کد خبر: ۱۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از بزرگاني كه گمان مي‌رود نامزد رياست ‌شوند
نفر اول اين كارزار،آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني است. با توجه به مشارکت بالا و رای مردم تهران به هاشمی شاید خواست بسیاری از مردم ریاست او باشد.
همزمان با هیاهوی ترکیب راه‌یافتگان به مجلس شورای اسلامی، فراکسیون‌ها ، کمیسیون‌ها و همچنین ریاست بهارستان، مجلس خبرگان رهبری و اهمیت آن به حاشیه رانده‌شد. انتخاباتی که برخلاف تصور، شگفتی‌هایی مانند رای نیاوردن آیات یزدی و مصباح داشت و از سوی دیگر استقبال پرشور و کسب رتبه اول منتخبین تهران توسط آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی که سال‌ها سیر نزولی در سیاست داشت، را به خود دید. شاید بسیاری مجلس خبرگان را به نسبت مجلس شورای اسلامی کم اهمیت تلقی کنند و شاهد بر این مدعا را تنها دو جلسه آن در سال بیاورند. ولی باید اشاره کرد هرچند در این مجلس، تصمیمات اندكي اتخاذ می‌شود، اما بزرگی تصمیمات داراي اهميت است، به حدی که شاید مسیر و آینده نظام را تعیین کند. در این بین نقش ریاست و هیات رئیسه این مجلس را نمی‌توان نادیده‌گرفت. رئیسی که انتخابش در این دوره با پیچیدگی‌های خاصی مواجه است. مجلس خبرگان دارای یک رئیس، دو نایب رئیس و دو منشی است. حال باید دید گزینه‌های احتمالی این سمت‌ها چه کسانی هستند؟
   وزن‌كشي خبرگان
در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری مشخص شد که ۵۰ تن از اعضای کنونی این مجلس بار دیگر بر کرسی‎های خود ابقا و ۳۳ نفر تغییر کردند. این انتخابات رقابت بین فهرست خبرگان مردم (منتسب به هاشمی رفسنجانی) و لیست جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز بود. شایان ذکر است که بسیاری از نامزدهای مورد حمایت این فهرست‌ها با هم مشترک بودند. به‌طور مثال در فهرست ۱۶ نفره تهران، ۸ نامزد بین خبرگان مردم و جامعتین مشترک بودند. از نامزدهای راه یافته به مجلس خبرگان ۲۷ نفر از نمایندگان از سوی هر سه ليست خبرگان مردم،جامعه مدرسين و جامعه روحانيت‌مبارز و  ۲۴ نفر هم از ليست جامعتین بودند. ۵ نامزد اختصاصی لیست جامعه روحانیت، ۳ نامزد اختصاصی لیست جامعه مدرسین و ۱۹ نامزد لیست خبرگان مردم را نیز باید به این آمار افزود.اما در اين بين چهره‌هايي حضور دارند كه  رياست مجلس‌خبرگان، برازنده آن‌هاست.
مرد اول
 نفر اول اين كارزار،آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني است. با توجه به مشارکت بالا و رای مردم تهران به هاشمی شاید خواست بسیاری از مردم ریاست او باشد. اما نوع ترکیب راه‌یافتگان به مجلس خبرگان این مهم را دشوار می‌کند و شاید برای شانیت هاشمی رفسنجانی هم رفتاری مشابه انتخابات 92 مناسب‌تر باشد.
يعني رويكردي كه پس از رد صلاحیت، پرده نشینی گزید و با حمایت از حسن روحانی، يك رئيس‌جمهور ساخت. او اکنون هم باید رئیس‌ساز باشد نه خواهان ریاست؛ شاید یک شکست دیگر مشابه آنچه در مقابل آیت ا... یزدی در دوره قبل تجربه کرد، در انتظارش باشد.
شيخ خبرگان
گزينه هم‌سطح هاشمي‌،آيت‌ا... اميني‌است. شيخي كه سال‌ها از سياست دوري مي‌كرد و با درايت خبرگان مردم به ميدان دعوت شد. امینی، روحانی میانه‌رويي است كه با تفكرات تند و راديكال برخي در تضاد است و از سويي ولايتمداري او در طول‌ ساليان انقلاب ثابت شده‌است. آيت‌ا... اميني به دليل شيخوخيتي كه در ميان خبرگان دارد، مي‌تواند گزينه‌خوبي براي جايگاه رياست بر آنها باشد.
سيد شايستگان
آيت‌ا... هاشمي‌شاهرودي نيز از گزينه‌هاي برازنده اين جايگاه است. مردي كه در ميان رقابت هاشمي، يزدي و مومن، بنا به برخي گفته‌ها براي حفظ شان هاشمي‌رفسنجاني از رقابت‌ها كنار رفت. او اين روزها رياست دستگاه فوق حاكميتي را در اختيار دارد كه اختلاف ميان قواي كشور را رفع مي‌كند و به‌طور حتم در رقابت وي با هاشمي، گزينه‌هاي جامعتين كه دل خوشي از خبرگان مردم ندارند، راي خود را به شاهرودي‌ مي‌دهند نه رفسنجاني!
وجه اشتراك ليست‌ها
چهره‌ ديگري كه از ميان جامعه روحانيت برخواست و در اين عرصه سياسي بر جايگاه مهدوي‌كني تكيه زد، موحدي كرماني است. مردي كه اين روزها نقش پدر معنوي جريان راست سنتي را برعهده‌ گرفته و سعي دارد روند حركت اين جريان به سمت ناكجاآبادهاي افراط‌گرايانه پيش نرود. موحدي‌كرماني كه هاشمي‌ براي وي در ميان خبرگان مردم جا باز كرد، مي‌تواند در جايگاه رياست خبرگان بنشيند. در صورت انتخاب اين گزينه، ‌بسياري از جريان‌ها  و تفكرهاي بنيانگرا  به سمت وي چرخش و راي خود را در سبد موحدي خواهند ريخت. با اين روند، تعادل در مجلس خبرگان تا حدي حفظ خواهد شد.چرا كه وي در قياس با افرادي مانند احمد‌خاتمي رويكرد ميانه‌‌تري دارد.
قاضي‌القضات خبرگان
اما در ميان شيوخ خبرگان، جوان‌ترهايي نيز حضور دارند كه شاكله آنها دست كمي از بزرگان سني اين مجلس ندارد. آيت‌ا... صادق‌لاريجاني، رئيس قوه قضائيه ايران كه خود به صورت مستقل در انتخابات خبرگان شركت كرد نيز مي‌تواند گزينه مناسبي براي رياست مجلس سرخ خبرگان باشد.آملي لاريجاني، گذشته از جايگاهي كه قوه‌قضائيه ايران به وي اعطا كرده‌است، به دليل صراحت بيان و استحكام نظر در مسائل انقلابي توانايي جذب آراي خبرگاني را دارد كه سياست‌هاي هاشمي و روحاني را از صفر تا صد (هم در سياست‌داخلي و هم بين الملل) قبول ندارند.
رياست روحاني
اما چهره‌ ديگري كه برخي از تفكرهاي سياسي حضورش را در انتخابات رياست خبرگان، حياتي و مفيد مي‌دانند، حسن روحاني است. مردي كه اين روزها رئيس‌جمهور ايران است و شايد با جلوس بر جايگاه رياست خبرگان بتواند مسير بهتري را براي آينده كشور فراهم كند.  روحاني با توجه به ميزان مقبوليتي كه دارد مي‌تواند مورد حمايت بزرگان جريان طرفدار هاشمي رفسنجاني واقع شود.آنجاست كه هم رياست جمهوري و هم خبرگان در كنار هم، روحاني را به وزنه‌اي جديد در كنار هاشمي و ساير بزرگان تبديل مي‌كند.
كانديداي مومن
محمد دانش‌زاده مومن يا همان آيت‌ا... مومن معروف نيز از گزينه‌هاي رياست است. او كه اعتماد به نفس خود را در انتخابات دوره قبل رياست اين مجلس نشان داد، از چهره‌هاي بي سر و صدا و تاثيرگذار نظام است. او نيز نگاهي مانند احمد جنتي دارد ولي كمتر اين رويكرد را بيان مي‌كند. مومن كه در انتخابات سال 94 نشان داد صاحب راي است(ولو محدود) شايد بتواند اين بار نيز وارد ميدان رقابت با خبرگان مردم شده و شانس خود را دوباره امتحان كند.
دبير خبره‌ها
آخرين گزينه‌اي كه مي‌تواند خود را در قد و قواره رياست خبرگان ببيند، احمد جنتي است. مردي كه شايد برخي تصور كنند تفكرش در خبرگان تنها مانده است، ولي به‌طور حتم، همه ايران تهران نيست و افرادي مانند علم‌الهدي، ميرباقري و غيره طرفداران پر و پا قرص آيت‌ا... هستند. احمد ‌جنتي با توجه به مقبوليتي كه  براي بخشي از حاكميت دارد و همچنين وزن سياسي‌اي كه جايگاه وي در شوراي نگهبان به او بخشيده‌است، مي‌تواند گزينه راي‌آوري براي جريان مقابل خبرگان مردم باشد.
   گزينه‌هاي در سايه
شايد برخي، محسن‌قمي و امامي‌كاشاني را نيز براي رياست مجلس خبرگان مناسب بدانند ولي بعضي مناسبات و رويكرد‌هاي سياسي اين افراد، همگان‌پسند نيست و راي كاملي به آنها تعلق پيدا نمي‌كند.
  يسار و يمين يك رئيس
جايگاه سرخ رياست خبرگان به هرچهره‌اي كه برسد، چند نايب ودستيار نيز مي‌خواهد. دري نجف آبادي، سیدابراهیم رئیس الساداتی، سید محمد مهدی میرباقری، سید احمد خاتمی، سید هاشم حسینی بوشهری و محسن اسماعيلي از گزينه‌‌هايي هستند كه توانايي لازم را داشته و احتمال انتخاب آنها براي جلوس در يسار و يمين رئيس نيز وجود دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)