کد خبر: ۱۳۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
نایب رییس اتاق کرمان:
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: مطلب جالبی که بعد از این در سفرهای استانی رییس جمهور مورد توجه خواهد بود، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ها نسبت به سهم دولت بود به طوری که در استان کرمان سهم بخش خصوصی 14 برابر دولت بود ضمن آنکه باید سعی کنیم واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی باشد.
"سیدمهدی طبیب زاده" در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هدف از سفر رییس جمهور پرداختن به چند مسئله اساسی به استان کرمان بود، اظهار کرد: یکی از این حوزه های بحث مهم در سفر رییس جمهور به استان کرمان، آب بود و دولت به این موضوع اهمیت داد و اتاق نیز روی این موضوع متمرکز شد زیرا آب از اهمیت بسیاری در روند توسعه‌ای هر منطقه‌ای خواهد داشت و پیش نیاز موفقیت همه پروژه های دیگر است.

وی با تاکید بر اینکه نباید مسئله آب را منحصر به چند پروژه دید، افزود: باید این موضوع در یک بسته کامل شامل آب موجود، آب انتقالی، مصرف آب در بخش های مختلف دیده شود و رییس اتاق ایران به خوبی این مسئله را در حضور رییس جمهور مطرح کرد و به نظر می آید دولت توجه جدیدی به این مسئله کرده و آن پرداختن به بازار آب و ارزش واقعی آن است.

طبیب زاده تصریح کرد: اگر ره آورد سفر فقط همین موضوع باشد، دغدغه مردم کرمان، فعالان اقتصادی و کشاورزان تمام می شود که  آب به خوبی مدیریت و استفاده شده و ارزش اقتصادی آن دیده خواهد شد، کافی باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله دیگری که در این سفر مطرح شد، تامین مالی پروژه های مختلف بود، بیان کرد: به ابتکار استاندار کرمان در دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، عمومی و دولت، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در استان کرمان ایجاد شده است و هم اکنون پروژه های مختلفی با پیشرفت های متفاوت در حال اجراست.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ادامه داد: آنچه که موجب نگرانی بابت به نتیجه رسیدن این پروژه هاست، بحث تامین منابع مالی می باشد زیرا روش مشخصی برای تامین مالی وجود ندارد و عمده تکیه، بر منابع داخلی شرکت ها و افراد است که کفایت برای تامین سرمایه مورد نیاز و همچنین ایجاد رشد هشت و نیم درصدی پیش بینی شده در استان را ندارد.

طبیب زاده گفت: بنابراین بحث تامین مالی، یافتن منابع، راه ها و روش هایی برای تامین سرمایه مورد نیاز از اولویت های مهم و شاه کلید توسعه استان خواهد بود و اگر از این امر غفلت شود، پروژه های تعریف شده فقط بر روی کاغذ خواهند بود.

وی افزود: وضعیت بخش کشاورزی، لزوم عدم نگاه مقطعی به این حوزه و ... نیز از دیگر مسائل مطرح شده در سفر رییس جمهور به استان کرمان بود و به خوبی راهبردهای اساسی برای تغییر نگرش در این بخش و معنادار کردن و اقتصادی کردن فعالیت های آن مطرح شد.

طبیب زاده با اشاره به اینکه موضوع دیگر، بهبود فضای کسب و کار بود، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید و شخص رییس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود بر اجرای قانون و بهبود مستمر محیط کسب و کار تاکید داشتند و قرار شد به صورت عملی با اجرای آیین نامه ها و نگرش مثبت تصمیم گیران و تصمیم سازان به این حوزه توجه شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: مطلب جالبی که بعد از این در سفرهای استانی رییس جمهور مورد توجه خواهد بود، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ها نسبت به سهم دولت بود به طوری که در استان کرمان سهم بخش خصوصی 14 برابر دولت بود ضمن آنکه باید سعی کنیم واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی باشد.

وی افزود: بحث مهم دیگر در سفر دولت به استان، موافقت با پایلوت شدن کرمان به عنوان سومین استان در راستای اقتصاد مقاومتی است زیرا در این حوزه توجه خاص و تلاش های استاندار برای جامه عمل پوشیدن به اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و اینکه اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی در کرمان آغاز شده و این مهم نیز حق استان کرمان بود.

طبیب زاده در ادامه با تاکید بر لزوم پیگیری جدی مصوبات و پروژه ها تا رسیدن به مقصد، گفت: قبل از سفر، معاونت اجرایی رییس جمهور خیلی دقیق و منظم مباحث مربوط به سفر را دنبال می کردند و دقت داشتند پروژه ای بدون پشتوانه مالی و اجرایی مطرح نشود و نظم خاص و پیگیری جدی در تعریف پروژه ها و گنجاندن در برنامه سفر وجود داشت.

وی ادامه داد: انتظار این است که همین نظم و دقت در پیگیری مصوبات نیز صورت بگیرد، زیرا موضوع و پروژه ای در حضور بالاترین شخص اجرایی کشور به امضاء رسیده و در مردم امیدواری و توقع ایجاد کرده، لذا باید نظم و دقت بعد از سفر بیش از قبل از آن باشد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه باید برنامه زمان بندی برای پروژه‌ها مشخص و بعد از هر مدت تعیین شده، مرور و گزارش روند اجرایی و مشکلات آن بیان و پیگیری شود، بیان کرد: یک آفتی وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از فروکش کردن تب و تاب سفر، دوستان برای سفر بعدی رییس جمهور آماده می شوند و سیستمی وجود ندارد که مصوبات سفر را پیگیری کند و پروژه ها در بروکراسی اداری گیر کرده و سرمایه گذاران در ادارات دچار مشکل می شوند.

طبیب زاده اظهار کرد: پیشنهاد این است که نهاد مشخصی بعد از سفر این مصوبات و پروژه ها را پیگیری کرده و رسانه ها نیز باید به عنوان مطالبه مردم و افکار عمومی این مسائل را دنبال کنند، زیرا مردم به این مسائل امیدوار شده اند و باید مسوولان گزارش کار را ارائه دهند.

وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان مرکز پایش، این کار را انجام خواهد داد و در پایان هر فصل و یا ماه باید بدانیم پروژه های سفر رییس جمهور چه وضعیتی دارند و باید این سیستم مطالبه گری را همراه با پیشنهاد مشخص به منظور اثربخشی در افزایش رفاه و معیشت مردم دنبال و جریان دائمی پایش اقدامات و برنامه ها را ایجاد کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه سال پایانی عمر دولت است، آیا تاثیری در اجرای پروژه و مصوبات خواهد داشت، گفت: معتقدیم هرکس حرفی زده و کاری را آغاز کرده، باید به جایی برسد و فرقی نمی کند اول یا آخر فعالیت دولت باشد. باید هر پروژه ای آغاز شده در سیستم خودش کار شده و جدا از این باشد که رییس جمهور، نماینده و ... کیست.

وی تصریح کرد: پروژه ای در افکار عمومی تعریف شده و در جذب سرمایه گذار و ... زحمات زیادی در استان کشیده شده که نباید هدر برود و اتاق بازرگانی که به عنوان مشاور سه قوه و تشکیلات فراقوه ای فعالیت می کند، خود را فارغ از این می داند که چه جناحی مسائل اجرایی را به عهده می گیرد.

طبیب زاده تاکید کرد: ما می گوییم استان این پتانسیل ها را دارد اما مهم این است که باید چه کاری انجام شود تا بتوانیم مطالبه گری اجرای آن را دنبال کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات معادن زغال و کارگران این حوزه در جلسه ای با حضور رییس دفتر رییس جمهور مطرح شد، گفت: حدود 8 هزار نفر اشتغال در حوزه معادن استان وجود دارد که نشن می دهد زندگی بخش مهمی از جمعیت استان وصل به زغال است.

طبیب زاده با بیان اینکه صنعت زغال، در حال حاضر با نوع مدیریت ها و اتفاقاتی که رخ داده به یک معضل تبدیل شده و کارگران معادن آنطور که باید مورد حمایت قرار نمی گیرند، بیان کرد: در این نشست اعلام کردیم صرف نظر از اینکه بیش از حد نیاز تولید، در این بخش نیرو دارد، باید صنعت زغالسنگ تعیین تکلیف شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: شرکت زغال سنگ مشکلات مالی فراوانی در تولید، فروش و برگشت پول زغال فروخته شده دارد و پیشنهاد این بود که زغال باید در کانون توجه استان و کشور قرار گرفته و اقدام اساسی صورت گیرد تا به تولید مورد نیاز استان و کشور برسد.

وی افزود: در حال حاضر خیلی کمتر از ظرفیت شرکت زغال سنگ، زغال استخراج می شود و تفاوت زیادی در زغال تولیدی و نیاز کارخانه های کک سازی و قطران وجود دارد.

طبیب زاده با تاکید بر توجه ویژه و جامع برای حل مشکلات زغالسنگ تصریح کرد: پیشنهاد دادیم که اول باید مالکیت شرکت مشخص شود و انتقال مالکیت شرکت زغالسنگ کرمان بابت رد دیون به صندوق بازنشستگان فولاد که خودش مشکل ساختاری داشته و همواره با کمبود منابع برای پرداخت حقوق روبه روست، کار اشتباهی بوده است.

وی بیان کرد: باید در بسته کاملی اولا ساختار شرکت اصلاح و روش ها و توسعه اکتشافات، تعویض روش ها و ... صورت بگیرد تا به ذخیره قابل توجه و وضعیت اقتصادی رسیده و مشکلات حل شود و باید در این مدت مالکیت به بخش خصوصی واقعی و یا شرکت های توانمند واگذار شود.

طبیب زاده در پایان با اشاره به تخصیص اعتبار برای کمک به واحدهای راکد صنعتی گفت: باید استان تلاش کند که سهمیه درخور خود را دریافت کند و این تزریق پول نباید تزریق مشکل باشد، نباید بدهکاران را بدهکارتر باشد، بلکه باید مناسب، به موقع و به مورد پرداخت شود و اتاق خود را موظف می داند به عنوان نماینده بخش خصوصی در این زمینه همکاری و نظارت کرده و این کار مهم تاثیر به سزایی در ایجاد اشتغال فوری دارد و باید این مطالبه پیگیری شود.
برچسب ها: اتاق بازرگانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)