کد خبر: ۱۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اولویت سلامت در نگاه مردم و مسئولان افزایش یافته است
به گزارش ایرنا دکتر علی اکبر حق دوست شامگاه جمعه در غرفه دولت شیشه ای نمایشگاه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در کرمان افزود: در سطح کشور دولت، رهبری، قوه قضاییه، نهادهای مردم نهاد، رسانه ها و مردم گفتمان جدیدی در حوزه سلامت را به راه انداخته اند و در حوزه های مختلف می بینیم که تا چه میزان به این موضوع پرداخته می شود.
وی ادامه داد: قسمتی از این گفتمان ها نیز انتقادی و بیان نقص هاست و با جان و دل آن را می پذیریم و سعی می کنیم نقص ها را برطرف کنیم. 
وی بیان کرد: زمانی که سلامت، بهداشت و درمان برای همه اولویت پیدا کند به طور ناخودآگاه برای رفع مشکلات، تامین منابع مورد نیاز و اصلاح سبک مدیریتی آن اقدام می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: بعد از آن در حیطه عمل و به عنوان اقدامات عملی در حوزه سلامت منابع زیادی اختصاص یافته که عمدتا ستاره دار و نشان دار بری اهداف خاصی بوده اند. 
وی گفت: در راستای اجرای منویات رهبری مبنی بر اینکه بیمار در بیمارستان جز مشکل درمان نباید دغدغه دیگری داشته باشد پرداخت مردمی برای هزینه های درمانی در دولت تدبیر و امید کاهش یافته است.
حق دوست افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم بیمارستان ها از حداقل ها برای درمان مردم برخوردار نبودند و موضوع هتلینگ به دلیل کمبود منابع مالی در شان مردم نبود و کمبود تخت ها آسیب رسان شده بود که با تدابیر در حوزه درمان بستری تجهیزات بسیار زیادی خریداری شده است.
وی ادامه داد: در استان کرمان بالغ بر 48 میلیارد تومان در درمان و بالغ بر 30 میلیارد تومان تجهیزات بیمارستانی وارد شده است و تدبیر شده بیمارستان های شهرستان های دور از مرکز اولویت داشته باشند.
وی گفت: در جهت ماندگاری پزشکان متخصص در شهرستان ها نیز تدابیری اندیشیده شده و در برخی شهرستان ها تعداد پزشکان متخصص مقیم به بیش از پنج برابر رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در جهت ترویج زایمان طبیعی و ایجاد کلینیک های ویژه برای درمان های سرپایی میز تدابیر بسیار خوبی در دولت یازدهم اندیشیده شده است.
وی گفت: در حوزه دانشگاه 1.9 میلیون نفر در کیلینک های ویژه ویزیت شده اند و در استان کرمان به سه و نیم میلیون نفر می رسد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشت نیز زیر ساخت ها تکمیل شده و بسیاری از خانه های بهداشت که از فرط فرسودگی متروکه به حساب می آمدند، به زیبایی تجیهز شده اند.
حق دوست افزود: در دولت تدبیر و امید در جهت کامل کردن پرونده سلامت ایرانیان نیز اقدام شده است.
وی تصریح کرد: پوشش بیمه تقریبا در دولت تدبیر و امید، صد درصد شد و این آرزو از اول انقلاب بود که برای اولین بار در کشور رخ داده است.
وی گفت: بست های متعددی برای ارتقای آموزش پزشکی طراحی و اجرا شده است و مدیریت ایالتی (منطقه ای) در حال نهادینه شدن است تا ایران از نظر آموزش، بهداشت و درمان به 10 منطقه تقسیم شود و هر منطقه از خدماتی یکسان با دیگر مناطق استفاده کند.
حق دوست به اجرای طرح یاوران سلامت نیز اشاره و بیان کرد: خود مراقبتی و اینکه مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای سلامت خود گام بردارند اصلی اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: ترجمه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه سلامت به معنای خود مراقبتی و دیگر مراقبتی است و طرح سفیران سلامت در این راستا اجرا شده است.
وی گفت: از دانش آموزان سفیرانی برای سلامت برگزیده شده اند تا در خانه ها و محله های خود پیام آور سلامت باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در محلات نیز افرادی در قالب سفیران سلامت تقویت شده اند تا با برنامه هایی که اجرا می شود برای رفع مشکلات تلاش کنند و به نوعی رفتارهای نامناسب سلامت را بکاهند و امر به رفتارهای سالم را تقویت کنند.
وی درباره برخوردهای نامناسب تعداد کمی از پرسنل بیمارستانی گفت: واقعیت قضیه این است که عمده پرستاران، پرسنل بیمارستان و پزشکان به بهترین شکل ممکن از نظر خدمت پزشکی و برخورد و رفتار کار می کنند اما در این بین افرادی هم هستند که کمی تندروی می کنند و سخت گیرانه برخورد می کنند و شاید گاهی برخورد ناشایست داشته باشند.
وی عنوان کرد: بیماران و همراهانی که از برخی رفتارها ناراضی هستند تایید می کنند که بسیاری از پرسنل خالصانه کار کرده اند و باید اینگونه فکر نکنیم که همه اینگونه هستند. 
حق دوست گفت: خستگی مفرط و حجم سنگین کار نیز از دلایل برخی برخوردهای نامناسب است زیرا کار پزشکی و بیمارستانی کار سخت و طاقت فرسایی است که بسیار آدم را فرسوده می کند.
وی بیان کرد: شاید این موضوع باعث شود برخی افراد معتقد و منطقی هم نتوانند کار کنند و راهکار متناسب کردن نیروها با حجم کار است.
وی گفت: اغلب مردم انتظار دارند برای درمان یک سردرد و دل درد معمولی به پزشکان متخصص مراجعه کنند در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا اینگونه نیست. 
حق دوست تاکید کرد: ما در این قسمت باید کارهایی را برای ارتقای کیفیت خدمات و انسانی کردن برخوردها انجام دهیم.
وی تصریح کرد: نمی توان گفت کادر درمانی به خاطر سوء مدیریت و نادیده گرفتن شان مردم برخورد گاهی نامناسبی دارند.
وی در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگاران گفت: این دانشگاه در کنار سایر نهادهای دست اندرکار در زمینه برخورد با قلیان ابدا مماشات نخواهد کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: آمارها نشان می دهد که 60 درصد جوانان به صورت تفریحی مصرف قلیان را دارند.
وی تصریح کرد: مصرف دخانیات در دنیا با محدودیت های زیادی روبرو است و بسیاری از کشورها به سمتی می روند که مصرف این مواد را در جاهای خاصی که افراد تنها هستند نیز ممنوع کنند.
وی ادامه داد: مصرف دخانیات در کشورهای پیشرفته نیز رو به کاهش است و از این رو شرکت های تولید کننده دخانیات در کشورهای جهان سوم در حال بازاریابی هستند.
حقدوست بیان کرد: در ایران از نظر مصرف سیگار موقعیت خوبی داریم اما معتقدیم حتی یک سیگاری هم اضافه است.
وی گفت: میزان مصرف سیگار در ایران نسبت به کشورهای منطقه پایین تر و در خانم ها بسیار پایین تر از بقیه نقاط دنیاست.
وی با تاکید بر اینکه شیب فزاینده مصرف دخانیات در خانم ها جای نگرانی دارد ادامه داد: مصرف قلیان رو به افزایش است و غفلت جدی در این زمینه داشته ایم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: توتون های جدید و اسانس دار برای قلیان ها نیز آسیب های آن را چند برابر می کند و آسیب های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد.
وی گفت: از چندین سال قبل قوانین و مقررات برای ممانعت از مصرف قلیان وضع شده اما در اجرای آنها به دلایل مختلف تعلل به خرج داده ایم. 
وی افزود: در استان های همجوار با استان کرمان با شدت زیادی پخش و عرضه قلیان محدود شده است.
حق دوست گفت: با توجه به آیین نامه های بالادستی و قوانین مربوطه و نیز براساس اجماع استان برای مدیریت این پدیده شوم و با توجه به فرهنگسازی انجام شده و در دست انجام، سعی شده با همت و عزم جمعی برای کنترل این پدیده اقدامات موثری انجام شود.
وی افزود: طبیعی است در این بین برخی کسبه ای که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از این طریق کسب درآمد دارند، واکنش داشته باشند.
وی تصریح کرد: ضمن احترام به این اعتراضات و اینکه خود را موظف به پاسخگویی می دانیم اما در جهت اجرای قانون و سلامت مردم با صلابت اقدام خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سه برابر مصرف سیگار، مصرف تفریحانه قلیان را شاهد هستیم که این مصرف در خانم ها بیشتر است.
برچسب ها: حق دوست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)