کد خبر: ۱۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر بهداشت در مجلس مطرح کرد:
وزیر بهداشت و درمان در مجلس با تأکید بر اینکه واردات دارو در دولت یازدهم کاهش یافته است،‌ گفت: این در حالی است که در زمینه تولید دارو در داخل کشور شاهد رشد بوده‌ایم.
وزیر بهداشت و درمان در مجلس با تأکید بر اینکه واردات دارو در دولت یازدهم کاهش یافته است،‌ گفت: این در حالی است که در زمینه تولید دارو در داخل کشور شاهد رشد بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در جلسه علنی امروز مجلس با ارائه گزارشی از وضعیت بهداشت و درمان، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه دارویی انجام شده رفع بحران دارویی بوده که از 300 قلم کمبود به حدود زیر 30 قلم دارو رسیده‌ایم و حمایت مالی توسط دولت و بیمه‌ها انجام شده است.

وی افزود: ما در مقطعی اقدامات را آغاز کردیم که وزارت بهداشت بیشترین آسیب را دیده بود. دو سال وزیر نداشت و آخرین وزیری هم که تصدی وزارتخانه را بر عهده داشت تنها 6 ماه فرصت خدمت داشت.

وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: تولید داروی داخلی از 58 درصد به 67 درصد افزایش داشته است ضمن اینکه واردات دارو کاهش پیدا کرد. در واقع ما طی سال‌های 82 تا 92 بیشترین میزان واردات را داشته‌ایم. اما از سال 93 به بعد واردات کاهش پیدا کرده است. البته صادرات نیز در دولت یازدهم به دو برابر افزایش یافته که رقم قابل توجهی نیست و ما راضی نیستیم.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای طرح تحول سلامت، گفت: این طرح15 اردیبهشت سال 93 به تصویب رسید. آقای روحانی موافق پرداخت یارانه نقدی به این صورتی که در حال انجام است نبود؛ چه در دوره تبلیغات انتخاباتی خود و چه اکنون و معتقد بودند که می‌شود یارانه را هدفمند کرد و یکی از بخش‌های هدفمند کردن ارائه خدمات است که در همین راستا می‌تواند به حوزه بهداشت نیز خدمات تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: زمانی که طرح تحول سلامت به تصویب رسید تصور بر این بود که بخشی از اعتبارات هدفمندی برای اجرای این طرح اختصاص داده می‌شود، اما طی نظرسنجی که از مردم انجام شد بیش از 90 درصد اعلام کردند که یارانه پرداخت شود. در واقع شروع این طرح با هزینه 7000 میلیارد تومانی ضمن اینکه یارانه‌ها نیز در حال پرداخت بود خود به خود کسری اعتبارات را به دنبال داشت.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت درمان و بیمه‌ها نیز اظهار کرد: اولین کاری که انجام شد وضعیت بیمه‌ها بود. در طرح ما حدود 4 تا 5 میلیون نفر باید بیمه می‌شدند اما با مشارکت وزارت رفاه و رئیس جمهور بیش از 98 درصد بیمه شدند در واقع حدود 11میلیون نفر هستند.

قاضی‌زاده‌ هاشمی در ادامه با اشاره به دسترسی مردم به پزشک متخصص و فوق تخصص، گفت: حدود 5735 پزشک توزیع شده‌اند که به طور متوسط روزانه 860 پزشک متخصص مقیم هستند.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: حدود 96 هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که 67 درصد آنها فرسوده است. البته بیش از 70 درصد بیمارستان‌ها نیز عمر بالای 30 سال دارند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از حلقه‌های مهم ارجاع ویزیت بوده است، گفت: در همین راستا خانه‌های بهداشت تجهیز و یا راه‌اندازی‌ شده‌اند و از 285 هزار متر مربع در قالب 190 پروژه در حال ساخت کلینیک ویژه است.

وی در مورد وضعیت زایمان در کشور نیز گفت: متأسفانه از سال 79 تا 92 شیوع سزارین افزایش داشته است اما با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبری ما زایمان طبیعی را رایگان کردیم و از حدود یک میلیون نفر از این امکانات استفاده کرده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه اظهار کرد: حدود 3 میلیون زوج نابارور نیز وجود دارند که اعتبارات لازم برای درمان تأمین نشده است.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه 2000 خانه بهداشت ساخته و تجهیز شده است،‌ گفت:در این خانه‌ها اقلام دارویی به دو برابر افزایش یافته است.

وی در مورد حاشیه‌نشین‌ها نیز اظهار کرد: به هر دلیلی حدود 10 میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که در آن مکان‌ها زیراخت‌های لازم وجود ندارد و همین دلایل باعث بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده است. اما ما در این مکان‌ها پایگاه‌های بهداشتی ایجاد کردیم. در واقع در بیش از 90 درصد شهرها خانه‌های بهداشت تجهیز شده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از سال 81 تا 93 بیش از یک سوم هزینه‌هایی که در حوزه بهداشت انجام می‌شود افزایش یافته است، ‌گفت: اگر بخواهیم هزینه خدمات بهداشت را از کل هزینه‌های بهداشت و درمان در نظر بگیریم در این دولت از 6.8 به 9 درصد افزایش یافته است.

وزیر بهداشت در ادامه به وضعیت تعرفه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از سال 74 نظام ارائه خدمات برای بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده و متأسفانه این مصیبت بزرگی برای درمان مردم شده است که بعد از سال 74 تاکنون هنوز مورد بازنگری قرار نگرفته است. در حقوق هم اگر مبنا اشکال دارد از سال 74 شروع شده البته چیزی را به عنوان کارانه تعریف کرده‌اند که هر کسی به هر میزان که کار می‌کند حدود 20 درصد به وی پرداخت می‌شود. در واقع مبتنی بر عملکرد است.

وزیر بهداشت در خصوص دریافت‌های غیرقانونی یا زیرمیزی نیز اظهار کرد: بر اساس کتابی که به عنوان الگو قرار گرفته حدود 700 میلیارد تومان برای بیمه سلامت و همین حدود هم برای تأمین اجتماعی هزینه شده است. برای اینکه 10 هزار میلیارد تومان مردم از جیبشان پرداخت نکنند.

وی به افزایش هزینه‌های درمانی آپاندیس، برداشتن لوزه و یا برداشت طحال نیز اشاره کرد که تا حدودی افزایش داشته است و گفت: آمارهایی که ارائه می‌کنم بر اساس آمار مرکز ملی آمار ایران است اما ما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هنوز وضع ما در حوزه سلامت در مقایسه با کشورهای اطراف مناسب نیست و رتبه ما 89 است، از نظر درآمدی نیز رتبه 17 را داریم، در منطقه رتبه 7 هستیم.

وی با بیان اینکه هر دولتی که روی کار می‌آید اولویت اصلی‌اش سلامت است، گفت: در مورد طرح تحول سلامت همانطور که آقای روحانی قول داده بودند کمک کرده و حمایت هم به عمل آوردند. کل پولی که به ما داده شد در حوزه سلامت 6900 میلیارد تومان بود و توانستیم با این میزان طرح تحول را پیش ببریم و تا آخرین روزی هم که در این دولت هستیم مردم را تنها نخواهیم گذاشت.

وزیر بهداشت با انتقاد از اینکه در سال 84، 58 درصد از اعتبارات تأمین نشده است، گفت: در سال 92 علیرغم تورم داریم طرح را به پیش می‌بریم. در مورد وضعیت تخصیص‌ها نیز در سال 95 باید بگویم که پولی که از یارانه به ما داده بودند و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، صفر است. در مورد پزشک خانواده نیز تنها 4 درصد تعلق گرفته است.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه سهم کل سلامت از تولید ناخالص ملی 7.5 درصد است، گفت: حتی رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز اظهار داشته که اجرای طرح تحول سلامت اگر به طور کامل انجام شود می‌تواند الگوی سلامت در منطقه باشد.
برچسب ها: وزیر بهداشت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)