کد خبر: ۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
اسدالله عسگراولادي مي گويد وقتي پرايد 20 ميليون تومان مي ارزد حق دارد بنز 90 ميليون توماني سوار شود. بنز سفيد مدل 2007 سوار مي شود، گوشي آيفون در دست دارد و خانه اش در خيابان فرشته تهران است. دارنده شرکت بزرگ «حساس» است که حرف هاي زيادي در عرصه صادرات خشکبار و به خصوص پسته ايران دارد. سال 92 عنوان برترين تاجر جهان اسلام را به د‌ست آورد‌ اما با تمام اين دارايي ها گذشته خود را فراموش نکرده که روزگاري با دوچرخه کار مي کرده و بچه محله سيروس بوده است.

اقتصاد> کشاورزی: اسدالله عسگراولادي مي گويد وقتي پرايد 20 ميليون تومان مي ارزد حق دارد بنز 90 ميليون توماني سوار شود.

به گزارش فرهیخنگان آنلاین،بنز سفيد مدل 2007 سوار مي شود، گوشي آيفون در دست دارد و خانه اش در خيابان فرشته تهران است. دارنده شرکت بزرگ «حساس» است که حرف هاي زيادي در عرصه صادرات خشکبار و به خصوص پسته ايران  دارد. سال 92 عنوان برترين تاجر جهان اسلام را به د‌ست آورد‌ اما با تمام اين دارايي ها گذشته خود را فراموش نکرده که روزگاري با دوچرخه کار مي کرده و بچه محله سيروس بوده است.

د‌ر بيرون از مرزهاي ايران، اسد‌الله عسگراولاد‌ي را تاجري مي‌د‌انند‌ که بازار بورس زيره د‌ر نيويورک منتظر قيمت‌گذاري او مي‌نشيند‌. البته اين جايگاه براي عسگراولاد‌ي د‌ور از ذهن نيست؛ اگر او را باسابقه‌ترين بازرگان و صاد‌رکنند‌ه زيره سبز د‌ر جهان بد‌انيم.

هم اکنون پس از گذشت 8 دهه از زندگي خود به عنوان بزرگترين تاجر ايران و چين مطرح است و حرف هاي شنيدني زيادي دارد. البته مي گويد اجناس چيني ها با کيفيت نيست و هيچ کاري با آنها ندارد و تنها با هنگ کنگ که نزديک چين است مراوده تجاري دارد. او معتقد است وقتي پرايد 20 ميليون تومان مي ارزد حق دارد بنز 90 ميليون توماني سوار شود.

در آستانه سال 1394 به دفتر اسدالله عسگراولادي در اتاق بازرگاني رفتيم و با وي درباره مهم ترين چالش هاي اقتصادي کشور، اختلاف طبقاتي و چگونگي رفتار پولداراها به گفت و گو نشستيم.


يک سال و نيم از فعاليت دولت يازدهم سپري مي شود و شعار اصلي دولت در زمينه اقتصادي در اين مدت مهار تورم بوده اشت. جديدترين آمار بانک مرکزي نيز نشان مي دهد نرخ تورم به 15 درصد رسيده است. اما در اين شرايط اقتصاد کشور همچنان با رکود مواجه است. با در نظر گرفتن اين دو شاخص مهم اقتصادي عملکرد اقتصادي دولت را چطور ارزيابي مي کنيد؟

دولت يازدهم با شعار تدبير و اميد فعاليت خود را آغاز کرد و در 6 ماه اول حرکت تدبيري خوبي داشت و در همين زمينه با سران کشورهاي مختلف همچون روسيه، چين و هند رايزني هاي گسترده و سازنده اي نيز برقرار کرد که دستاوردهاي مناسبي را براي کشور به همراه داشت. اما در اين ميان کشورهايي همچون آمريکا و اسرائيل بداخلاقي سياسي داشتند و اقداماتي را در عرصه بين الملل انجام دادند که در نتيجه آن دولت نتوانست آنچنان که بايد به فعاليت خود در عرصه ديپلماسي ادامه دهد.

قدرت خريد مردم هنوز پايين است

اما عليرغم اقدامات صورت گرفته در عرصه اقتصادي در يکسال گذشته، کارنامه دولت براي مردم کارساز نبوده و همچنان مشکلات مردم از جمله بيکاري وجود دارد و قدرت خريد مردم پايين است. هم اکنون هيچ فرد کارمند يا کارگري که حقوق ثابت دارد قدرت خريد مسکن را ندارد و دولت نتوانسته اين مشکل که از جمله اصلي ترين مشکلات موجود در عرصه اقتصادي است را برطرف کند.

البته اين مشکل تنها مربوط به دولت يازدهم نيست و طي سال هاي گذشته نيز به عنوان يک چالش اساسي مطرح بوده است. در همين رابطه دولت ها طرح هاي مختلفي را براي حل مشکل مسکن در دستور کار خود قرار داده اند اما آنچنان که بايد نتيجه بخش نبوده است. به طور مثال دولت نهم و دهم براي حل اين مشکل طرح مسکن مهر را با برنامه ساخت 2 ميليون مسکن اجرايي کرد. به نظر من اين ميزان مسکن پاسخگوي نياز جامعه نبود و بايد با ساخت 10 ميليون مسکن عملياتي مي شد.

بسياري از کارشناسان معتقدند طرح مسکن مهر به خوبي اجرا نشد.

سيستم طرح مسکن مهر ايراد داشت که بايد اصلاح شود. مشکل اسم طرح نيست و نکته قابل توجه نياز قشر حقوق بگير به مسکن است که بايد در طرح هايي همچون مسکن مهر به آن توجه کرد. اجرايي شدن اين طرح ها در صورتي که مشکلات سيستمي مسکن مهر همچون موقعيت جغرافيايي و امکانات رفاهي را نداشته باشند مفيد است.

اشتغال مهم ترين دغدغه سال 94

به عقيده شما مهم ترين دغدغه دولت در حوزه اقتصاد در سال آينده چه موضوعي بايد باشد؟

نکته ديگر اين است که ايران هم اکنون در حدود 80 ميليون نفر جمعيت دارد. اين در حالي است که سال هاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي جمعيت ايران حدود 36 ميليون نفر بود و شهيد رجايي مي گفت کابينه من 36 ميليون نفري است. اين موضوع نشاندهنده اين است که در حدود 44 ميليون نفر کمتر از 37 سال دارند و ايران کشور جواني به شمار مي رود. همچنين هر سال در حدود دو ميليون نفر به سن 20 سال مي رسند که مسکن نياز اصلي آنها به شمار مي رود. ازدواج، بهداشت، پوشاک و تغذيه نيازهاي بعدي اين قشر هستند و تمام اين نيازها در سايه داشتن شغل برطرف مي شود.


بنابراين ايجاد اشتغال بزرگترين دغدغه سال 94 است و اگر دولت يازدهم معضل بيکاري را حل نکند کارنامه منفي در زمينه اقتصادي خواهد داشت.

دولت يازدهم براي رفع مشکل بيکاري بايد سالانه بين 800 هزار تا يک ميليون شغل ثابت ايجاد کند و به نظر مي رسد تنها راه حل دولت براي ايجاد اشتغال حمايت از توليد و صنعت است.

نمايندگان بخاطر انتخابات مجلس نمي‌خواهند يارانه حذف شود /پرداخت يارانه نقدي اشتباه بزرگ دولت است

شما مي گوييد دولت بايد از صنايع اشتغال زا حمايت کند که اين موضوع نيازمند افزايش منابع مالي صنايع است. اما دولت در زمينه پرداخت يارانه نقدي با مشکلات فراواني مواجه است و عملا بودجه اي براي پرداخت يارانه به توليد ندارد. در اين شرايط چطور مي شود از توليد حمايت کرد؟

يکي از اشتباهات بزرگ دولت پرداخت يارانه نقدي به مردم است و اين موضوع نمره عملکرد دولت و مجلس را منفي مي کند. پرداخت يارانه نقدي به شکل کنوني سياسي کاري دولت و مجلس است. به طور مثال نمايندگان به دليل انتخابات سال جاري مجلس به دنبال حذف يارانه نقدي نيستند.

اين در حالي است که تنها 20 درصد از جامعه که حقوق کمتر از يک ميليون تومان ميگيرند نيازمند دريافت يارانه نقدي هستند و دولت و مجلس به راحتي مي توانند از طريق منابع آماري اين گروه نيازمند را شناسايي کنند.

دولت هم اکنون 18 هزار ميليارد تومان کسري بودجه براي پرداخت يارانه نقدي دارد و بر همين اساس بايد يارانه نقدي به 20 درصد جامعه پرداخت شود.

مشکل اقتصاد ايران به روايت محمد ماهاتير

علاوه بر اين دولت بايد براي حمايت از صنايع و کاهش هزينه ها، خود را کوچک کند. زماني محمد ماهاتير به بنده گفت مشکل اصلي اقتصاد ايران اين است که تمام شرکت هاي بزرگ، دولتي هستند و در حالي که ماليات پرداخت نمي کنند زيان مالي هم به همراه دارند. در مالزي تمام شرکت ها از دولت جدا شده اند و ماليات 40 درصدي به دولت پرداخت مي کنند و ما با اين رقم ماليات دولت را اداره مي کنيم. اما در ايران شرايط برعکس است.


لغو تحريم ها 20 درصد مشکلات را حل مي کند

موضوع تحريم ها و لغو آن در ماه هاي اخير بيش از گذشته در رسانه ها مطرح شده است و افکار عمومي اينگونه استدلال مي کنند که با رفع تحريم ها تمام مشکلات برطرف مي شود. اين برداشت از تحريم ها صحيح است؟

به هيچ عنوان اينگونه نيست. تحريم ها لغو شود نهايت 20 درصد مشکلات به صورت رواني برطرف مي شود. در اين زمينه طي سال هاي اخير تحريم بانک مرکزي و شرکت ملي نفت سنگين ترين تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران بوده است و اگر اين تحريم ها لغو شود از نظر رواني خيلي از مسائل حل مي شود.


به احمدي‌نژاد گفتم لطفا درباره هولوکاست سخنراني نکنيد

اما آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور سابق اعلام مي کرد تحريم ها کاغذ پاره هستند. آيا واقعا اينگونه بود؟

هرگز اينچنين نبود. به آقاي احمدي نژاد چند بار گفتم از شما خواهش مي کنم اينگونه سخن نگوييد. زماني که من صادر کننده نمونه شدم از نزديک به وي گفتم خواهش مي کنم در مورد هولوکاست سخنراني نکنيد و اجازه بدهيد سفيران سخن بگويند و شما سخنان آنها را اصلاح کنيد. رئيس جمهور بايد ادبيات کلام دنيا پسند داشته باشد و بايد با ادبيات کلام مناسب دنيا را جذب کند.


روحاني خرابه‌اي تحويل گرفته که معماري آن اشتباه است

مشکلات اقتصادي کشور در سال هاي اخير تا حدي بود که آقاي روحاني اعلام کرد خرابه‌اي را تحويل گرفته ايم و مي خواهيم اين را بسازيم. آيا واقعا اقتصاد ايران به خرابه تبديل شده است؟

بله اينطور است و ما به رئيس جمهور کمک مي کنيم. اما بايد توجه کرد معماري ساخت اين خرابه اشتباه است. مصالحه اي که براي ساخت اين خرابه به کار گرفته مي شود ايراد دارد.


گراني و تورم عوامل اصلي افزايش فاصله طبقاتي است

موضوعي که هم اکنون در اقتصاد ايران وجود دارد و به نگراني در جامعه تبديل شده افزايش فاصله طبقاتي است. چرا هر روز اختلاف طبقاتي در ايران زياد مي شود؟

دليل اصلي گراني و تورم است. زماني که در کشور تورم و گراني وجود داشته باشد قشر کم درآمد فقير و قشر پردرآمد غني تر مي شوند.


فقط بخش خصوصي پولدار نيست، دولتي‌ها هم پولدار هستند

در يکسال گذشته خيلي اين موضوع مطرح شده است. به طور مثال بحث پولدارهاي تهران خيلي در فضاي مجازي خبرساز شدند. اين افراد چگونه پولدار مي شوند؟

نکته اي که بايد در اين زمينه به آن توجه کرد اين است که پولدارها همه جا هستند و تنها مربوط به بخش خصوصي نمي شوند و دولتي ها هم پولدار هستند. شرکت هاي خصوصي نيز با استفاده از سرمايه دولت و رانت توانستند پولدار شوند. اين مسائل در ايران وجود دارد اما نمي توانيم اين موضوع مطرح کنيم و اختلاف طبقاتي در حال افزايش است.


مديران دولتي باعث رشد و مطرح شدن بابک زنجاني ها در کشور شده اند

طيف ثروتمند تنها از بخش خصوصي و مردمي نيست و در بخش دولتي نيز ثروتمند وجود دارد. به طور مثال آقاي بابک زنجاني تا زماني که از حمايت مدير کل دولتي برخوردار نبود نمي توانست کاري انجام دهد. پس مديران دولتي باعث مطرح شدن بابک زنجاني ها در کشور شده اند.


مي توان به پايان رانت بازي در اقتصاد ايران اميدوار بود؟

براي اين موضوع بايد قاطعيت در برخورد وجود داشته باشد. هم اکنون چندين سوال در زمينه برخورد با عاملان فسادهاي مالي مطرح است. در مورد فسادهاي مالي چند نفر اعلام شدند. تنها همان يک نفر که اعدام شد فاسد بود؟


يعني شما مي گوييد فاسدان را اعدام کنند؟

بايد با هر فردي که مرتکب فساد مالي مي شود قاطعانه برخورد شود. در سفر به يکي از کشورها قصد داشتم با مسئول بلند پايه اي که پيش از آن به تهران آمده بود ديدار کنم. اما اين امکان محيا نشد و نتوانستم اين فرد را پيدا کنم. از سفير ايران موضوع را جويا شدم و متوجه شدم به دليل فساد مالي اعدام شده بود.

سوال هاي اساسي وجود دارد، اين که در تمام فسادهاي مطرح شده در کشور تنها يک نفر مجرم بود. مسئولان دولتي مربوطه مجرم نبودند. چه کساني راه را براي مفسدان اقتصادي باز کردند. در موضوع فساد 3 هزار ميليارد توماني تنها يک رئيس بانک فرار کرد اما آيا با ديگر مديران بانکي متخلف برخورد شد؟

من ثروتمند نيستم، بي نيازم


از فضاي اقتصادي کشور فاصله بگيريم. شما چهره ثروتمندي در جامعه شناخته مي شويد. قبول داريد که ثروتمند هستيد؟

ثروتمند نه اما بي نياز هستم. من در تهران تنها يک خانه دارم و چيز ديگري ندارم.


اسرائيلي‌ها براي تخريب برادرم سروصدا ايجاد کردند و گفتند ما پولداريم

اما خيلي ها مي گويند شما پولدار هستيد.

دروغ مي گويند. اين سر و صدايي است که اسرائيلي ها براي تخريب برادر من ايجاد کردند. برادر من هيچي نداشت. من 60 سال پيش خانه اي با قيمت 5600 تومان خريداري کردم و آن خانه را نفروختم و هم اکنون بيش از يک ميليارد تومان مي ارزد. اگر اينطوري حساب کنيد پولدار هستم.


وقتي پرايد 20 ميليون تومان است، من حق دارم بنز 90 ميليوني سوار شوم

شما بنز هم سوار مي شويد؟

بنز من مدل 2007 است و 90 ميليون تومان قيمت دارد. خيلي ها پورشه 2 ميليارد توماني سوار مي شوند. الان پرايد 20 ميليون تومان قيمت دارد و من حق ندارم بنز 90 ميليون توماني سوار شوم. اما پول ندارم ماشين نو خريداري کنم.


بسياري از مردم هم اکنون به واسطه دريافت تسهيلات به سيستم بانکي کشور بدهکار هستند. شما تا کنون از بانک وام نگرفتيد؟

خير. قبل از انقلاب تسهيلات از بانک گرفتم و پرداخت کردم اما هم اکنون به هيچ بانکي بدهکار نيستم. زندگي من خيلي کوچک است.


کاري با چيني ها ندارم

اين که مي گويند شما نفر اول تجارت ايران و چين هستيد صحيح است؟ شما با کشور چين تجار مي کنيد؟

من کاري به چين ندارم و در صادرات و واردات با اين کشور دخالتي ندارم. تجارت من با هنگ کنگ و در رابطه با صادرات پسته است. اما به واسطه نزديکي هنگ کنگ با چين اين اشتباه وجود دارد که من با چين تجارت مي کنم.


پسته ارث 60 ساله من است

چرا پسته؟

پسته ارث 60 ساله من است. ابتدا در زمينه فروش زيره فعاليت مي کردم اما سود فروش زيره کم بود و به سمت صادرات پسته رفتم.


سود صادرات پسته خيلي زياد است؟

به اندازه زندگي کوچک من سود دارد.


البته دو سال قبل قيمت پسته ناگهان زياد شد و خيلي سود کرديد!

من صادرکننده درجه اول نيستم و در رديف صادرکنندگان درجه دوم قرار مي گيرم. طبيعتا نيز به همين دليل سود کمتري به دست آوردم.


درجه اول ها چه کساني هستند؟

خيلي ها هستند. من در رتبه چهارم يا پنجم هستم.


براي حفظ صادرات با رحيمي درگير شدم /رحيمي مي‌گفت پسته صادر نکن، بده بالاشهر تهران بخورد

چندي پيش يکي از نزديکان دولت سابق اعلام کرد در جريان افزايش قيمت پسته در سال 91 آقاي عسگراولادي قصد زمين زدن دولت را داشت.

بله درست است. با آقاي محمدرضا رحيمي(معاون اول سابق رئيس جمهور) برخورد کلامي داشتم و اعلام کردم شما در زمينه صادرات موضوعات را متوجه نمي شويد و براي کسب اطلاعات نيز سوال نمي پرسيد. من براي حفظ صادرات با آقاي رحيمي درگير شدم. معاون اول رئيس جمهور مي گفت پسته را صادر نکنيد و بدهيد بالاشهر تهران بخورند!

ارز آوري پسته براي اقتصاد کشور آن هم در شرايطي که اقتصاد ايران در تحريم قرار دارد دو ميليارد دلار است و من مخالف کاهش صادرات پسته بودم و خيلي سخت با معاون اول برخورد کردم.

آقاي احمدي نژاد چيزي نگفت؟

خير.


شما بعد از انتخابات رياست جمهوري يازدهم آقاي احمدي نژاد را نديديد؟

تنها براي مراسم ختم مادر آقاي احمدي نژاد رفتم.


آقاي احمدي نژاد! زمان استراحت و مطالعه فرا رسيده است

الان آقاي احمدي نژاد را ببينيد چه موضوعي را به او مي گوييد؟

مي گويم از قدرت فاصله گرفته ايد و زمان استراحت و مطالعه فرا رسيده است!


آقاي عسگراولادي به عنوان يک فرد بي نياز چه توصيه اي براي پولدارها دارند؟

پولداران بايد به جامعه نيازمند توجه کنند. بايد حتما هر سال 20 تا 30 درصد از درآمدهايشان را به جامعه نيازمند پرداخت کنند. من خودم اين کار را مي کنم.


در يکسال گذشته در فضاي مجازي موج شديدي از نحوه زندگي پولدارها تشکيل شد و عکس هايي از جوان ها با خودروهاي ميليارد توماني منتشر شد.ارزيابي شما از اين اتفاقات چيست؟

اين موضوع تقصير پدر خانواده است. پدر بايد طوري فرزند را تربيت کند که با يک خودروي 100 ميليون توماني قانع شود. استفاده از خودروهاي لوکس دو ميليارد توماني گناه است. اينگونه تجمل گرايي نفرين به همراه دارد و نبايد نفرين طبقه متوسط جامعه را فراموش کرد. ثروتمندان در مقابل جامعه مديون هستند چرا که ثروت خود را در اين جامعه به دست آورده اند.

ثروتمندان بايد گذشته خود را در ياد نگه دارند. من هيچگاه گذشته خود را فراموش نکرده ام که با دوچرخه کار مي کردم. باور کنيد من آن دوچرخه را تا چندسال قبل نگه داشته بودم. حتي چوب اسکي که در دوران جواني با آن به دماوند مي رفتم و اسکي مي کردم را نگه داشته ان تا گذشته ام را فراموش نکنم.


با زن دوم مخالفم!

در فضاي مجازي مي گويند دو سري آدم وجود دارند که از کارهايي که انجام داده اند به شدت دفاع مي کنند. يکي آنها که ازدواج کرده اند و ديگري افرادي که خودروي چيني خريده اند. چرا اين تفکر مطرح است؟

ازدواج کردن از واجبات است. خداوند فرموده اند حتما ازدواج کنيد تا آرامش پيدا کنيد. ازدواج ضرورت زندگي است و بدترين شکل زندگي جدايي است. البته با زن دوم هم مخالف هستم.

تجار زيادي را مي شناسم که با منشي هاي خود براي دومين بار ازدواج کرده اند و زندگي خود را نابود کرده اند. آرامشي که زن اول به مرد مي دهد باعث مي شود مرد پيشرفت کند. تمام افرادي که مجددا ازدواج کرده اند با مشکلات زيادي مواجه شده اند و زندگيشان نابود شده است.


بي تعارف خودروهاي چيني بي کيفيت هستند

اما در مورد خودروهاي چيني تعارف بي خودي است. ماشين هاي چيني بي کيفيت ترين ماشين هاي دنيا هستند.


تمام محصولاتشان بي کيفيت است؟

30 درصد محصولاتشان واقعا بي کيفيت است.


اين 30 درصد هم به ايران مي آيد؟

دليل اين موضوع قاچاق است.


تمام اين خودروهاي چيني قاچاق است؟

اين خودروها متروکه مي شود و دولت آنها را حراج مي کند و به دست مردم مي رسد.


آٔقاي عسکراولادي تعطيلات عيد مسافرت کجا مي رود؟

90 درصد تهران هستم. اما اگر توانستم سفر بروم به حج مي روم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)