کد خبر: ۱۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
بازار خودروی ایران در حال گذران روزگاری است که مجددا قرار است حال این صنعت خوب شود.
اعتماد نوشت:بازار خودروی ایران در حال گذران روزگاری است که مجددا قرار است حال این صنعت خوب شود.

 تازه‌ترين گزارش از ميزان توليد خودروسازان داخلي نشان مي‌دهد درچهار ماه ابتداي سال جاري طي چهار ماهه منتهي به تيرماه امسال، توليد خودروي سواري توسط خودروسازان داخلي كشور به مرز ۳۳۹ هزار و ۸۳۸ دستگاه رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه خود در سال گذشته، رشد ٣/٣درصدي را نشان مي‌دهد.
 بررسي آمار توليد خودروسازان از روزهاي قبل از اوج‌گيري قيمت خودرو در سال‌هاي پيش از ٩٠ تاكنون نشان مي‌دهد كه اين بازار خودرو در فاصله سال‌هاي ٨٨ تاكنون روال افزايشي و نزولي ادامه دارد به گونه‌اي كه در فاصله سال‌هاي ٨٨ تا ٩٠ روال مجموع توليد خوردو در كشور افزايش نشان مي‌دهد و در فاصله سال‌هاي ٩١ تا پايان ٩٣ روال نزولي داشته است تا اينكه با افزايش توليدي كه در سال ٩٤ با گشايش برجام روي داد ميزان توليد افزايش يافت. حال همين روال افزايشي به سال جديد رسيده و در چهار ماهه سال جاري نسبت به چهار ماهه سال قبل ٣/٣ درصد رشد در توليد خودرو داشته‌ايم.
حال اگر بخواهيم روال توليد را به تفكيك هر بخش يعني سواري، وانت، اتوبوس، ميني بوس، كاميون و كاميونت نگاه كنيم هم به آمار قابل‌توجهي بر مي‌خوريم.
بر اساس گزارش آماري كه انجمن خودروسازان ايران از ميزان توليد خودرو در سال‌هاي ٨٨ تاكنون منتشر كرده و روي سايت اين انجمن وجود دارد در سال ٨٨ در كشور ١١٩٣٢٤٠ خودرو سواري توليد شده است كه اين ميزان در سال ٨٩ به ١٣٥٩٥٩٣ دستگاه خودرو سواري، در سال ٩٠ به ١٤٢٠٧٠٩ دستگاه خودرو رسيده كه روال صعودي مناسبي را به ثبت رسانده است اما به يك‌باره ميزان توليد خودروهاي سواري با شروع تشديد تحريم‌ها روال نزولي خود را آغاز كردند و در نهايت تا پايان سال ٩١ تعداد خودروهاي سواري توليدي در اين سال به ٧٨٨٣٥٧ دستگاه و در سال ٩٢ به ٦٢٤٧٤٩ دستگاه رسيد كه نسبت به سال‌هاي پيش از آن نزول قابل توجهي يافته بود ودر نتيجه قيمت محصولات داخلي هم شيب افزايشي خود را در پيش گرفته بودند.
با شروع دولت يازدهم و آغاز مذاكرات برجام كمي اين روال بهبود يافت و موجب شد تا در سال ٩٣ با رشد توليد خودرو سواري در طول يك سال مواجه شويم، در اين سال خودروسازان در مجموع ٩٥٨٣٣٩ دستگاه توليد كردند. هرچند به نظر مي‌رسيد اين روال در سال ٩٤ با اجراي برجام ادامه يابد اما آمار انجمن خودروسازان نشان مي‌دهد كه در پايان سال ٩٤ ميزان توليد خودروهاي سواري كاهش يافته و به ٨٩٢٦٠٠ دستگاه رسيده است كه نسبت به سال ٩٣ كاهش ٦٥٧٣٩ دستگاهي را نشان مي‌دهد.

در چهار ماهه ابتداي سال جاري هم ٣٣٩٨٣٨ دستگاه خودرو سواري توليد شده كه نسبت به چهار ماهه ابتداي سال ٩٤، ٣/٣ درصد افزايش داشته است.
اين آمارها در بخش‌هاي ديگر هم حكايت‌هاي مختلفي دارد و در برخي موارد خبر از كاهش چشمگير برخي خودروها در خطوط توليد خودروسازي‌ها دارد. به گونه‌اي كه مثلا در خط‌توليد وانت در فاصله شش سال توليد وانت با نزول شديد از ١٩٣٩٦٧ دستگاه خودروي وانت به ٧٣١٨٧دستگاه رسيده است كه خبر از خروج برخي خودروهاي وانت از خطوط توليد دارند. اين امر در توليد ميني بوس و اتوبوس هم مشهود است به گونه‌اي كه توليد ميني‌بوس از ٣٦٦٢ در سال ٨٨ به ٥١١ دستگاه در سال ٩٤ رسيده است كه به افت بيش از ٣١٥١ دستگاه يعني نزديك به بيش از ٨٠درصد كاهش توليد رسيده است.

البته در سال ٩٣ توليد اين خودرو در مقايسه با سال پيش از آن كمي رشد داشته است اما به‌طور كل روال نزولي ميني بوس در سال‌هاي گذشته به سمت صفر شدن توليد برخي خودرو و حذف نام برخي از ‌اين خودروها ادامه داشته است.  توليد اتوبوس هم همين قاعده را رعايت كرده است و خطوط اتوبوس‌سازي كشور كه در پايان سال ٨٨ در مجموع ٣١١١ دستگاه اتوبوس توليد كرده بودند با كاهش تقاضا و فروش اين خودرو‌ها در پايان سال ٩٤ تنها به ٦٩٦ دستگاه رسيده است و در چهار ماهه ابتداي سال جاري هم بنا به اعلام وزارت صنعت، معدن و تچارت چهار خط توليد اتوبوس متوقف شده و توليد آنها به صفر رسيده است.

گويا در خطوط توليد خودروهاي سنگين روال كاهشي در اين سال‌هاي مرسوم شده است به گونه‌اي كه توليد كاميون از ٣٠٥٦٦ دستگاه در سال ٨٨ به ٩٨٤٤ دستگاه كاهش يافته است. روالي كه در سال ٩٢ به هفت هزار دستگاه رسيده بود. وزارت صنعت، معدن و تجارت چندي پيش رسما از صفر شدن توليد برخي خودروها خبر داده بود، اين در حالي است كه دولت خروج خودروهاي فرسوده سنگين را در دستور كار خود دارد و موظف است طبق دستور‌العمل قبلي توليدات جديد را جايگزين خودروهاي فرسوده قديمي كند؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد با توجه به كاهش توليد خطوط توليدي اين خودروها با جايگزيني خودروهاي دست دوم خارجي جبران شده است.
آمارهاي انجمن خودروسازان نشان مي‌دهد طي سال‌هاي گذشته چه در پيش از روزهاي تشديد تحريم‌ها و چه در دوران تشديد تحريم‌ها و حتي هم‌اكنون كه روزهاي پسابرجام را پشت سر مي‌گذاريم روال توليد خودرو روزهاي پر فراز و نشيبي را داشته‌ و به ترتيب در فاصله سال‌هاي ٨٨ تا ٩٤ به ترتيب ٥٤٦/٤٢٤/١ دستگاه، ٧٧١/٥٩٩/١دستگاه، ٧٣٧/٦٥٣/١ دستگاه، ٠٥١/٩٢٤ دستگاه، ٧٣٧٠٦٠ دستگاه، ١١٣١٢٨٧ دستگاه و در سال ٩٤ در مجموع ٩٧٦٨٣٦ خودرو توليد شده است. اين بدان معني است كه آرزوي توليد خودروي بالاي يك ميليون دستگاه تنها در سال‌هاي ٨٨، ٨٩، ٩٠و ٩٣ محقق شده است.
برچسب ها: خودرو
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)