عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه تعاونیهای روستایی در بازاریابی محصولات کشاورزی گفت که این تعاونیها نتوانستهاند به وظیفه خود عمل کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ علی بختیاری عنوان کرد: فلسفه وجودی تعاونیهای روستایی همین بوده است ولی واقعیت این است که بر اساس این شرایط عمل نمیکنند؛ آنها در نهایت یکسری محصولاتی را که روی دست مردم مانده خریداری میکنند و اگر بازاری بود به فروش میرسانند اما تحولی را که باید ایجاد کنند، بازاریابی کنند، خرید و فروش انجام دهند، محقق نشده است.
نمایند مردم بافت تاکید کرد: یکی از خواستههای ما از وزیر جهاد در کمیسیون کشاورزی، فعال کردن جدی تعاونیها برای خریدهای تضمینی و بازاریابی محصولات کشاورزی است؛ کشاورزان خردهپا هستند و دستشان به جایی نمیرسد، در چنین شرایطی تعاونیها میتوانند این مساله را ساماندهی کنند.
او در مورد ضعف عملکرد تعاونیهای روستایی هم توضیح داد: تشکیلاتی که دولتی عمل می کند معمولا گرفتاریهایی دارد، یک بار پول ندارد و یک بار شرایط بازار فراهم نیست. اما قاعده کلی است که دولت (وزارت کشاورزی از طریق بانک کشاورزی یا مجموعههای دیگر) تسهیلاتی در اختیار تعاونیها قرار دهد.
بختیاری اضافه کرد: برخی تعاونیهایی که میشناسیم، نقدینگی ندارند. این تعاونیها باید نقدینگی داشته باشند تا خرید را انجام دهند. الان هم بخشی از خریدهای تضمینی را از طریق تعاونیها میخرند ولی نقدینگیشان دچار مشکل است؛ وقتی محصول را از کشاورز بخرند ولی پول نقد نداشته باشند، کشاورز همچنان با مشکل مواجه است.
منیع: ایسنا