کد خبر: ۱۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
هر سال که می‌گذرد، برنامه‌های هفته دفاع مقدس متنوع‌تر و همه‌جانبه‌تر می‌شود. از این بابت باید به دست اندرکاران برگزاری هفته دفاع مقدس و به رسانه‌هائی که در این زمینه همکاری خوبی می‌کنند از جمله به رسانه ملی آفرین گفت.
مسیح مهاجری مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی نوشت: هر سال که می‌گذرد، برنامه‌های هفته دفاع مقدس متنوع‌تر و همه‌جانبه‌تر می‌شود. از این بابت باید به دست اندرکاران برگزاری هفته دفاع مقدس و به رسانه‌هائی که در این زمینه همکاری خوبی می‌کنند از جمله به رسانه ملی آفرین گفت.

در عین حال، چند نکته مهم وجود دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. قطعاً توجه به این نکات و رعایت آنها توسط دست‌اندرکاران برگزاری هفته دفاع مقدس، برنامه‌های این اقدام مهم را به اوج تاثیرگذاری و جاذبه خواهد رساند.

مهم‌ترین نکته اینست که دفاع مقدس مربوط به عموم است و به همین دلیل باید برای همیشه جنبه عمومی آن حفظ شود. اگر این نکته مورد توجه دست‌اندرکاران باشد، قطعاً نقش هیچیک از افراد و مجموعه‌هائی که در شکل‌گیری دفاع مقدس نقش داشتند و به شکل‌های مختلف در پیشبرد اهداف فرمانده کل قوا در دوران جنگ تحمیلی یعنی امام خمینی، از قلم نخواهد افتاد و هرگز حقی از کسی ضایع نخواهد شد.

این روزها و شب‌ها برنامه‌های جالبی از رسانه ملی درباره نقش زنان، خانواده‌های رزمندگان و اهالی روستاهای دورافتاده در پشتیبانی از نیروهای رزمنده پخش می‌شود که عمق نفوذ کلام امام خمینی درباره ضرورت مشارکت عموم مردم در دفاع از کشور را در دوران جنگ تحمیلی نشان می‌دهد. این، کار بسیار بزرگی است که برای زنده نگهداشتن خاطرات دوران دفاع مقدس صورت می‌گیرد و قطعاً در نسل امروز و نسل‌های آینده تاثیر مهمی خواهد داشت و به خاطر این ابتکار جالب باید به مبتکرین آن تبریک گفت.


در کنار این ابتکار جالب و ارزشمند، سئوال مهمی که افکار عمومی را به خود مشغول می‌کند اینست که چرا نقش بسیار تاثیرگذار و سرنوشت ساز دولتمردان دوران دفاع مقدس در این برنامه‌ها بازگو نمی‌شود؟ اخلاص، فداکاری، ساده‌زیستی، حضور در میان رزمندگان و تلاش برای اجرای دقیق فرامین امام خمینی درباره چگونگی مقابله با دشمن بعثی، از ویژگی‌های بارز دولتمردان دوران دفاع مقدس بود. این، واقعیتی است که امام خمینی بارها آن را در بیانات و پیام‌های خود گوشزد کردند و قدردانی از مسئولان کشور در دوران تاریخی و پرفراز و نشیب 8 سال جنگ تحمیلی را مورد تاکید قرار دادند، با اینحال، هیچ نامی از آنها برده نمی‌شود که هیچ، حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به آنها نمی‌شود و کاملاً مشهود است که تلاش می‌شود صحنه‌هائی از فیلم‌های دفاع مقدس که چهره این افراد در آنها وجود دارد نشان داده نشوند. 

رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، تعداد زیادی از وزرا و بسیاری از علمای بزرگ در شکل گرفتن دفاع مقدس، نقش انکارناپذیر داشتند و در اکثر صحنه‌های مربوط به جبهه، مقرهای فرماندهی، جلسات شورای عالی دفاع و تجمعات مردمی مرتبط با جبهه و جنگ حاضر بودند و آرشیو تلویزیون پر است از فیلم‌هائی که این حضور را نشان می‌دهند. سئوال اینست که چرا این فیلم‌ها در برنامه‌های هفته دفاع مقدس و سایر مناسبت‌های مربوط به جبهه و جنگ نشان داده نمی‌شوند؟

نه صاحب این قلم و نه هیچ انسان منصف دیگری معتقد به بی‌عیب و نقص بودن مسئولان اجرائی در هیچ زمانی از جمله در دوران دفاع مقدس نیستیم. اما این واقعیت را نیز نمی‌توان انکار کرد که سانسور کردن نقش مسئولان اجرائی دوران جنگ تحمیلی در شکل گیری دفاع مقدس نمی‌تواند حضور آنها در تاریخ دفاع مقدس را حذف کند. اگر در گذشته این امکان وجود داشت که تاریخ‌نویسان به میل خود نقش افرادی را در مواردی کم‌رنگ جلوه دهند، امروز با گسترش چشمگیر وسایل ارتباط جمعی نه تنها چنین چیزی ممکن نیست بلکه تاثیر معکوس خواهد گذاشت و دست‌اندرکاران چنین اقدامی را زیر سئوال خواهد برد و اعتبار آنچه آنها تدوین و منتشر می‌کنند را مخدوش خواهد کرد و به اعتبار رسانه ملی نیز لطمه خواهد زد.

نکته مهم دیگر اینست که ما باید از مناسبت هفته دفاع مقدس برای نزدیک ساختن قلب‌ها و از بین بردن کدورت‌ها استفاده کنیم. اینکه درست در آستانه هفته دفاع مقدس، فرمانده جنگ و معتمد امام و مقاوم‌ترین مبارز ضد رژیم ستم شاهی را با تهمتی واهی زیر سئوال ببریم نه تنها سودی نصیب کشور و ملت و نظام نمی‌شود بلکه موجبات شادی دشمنان را فراهم می‌کند. اخیراً مخالفان آقای هاشمی رفسنجانی، ایشان را به مخالفت با تقویت بنیه نظامی کشور متهم کرده‌اند و هنوز هم این اتهام واهی را تکرار می‌کنند. 

جمله‌ای که خود مخالفان از قول آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه نقل می‌کنند اینست که ایشان در اجلاس مدیران آموزش و پرورش گفته است: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند. نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای درحال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پولهایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفتند و اقتصاد دانش بنیان برای خود درست کردند. لذا دیگر آسیب‌پذیر نیستند. این راه در ایران باز شده است.»

هر انسان منصفی این جمله را بشنود یا بخواند آن را به معنای مخالفت با تقویت بنیه نظامی در کشوری که ممنوعیتی برای این کار ندارد تلقی نخواهد کرد. روشن است که مقصود گوینده این سخن اینست که چون آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم از داشتن نیروی نظامی محروم شدند، بودجه خود را صرف کارهای علمی و تولیدی کردند و در چنان شرایطی کار درستی هم کردند و حالا ما که می‌توانیم نیروی نظامی داشته باشیم، علاوه بر آن باید بودجه‌های دیگر را صرف کارهای علمی و تولیدی کنیم تا از هر دو جهت قدرتمند باشیم.

این، همان چیزی است که همواره در بیانات رهبر انقلاب با عنوان «تولید علم» مورد تاکید است و جنبه بارزی از اقتصاد مقاومتی را نیز شکل خواهد داد. با این برداشت واقع‌بینانه می‌توان افکار عمومی را به سوی تلاش برای تقویت قدرت دفاعی کشور از طریق تحکیم بنیه نظامی و اقتصاد مقاومتی هدایت کرد و ضمناً از سخنان یکی از ارکان نظام برای تقویت موضع رهبری بهره‌برداری نمود. درست در همینجاست که باید پرسید کسانی که به جای این برداشت واقع‌بینانه از سخنان فرمانده جنگ و کسی که بانی بسیاری از پیشرفت‌های صنایع نظامی کشور است و با گوشت و پوست خود برای تقویت بنیه دفاعی کشور تلاش کرده و می‌کند برداشت‌های منفی را القاء می‌کنند آیا دلسوزان این ملت و نظام هستند یا اهداف و اغراض دیگری را دنبال می‌کنند؟

و سومین نکته اینکه از سیره پیشوایان معصوم آموخته‌ایم که در همه حال، عدالت و مروت را، چه در گفتار و چه در کردار، رعایت کنیم. انقلاب اسلامی را امام خمینی با این هدف آغاز کرد و به سرانجام رساند که عدالت و مروت را در پرتو نظام اسلامی محقق نماید. تحمیل جنگ 8 ساله بر ملت ایران به این دلیل بود که نظام جمهوری اسلامی نتواند به هدف خود برسد و به الگوئی برای ملت‌ها تبدیل شود. رزمندگان عزیز ما به پیروی از پیشوایان معصوم حتی در جنگ نیز تمام موازین اسلامی و اخلاقی را در رفتار با دشمنان و با اسرای جنگی رعایت کردند و شیرینی و ارزش والای پیروزی ملت ایران در جنگ تحمیلی مرهون همین رفتار اسلامی رزمندگان است. این روش را باید همه ما در دوران بعد از جنگ و از جمله در تدوین تاریخ دفاع مقدس و حفاظت از آن و انتقال آن به نسل کنونی رعایت کنیم و برای آیندگان امانت‌دار خوبی باشیم تا برای ملت‌ها الگو شویم.

این روش اسلامی را، حافظ شیرازی در این بیت معروف با زیباترین کلمات آورده است:
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)