کد خبر: ۱۳۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس اتاق بازرگانی ایران:
رییس اتاق بازرگانی ایران، اقتصاد کشور را به یک کلاف سردرگم تشبیه کرد و گفت: طی یک سال گذشته، با وجود همه تلاش‌ها، گشایش چنداني در اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی رخ نداده و چندان گره‌ای از این کلاف سردرگم گشوده نشده و بسياري از مشکلات همچنان باقی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ محسن جلال پور در نشست هیات نمایندگان اتاق کرمان به تشریح فضای حاکم بر اقتصاد کشور پرداخت و افزود: کشور در بخش اقتصاد بر سر یک دو راهی قرار گرفته که متاسفانه هیچ کدام را انتخاب نمی کند و این وضعیت، بنگاه‌های اقتصادی را به شدت گرفتار کرده است.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات کنونی اقتصاد هیچ چاره‌ای غیر از انتخاب یکی از این دو راه‌حل وجود ندارد، اذعان داشت: راه‌حل اول این است که اقتصاد کشور را به شکل اساسی و ریشه‌ای جراحی و درمان کنیم که این راه سخت است و تبعاتی به همراه دارد؛ به عنوان مثال، در این مسیر نه تنها اشتغال ایجاد نخواهد شد بلکه ممکن است از میزان اشتغال فعلی نیز کاسته شود و حتی ممکن است برخی بنگاه‌ها تعطیل شوند.

رییس اتاق کرمان ادامه داد: اما با انتخاب این مسیر، اقتصاد کشور به ریل صحیح و واقعی خود بر می‌گردد که در نهایت چاره‌ای جز انتخاب این راه هم نداریم و بالاخره روزی باید این اتفاق رخ دهد، شاید بتوان اکنون این راه‌حل را به تعویق انداخت اما در نهایت راهی غیر از این وجود ندارد. جلال پور، با بیان اینکه این راه‌حل، یک تجربه جهانی است و همه کشورهایی که اقتصادی پویا و مقاوم دارند روزی همین مسیر را انتخاب کرده‌اند، گفت: اما تصمیم‌گیرندگان کشور به هر دلیلی این راه‌حل را در حال حاضر عملي نمي‌دانند.

رییس اتاق ایران، راه‌حل دوم را تجویز مسکن و درمان کوتاه مدت اقتصاد، عنوان کرد و گفت: طی دهه‌های گذشته همیشه از همین راه‌حل مقطعی برای حل مشکلات اقتصاد کشور استفاده کردیم و همواره برای برون رفت از وضعیت موجود، وارد آوردن شوک، تزریق مالی، تحریک تقاضا و اتفاقاتی از این قبیل را در دستور کار داشته‌ایم. وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در برهه کنونی همین راه‌حل نیز انتخاب نمی‌شود که شاید دلیل آن فعالیت سال آخر دولت باشد.

جلال‌پور با بیان اینکه ممکن است بنگاه‌های اقتصادی، یک‌سال آینده را نیز با اندک توانی که برایشان باقی مانده به پایان برسانند، اظهار داشت: اما ادامه این وضعیت به توان بخش خصوصي و بنگاه‌هاي كشور صدمه جدي خواهد زد و در درازمدت آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می آورد. رییس اتاق کرمان در ادامه اقدام استاندار کرمان مبنی بر تقسیم استان به هشت منطقه و سپردن مدیریت اقتصاد این مناطق به بخش خصوصی را تحسین‌برانگیز دانست و گفت: این اقدام یک گام اساسی در اجرای اقتصاد مقاومتی است و شاید بتوان آن را به عنوان یک الگو به کل کشور تعمیم داد.

جلال‌پور با بیان اینکه كرمان يكي از سه استان مشمول طرح آزمايشي اقتصاد مقاومتي است كه همراه با استان هاي آذربايجان شرقي و لرستان،  زير نظر وزير كشور مشمول سياست‌گذاري خاص اقتصاد مقاومتي خواهند بود، گفت: این اقدام استاندار کرمان به منظور دستیابی به اهداف تعيين شده اقتصاد مقاومتی صورت گرفته و مقرر شده طرح‌ها، ايده‌ها و راه‌كارها توسط مسوول هر منطقه گردآوري و در ستاد مركزي  (مركب از هشت منطقه) مطرح و پس از آن با تفويض اختيار كامل استاندار به  فرمانداران و با نظارت مسوول منطقه، اجرايي شود.

رییس اتاق ایران ادامه داد: اين طرح مي‌تواند همراه با موفقيت باشد چون به طور عملي، اصل اول اقتصاد مقاومتي يعني مردمي كردن اقتصاد و سپردن امور به بخش خصوصي را اجرايي مي‌كند. وی افزود: اتاق كرمان ضمن پذيرش مسووليت يكي از اين مناطق هشت گانه، براي هفت منطقه ديگر نيز از ميان اعضاي هيات نمايندگان افرادي را معرفي كرده است. جلال‌پور تصریح کرد: اگر در اقتصاد مقاومتي به جاي تصميم گيري در مركز كشور و ابلاغ آن تصميم به وزارتخانه ها و سپس به استانها و در نهايت به شهرستان ها، بالعکس باشد یعنی كار از خود شهرستان ها آغاز شود و با نگاه به موقعيت و شرايط و ظرفيت هاي آن شهرستان، توسعه آغاز و عملياتي شود، سريع‌تر ومفيدتر به نتیجه می‌رسیم.

رییس اتاق کرمان همت و تلاش استاندار در توسعه منطقه را ستود و اظهار داشت: اگر مسوولان مناطق نیز پرتلاش و همراه باشند و از توان فراوان نيروي انساني و ظرفيت هاي فراوان طبيعي در منطقه استفاده كنيم و مردم نیز خودشان را در تصميم‌گيري سهيم بدانند، به طور قطع موفق تر عمل خواهيم كرد.

گفتنی است در ادامه این نشست، برنامه اجرایی اتاق در سال 95 توسط دبیرکل، مدل پیشنهادی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری توسط رییس مرکز مطالعات و بخشی از عملکرد کمیسیون کشاورزی و آب ارایه شد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)