کد خبر: ۱۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
سفیر پیشین کشورمان در سازمان همکاری اسلامی معتقد است: ایران باید قبل از هر نشست عربی برای جلوگیری از هرگونه اقدام علیه کشورمان یک لابی تشکیل دهد.
نشست اتحادیه عرب با حضور دبیر کل جدید این دوره به میزبانی موریتانی که خود این کشور یکی از حامیان سرسخت صیهونیستی است انجام شد. این نشست بار دیگر به نشستی ضد ایرانی و ضد خط مقاومت تبدیل شد و در آخر نیز با یک بیانیه ضد ایرانی به پایان رسید. اما چه شده است که جهان عرب به جای از بین بردن اسرائیل و تروریسم در خصوص ایران قطعنامه و بیانیه صادر می کنند؟

صباح زنگنه سفیر پیشین کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در خصوص وضعیت ایران در جهان عرب به خبرآنلاین گفت: « ما وارد دو مرحله شده ایم: یکی  دوران افول قدرتهای عرب و دیگری تسلط قدرت مالی عربستان در تعدادی از کشورهای عربی. بنابراین اکثر اجلاس ها و فعالیت هایی که کشورهای عربی انجام می دهند و دنبال می کنند متاثر از این دو پدیده است؛ یکی سقوط قدرتهای اصلی جهان عرب، مانند سوریه، عراق و مصر و اوج گیری قدرت دلارهای نفتی عربستان. طبیعی است در  منطقه خاورمیانه و جهان عرب ما با پدیده های متعددی روبه رو هستیم. این اجلاس به جای آن که چالش ها، مسائل اصلی و تهدید های جدی که جهان عرب با ان دست و پنجه نرم می کند را مورد بررسی قرار دهد، با  فکر از انحراف اهداف جهان عرب از مسائل اصلیش مواجه شد. در این وضعیت ملتها عملا از صحنه به دور هستند و حتی اهتمام و حضور سران کشورها در این اجلاس ها بسیار کمرنگ شده است.»


سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در خصوص کشور میزبان و رابطه آن با اسرائیل گفت: « کشور میزبان زمانی که رابطه خود را با رژیم اسرائیل برقرار کرد با یک کودتایی مواجه شد که آن کودتا حکایتگر نارضایتی مردم موریتانی از برقراری آن رابطه بود. اکنون عربستان و تعدادی از کشورها به صراحت سخن از ائتلاف با اسرائیل به میان می آورند، آن هم بر علیه ایران. به علاوه دبیر کلی انتخاب می شود که دلال رابطه با اسرائیل بین کشورهای عربی بوده است. طبیعی است که در برابر تهدید جدی اسرائیل نسبت به سرزمین فلسطین، اشغال بخشهای دیگری از این سرزمین و ایجاد شهرک های صهیونیست نشین،  نه فقط احساسات دولتها را برنمی انگیزد بلکه از خطر استراتژیکی که موجودیت جهان عرب را تهدید می کند غافل بشود.»

زنگنه در ادامه افزود: «تهدید دوم برای جهان عرب در منطقه، تروریسم داعش، النصره و باقی گروههای تکفیری است، افزایش عملیات خشونت بار هم در کشورهای اسلامی و عربی هم در کشورها و مناطق همسایه این کشورها مانند اروپا جدی است. این تهدید یک تهدید جدی هم برای مردم هم حاکمیت هاست. اما عملا هیچگونه سازگاری برای مقابله با ان دیده نمی شود و به جای آن به فکر ایجاد محدودیت برای حزب الله و مردم مقاوم لبنان هستند. وقاحت آنها به جایی رسیده است که برخی کشورها تحت حمایت عربستان در نظر داشتند گروههای تروریستی را جایگزین دولت سوریه در اجلاس سران اتحادیه عرب کنند که خوشبختانه با مخالفت اکثریت کشورهای حاضر در همین اجلاس مانع از این اقدام شد، طرح توطئه آمیز سعودی در حمایت از گروههای تروریستی منجر به شکست شده است.

آنها به جای اتحاد و همبستگی بین کشورهای عربی در چارچوب اتحادیه عرب در حال درگیر شدن با هم هستند و این خطرناک است، این درگیری به ابزاری برای از بین بردن کشورهای عربی و هم همسایگان بزرگ ان مانند ایران شده است.»

زنگنه در خصوص واکنش ایران به این نشست ضد ایرانی گفت: «ایران باید با کشورهای مترقی و آگاه به موضوع تهدیدهای منطقه بپردازد. این یک تهدید جهانی است، حتی تهدید علیه منافع ملی کشورهای عرب. ایران باید روابط خود را با کشورهای آگاه توسعه دهد و از این بادهای موسمی قدرت گیری عربستان با استفاده از پولهای نفتی احساس نگرانی نکند، ایران از این مرحله  عبور خواهد کرد.

بی شک سیاست خارجی و روابط ایران باید پیش از هر اجلاسی به تحرک و فعالیت گسترده تری بپردازد مثلا ایجاد یک لابی هوشمند با کشورهای مترقی و پیشروی جهان عرب، ایران باید رایزنی های بیشتری به عمل بیاورد و این گونه توطئه ها را در نطفه خفه کند، چه قبل از اجلاس و چه بعد از ان، باید با هماهنگی کشورهای مترقی عرب این رایزنی را دنبال کند تا از این بیانیه ها جلوگیری شود.»

سفیر اسبق کشورمان در سازمان همکاری اسلامی در خصوص تحولات بحرین گفت: «نهادهای حقوق  بشر و بین الملل باید در خصوص بحرین فعال شوند. هرگونه اقدام دادگاه های بحرین باید  با حضور ناظران بین المللی و فعالین حقوق بشری انجام بگیرد. این نهادها باید کاری کنند که از نقض بیشتر حقوق بشر از سوی حاکمان بحرین جلوگیری شود و به آن دامن زده نشود. چرا که تبعات خوبی در آینده برای منطقه نخواهد داشت. به نظرم تنها مردم بحرین می توانند با حمایت خود از شیخ عیسی و بقیه شخصیت های علمی از حقوق آنها دفاع کنند و حضور مردم در صحنه و حمایت از شخصیت ها با استمرار مقاومت مردم بحرین می تواند منجر به شکست این طرح ها و برنامه ها بشود.»
برچسب ها: زنگنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)