کد خبر: ۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتارنو از آخرین تحولات هسته ای گزارش می‌دهد
«توافق نزدیک است»؛ شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پر شده‌اند از این جمله و جمله‌هایی شبیه به این. مذاکرات سخت و نفس‌گیر ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس به صورت فشرده در حال پیگیری است و هر لحظه خبر جدیدی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.
سیاست> سیاست خارجی: «توافق نزدیک است»؛ شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها پر شده‌اند از این جمله و جمله‌هایی شبیه به این. مذاکرات سخت و نفس‌گیر ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس به صورت فشرده در حال پیگیری است و هر لحظه خبر جدیدی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. 

برآیند این خبر‌ها نشان می‌دهد که احتمال دست یابی به توافق امروز بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. در همین زمینه خبرگزاری برنا گزارش داد «حضور بی‌سابقه خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان در محل برگزاری مذاکرات که به گفته یکی از آن‌ها با اطلاع وزارت امورخارجه کشورش در سوئیس حاضر شده است نوید یک توافق هسته‌ای را می‌دهد.» خبرنگار اعزامی این خبرگزاری چهره دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات را هم «خندان» توصیف کرده است. 

زمزمه درباره توافق اولیه

بنا بر این گزارش «کلیات مذاکرات تا حد زیادی مورد توافق قرار گرفته است» این را یکی از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات گفت و افزود: «درخواست ایران لغو فوری تحریم هاست و ۵+۱ پذیرفته تحریم‌های اقتصادی برداشته شود ولی در مورد تحریم‌های اشاعه‌ای و هسته‌ای هنوز در حال بحث هستیم.» 

این دیپلمات گفت: «ایران از این پس قادر خواهد بود فعالیت هسته‌ای خود را داشته باشد و البته در زمان گاز رسانی با هماهنگی بیشتر با آژانس، در مورد زمان دوره تحقیق و توسعه در حال بحث هستیم تا مشخص کنیم ۱۰ سال یا بیشتر فعالیت‌های توسعه‌ای ایران ادامه داشته باشد گرچه تحقیق و توسعه نامحدود خواهد بود. در مجموع قرار نیست هیچ ماده‌ای از ایران خارج شود وتولیدات هسته‌ای در کشور شما باقی خواهد ماند.» 



موضوع بزرگ اختلاف وضعیت فوردو بود که ظاهرا آن هم تا حدود زیادی حل شده است: «فقط تا این حد می‌توانم به شما بگویم که موضوع فوردو هم حل شده و ایران پروژه تحقیقاتی خود را انجام خواهد داد.» 

همچنین ساعتی پیش خبرگزاری العالم به نقل از منابع غربی گزارش داد که ایران و شش قدرت جهانی به توافق اولیه دست یافته‌اند. العالم از خبرگزاری‌های نزدیک به ایران محسوب می‌شود. 
امروز و در ادامه مذاکرات نشست دو جانبه هیات‌های ایران و آلمان به ریاست وزرای خارجه دو کشور آغاز شده است. 

هیات ایرانی پیش از این نیز با هیات‌های آمریکایی، آلمانی، چینی و فرانسوی جلساتی را در سطح وزرای خارجه برگزار کرده بود. همچنین دیدار دو جانبه وزرای خارجه چین و فرانسه نیز در حال حاضر در جریان است. پیش از این نیز هیات آمریکایی و چینی با هم دیدار و تبادل نظر کرده بودند. 

تکذیب خبر آسوشیتدپرس

همچنین، در پی انتشار گزارشی توسط خبرگزاری آسوشیتد پرس در مورد توافق ایران و کشورهای ۱+۵ مبنی بر انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور، یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان این گزارش را حاوی نکات غیر دقیقی دانست، از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه و افزود که انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه‌های غربی در راستای فضاسازی‌هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می‌گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه‌ای است. 

نگرانی شدید نتانیاهو از توافق 

به گزارش گفتار نو و به نقل از جماران، در تحولی مرتبط، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه امروز کابینه گفته است که چارچوب توافقی که قدرت‌های جهانی در مذاکره با ایران در پی دست یافتن به آن هستند، حتی از آنچه اسرائیل از آن می‌ترسید هم بد‌تر است! این توافق تحریم‌ها علیه ایران را بر می‌دارد، اما توانایی اولیه لازم برای تولید سلاح اتمی را در دست ایران باقی می‌گذارد. علی رغم تلاش‌های فزاینده رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو در روزهای اخیر برای اخلال در روند مذاکرات، منابع مطلع این اظهارات را فاقد تاثیر در فضای فعلی مذاکرات ارزیابی کردند. 

نشست مشترک ایران و شش قدرت جهانی برگزار می‌شود 

طبق آخرین اخبار از منابع نزدیک به هیات آمریکایی، نشست مهم وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ قرار است تا ساعتی دیگر برگزار شود. از آنجا که وزرای خارجه روسیه و بریتانیا هنوز به محل مذاکرات نرسیده‌اند، به احتمال زیاد در غیاب آن‌ها معاونانشان در این جلسه شرکت خواهند کرد. آنچه از این خبر‌ها برمی آید اینکه فعلا سیگنال‌های مثبت از محل مذاکرات در حال ارسال است مگر اینکه در مذاکرات خللی ایجاد شود. 

ایران خبر خبرگزاری فرانسه را تکذیب کرد

در همین حال یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خبر خبرگزاری فرانسه درباره توافق موقت را تکذیب کرد. 

این مقام از رسانه‌های ایرانی خواست بسیار مراقب باشند تا در فضای جنگ روانی رسانه‌های غربی که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از لوزان سوئیس گزارش داد که ایران و گروه ۱+۵ به توافق موقت در زمینه شروط توافق هسته‌ای دست یافته‌اند. 

خبرگزاری فرانسه در خبری ادعا کرد که ایران و گروه ۱+۵ در باره موضوع هسته‌ای به توافق موقت دست یافتند. خبری که برخی دیگر از رسانه‌های غربی نیز صحت آن را مورد تردید قرار دادند و شبکه تلویزیونی بی‌بی سی در همین زمینه با انتشار گزارشی به نقل از خبرگزاری روی‌تر خبر فرانس پرس را رد کرد.
==============

ایرنا/ 20:48 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حالی که همه به انتظار ورودش به هتل بوریواژ بودند درهتلی دیگر در لوزان با همتای چینی خود ملاقات و گفت و گو کرد.

ایرنا/21:26  حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری عصر یکشنبه به اتاق خبرنگاران آمد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت.

ایرنا/ 21/53  فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه ، فضای مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس را خوب توصیف کرد.

ایرنا 00:52  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه یکشنبه شب در هتل بوریواژ با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود دیدار و درباره روند مذاکرات هسته ای با او گفت و گو کرد.


برچسب ها: مذاکرات هسته ای
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
1
0
همچین نوشتین گفتار نو از مذاکرات هسته ای گزارش می دهد.
ما فکر کردیم الان یک تیم خبری از کرمان رفته لوازن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
بهر حال خوب نوشته. حتما که نباید بره لوزان. همینکه از کرمان موضوع رو بررسی کرده خیلی مهمه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)