کد خبر: ۱۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
پژوهشگران می‌گویند بدرفتاری با دختران در دوران کودکی، چه جسمی باشد چه روانی، احتمال مرگ زودهنگام آنها را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.
سلامت آنلاین، بدرفتاری با کودکان،‌ پدیده‌ای شایع در بسیاری از نقاط جهان است و سایه شومش تا پایان عمر بر سر فرد باقی خواهد ماند. اکنون پژوهش جدیدی، که در نشریه JAMA Psychiatry منتشر شده، مشخص کرده است بدرفتاری با دختران در کودکی می‌تواند بسیار مخرب‌تر از آنچه باشد که تاکنون تصور می‌شده است. 
 
پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا برای انجام این مطالعه از حدود ۶۳۰۰ مرد و زن بزرگسال خواستند تجربیاتشان را در زمینه بدرفتاری‌های جسمی و روانی در کودکی گزارش کنند. سپس وضعیت سلامت این افراد را به مدت ۲۰ سال تحت نظر گرفتند. در پایان این دوره طولانی، معلوم شد زنانی که گزارش کرده بودند در کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند، ظرف این ۲۰ سال بیش از زنانی که هیچ گونه بدرفتاری را با آنها نشده بود در معرض خطر مرگ قرار داشتند. 
 
نکته مهم این پژوهش آن بود که چنین تفاوتی در میان مردان مشاهده نشد. یعنی خطر مرگ در مردانی که می‌گفتند در کودکی با آنها بدرفتاری شده با مردانی که مورد بدرفتاری قرار نگرفته بودند ظرف این ۲۰ سال تفاوتی نداشت. 
 
دکتر ادیت چن، سرپرست گروه پژوهش از دپارتمان روانشناسی در دانشگاه نورث‌وسترن، می‌گوید: «برای ما بسیار مهم است که نه فقط به آثار روانی بدرفتاری با کودکان بپردازیم، بلکه ببینیم احتمالا چه آثار سوئی بر سلامت جسمانی آنها خواهند گذاشت.» 
 
این مطالعه نمی‌تواند بدقت معلوم ‌کند که چرا بدرفتاری با کودکان می‌تواند سلامت و زندگیشان را در بزرگسالی به خطر اندازد. با این حال، پژوهشگران گمان می‌کنند بدرفتاری خطر بروز مشکلات روانی خاصی، از جمله افسردگی، را در زنان افزایش می‌دهد، و به این ترتیب غیرمستقیم بر سلامت جسمانی آنها نیز آثار نامطلوبی می‌گذارد. به‌علاوه، بدرفتاری با کودکان می‌تواند در سنین جوانی آنها را به فعالیت‌هایی نظیر مصرف مواد مخدر بکشاند که طبعا برای سلامتشان مضر و خطرناک است. 
 
به گفته این پژوهشگران بدرفتاری با کودکان می‌تواند عامل بروز برخی تغییرات زیستی،‌ مانند التهاب مزمن، شود که خطر بروز بیماری‌های خطرناکی همچون بیماری‌های قلبی را افزایش خواهد داد. 
 
نکته مبهم دیگر این است که هنوز دقیقا معلوم نیست چرا این آثار عمدتا در میان زنان مشاهده می‌شود؛ هرچند توضیحاتی اجمالی برای آن ارائه شده است. چن می‌گوید: «به گمان ما نحوه مواجهه مردان و زنان با استرس متفاوت است، یا شاید پاسخ‌های زیستی زنان و مردان به استرس تفاوت داشته باشد.» 
 
یکی از مشکلات مطالعه اخیر آن است که صرفا بر گزارش شخصی افراد مبتنی بوده است. به همین دلیل پژوهش‌های بیشتری لازم است تا بتوان این رابطه را بدرستی فهمید و توضیح داد. 

چن در این باره توضیح می‌دهد: «اگر این پژوهش را بتوان برای افرادی انجام داد که دادگاه گواهی می‌کند در کودکی مورد بدرفتاری واقع شده‌اند و باز هم به همین نتایج رسید، آنگاه با اطمینان بیشتری می‌توان گفت زنانی که از بدرفتاری دوران کودکی جان سالم به در برده‌اند در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند. طبعا چنین افرادی خواهند توانست با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم برخی از این خطرات را خنثی کند.» 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)