گفتارنو/ محبوبه فیروزآبادی:
رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در حالی از ترکیدن حباب قیمت خرما در اواسط ماه رمضان خبر داده است که مشاهدات میدانی این ادعا را تایید نمی کند. محمد آقاطاهر به ایسنا می گوید: « قیمت خرما نیز با رسیدن به نیمه ماه مبارک رمضان شکست حباب قیمت را خواهد داشت.»
خرمای ماه رمضان از ۳ تا ۱۰ هزار تومان
از سوی دیگر مدیر عامل اتحادیه باغداران که مسئولیت پیگیری برای عرضه مستقیم خرما در میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران را برعهده گرفته است درباره وضعیت بازار خرما می گوید: عامل اصلی نوسانات کنونی بازار خرما و قیمتهای غیرمنطقی آن صادرات حجم بالا و بیرویه خرمای مضافتی به روسیه بوده است.
ادعایی که محسن رشیدفرخی عضو هیات مدیره انجمن خرمای استان کرمان ان را رد می کند و ضمن تکذیب این خبر می گوید: چند درصد افزایش صادرات داشتیم، اما این روند و رشد معمولی است و دلیل افزایش قیمت محصول خرما، صادرات به روسیه نیست.
با این حال نوذر نگهداری می گوید: قیمت خرما که قبل از عید در انبارهای کشور نهایتا 5هزار تومان بود هماکنون به قیمتی کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و ترهبار تهران به عنوان مرکز عمدهفروشی رسیده است، چرا که هماکنون هر کیلوگرم خرمای رطب عسلی ۳ تا ۴هزار تومان، کپکاب در کارتونهای فشرده کیلویی هزارو500 تا 3هزارو 500 تومان و خرمای مضافتی از کیلویی 8تا ۱۰ هزار تومان عرضه می شود.
مدیر عامل اتحادیه باغداران تصریح می کند: ایران دومین تولیدکننده خرما اما هفتمین صادر کننده آن است که این مساله نشان میدهد زیرساختهای این محصول هنوز آماده نیست و سیستم تولید و توزیع با یکدیگر کاملا بیگانه است؛ به گونهای که میتوان گفت خرمای مضافتی که بیش از کیلویی ۱۰ هزار تومان در مراکز عمدهفروشی فروخته میشود، سهمی حدود ۲۵۰۰ تومان آن به باغداران اختصاص دارد و بقیه آن در شبکه توزیع نصیب دلالان و واسطهها میشود اما اگر غرفههای عرضه مستقیم در اختیار تولیدکنندگان و اتحادیههای آنها قرار داده شود قیمت و کیفیت را میتوان برای مصرفکنندگان تضمین کرد.
نگهداری اعلام کرد: با همکاری و مشارکت معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مرکزی تعاون روستایی درصدد فعال کردن تشکلهای تخصصی خرما و راهاندازی صندوق ملی خرما هستیم تا بتوانیم با تسهیلاتی که در اختیار تولیدکنندگان قرار میدهیم، بازار این محصول را برای آنها و مصرفکنندگان تضمین کنیم.
تقاضا زیاد شد
از سوی دیگر عضو هیات رییسه انجمن خرما به گفتار نو می گوید: قواعد قیمت گذاری روی یک بحث ساده عرضه و تقاضا، انجام می شود و همیشه عرضه و تقاضا، تعیین کننده قیمت یک کالا هستند و خرما هم مستثنی از این قانون نیست.
محسن رشید فرخی در خصوص علت افزایش قیمت خرما،می افزاید: سال زراعی گذشته، به دلیل تغییرات آب و هوایی در فصل گرده افشانی، حدود 30درصد افت محصول را شاهد بودیم. رشید فرخی یادآور می شود: به دلیل افزایش تقاضا در بازار داخلی، همچنین چند در صد افزایش در صادرات، میزان تقاضا بر عرضه افزایش پیدا کرد، که باعث افزایش قیمت خرما شده است.
عضو هیات رییسه اتاق کرمان خاطرنشان می کند: عمده مصرف محصول خرما، در ماه مبارک رمضان است یعنی نیمی از مصرف خرما و بقیه در طول سال به مصرف می رسد. این در حالی است که ماه مبارک رمضان رو با پایان است. در نتیجه ما امسال را پشت سر گذاشتیم.
رشید فرخی یادآور می شود: حدود یک ماه دیگر در خیلی از شهرستان ها که هوای مساعدی دارند. ما خرما را به عنوان خرمای نوبر خواهیم داشت. او تصریح می کند: طبق پیش بینی انجام گرفته و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، سال بسیار خوبی از لحاظ زراعت پیش رو داریم و کمبودی در محصول خرما نخواهیم داشت.
عضو هیات رییسه انجمن خرما، خاطرنشان می کند: کمبود محصول خرما را فقط در نوع خرمای مضافتی شاهد بودیم و در سایر اقلام کمبودی احساس نمی شود.