کد خبر: ۱۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
ضرورت تعجیل در ساماندهی آشفته بازار پسته
فرماندار رفسنجان با بیان اینکه نسخه شفابخش بازار پسته، فعالان و باغداران پسته هستند که خودشان قیمت پسته را تعیین کنند و تصمیم‌گیرنده باشند، افزود: باید برای محصول مهم و استراتژیک صادراتی پسته فکر و برنامه ریزی کرد و برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کرد.
جلسه ستاد پسته شهرستان رفسنجان با موضوع قیمت پسته با حضور فرماندار انار و جمعی از کشاورزان، تاجران و صادرکنندگان و تعدادی از رؤسای ادارات برگزار شد و قرار است این جلسه روز پنجشنبه هفته جاری نیز برگزار شود.

در حوزه قیمت گذاری پسته دچار ضعف هستیم

فرماندار رفسنجان در این رابطه به ایسنا گفت: در سال گذشته و ماههای ابتدایی سال جاری چندین جلسه در رابطه با ساماندهی بازار فروش برگزار کردیم.

حمید ملانوری با بیان اینکه در شهرستان های رفسنجان و انار بیش از 100 هزار سطح زیرکشت پسته وجود دارد، افزود: نابسامانی در بازار پسته وجود دارد مخصوصاً با قیمت پایین آن که باید قدمی مثبت در این رابطه داشته باشیم.

وی افزود: با تلاش کشاورزان بزرگترین تعاونی تولیدکنندگان پسته با 70 هزار عضو در رفسنجان تشکیل شده و بسیاری از زیرساختهای بازار پسته در این شهرستان ایجاد شده و سالهایی بوده که ما تعیین کننده قیمت پسته بوده ایم اما امروز به شدت در این حوزه دچار ضعف هستیم.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه نسخه شفابخش بازار پسته، فعالان و باغداران پسته هستند که خودشان قیمت پسته را تعیین کنند و تصمیم‌گیرنده باشند، افزود: باید برای محصول مهم و استراتژیک صادراتی پسته فکر و برنامه ریزی کرد و برای آن ارزش‌افزوده ایجاد کرد.

این مسئول تصریح کرد: در رفسنجان 700 واحد صنفی پسته‌فروشی وجود دارد که زیر پوشش اتحادیه هستند و تجار و بازرگانان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ملانوری با بیان این مطلب که در بازار داخلی نیز شدیدا دچار مشکل هستیم، ادامه داد: در دیگر استانها نتوانسته ایم بازار فروش پسته ایجاد کنیم. نگاه ما نسبت به پسته از کاشت تا برداشت کلی بوده و در حوزه مصرف پسته در خود شهرستان هم برنامه‌ای نداشتیم.

فرماندار رفسنجان در حوزه آبیاری تحت فشار تنها 12.5 درصد باغات این شهرستان زیر پوشش آبیاری قطره‌ای هستند که این رقم کمی است و نشان می‌دهد در این حوزه هم جدی وارد نشده‌ایم.

به گفته وی در بخشی از باغ‌ها بیش از 14 تن پسته برداشت می‌شود اما در بخش دیگری حدود 500 کیلوگرم که این تفاوت در سطح برداشت، عدم مدیریت را می‌رساند، تصریح کرد: جلسه مشترک با حضور استاندار برای وضعیت بازار پسته خواهیم داشت تا برنامه‌ای مشترک در سطح استان و کشور برای پسته داشته باشیم.

ملانوری با اشاره به اینکه احیای شرکت تعاونی پسته پیگیری خواهد شد، گفت: پیگیری برای تسریع در ارائه تسهیلات به تجار از طرف نماینده و فرمانداری انجام خواهد شد.

بازار قیمت پسته تدبیر و اقدام عاجل لازم دارد

امام جمعه رفسنجان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: عمده و قاطبه کشاورزان رفسنجان که حدود 100 هزار نفر را شامل می شود به دلیل نیاز مالی، پسته خود را در همین مهر ماه می فروشند به همین علت منتظر بازار خوب برای محصولشان هستند.

حجت‌الاسلام عباس رمضانی‌پور افزود: برای وضعیت پسته باید از حداقل 25 سال قبل برنامه‌ریزی می‌ کردیم و این روزها را پیش‌بینی می‌‌کردیم. نه اینکه این محصول استراتژیک اکنون به محصولی کم‌ارزش تبدیل شود در حالی‌ که باید آن را به ارزش افزوده تبدیل کرد تا سودش به مردم برسد.

وی با بیان اینکه در سال جاری در بخش‌هایی از بخش های کشکوئیه و نوق حدود 100 کیلوگرم در هکتار هم محصول نداشتند که این فاجعه است، تأکید کرد: باید کارگروهی تشکیل و آسیب‌شناسی شود تا این گرفتاری‌ که ده‌ها هزار نفر را گرفتار کرده رفع شود.

رمضانی پور ابراز کرد: در عرصه اقتصاد باید جانانه وارد شد و سود دیگران را هم در نظر گرفت نه‌ اینکه تنها سود قشر خاصی را مد نظر داشته باشیم.

امام جمعه رفسنجان با بیان اینکه بازار قیمت پسته تدبیر و اقدام عاجل لازم دارد که این قضیه درمان شود، خاطرنشان کرد: اگر 100 صنعت پر اشتغال در رفسنجان هم ایجاد شود، هیچ‌کدام به اشتغالزایی پسته نمی‌رسد. پسته اشتغال بزرگ و با اهمیتی را در رفسنجان ایجاد کرده که جایگزینی ندارد.

رمضانی‌پور اضافه کرد: اگرچه ثبت ملی پسته انجام شد و جشن ملی پسته هم برگزار شد اما از فرماندار، نماینده و وزرای جهادکشاورزی و اقتصاد می‌خواهیم یک اقدام عاجل و سریع برای بازار پسته انجام دهند، زیرا این شهرستان با پسته می‌چرخد.

متولی امر پسته در کشور نداریم

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بالا رفتن هزینه های تولید محصول، گفت: ما تکنولوژی روز را در باغات نداریم، کشاورزان ما هنوز با تراکتورهای قدیمی کار می‌کنند در حالی که بهترین ماشین‌آلات کشاورزی با بهترین بهره‌وری وجود دارد، اما ما در دسترس نداریم که اینها هزینه های تولید را بالا می برد.

احمد انارکی‌محمدی افزود: سیاست‌گذاری انتقال آب به دست دولت است و کشاورز نمی‌تواند در این زمینه ورود کند، دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در کشاورزی باید کمک کند.

وی افزود: هیچ نهادی متولی نهاده های کشاورزی نیست و متأسفانه برندی وجود ندارد و کشاورزان از هر نوع سمی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه اینکه قیمت محصولات کشاورزی در جهان رو به کاهش است، یادآور شد: کشاورزان باید یارانه بگیرند، در کل جهان به کشاورز یارانه می‌دهند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس در ادامه با بیان اینکه در 13 استان کشور پسته داریم، اما یک متولی امر پسته وجود ندارد در حالی که در استان مازندران وزیر معین برنج تعیین شده است، تأکید کرد: استاندار باید این بحران را به وزیر جهاد کشاورزی منتقل کند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

وی با بیان اینکه روسیه بهترین بازار برای پسته ایران است که می توان بازاریابی در این کشور کرد تا پسته ایران در این کشور هم به فروش برسد، ادامه داد: با برداشتن تعرفه ورودی کالا به روسیه کمک زیادی به این بخش خواهد شد.

انارکی‌محمدی صادرات فله‌ای را به دلیل عدم کمک دولت خواند و افزود: تذکرهایی در مجلس دادیم و نامه کتبی به رئیس‌جمهور نوشتیم.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان در سال 47 تأسیس شد و با توجه به مشکلاتی که برای این شرکت به‌ وجود آمده باید با هم‌افزایی و همگرایی این شرکت را احیا کرد.

انارکی محمدی به سهم ناچیز کشاورزی در نقدیندگی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: از کل 130 هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها به اقتصاد ایران تزریق کرده اند، هفت درصد سهم بخش کشاورزی است که با توجه به نقش مهم کشاورزی برای محوریت توسعه کشور این سهم ناچیز است.

انارکی‌محمدی ادامه داد: در بخش بورس کالای کشاورزی نیز هیچ زیرساختی نداریم و بورس کالای کشاورزی لازم است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی اختصاص ردیف اعتباری از سوی دولت برای خرید پسته از کشاورزان را خواستار شد و افزود: امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و همه نهادها باید در امر احیای کشاورزی پسته اقدام جدی کنند تا این محصول ارزآور از بحران بیرون آید.

دولت از شرکت تعاونی پسته حمایت کند

قائم‌مقام شرکت تعاونی پسته رفسنجان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: با توجه به کیفیت خوب پسته ای که داریم امروز دغدغه فروش آن را داریم چرا که این قیمت برای باغدار قابل توجیه با توجه به هزینه ها نیست.

محمدرضا میرحسینی افزود: هر چه مردم از شرکت تعاونی پسته رفسنجان حمایت کنند تعاونی قدرتمندتر در صحنه جهانی حاضر خواهد شد و ما به گرمی دست باغداران و کشاورزان را می فشریم و آماده ایم که بازارهای خارجی را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه در همه‌ جای دنیا دولت از کشاورزی حمایت می‌کند و دولت باید جدی‌تر از این وارد صحنه شود، تصریح کرد: برای مثال، دولت آمریکا برای حمایت از میوه های سردرختی که پسته نیز جزو آنها است 35 میلیارد دلار اختصاص داده است.

قائم‌مقام شرکت تعاونی پسته رفسنجان به برگزاری جلسات مختلف با نمایندگان مجلس و در سفر رئیس جمهور به استان با وزرا و معاونان وزرا اشاره کرد و افزود: اخیراً و در سه روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشته اند تا مسئله پسته با فوریت در دولت پیگیری شود.

میرحسینی با تأکید بر این مطلب که منابع مالی تجار باید تأمین شود، تصریح کرد: شرکت تعاونی پسته هنوز اعتبار و مشتری دارد و اگر حمایت از دولت صورت گیرد می تواند بازارهای پسته را احیاء و حفظ کند و در این راستا دست تولیدکنندگان را به همراهی می فشاریم.

وی اضافه کرد: 70 درصد اقتصاد استان کرمان وابسته به کشاورزی و 90 درصد در برخی مناطق استان وابسته به پسته است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)