کد خبر: ۱۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش به عدم صدور رأی منصفانه در نظام پزشکی؛
بعید به نظر می‌رسد انتظار خانواده کیارستمی اساساً در دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل تحقق باشد، چون بنا بر بند «ز» تبصره‌ یک از ماده 28 قانون نظام پزشکی، حداکثر حکمی که برای تخلفات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ صادر می‌شود، محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور است.

پس از صدور حکم سه ماه محدودیت فعالیت برای پزشک در فوت عباس کیارستمی، واکنش‌های متعددی رقم خورد و مهم ترین این واکنش‌ها، طرح گمانه زنی‌هایی مبنی بر پیگیری این پرونده در دستگاه جرایم پزشکی تهران است؛ رویکردی که به نفع ساختار صنفی برخورد با پزشکان نیست، ولی در صورت عدم صدور رأی منصفانه در تجدیدنظرخواهی خانواده کیارستمی، این احتمال می‌رود که بازماندگان کیارستمی برای اجرای عدالتِ مورد انتظارشان چنین راهی در پیش بگیرند.


به گزارش «تابناک»؛ پس از بدرود حیات عباس کیارستمی و تأکید خانواده‌اش بر طی روند درمانی که حکم فوت این هنرمند را داشته، با دستور وزیر بهداشت و درمان و شکایت خانواده کیارستمی، پرونده‌ای در نظام پزشکی مفتوح شد و هیأت بدوی انتظامی نظام پزشکی که یک ساختارِ انتظامیِ صنفی است، اقدام به بررسی ابعاد این پرونده نمود. از همان ابتدای رسیدگی پرونده در این نهادِ ناظر صنفی، خانواده کیارستمی نسبت به آنچه در حال وقوع است، معترض بودند؛ اما در نهایت تصمیم گرفتند تا زمان صدور رأی نهایی سکوت کنند؛ رأیی که روز گذشته توسط یکی از وکلای خانواده کیارستمی منتشر شد.

در بخش‌های اصلی این رأی تاکید شده است: «... نامبرده به لحاظ تأخیر در اقدام به عمل جراحی مرحله دوم علی رغم وجود شواهد کلینیکی و پاراکلینیکی دال بر خونریزی بیمار که این تأخیر منتهی به بروز عوارض بعدی گردیده نیز وجود مغایرت در شرح عمل و اظهارات شفاهی پزشک معالج، عدم درج نتیجه ویزیت بیمار و سیر بیماری به طور روزانه در پرونده بالینی، ترک بیمار با وجود عوارض ایجاد شده و رفتن به مسافرت که از مصادیق قصور پزشکی تلقی می‌گردد محرز و مسلم بوده و با انطباق تخلف انتظامی نامبرده با ماده ٣ و بند "ث" ذیل ماده ٣٧ آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی و وابسته  و به استناد بند "د" ذیل تبصره ١ ماده ٢٨ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٣/١/٢٥ حکم به محکومیت نامبرده به سه ماه محرومیت از مطب در محل ارتکاب تخلف صادر و اعلام می‌دارد.»

در واقع این پزشک نمی تواند برای سه ماه در بیمارستان جم بیمار ویزیت کند و این مجازاتی است که برای تخلفات ـ نه جرایم ـ محرز برای این پزشک در نظر گرفته شده است. طبیعتاً هیچ ناظر منصفی این رأی را نمی‌پذیرد و وکلای خانواده کیارستمی در هیأت تجدیدنظر انتظامی نظام پزشکی استان تهران، درخواست رسیدگی مجدد خواهند نمود؛ هرچند احتمال صدور حکم سنگین‌تری توسط اعضای این صنف برای پزشک دخیل در فوت کیارستمی بعید است.
 
پرونده عباس کیارستمی در دادسرای جرایم پزشکی مفتوح می‌شود؟ 
در همین شرایط بعید به نظر می رسد وقتی پزشک دخیل در پرونده، چنین حکم سبکی دریافت می کند، در پرونده علیه دکتر مازیار پارسا و دکتر محسن تدین‌فر مدیریت بیمارستان جم، شاهد صدور حکم سنگین باشیم. البته در نهایت شاید منطقی نباشد تصور کرد، یک نهاد صنفی مثل نظام پزشکی علیه پزشکان عمل کند؛ هر سال نیز شمار پزشکانی که پروانه پزشکی‌شان توسط این نهادهای ناظر صنفی باطل می‌شود، نسبت به تعداد شکایات بسیار اندک است.

در این میان، بعید به نظر می‌رسد انتظار خانواده کیارستمی اساساً در دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل تحقق باشد، چون بنا بر بند «ز» تبصره‌ یک از ماده 28  قانون نظام پزشکی، حداکثر حکمی که برای تخلفات‌ صنفی‌ و حرفه‌ای‌ شاغلین‌ حرف‌ پزشکی‌ صادر می‌شود، محرومیت‌ دائم‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ در تمام‌ کشور است. در شرایط کنونی حکم صادره در سطح بند «د» تبصره یک ماده 28 قانون نظام پزشکی است که «محرومیت‌ از اشتغال‌ به‌ حرفه‌های‌ پزشکی‌ و وابسته‌ از سه‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ در محل‌ ارتکاب‌ تخلف‌» در نظر گرفته شده است.

با این اوصاف، بر اساس شنیده‌های «تابناک»، این احتمال وجود دارد که پرونده عباس کیارستمی توسط خانواده‌اش در دادسرای جرایم پزشکی ـ که ذیل قوه قضاییه است ـ پیگیری شود. هرچند شاید در این دادسرا، در شماری از پرونده ها از نظام پزشکی نظر کارشناسی اخذ شود، خود این دادسرا، کمیسیون‌های تخصصی برای بررسی پرونده‌ها دارد و پزشکی قانونی نیز به عنوان سازمان معتمد قوه قضاییه مسئول بررسی پرونده می‌شود و نظر کارشناسی را درباره آنچه رخ داده به دادسرای جرایم پزشکی اعلام می‌کند.
 
این دادسرا علاوه بر در نظر گرفتن دیه ـ که مطالبه خانواده کیارستمی نیست ـ می‌تواند احکام قضایی نظیر زندان را برای پزشک متخلف در نظر بگیرد و در عین حال پروانه حرفه‌ای پزشک را نیز باطل نماید. احتمال می‌رود در آینده نزدیک، وکلای خانواده کیارستمی با حضور در دادسرای ناحیه 19 ویژه جرایم پزشکی، با تکیه بر قانون مجازات اسلامی و به خصوص مواد مواد 60 ، 319، 320، 616 و 59 این قانون، خواستار اجرای عدالت درباره پزشکی باشند که تصور می کنند برخورد مناسب با او در بدنه صنف پزشکی نشده است.
 
با توجه به قاطعیت صدور آرا در این دادسرا، تصور می‌شود منافع نهادهای صنفی پزشکان، حکم می‌کند تا در مرحله تجدیدنظر حکم ابطال پروانه پزشکی متخفلین در پرونده کیارستمی صادر شود، تا در صورت صدور حکم سنگین در نهادهای قضایی برای مجموعه پزشکان مقصر در مرگ کیارستمی، اعتبار آرای دادسرای نظام پزشکی به عنوان نهادِ درون صنفی ناظر بر رفتار پزشکان با چالش جدی مواجه نشود. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)