کد خبر: ۱۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
عضو شورای عالی اصلاح طلبان:
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد:شنیده شده از استانی که ۱۶ فرماندار داشته تنها ۳ فرماندار آن حاضر هستند از دولت دفاع کنند و به خاطر دولت پا به میان بگذارند این‌ها گزارشات موثق و نگران کننده‌ای برای دولتی است که سال آینده باید انتخاباتی را برگزار کند که چینین افرادی مجریان آن انتخابات هستند.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد:شنیده شده از استانی که ۱۶ فرماندار داشته تنها ۳ فرماندار آن حاضر هستند از دولت دفاع کنند و به خاطر دولت پا به میان بگذارند این‌ها گزارشات موثق و نگران کننده‌ای برای دولتی است که سال آینده باید انتخاباتی را برگزار کند که چینین افرادی مجریان آن انتخابات هستند.

علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به موضوع انسجام بیشتر در فراکسیون امید و با بیان اینکه تا حدی نباید انتظار زیادی از فراکسیون امید داشت، عنوان داشت: به نظرم برخی ضعف‌های فراکسیون طبیعی است و به بی‌تجربگی نمایندگانی برمی‌گردد که در لیست امید قرار داشتند.

استیضاح وزیر دولتی که مورد حمایت فراکسیون امید است، بدون کار‌شناسی منطقی نیست
وزیر تعاون دولت خاتمی افزود: این لیست در شرایط خاصی بسته شد و چهره‌های مجرب آن گسترده ردصلاحیت شدند و لیست بسته‌شده شامل چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌ای بود که تجربه کافی نداشتند و تعداد کسانی که سابقه نمایندگی هم دارند، بسیار کم است.

صوفی تصریح کرد: در مجلس پنجم هم جناح اصلاح‌طلبی اقلیت بود که نمایندگان با سابقه آن را تشکیل می‌دادند و تاثیرگذاری قابل قبولی داشت، اما در این دوره مجبور شدیم لیستی ببندیم که استحکام لازم را برای مدیریت مجلس نداشت.

او افزود: از طرف دیگر حتی تعداد کسانی هم که در حوزه‌های دیگری تجربه داشتند، در فراکسیون بسیار کم است. این نگرانی از ابتدا در مورد کم‌تجربگی نمایندگان لیست امید وجود داشت و این ضعف از ابتدا هم مد نظر صاحب‌نظران بود، به‌گونه‌ای که موضوع مجلس در سایه برای پوشش دادن این ضعف مطرح شد و به نوعی هدایت از بیرون مجلس مطرح شد.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه در بدو تشکیل مجلس با تصمیم‌های سرنوشت‌سازی مواجه شدیم که یکی از آنها انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس بود، تاکید کرد: قبل از آن هم در شعب مجلس دوستان ما تا زمانی که به خود بیایند اوضاع از دستشان خارج شده بود و نگران این مسئله هم بودیم همین موضوع در توزیع نمایندگان در کمیسیون‌ها هم تاثیر گذار بود و از‌‌ همان ابتدا در تعیین روسای شعب غفلت پیش آمد تا بعد از آن با انتخاب رئیس و هیت رئیسه و کمیسیون‌ها مواجه شدند و دیدیم علیرغم اینکه تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس دهم از مجلس گذشته بیشتر بود اما به نسبت آن افراد کمتری در پست‌های کلیدی مجلس دهم داشتیم.

صوفی یادآور شد: یک طرف هم از تجربه کافی و قدرت لازم برخوردار بود، طرف دیگر تجربه کافی نداشت و علیرغم کرسی‌هایی که در اختیار داشت نتوانست تاثیرگذاری قابل قبولی داشته باشد. به تدریج می‌توان امیدوار بود در سال‌های آینده تاثیرگذاری اصلاح‌طلبان مجلس قابل قبول‌تر باشد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد: مواردی همچون استیضاح وزرا یا موردی که منجر به استعفای یکی از نمایندگان از هیات رییسه فراکسیون امید شد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. این‌ها ضعف‌های بزرگی است که باید جبران شود.

وزیر تعاون دولت خاتمی افزود: استیضاح وزیر دولتی که مورد حمایت فراکسیون امید است، در بدو امر و بدون کارِ کار‌شناسی منطقی نیست و مشخص است که روی این مسئله بررسی کافی نشده است. نشانه آن هم این است که اعضای فراکسیون از این مسئله بی‌اطلاع بودند. با این حال ضعف در ساختار فراکسیون امید آشکار است اما علل و عوامل آن باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

اعضای فراکسیون امید رابطه خود با بیرون را قطع نکنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: فراکسیون امید اولا باید ظرفیت انتقادپذیری را از طرف موکلان خود و بیرون داشته باشد. گاهی می‌شنویم که اعضای فراکسیون ناراحت می‌شوند که بیرون از فراکسیون و مجلس در مورد عملکرد آنها اظهارنظر شود. این وضعیت اگر ادامه داشته باشد، به معنی قطع ارتباط فراکسیون از موکلان آنهاست که موضوع خوبی نیست.

او گفت: اعضای فراکسیون برای پوشش ضعف تجربه اندک خود باید خرد جمعی را تقویت کرده و به آن تمکین کنند و به تصمیم‌های مشورتی تن بدهند تا تصمیم‌های آن‌ها با اشتباه مواجه نشود و فرصت‌ها را از دست ندهند چون این ضعف باعث می‌شود که آن‌ها غافلگیر شده و ناگهان با تصمیمی مواجه می‌شوند که از قبل باید گرفته می‌شد. نمایندگان فراکسیون امید تسلط بر روند کار مجلس را نباید از دست بدهند و برای هر موردی برنامه‌ریزی داشته باشند و تصمیم‌شان روشن باشد. این مجلس به گونه‌ای نیست که یک گروه در آن اکثریت مطلق را داشته باشد.

صوفی با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن یک تصمیم لازم است نمایندگان فراکسیون امید لابی و رایزنی کنند، گفت: در مورادی هم لازم است اقدام به یارگیری کنند. ضروری است روی طیف‌های نزدیک به خودشان که در فراکسیون نیستند، ولی می‌توان آرای آن‌ها را جذب کرد، کار کنند. در غیراین‌صورت ممکن است تعداد نمایندگان فراکسیون امید برای اجرای یک تصمیم کافی نباشد، در این موارد نیاز به لابی و رایزنی است تا دقیقا بدانند چه تعداد رای خواهند داشت.

تصمیم‌های فردی باعث وهن فراکسیون امید می‌شود
او با بیان اینکه کار مجلس نیاز به برنامه‌ریزی‌های مشورتی سنگینی دارد، تاکید کرد: البته در موارد تخصصی ارتباط فراکسیون با بیرون از مجلس هم بسیار حائز اهمیت است. لیست امید مولود شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و این شورا می‌تواند بازوی قوی برای این فراکسیون باشد، پس باید این ارتباط هم برقرار شود. باید گزارش‌های دوره‌ای را فراکسیون امید از طرق مختلف به مردم بدهد و در آن طرح‌ها و لوایحی که فراکسیون در آن نقش داشته را بازگو کند. رویکرد فراکسیون باید مردم باشند و به برنامه‌هایی که از قبل اعلام کردند، متعهد باشند تا مردم در جریان امر قرار گیرند با خرد و جمعی و مشورت ضعف‌ها رفع می‌شود اما اگر تصمیم‌های فردی اتخاذ شود، ممکن است باعث وهن فراکسیون امید شود.

مخالفان دولت با جوسازی، فرصت پاسخگویی را از دولت سلب می‌کنند
صوفی در ادامه با انتقاد از ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت گفت: در رابطه با دولت معتقدم رویکرد باید مردمی باشد دغدغه مجلس و دولت باید پاسخگویی به انتظارهای مردم باشد و از فرصت‌های موجود برای این پاسخگویی استفاده کنند. بخش مهمی از پاسخگویی به مردم در قالب ارتباط‌هایی است که از طرق رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد. جناح مقابل دولت هم تلاش می‌کند با جوسازی خود این فرصت را از دولت سلب کند و مانع اطلاع‌رسانی به موقع دولت به مردم باشد این از ابتدای روی کار آمدن روحانی مشهود بود.

روحانی گزارش ۱۰۰ روزه را ادامه بدهد
وی ادامه داد: روحانی از ابتدا به مردم وعده داد که بعد از ۱۰۰ روز به مردم گزارش می‌دهد که چه چیزی را تحویل گرفته است تا مردم در جریان وضع موجود قرار گیرند در این صورت هم برای مردم اطمینان پیش می‌آید و هم برای کارگزان و مدیران دولتی تکلیف مشخص می‌شود دولت به این وسیله اعتماد به نفس لازم را برای ادامه کار پیدا می‌کند.

تیم اطلاع‌رسانی دولت دولت در برابر هجمه‌های مخالفان منفعل بود
این فعال سیاسی اصلاحطلب یادآور شد: جناح مقابل در برابر گزارش ۱۰۰ روزه رئیس جمهور شروع به جوسازی کرد و از طریق مجلس و رسانه‌ها به طرق مختلف تلاش کرد مانع ارائه این گزارش توسط رئیس جمهور شود و هشدارهای جدی به روحانی دادند چون اولویت اول روحانی مذاکرات هسته‌ای بود از ارائه گزارش وضع موجود خودداری کرد و جناح رقیب سوءاستفاده کرد و توپ را در زمین دولت انداخت آنچه در این میان رخ داد انفعال دولت بود که به صورت زنجیره‌ای انفعال‌های دیگری را در پی داشت. به طوری که دولت برای پیشبرد کار خود در مسئله هسته‌ای در مورد برخی مسائل سیاست داخلی کوتاه آمد و عمدا کناره گیری کرد.

اگر مذاکرات هسته‌ای موفق نمی‌شد، دولت همه چیز را باخته بود
وی افزود: اگر در مذاکرات هسته‌ای توفیقی بدست نمی‌آمد دولت همه چیز را باخته بود اما در ‌‌نهایت حاصل، برجام شد انتظار جامعه این بود بعد از برجام مشکلات حل شود توقع زیادی برای جامعه ایجاد شد ولی باز جناح مقابل سعی کرد امید مردم را از طریق فضای رسانه‌ای به یاس تبدیل کند و در این زمینه هم تاحدی موفق بود و فضای مجازی را در حالیکه دولت کاملا از آن غافل بود در دست گرفتند و به صورت سازمان یافته آن را مدیریت کردند اما از طرف دولت تحرک فعالانه‌ای در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و این ضعف هنوز هم استمرار دارد.

دولت باید به مردم نشان دهد برخی ضعف‌های داخلی به دلیل برخی ملاحظات بوده است
صوفی تاکید کرد: دولت در گزارش دهی به مردم و کنترل اوضاع داخلی متاسفانه کنار کشید و عقب نشست و جناح رقیب جلو آمد بعد از آن هم در پی ترمیم ضعف‌ها برنیامد الان هم فرصت کمی باقی مانده است دولت باید به مردم نشان دهد برخی ضعف‌های داخلی به دلیل برخی ملاحظات بوده است.

از ۱۶ فرماندار یک استان، ۳ فرماندار حاضر به دفاع از دولت هستند
وی با اشاره به اینکه در موضع گیری‌های سیاسی هم آقای روحانی تنهاست و وزرای وی جز در موارد تخصصی اصلا فعال نیستند، گفت: با این وضعیت مقداری اوضاع نگران‌کننده است و ابتکار عمل از دست دولت خارج شده است ما در سطح مناطق و استان‌ها متاسفانه گزارش‌های نگران کننده‌ای داریم به طوری که شنیده شده از استانی که ۱۶ فرماندار داشته تنها ۳ فرماندار آن حاضر هستند از دولت دفاع کنند و به خاطر دولت پا به میان بگذارند این‌ها گزارش‌های موثق و نگران کننده‌ای برای دولتی است که سال آینده باید انتخاباتی را برگزار کند که چینین افرادی مجریان آن انتخابات هستند دولتمردان باید در فرصت باقیمانده کمربندان خود را محکم ببندند و از موفقیت‌های دولت دفاع کرده و پاسخ منتقدان را بدهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)