کد خبر: ۱۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو گزارش می دهد
به نظرم پسر خوب و موجهی می آمد. چند ماهی با هم از طریق تلفن رابطه داشتیم. تا اینکه کم کم به هم وابسته تر شدیم و تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم.

گفتارنو/ مهدیه هاشمی:

عصر یکی از روزهای گرم تابستان، با رضا آشنا شدم. به نظرم پسر خوب و موجهی می آمد. چند ماهی با هم از طریق تلفن رابطه داشتیم. تا اینکه کم کم به هم وابسته تر شدیم و تصمیم گرفتیم با هم ازدواج کنیم.

پدر و مادر رضا با ازدواج ما چندان موافق نبودند و من آن زمان فکر می کردم، دلیل مخالفت پدر رضا به خاطر وضع مالیشان است. رضا از خانواده مرفهی بود و خانواده من وضعیت مالی متوسطی داشتند. به هر طریق که بود، رضا با خانواده اش برای خواستگاری به منزل ما آمدند، پدر رضا گوشه ای نشسته بود و هیچ سخنی نمی گفت و اما این مادرش بود که با حرارت صحبت می کرد و دائم از خصلت های خوب فرزندش حرف می زد.

خلاصه؛ بعد از گذشت چند ماه من و رضا بر سر سفره عقد نشستیم و زندگی مشترکمان را آغاز کردیم. رضا کامیون داشت و با آن کار می کرد. اما یک روز به خانه آمد و گفت که قصد فروش کامیون را دارد و از اینکه دائم در جاده باشد خسته شده، برای همین کامیون را فروخت.

مقداری از پول کامیون را برای پول رهن خانه ای پرداختیم و مابقی را در بانک گذاشتیم. پدر رضا، سرمایه ای در اختیارش گذاشت تا با آن مغازه ای باز کند و مشغول کار شود. چند ماهی به خوبی گذشت. برخی از رفتارهای رضا برای من تعجب آور بود. گاهی از خانه بیرون می رفت و نیمه های شب با حالتی پریشان به خانه می آمد و تا عصر روز بعد می خوابید.

کم کم شک کردم که معتاد شده و به پدر شوهرم گفتم ولی او هیچ جوابی برای من نداشت. و اما مادر شوهرم می گفت، صبر داشته باش هنوز اول زندگیتان هست، کم کم خوب می شود. کار به جایی رسید، که دیگر پول های موجود در بانک به آخر رسید و رضا دیگر روزها توانی برای رفتن به در مغازه نداشت و من مجبور شدم روزها مغازه را باز کنم.

روز تا شب کار می کردم و شب خسته به خانه می آمدم و رضا با جار و جنجال و بددهنی تمام پول هایی را که برایش زحمت کشیده بودم با خودش می برد و آنها را دود می کرد. هر وقت به خانه می آمدم، با توهین های رضا روبرو می شدم. تصمیم گرفتم ترکش کنم. اما با وساطت مادرش برگشتم.

رضا در اثر استفاده از مواد مخدر به من ظنین شده بود و هر شب که مغازه را تعطیل می کردم و به خانه می آمدم می گفت تو با کسی رابطه داری، کار به جایی رسید که دیگر حق بیرون رفتن از خانه را هم نداشتم. برای تهیه مواد مخدر روزها وسایل خانه را می فروخت و در طول چند ماه، دیگر فرشی که زیر پایمان پهن کنیم را نداشتیم. تمام مواد موجود در مغازه هم فاسد و بی مصرف شده بودند و مجبور شدیم مغازه را تعطیل کنیم.

دیگر تحمل این زندگی را نداشتم. یک روز همه وسایلم را جمع کردم و به خانه پدرم برگشتم و تقاضای طلاق دادم. صحبت های زهره که به اینجا رسید، نگاهی به پدر پیرش که در بین صحبت های دخترش آرام اشک می ریخت انداختم. پدری که معلوم بود با سختی بچه هایش را بزرگ کرده و حالا باید شاهد بدبختی دخترش باشد.

چندی بعد از این ماجرا پدر زهره به دیدنم آمد و گفت رضا دخترش را به مواد مخدر آلوده کرده و زهره به دور از چشم ما مواد مخدر مصرف می کند.

 در دوستی های خیابانی و آشنایی های پسر و دختر بدون اطلاع والدین این گونه اتفاقات بسیار رخ داده است و متاسفانه در آینده هم رخ خواهد داد. در این موارد دختر یا پسر با نیت ازدواج به دیگری نزدیک می شود، دوستی ها با هدف شناخت قبل از ازدواج در حالی شکل می گیرد که نتایج یک تحقیق انجام شده از سوی انجمن مددکاری ایران، نشان می دهد فقط 10 درصد از ارتباطاتی که قبل از ازدواج در میان دختران و پسران وجود دارد، به ازدواج منجر می شود و در 90 درصد بقیه این ارتباطات قطع خواهد شد. 

در این تحقیق که در پنج استان بزرگ کشور و از بین 30 هزار نفر نمونه انجام گرفته، نتایج نشان می دهد از بین همه این افراد فقط 10 درصد با دوست خود ازدواج کرده اند و بقیه ارتباط ها با گذشت زمان به جدایی ختم شده است. بر اساس نتیجه دیگری که از این تحقیق حاصل شده است، این دوستی ها از یک ماه تا هفت سال ادامه داشته اما در همه موارد نتایج یکسان بوده است.

نکته قابل توجه دیگری که از این پژوهش به دست آمده است، نشانگر این موضوع است که از این 10 درصد نیز فقط 2 درصد از ازدواج ها با هدف های فردی و علاقه به طرف مقابل انجام شده و 8 درصد بقیه به دلایل مالی و دارابودن امکانات فرد به ازدواج منجر شده است.

افزایش دوستی ها و کاهش سن دختران و پسران باعث شد محمود گلزاری، معاون وزارت ورزش و جوانان چندی پیش اعلام کند: سن روابط پیش از ازدواج به دوره راهنمایی رسیده و این یعنی زنگ خطر.

در مورد این گونه دوستی ها در سال های اخیر از طریق رسانه ها بخصوص در مدارس، اطلاع رسانی های زیادی به کودکان و نوجوانان شده ولی سوالی که پیش می آید این است که باوجود این اطلاعات چرا دختر و پسران باز هم در دام این گونه دوستی ها می افتند و پدیده دوستی های خیابانی یا دوستی با جنس مخالف از کی آغاز شده است؟

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه بر این باور است که این گونه روابط از جوامع گذشته تا به حال بوده است و ادامه هم خواهد داشت. دو نفر از دو جنس مخالف باید همدیگر را ببینند تا بعد از آشنایی به ازدواج فکر کنند. ولی تفاوت این گونه روابط در گذشته و حال در این موضوع است که در زمان قدیم آشنایی ها با هدف بود و دختر و پسر پس از انتخاب یکدیگر زیر نظر خانواده با هم گفت وگو می کردند یا به گردش می رفتند تا به یک درک مشترک از زندگی برسند، ولی امروزه ارتباطات گسترده تر و وسایل ارتباطی خیلی بیشتر شده و این عوامل باعث افزایش محدوده ارتباطات شده است.

در زمان کنونی، دختر و پسر از دو منطقه مختلف با فرهنگ های متفاوت با هم از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کنند. در این ارتباطات نه تنها خانواده های دوطرف بلکه خود پسر و دختر بخوبی همدیگر را نمی شناسند و سعی در خوب جلوه دادن خودشان به فرد مقابل دارند.

بیشترین توجیه پسران و دختران برای برقراری دوستی، رسیدن به شناخت بهتر قبل از ازدواج است؛ در صورتی که با دوستی اینترنتی و خیابانی شناخت ادراکی به دست نمی آید و دختر و پسر در زمان دوستی فقط شناخت احساسی از یکدیگر به دست می آورند. در مواردی هم وقتی دختر محدوده سن ازدواجش را در خطر می بیند و فکر می کند شاید دیگر مورد ازدواج برایش پیش نیاید، در دام کلاهبرداران می افتد.

قرایی مقدم در سخنانش به این موضوع اشاره می کند که خیلی اوقات دختران و پسران از خطرات دوستی های خیابانی آگاهند ولی چون خودشان را فردی عاقل می دانند، فکر می کنند اشتباهاتی را که دیگران انجام داده اند آنها انجام نمی دهند. 

باتوجه به این مسائل بهتر است دختران و پسران زیر نظر پدر و مادر این روابط را برقرار کنند در غیر این صورت خطرات زیادی در کمین شان است. کافی است سری به راهروهای دادگاه خانواده بزنید، تا با دوستی هایی روبه رو شوید که بر پایه ازدواج شکل گرفته و به طلاق ختم شده است.

سیما فردوسی استادیار روانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی در این باره می‌گوید: کاهش سن روابط قبل از ازدواج موضوعی چند وجهی است که علت‌های بی‌شماری دارد. سهل‌انگاری خانواده و عدم نظارت والدین بر روابط و هیجانات نوجوانان و جوانان یکی از دلایلی است که در سال‌های اخیر روابط جنسی نوجوانان و جوانان را منجر شده است به طوری که این روابط در سنین پایین و حتی در مقاطع تحصیلی راهنمایی دیده می‌شوند. خانواده‌ها درایت ندارند و این عدم درایت در تربیت فرزند منجر به آسیب‌های جدی تربیتی می‌شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)