کد خبر: ۱۵۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
سعودي‌ها تلاش‌شان اين است كه ايران را ناامن كنند كه توفيقي دراين زمينه نداشته‌اند. دشمني با ايران و شيعه در قالب ايران‌ستيزي و شيعه‌ستيزي، ثمره‌اي جز، تشديد اختلاف در جهان اسلام، نداشته است.
اعتماد نوشت: علی یونسی گفتگویی با روزنامه اعتماد داشت.
بخشهایی ازاین مصاحبه را میخوانید:
- سعودي‌ها تلاش‌شان اين است كه ايران را ناامن كنند كه توفيقي دراين زمينه نداشته‌اند. دشمني با ايران و شيعه در قالب ايران‌ستيزي و شيعه‌ستيزي، ثمره‌اي جز، تشديد اختلاف در جهان اسلام، نداشته است.
- محمود عباس، جزو همان عرب‌هاي سكولار است كه در مواقعي هم به آرمان فلسطين خيانت كرده كه بر همگان آشكار است. اين حركت عباس، نشان داد كه از حداقل فهم و درك سياسي هم محروم است! به طوري كه حتي شخصيت‌هاي فلسطيني و گروه‌هاي فلسطيني هم از ديدار او با سركرده يك گروه تروريستي بهت زده شدند و آن طور كه در خبرها و بازتاب‌ها ملاحظه مي‌شود، پاسخي براي اين رفتار ندارند و عمدتا اظهارنظر در اين باره را به آينده موكول مي‌كنند. ديدار عباس با سركرده يك گروه تروريستي و خشن و منفعل كه آلت دست دستگاه‌هاي امنيتي برخي كشورهاي منطقه است، يك اقدام غيرعاقلانه و محاسبه نشده سياسي است و توجيهي هم ندارد. چنين رفتاري با هيچ منطق سياسي همخواني ندارد.
- محمود عباس بايد مي‌دانست كه همنشيني با تروريست‌هاي منفعل، كه خشونت و ترور شهروندان و مردم عادي و همكاري با متجاوزان به مرزهاي ايران و جنگيدن در صف متجاوزان و مزدوري، مشي آنان است، رفتاري غيرقابل قبول و نسنجيده است و نمي‌تواند امكان و ظرفيتي قابل‌اتكا براي سياست ورزي باشد و اين اقدام عباس، نقطه سياهي در كارنامه سياسي او خواهد بود.
- بحران پيش آمده در منطقه ميان ما و عربستان هم به زيان سعودي‌هاست و هم البته به زيان ما و جهان اسلام است. بي‌شك جمهوري اسلامي نمي‌خواهد با هيچ كشور مسلماني در منطقه دشمني داشته باشد به ويژه با كشور مسلمان تاثيرگذاري كه مركز وحي شمرده مي‌شود، ارزش ديني براي ما دارد و به نوعي پايتخت جهان اسلام محسوب مي‌شود. در واقع اين تنها موضوعي است كه عربستان مي‌تواند به آن افتخار كند. به بيان ديگر عربستان فاقد مولفه‌هاي قدرت در منطقه است و هرگز نمي‌تواند در زمره كشورهاي مقتدر منطقه قرا بگيرد اما از دو مولفه بسيار قدرتمند برخوردارند؛ قدرت ديني و مالي. تا همين چند سال گذشته هم به خوبي از اين دو مولفه استفاده و سعي كردند مورد توجه جهان اسلام باشند اما در چند سال گذشته با اقداماتي كه انجام دادند و سياست‌هاي ماجراجويانه‌اي كه در پيش گرفتند، در حال از دست دادن اين دو مولفه نيز هستند.
- ايران حتي مي‌تواند از علماي اهل‌سنت خود استفاده كند تا وارد عمل شوند و از حكومت‌هاي سني منطقه بخواهند تا فشار را روي شيعيان‌شان كم كنند و از سعودي‌ها بخواهند خط مشخصي بين خود و افراطي‌گري بكشند. وقتي اين مساله از زبان اهل سنت بيان شود بي‌شك تاثير بيشتري خواهد داشت. به نظر من، اصلي‌ترين و موثرترين راه برچيده شدن خشونت و برادركشي در منطقه و كشورهاي اسلامي و مهار افراطي‌گري و تندروي، اتحاد و انسجام ميان همه فرق و مذاهب اسلامي و نزديكي دولت‌هاي آن و استفاده از ابزار عقلانيت و مصلحت، در تنظيم و ارتقاي روابط ميان اين كشورها ست.
برچسب ها: یونسی ، ایران ، عربستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)