کد خبر: ۱۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
آیین رونمایی و جشن امضای مجموعه صوتی «دختر آیینه پوش» که شامل اجرای اشعاری از محسن کاشانی توسط خود شاعر است، شامگاه شنبه 10 مهرماه در مکان کافه گالری آزاد برگزار شد.

سعید احمدی در کرمان امروز نوشت: 

آیین رونمایی و جشن امضای مجموعه صوتی «دختر آیینه پوش» که شامل اجرای اشعاری از محسن کاشانی توسط خود شاعر است، شامگاه شنبه 10 مهرماه در مکان کافه گالری آزاد برگزار شد. 

در این مراسم که با حضور اهالی فرهنگ و ادب و از جمله هرمز علی پور، شاعر نام آشنای کشور برگزار می شد، ضمن اجرای برنامه های متنوع همچون اجرای موسیقی زنده توسط مجتبی دلزنده، سخنرانی و شعرخوانی هرمز علی پور و شعر خوانی شاعرانی همچون مهدی صمدانی، حامد حسینخانی، حسین شهابی و حمید نیک نفس، از این مجموعه صوتی رونمایی شد تا یک اثر دیگر نیز به گنجینه فرهنگ و ادب استان افزوده شود.

وحید یوسف زادهدر ابتدای مراسم، هرمز علی پور را به جایگاه دعوت کرد تا پیرامون شعر و ادبیات معاصر سخنرانی داشته باشد. 

هرمز علی پور ضمن ابراز خوشحالی از حضور در استان ادب پرور و عرفان خیز کرمان گفت: این اولین باری است که من به استان کرمان می آیم و بسیار خوشحالم که در همین زمان کوتاه با چند شاعر بزرگ آشنا شدم. وی افزود: هر چند که  من شاعری سپید سرا هستم اما  ابتدا شعر را با سبک کلاسیک آغاز کردم و اگر حتی می توانستم یک پرده از  حسین منزوی جلوتر باشم، شعر کلاسیک و غزل را نیز ادامه می دادم.

 علی پور ضمن اقرار به این موضوع که در حوزه نقد شعر بسیار سخت گیرانه عمل می کند، گفت:  محسن کاشانی شاعری تمام عیار است و بدون اغراق جزو شاعران پیشرو کشور در زمینه غزل است. 

وی سپس با انتقاد از شهرت کاذب بعضی شاعران تهرانی گفت:  همیشه سایه شوم مدیریت مرکز و دور از مرکز بر ادبیات ایران حاکم بوده است . شاعران درجه چندم در تهران به راحتی مطرح و شناخته می شوند و این در حالی است که خیلی از شاعران شهرستان که به معنی واقعی اهل سیر و سلوک هستند و بسیار قوی تر از شاعران مرکز کار می کنند با تاخیر شناخته می شوند. هر چند که شاعران واقعی همیشه به دنبال رضایت خاطر درونی خود هستند و به این شهرت ها دل خوش نمی کنند. 

این شاعر و منتقد مشهور در ادامه به جایگاه شعر کرمان در کشور نیز اشاره کرد و اینگونه ادامه داد که:  کرمان به گردن غزل معاصر ایران حق دارد و آن هم به واسطه منوچهر نیستانی است. متاسفانه بسیاری از شاعران مشهور در آن زمان به دلیل تنگ نظری، بخل و حسادت دوست نداشتند که نامی از نیستانی در جایی ببرند و  تنها شاعری که به بزرگی منوچهر نیستانی اذعان داشت حسین منزوی بود. چرا که حسین منزوی شاعری بزرگ بود و  شاعران بزرگ از معرفی شاعران خوب هراسی ندارند. 

این منتقد درباره وضعیت غزل معاصر ایران نیز توضیحاتی داد و آن اینکه: غزل ایران در چند دهه اخیر پیشرفتی فوق العاده داشته است و به جرات می توان گفت که غزل در ایران تاکنون موفق تر از شعر سپید عمل کرده است.  زیرا غزل جزئی از ساخت و بدنه فرهنگ شعری و جامعه ما است. 

بعضی شاعران قبل از دهه شصت فاتحه غزل را نیز خواندند که البته در این موضوع نیز حق داشتند. چرا که شاعران غزل سرا در آن زمان حرف زمانه خود را نمی زدند و با نگاهی غیر واقع بینانه و واپسگرایانه از می و معشوقی می گفتند که در جهان واقعی اصلا وجود نداشت. در همین زمانه نیز متاسفانه عده زیادی از شاعران پیشکسوت در همان حال و هوا زندگی می کنند و این نوع شعر نه تنها خدمت به ادب نیست بلکه خیانت است. در عرصه شعر و ادب هنوز آدم درشت نما زیاد هست ولی هر معروفیت و شهرتی لزوما نشانه محق بودن نیست. تا قبل از انقلاب این نگاه واپسگرایانه در غزل وجود داشت ولی خوشبختانه از دهه شصت شاعرانی همچون منزوی و منوچهر نیستانی با به روز کردن غزل و گفتن از زندگی و انسان معاصر قالب غزل را نجات دادند و خیلی خوشحالم که این پیشرفت با شاعرانی همچون محسن کاشانی در کرمان هنوز هم ادامه دارد. 

حامد حسینخانی نیز در این جلسه گفت: زمانی در انجمن خواجو ویدیویی را مشاهده می کردم که محسن کاشانی نیز در آن شعر خوانی داشت. اشعار وی در آن ویدیو عموما به تقلید از شعر شاعران کهن و با همان سبک می و معشوق بود. پس از چند سال در یک شب شعر، محسن کاشانی شعری خواند با این مطلع که «بمان ای نوح دیشب با طلوع آخرین  دریا/ خوراک سنگ سرها کرده بوده سنگ سرها را»، در آن جلسه اکثر حاضرین همچون من میخکوب این شعر بودیم. زبان، تصاویر و شگردهای روایی که محسن در چارپاره های خود به کار می برد همگی نشان از این داشت که یک شاعر بسیار خوب در کرمان در حال رشد است. این شاعر با نبوغ، پشتکار و سلوک شعری امروز به شعری رسیده است که کاملا دارای تشخص و تفرد است.

محسن کاشانی نیز در این جلسه ضمن تشکر از تمامی حاضرین در جلسه، حامیان و افرادی که در تولید این آلبوم صوتی همکاری داشته اند، گفت: من این آلبوم را به یگانه زندگی ام، مادرم پروین رحیمی تقدیم کردم که امروز متاسفانه به دلیل بیماری در این جلسه حضور ندارد. 

محسن کاشانی شاعر و غزل سرای پست مدرن متولد 1353 در کرمان است. وی که در صدا و سیمای مرکز کرمان مشغول به فعالیت است در اوایل دهه هفتاد فعالیت خود را به شکل جدی در ادبیات آغاز کرد. از این شاعر تاکنون دو مجموعه شعر با عنوان « پزشک قانونی» و « اتاق 221» منتشر شده است. در آلبوم صوتی دختر آیینه پوش نیز که توسط موسسه ساز و آواز کویر منتشر شده، این شاعر با استفاده از موسیقی تعدادی از بهترین اشعار خود را با لحنی بسیار زیبا و تاثیر گذار دکلمه کرده است که شنیدن آن تجربه ای بسیار جالب است و کرمان امروز شنیدن آن را به همه مخاطبان توصیه می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)