کد خبر: ۱۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو:
در حالی که طی دو روز اخیر واحدهای چایخانه دار در مقابل فرمانداری و استانداری به نشانه اعتراض تجمع کرده‌اند، رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان گفت: قول می‌دهم تا شش ماه آینده کرمان شهر بدون قلیان خواهد شد.

گفتارنو/ عرفان امیرخسروی: 

رییس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان در مورد تجمع برخی از چایخانه‌داران به طرح مقابله با قلیان اعتراض دارند و تجمع‌هایی در برابر فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی انجام داده‌اند، گفت: طمع عامل اصلی مخالفت با طرح مقابله با قلیان است و هیچ کدام از این افراد تجمع کننده مجوز نداشتند و زیر تمام مجوز‌ها نوشته عرضه قلیان ممنوع است پس این جا باید بگوییم که چرا کار خلاف انجام داده‌اند که به آن وابسته شوند.


ماه‌بانو معصوم‌زاده در گفت‌وگو با گفتارنو در مورد مقابله با عرضه و مصرف قلیان اظهار داشت: مضرات قلیان بیشتر از سیگار است و پیامدهای مصرفش چه در خانم‌ها و چه در آقایان و چه در کودکان غیرقابل جبران است پس بنا بر این شد که با توجه به قانونی که در سال 85 مصوب شده  به خصوص در اماکن عمومی قلیان جمع‌آوری شود.

او ادامه داد: جلسات متعددی تشکیل شده که ریاست جلسات مقابله با قلیان عملا با فرمانداری است .

معصوم‌زاده با بیان اینکه خلق سیاست‌های مرتبط با سلامت در جامعه بسیار مهم و بعهده مسوولان است، خاطر نشان کرد: در انگلستان وقتی شما بدون بلیط سوار مترو شوید 10 پوند جریمه می‌شوید و اگر سیگار به دست سوار شوید، 1000 پوند جریمه می‌شوید که این یک سیاست مرتبط با سلامت است که بسیار ارزشمند است و در کرمان ما به چنین سیاست‌گذاری‌هایی نیاز داریم.

این عضو شورای شهر کرمان افزود: به دنبال برگزاری جلسات متعدد، ما خواستار محیط‌های حامی سلامت شدیم و به همین دلیل پارک‌های حامی سلامت در ابتدا تعریف شد که قبل از عید در آن پارک‌ها مقابله با عرضه و مصرف قلیان آغاز شد که تجربه بسیار موفقی بود  پس به همبن دلیل تصمیم گرفتیم پارک‌های حامی سلامت را بیشتر کنیم و پارک پردیسان و پارک باهنر نیز به آن چهار پارک اضافه گردید.

معصوم‌زاده با اشاره به بازنگری در اقدامات انجام شده در جامعه در بحث مقابله با قلیان گفت: باید مهارت‌های افراد را افزایش دهیم تا خودشان با مسائلی که بهداشت را به خطر می‌‌اندازد  مقابله کنند.  

او اضافه کرد: برای شروع، عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد که فرمانداری همراه با اداره اماکن و مسوولان بهداشت شهرستان از مراکز توزیع و عرضه قلیان بازدید کردند و حدود 45 مورد از آن‌هایی که مجوز نداشتند پلمپ کردند. 

وی ادامه داد: به آن‌هایی هم که مجوز داشتند ولی کارشان تداخل صنفی داشت، تذکر کتبی داده شد که این تداخل صنفی و قلیان‌ها را حذف کنند و به آنها بین دو روز تا یک ماه فرصت داده شده که در بازدید مجدد اگر اصلاح نگرده باشند پلمپ خواهند شد. 

رییس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان با تاکید بر فرهنگسازی افزود:  400 بنر و بیلبورد در سطح شهر و پارک‌ها توسط شهرداری نصب شده و همچنین تابلوهای فلزی در پارک‌ها نصب شده که مصرف قلیان ممنوع است و تذکرات لازم هم توسط پارکبانان با کمک نیروی انتظامی داده خواهد شد. 

معصوم زاده تصریح کرد: ورود قلیان به داخل پارک‌ها نیز ممنوع شده است و برای مثال الان دیگر کسی نمی تواند با خودش قلیان به شهربازی ببرد که اقدام مهمی است.

او در مورد مضرات تنباکوهای فعلی موجود در بازار اظهار داشت: نتایج تحقیقات نشان می دهد تنباکوهای وارداتی و داخلی حاوی آرسنیک، باکتری، فلزات سنگین و بنزن است که بسیار مضر است و این مهم را باید مورد توجه قرار دهیم  که توتون و تنباکوهای فعلی مضر هستند.

معصوم‎‌زاده ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی نیز در حال توزیع 30 هزار سی دی حاوی کارتون و انیمیشن در زمینه مقابله با قلیان، بین مردم است که امیدواریم مردم با دیدن این سی دی‌ها خودشان به دنبال حذف قلیان بروند و در برابر تجمعات صنفی شاهد نجمعات مردمی نیز باشیم. 

این عضو شورای شهر کرمان با بیان اینکه در بحث مقابله با قلیان فرهنگ‌سازی همراه با واکنش‌های قهری به صورت هم زمان پیش می‌رود، گفت: امیدوراریم طی چند هفته آینده به نتیجه مطلوب در زمینه مقابله با قلیان برسیم.

معصوم‌زاده ادامه داد: من این قول را می‌دهم که تا شش ماه آینده کرمان شهر بدون قلیان خواهد شد، همان طور که تبریز شهر بدون گدا است.

او در این مورد که جمعی از چایخانه‌داران به طرح مقابله با قلیان اعتراض دارند و تجمع‌هایی در برابر فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی انجام داده‌اند، گفت: طمع عامل اصلی مخالفت با طرح مقابله با قلیان است و هیچ کدام از این افراد تجمع کننده مجوز نداشتند و زیر تمام مجوز‌ها نوشته عرضه قلیان ممنوع است پس این جا باید بگوییم که چرا کار خلاف انجام داده‌اند که به آن وابسته شوند.

عضو شورای شهر کرمان ادامه داد: من در مورد مسائل اقتصادی صحبت نمی‌کنم، اصناف تصمیم گرفتند به این افراد مجوزهایی نظیر شربت‌خانه بدهند یا مجوزهایی نظیر بر گزاری موسیقی زنده دهند یا اجازه ورود یک میز بیلیارد را بدهند و با تداخل‌های صنفی راحت‌تر کنار بیایند.

معصوم‌زاده با تاکید بر اینکه کسی که از راه قلیان کسب درآمد می‌کرده است، مرتکب اشتباه شده است، ابراز داشت: ما اقتصاد را به سلامت مردم نمی‌فروشیم و تجمع‌ها مقطعی است و از بین خواهد رفت.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای شهر کرمان همچنین در پاسخ به این سوال که چه جایگزینی برای قلیان در نظر گرفته‌اید، اظهار داشت: قانونا هرچیز بدی که حذف می‌شود چیزی نباید جایگزینش شود و آن چیز بد نباید جایگزین داشته باشد ولی مردم در گذشته با خوردن، چایی، آجیل، شربت و ... خود را سرگرم می‌کردند و سوال اینجاست چرا با قلیان که خودش عامل این همه بیماری است مردم خودشان را سرگرم کنند.

او ادامه داد: وقتی که قلیان حذف شود طبیعتا رقابت بین غذا سراها و رستوران‌ها دیگر روی طمع قیان نیست بلکه رقابت بر سر کیفیت غذا، ظاهر رستوران، ارگانیک بودن غذا، کیفیت طبخ و سرو و... صورت می‌گیرد.

معصوم‌زاده در پایان گفت: سازمان جهانی بهداشت هم این روش را در بحث حذف قلیان مورد قبول دانسته است که این موضوع نشان می‌دهد مقابله با قلیان مبحثی جهانی است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)