کد خبر: ۱۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
ارسال به دوستان
ذخیره
احمدی‌نیاز:
یک وکیل دادگستری نسبت به توهین‌هایی که اخیرا به رییس‌جمهور صورت گرفته واکنش نشان داد و گفت: تعقیب این موضوع تکلیفی برای قوه قضاییه، حقی برای رییس جمهور و تکلیفی برعهده معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای حمایت و حراست و حفظ شان جایگاه ریاست جمهوری است.
یک وکیل دادگستری نسبت به توهین‌هایی که اخیرا به رییس‌جمهور صورت گرفته واکنش نشان داد و گفت: تعقیب این موضوع تکلیفی برای قوه قضاییه، حقی برای رییس جمهور و تکلیفی برعهده معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای حمایت و حراست و حفظ شان جایگاه ریاست جمهوری است.

حسین احمدی نیاز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توهین به مقامات کشور از جمله رییس‌جمهور جرم محسوب می‌شود و قانونگذار این موضوع را جرم انگاری کرده و قانون مجازات اسلامی تصریحا این مساله را بیان کرده و برای آن مجازات درنظر گرفته است.

وی افزود: طبق قانون جرم سیاسی مصوب سال 94 ، توهین به رییس جمهور جرم سیاسی تلقی می‌شود و باید در دادگاه خاص و با حضور هیات منصفه تشکیل شود اما موضوع اساسی تفاوت بین توهین و انتقاد است.  آن‌چه که در قانون جرم سیاسی بیان شده بیشتر درباره افرادی است که از رییس‌جمهور انتقاد می‌کنند، البته انتقاد از رییس‌جمهور حق طبیعی شهروندان، احزاب و منتقدان است اما باید بدانیم که بین انتقاد و توهین تفاوت وجود دارد.

وی با بیان این‌که « آن‌چه که در روزهای اخیر نسبت به رییس جمهور صورت گرفته، انتقاد محسوب نمی‌شود»، گفت:  در  انتقاد کلمات رکیک و وهن‌آمیز نباید وجود داشته باشد؛ در حالی که ما شاهد بودیم در عبارات بعضی از آقایان کلمات رکیک وجود دارد؛ بنابراین عمل مجرمانه تلقی می‌شود و قانونگذار هم این موضوع را جرم‌انگاری کرده است و با عنایت به این‌که از جنبه عمومی برخوردار است نیازمند شکایت شاکی خصوصی نیست بلکه قوه قضاییه و دادستان می‌تواند نسبت به تعقیب کیفری کسانی که اقدام به توهین به رییس‌جمهور کرده‌اند برخوردهای لازم را کند؛ البته معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم در این راستا می‌تواند اقدامات حقوقی را برای دفاع از رییس جمهور به عمل آورد.

این وکیل دادگستری افزود: واقعیت این است که رییس‌جمهور منتخب یک ملت است و اگر چه بردباری و سعه صدر از خصاص یک رییس جمهور مطلوب و خوب است؛ اما نباید این موضوع به نحوی باشد که جایگاه و کرامت رییس‌جمهور هم زیر سوال برود؛ لذا به لحاظ جرم‌انگاری مساله و تصریح آن در قانون می‌طلبد برای حفظ نظم عمومی و کرامت و جایگاه ریاست جمهوری این مساله تحت تعقیب قرار گیرد و رییس‌جمهور هم بعدا می‌تواند براساس همان خصلت گذشت و  جوانمردی و بردباری که دارد از این مساله گذشت کند.

وی تاکید کرد: تعقیب این موضوع تکلیفی برای قوه قضاییه، حقی برای رییس‌جمهور و تکلیفی برعهده معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای حمایت و حراست و حفظ شان جایگاه ریاست جمهوری است؛ لذا نباید معاونت حقوقی ریاست جمهوری مماشاتی در این زمینه داشته باشد. البته با بررسی ادوار مختلف ریاست جمهوری می‌بینیم در همه ادوار توهین هایی به روسای جمهور صورت گرفته و  معاونت حقوقی هم در همه ادوار اقدام به طرح دعوا و شکایت از این توهین کنندگان کرده است.

وی در پایان گفت:  قوه قضاییه می‌تواند مستقیما به موضوع توهین به رییس جمهور ورود پیدا کند زیرا توهین به رییس‌جمهور با توهین به اشخاص عادی فرق می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)