کد خبر: ۱۴۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با اعضای خانه کشاورز مطرح شد
حبیب الله نیکزادی پناه با تاکید بر لزوم حضور مسئولان استانی در این نشست ها عنوان کرد: در زمینه آب و پرکردن چاه های غیرمجاز و کاهش چاه های پروانه دار، با این روشی که وزارت نیرو آغاز کرده، به هیچ وجه موافق نیستم.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: ما به عنوان مجمع نمایندگان استان وظیفه خود می دانیم مشکلات کشاورزان را پیگیری کنیم.

به گزارش ایرنا حسین امیری خامکانی عصر پنجشنبه در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با اعضای خانه کشاورز با بیان اینکه مشکلات کشاورزان را درک می کنیم گفت: این مشکلات در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهند شد.

وی افزود: در جنوب استان، مشکل اساسی که با آن مواجه هستیم بحث تنظیم کشت در جنوب و بازار محصولات کشاورزی است که تشکل های مردمی باید این کار انجام دهند. 

وی تاکید کرد: خانه کشاورز استان نیز وظیفه دارد برای تنظیم کشت جنوب طرح دهد. 
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی گفت: خانه کشاورز در جنوب استان کمیته ای را در راستای تنظیم کشت تشکیل دهد. 

وی افزود: اعضای خانه کشاورز و کشاورزان پیش قدم شوند تا کمیته ای برای تنظیم بازار محصولات جنوب تشکیل شود. 

امیری گفت: باید میانگین برداشت را در هکتار افزایش دهیم و همه ساله خانه کشاورز و تعاونی ها پیش قدم شوند تا نقدینگی خرید مردم را تأمین کنند. 

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: واقعیت این است که مشکلات مطرح شده را در گذشته شنیده و به نوعی درگیر آنها شده ایم. 

علیبرز بختیاری با اشاره به کنترل آبهای کشاورزی خاطرنشان کرد: هنوز برای ما بحث کنترل آبهای کشاورزی روشن نیست و سازمان جهاد کشاورزی باید چارچوبی را برای بهره برداری مناسب از حوزه موتور پمپی که با چندین اینچ آب را بیرون می آورد، دبی آب و زیرکشت را مشخص کنند که این اتفاق نیفتاده است. 

وی گفت: چارچوب هماهنگی باید سازماندهی شود و این اتفاق می بایستی از طریق سازمان جهاد کشاورزی رخ دهد. 

وی تصریح کرد: اگر امروز این اتفاق رخ ندهد، دوباره یک سال دیگر می آییم و همین حرفها را تکرار می کنیم. 

بختیاری گفت: پیشنهاد می کنم در همان قالب دبیرخانه مجمع نمایندگان و از چند نماینده ویژه از مجموعه خانه کشاورز انتخاب و جهاد کشاورزی هم نماینده بگذارد و مجمع نمایندگان این اتفاقات را صورتجلسه کند و مشخص شود چه کسی کدام طرح را در چه مدتی اجرا کند. 

وی ادامه داد: دقیقا در ارتباط با زمین ها و ساخت و ساز بنیاد مسکن و همچنین مباحث مربوط به مسیرهای آب و گاز در روستاها اولین مشکل همین است که باید وظایف مشخص شود. 

وی گفت: کرم خراط 10 سال است که زندگی مردم را در ارتباط با بهره وری از گردو دچار مشکل کرده و هنوز هیچ فکری به حال این مجموعه نشده است. 

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه بیان کرد: سال گذشته که هماهنگ شده بود در ارزوئیه کشاورزان هندوانه کشت نکنند با این وجود عده ای از مردم بنا به دلایلی هندوانه کاشتند و همین میزان هندوانه هم آفت گرفت و مردم دچار مشکل شدند. 

وی ادامه داد: با این اتفاق، هم آب زیادی مصرف شد و هم محصول آنها به دلیل آلودگی به فروش نرسید. 

نماینده مردم رفسنجان و انار در خانه ملت نیز با اشاره به اینکه امروز به شدت با بحران آب مواجه هستیم، گفت: سالانه 364 و نیم میلیارد متر مکعب در کشور بارش باران داریم که نزدیک به 247 و نیم میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود. 

احمد انارکی محمدی افزود: آب موجود در روان آبها و نفوذی ها 117 میلیارد متر مکعب است که ورودی کشور هم از کشورهای دیگر حدود شش میلیارد متر مکعب می باشد. 

وی ادامه داد: کل مصرف ما که 96 میلیارد متر مکعب است نسبت به شاخص جهانی که 40 درصد از آبهای ورودی برداشت می کند، 78 درصد برداشت آب از ورودی داریم. 

وی با بیان اینکه باید هرچه زودتر برای بقای خودمان و نسل جدید فکری کنیم گفت: با توجه به اقلیم آب و هوایی و گرم شدن حرارت دنیا باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم الگوی کشت را تغییر دهیم. 

نماینده مردم رفسنجان انار تصریح کرد: ما باید به فکر آمایش سرزمینی باشیم و آمایش سرزمینی به شکل جدی در هیچ زمینه ای انجام نشده است. 

وی با اشاره به اینکه آب در صنعت، نسبت به کشاورزی بسیار کمتر استفاده می شود گفت: یکپارچه نبودن اراضی کشاورزی و نداشتن سند یکی از مشکلات اساس ما می باشد. 

وی با تاکید بر اینکه مدیریت برداشت آب باید در کرمان انجام شود افزود: پسته بعد از نفت و فرش بیشترین ارزآوری را داشته است اما متأسفانه به دلیل بد عمل کردن در دوره گذشته دچار این مشکلات شده ایم. 

انارکی محمدی بیان کرد: بیش از 40 درصد ارزآوری در حوزه محصولات کشاورزی مختص پسته است. 
وی گفت: کشاورزان ما اطلاع نداشتند که در سال پنج هزار ساعت آب می بایست برداشت کنند و باید کنتور آب در زمین های کشاورزی گذاشته شود. 

وی با اشاره به اینکه باید فرصتی در اختیار کشاورزان گذاشته شود تا بتوانند محصولات تولیدی خود را جمع آوری کنند گفت: اگر قرار است سهمیه آب کم شود، این کار را به زمستان موکول کنیم تا محصولات کشاورزی به عنوان سرمایه ملی هدر نرود. 

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کشاورزان بهترین، موثرترین و آسیب ترین قشر جامعه بوده و هستند، گفت: امیدواریم کشاورزان در راستای خودکفایی پیش بروند. 

حبیب الله نیکزادی پناه افزود: متأسفانه در حال حاضر در کشور در قالب قانون، اتفاقاتی رخ می دهد که تمام زیرساخت های اقتصاد مقاومتی ما را زیر سئوال می برد به عنوان مثال در شهرستان فهرج که بیش از 500 سال سابقه دارد 85 درصد از اراضی فهرج را جزو منابع ملی اعلام کرده اند. 

وی با اشاره به مفید نبودن این گونه قوانین گفت: ما چاره ای جز تبعیت از قانون نداریم. 
وی با تاکید بر لزوم حضور مسئولان استانی در این نشست ها عنوان کرد: در زمینه آب و پرکردن چاه های غیرمجاز و کاهش چاه های پروانه دار، با این روشی که وزارت نیرو آغاز کرده، به هیچ وجه موافق نیستم.

نماینده مردم شرق کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه شنبه آینده وزیر جهاد کشاورزی به کمیسیون می آید، خطاب به اعضای خانه کشاورز گفت: تمامی مشکلات کشاورزان استان را به صورت مکتوب برای ما ارسال کنید. 

در این نشست، مشکلاتی همچون تسهیلات و معوقات بانکی کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی توسط اعضای خانه کشاورز اعلام و بررسی شد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)