایرانی ها را رد کرده، و گفت مذاکره کنندگان ایران تاکید داشتند ویزایشان را در ایران دریافت کنند. به گزارش الجزیره سعودی ها گفته اند می توان از سامانه اینترنتی طراحی شده برای ثبت نام برای شرکت در حج استفاده کرد.

محمد بینتین، وزیر حج و عمره عربستان در این باره گفت: «ایران تنها کشوری است که از امضای موافقت نامه حج سر باز زده».

این اولین باری نیست که ایران و عربستان درباره مراسم حج باهم درگیر شده اند و در سال 1987 با کشته شدن حدود 300 ایرانی در مراسم حج در مکه روابط دو کشور تیره و تار شد. سعودی ها در سال 1988 روابط خود با ایران را قطع کردند، که تا 1991 بار دیگر برقرار نشد، و در این مدت ایرانی ها در مراسم حج شرکت نکردند.

برچسب ها: حج
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)