کد خبر: ۱۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهند شد.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که قرار بود طبق شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای خارجی با ساخت داخل 40 درصدی در ایران به تولید برسند، معاون این وزارتخانه عنوان کرده آماده نبودن قطعه‌سازان، اجازه تحقق این الزام را در بدو تولید نمی‌دهد.

آن‌طور که امیرحسین قناتی گفته، قطعه‌‌سازان آمادگی لازم برای داخلی‌‌سازی 40 درصدی قطعات خودروهای تولید مشترک را ندارند و بنابراین خودروسازان با کسب مجوز از وزارت صنعت، کار را با 20 درصد ساخت داخل آغاز خواهند کرد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «داستان داخلی‌سازی 40 درصد خودروهای خارجی، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که در بازه زمانی که مدنظر وزارتخانه است، محقق نمی‌شود.»

وی با بیان این‌که متاسفانه این تصمیم کارشناسی نبوده است، افزود: «البته حداقل در مورد پژو زیرساخت‌ها وجود دارد، اما با این وجود هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند. در مورد سایر برندها این زیرساخت‌ها که اصلا وجود ندارد. برای مثال، در مورد هیوندای، فولکس‌واگن و... شروع با 40 درصد ساخت داخل کمی کار سختی است. از سوی دیگر، ریسک سرمایه‌گذاری را هم بالا می‌برد.»

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهد شد و حتی این موضوع باعث ورشکستگی قطعه‌سازان می‌شود.»

زاوه متذکر شد: «در مجموع می‌توان گفت الزام 40 درصد ساخت داخل، قانون و آیین‌نامه درستی نبوده است. منتها فراتر از آن، خیلی بد است که ما آیین‌نامه می‌گذاریم، اجبار می‌کنیم، فشار می‌آوریم و تبلیغ می‌کنیم، ولی اصلا توانایی‌های خودمان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم سیستم ما توانایی شروع با 40 درصد ساخت داخل را ندارد.»

وی با بیان این‌که متاسفانه این موضوع در تمام تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود، ادامه داد: «عینا در مورد شرط صادرات 30 درصدی هم این قضیه تکرار خواهد شد و این شرط هم محقق نمی‌شود، زیرا زیرساخت‌های آن وجود ندارد.»

این کارشناس صنعت خودرو با ذکر مثالی، گفت: «در حال حاضر در خصوص محصولات پژو این‌قدر بازار بین‌المللی باز و آزاد و خالی وجود ندارد که پژو بخواهد از هر کدام از محصولات خود، 30 درصد آن را ببرد در دنیا بفروشد.»

زاوه تاکید کرد: «به نظر من این قانون باید یک بازنگری شود و میزان تعرفه CKD با ساخت داخل متناسب شود و بالانس ارزی نیز لحاظ شود. در مورد صادرات نیز باید بالانس ارزی لحاظ شود.»

وی گفت: «منتها باز هم در مجموع این هزینه بالا را باید مشتری پرداخت کند، ولی به‌هرصورت آنچه که می‌توان گفت، این است که این سازوکار متاسفانه کارشناسی شده و بررسی شده نبوده است.»

این کارشناس صنعت خودرو افزود: «اگر قرار باشد تمام محصولاتی که ایران می‌آید، 80 درصد ساخت داخل در یک بازه زمانی 2ساله باشد، بحث تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری را نیز باید لحاظ کنیم. متاسفانه این موضوع هم دیده نشده است.»

زاوه تصریح کرد: «در حال حاضر این شرکت‌ها اکثرا دچار بحران مالی هستند و توانایی سرمایه‌گذاری از محل آورده‌های خود را ندارند و این کمک را یا شبکه بانکی باید به آنها کند یا خودروساز. خودروسازان که خودشان دچار بحران هستند و نمی‌توانند این کمک را داشته باشند. یعنی در واقع از لحاظ مالی، توانایی لازم را ندارند.»

وی خاطرنشان کرد: «در نتیجه، باز هم در مورد نحوه تامین مالی 40 درصد ساخت داخل برنامه‌ریزی نشده است.»
برچسب ها: خودروهای خارجی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده‌های جوی در کرمان

آنچه که باید درباره سرطان چشم بدانیم

قیمت سکه و طلا پرواز کرد

دادستان کرمان: تأمین اجتماعی در پرداختی‌های خود به داروخانه‌ها تعلل می‌کند

کرمان بالاخره صاحب اداره میراث فرهنگی شد

راهداری کرمان: ۳۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان اصلاح می‌شود

تعرفه آب گران نمی‌شود

معدل یازدهم و دوازدهم در کنکور تأثیر قطعی دارد

رئیس کل دادگستری کرمان: کارفرمایان و مدیران معدنی باید حقوق و مزایای پرسنل را به‌موقع پرداخت کنند/ استفاده از نیروهای غیربومی از دلایل نارضایتی‌ها

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان، محور توسعه جنوب استان خواهد بود

پربازدید ها

تامین سوخت و انرژی، چالش اصلی صنایع و معادن استان کرمان

قیمت سکه و طلا سه شنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۳

زنگ خطر کاهش بارندگی در استان کرمان نسبت به میانگین بلند مدت

 رشد ۳۲درصدی تولید و رشد ۳۰درصدی فروش در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در جمع شرکت‌های برتر ایران

تعرفه آب گران نمی‌شود

قیمت سکه و طلا پرواز کرد

راهداری کرمان: ۳۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان اصلاح می‌شود

پر بحث

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

پیش‌بینی وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف کرمان   (۲ نظر)

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان   (۱ نظر)

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان   (۱ نظر)

استاندار آینده کرمان کیست؟   (۱ نظر)

هوای کرمان گرم‌تر می‌شود   (۱ نظر)

استاندار کرمان: نیروی انسانی کم باعث ایجاد اختلال در کارها می‌شود   (۱ نظر)

چرا دلایل رد صلاحیت را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ / آنان که دست به رد صلاحیت زده‌اند، صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از افراد را ندارند / اینک حجت تمام شد   (۱ نظر)

آسمان برخی مناطق کرمان بارانی است   (۱ نظر)

استاندار کرمان: تا وقتی امکان رویت قطعه زمین در محل ساخت نباشد، مردم که نمی‌توانند اقدام به ساختمان‌سازی کنند   (۱ نظر)