کد خبر: ۱۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر کل انجمن پسته ایران رابطه بین میزان تولید و قیمت را معکوس دانست و عنوان کرد: باید سیاست ما به گونه ای باشد که بازارهای جدیدی را کشف نماییم. مصارف پسته در صنعت غذایی بیشتر بررسی و فراوری پسته بیشتر کار نموده، حتی تازه خوری پسته را در برخی از بازارها دنیا، مخصوصا بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالعه نموده تا چگونه عرضه کنیم.

دبیر کل انجمن پسته ایران رابطه بین میزان تولید و قیمت را معکوس دانست و عنوان کرد: باید سیاست ما به گونه ای باشد که بازارهای جدیدی را کشف نماییم. مصارف پسته در صنعت غذایی بیشتر بررسی و فراوری پسته بیشتر کار نموده، حتی تازه خوری پسته را در برخی از بازارها دنیا، مخصوصا بازارهای کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالعه نموده تا چگونه عرضه کنیم.

سید ابراهیم علوی با تاکید بر اینکه باید به خلاقیت و فکر در خصوص چگونگی مصرف پسته در صنایع مختلف پرداخته تا با افزایش تقاضای پسته روبرو شویم، اظهار کرد: آثار ناشی از تحریم هنوز بر صنعت پسته کشور برقرار می باشد و سیستم استفاده از بانک های خارجی برای دریافت و انتقال پول، به خوبی برقرار نگردیده است. 

وی مسایل تحریم را بخشی از مشکلات صادرات پسته دانست و افزود: به نقل از وزارت خارجه این مسایل و مشکلات در حال رفع شدن است و امیدواریم مشکلات بانکی ما با کشورهای خارجی برطرف گردد تا نقل وانتقال ارز برقرار گردد، تا بخشی از هزینه ها و ریسک کاهش گردد، بطوریکه با کمترین آسیب ها و کمترین هزینه ها در حواله پول و ... روبرو شویم.
 
علوی با اعلام این خبر که انجمن پسته در حال تلاش برای کاهش تعرفه سنگینی که آمریکا بر پسته ایران وضع کرده است، می باشد، ابراز کرد: آب هایی که اسیدیته می باشند، به درخت آسیب رسانده و بروی میزان ثمر و کیفیت محصول اثر می گذارد، بنابراین باید به سمت اجرای شیوه های نوین آبیاری و کشت گام برداشته، بطوریکه افزایش راندمان محصول داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها با روش های نوین و علمی، کشاورزان آن در هر هکتار حدود 8 تن پسته برداشت می کنند، تصریح کرد: متاسفانه در ایران کمتر از یک تن در هکتار برداشت پسته داریم و باید به دنبال روشی بود که با کمترین استفاده آب، بیشترین بازده را داشته باشیم.

وی میزان محصول پسته ایران را بیش از 170 هزار تن اعلام و ادامه داد: حدود 80 درصد پسته تولیدی کشور صادر می گردد و مابقی آن مصرف کشوری می باشد. در سال جاری بر اساس گزارشات با عرضه محصول پسته در دنیا مواجه می باشیم به گونه ای که 400 هزار تن تولید پسته آمریکا در سالجاری می باشد که 3 برابر تولید ایران است. 

علوی با بیان اینکه کشورهای استرالیا، ترکیه، اسپانیا و حتی برخی از کشورهای اروپا به توسعه سطح زیرکشت پسته پرداخته اند، اشاره و تصریح کرد: بنابراین باغداران و صادر کنندگان پسته به این موضوع باید توجه نمایند که با تولید انبوه مواجه و رقابت ها بسیار شدید می باشند.

دبیر کل انجمن پسته ایران با بیان اینکه به دلیل افزایش سطح زیر کشت، میزان خسارات ناشی از خشکسالی را نمی توان ارزیابی کرد، اذعان کرد: بازار عمده صادرات پسته ایران به چین، هند، روسیه، برخی از کشورهای اروپایی، عربی، آسیای جنوب شرقی می باشد. 

اما  مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان در این راستا به خبرگزاری ایسنا، منطقه کویر، گفت: میزان تولید پسته استان کرمان در سال جاری بالغ بر 120 هزار تن پیش بینی می گردد.

علی لطفی زاده میزان تولید هر شهرستان را اینگونه بیان کرد: شهرستان رفسنجان 35 هزارتن، سیرجان 21 هزار تن، کرمان 23 هزار تن، زرند 17 هزار تن، انار 13 هزار تن، راور 3500 تن، شهر بابک 7500 تن و .... میزان تولید هر شهرستان پیش بینی می گردد.

مدیر کل باغبانی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان خشکسالی را موضوع جدیدی در سال جاری برای استان ندانست و اعلام کرد: اصولا استان کرمان در منطقه خشک جغرافیایی قرارگرفته و مدیریت خشکسالی واستفاده بهینه از منابع آبی مد نظر است که می توان با استفاده بهینه از منابع آبی نسبت به حفظ وارتقا تولید اقدام کرد.

وی به تاثیر تغییر کیفیت آب بر روی عملکرد محصول پسته اشاره و خاطر نشان کرد: پسته یک محصول صادراتی می باشد که همه ساله از طریق گمرکات کرمان صادرات انجام می شود. 

اما رییس سابق اتاق بازرگانی ایران و کرمان و رییس انجمن پسته ایران می گوید: انجمن پسته از ابتداي شكل گيري يعني از اوايل سال ١٣٨٥ به طورمرتب درباره آینده تولید و بازار پسته هشدار داده است. اما متأسفانه در این سال ها صدای این تشکل به جایی نرسیده و همه می دانیم که تشكل هاي صنفی، قدرت اجرايي نداشته و ندارند. 

محسن جلال پور  ادامه داد: نکته دیگر این که انجمن سعی کرده در سال های گذشته این نگرانی را ازطریق مطبوعات و رسانه ها به گوش سیاست گذاران برساند اما همه می دانیم که اصولا در طول سال های گذشته، سیاست گذاران نسبت به مسائل از این بزرگ تر هم بی توجهی نشان داده اند.

جلال پور با اشاره به توجه دولت و مجلس به نظرات تشکل های صنفی در سال های اخیر، تصریح کرد: امیدواریم موضوع نجات پسته ایرانی را در دستور کار قرار دهند و به راهکارهای تدوین شده در انجمن پسته نیز توجه لازم صورت گیرد.

وی در ادامه به برخي ازتمهيداتي كه مي تواند از فجایع بزرگ تر جلو گیری کند، اشاره و اذعان کرد: مدیریت یکپارچه، توجه به بهره وری آب با هدايت آن به باغ های پرثمر و ارزشمند و جلوگيري از هدر رفت آن در باغ های ضعيف و از كارافتاده، ترویج فوری روش های نوين کاشت، داشت و برداشت با این هدف که نتیجه نهایی منجر به بهبود نحوه آبياري، هرس، كوددهي، سم پاشي و....شود.

جلال پور اضافه کرد: انتقال ظرفیت ها به مناطق جديد كه از وضعیت آبی و زمین خوب برخوردار باشند و امکان کاشت و برداشت علمی و مدرن در آن ها فراهم باشد. احتمالا این فرآیند حدود 10 سال طول می کشد؛ همچنین  تغيير نوع واريته از واريته كم محصول و آسيب پذير به واريته مقاوم و پرمحصول،  تغييرسيستم آبياري ازسيستم هاي سنتي به مكانيزه از جمله راهکارها در این راستا می باشد.

رییس انجمن پسته ایران با اشاره به تمهیداتی که می توان در زمینه صادرات اجرایی کرد، تاکید کرد:  ارسال محموله هاي باكيفيت، سلامت، كنترل و نظارت جدي بركيفيت محموله هاي صادراتي؛  بازاريابي علمي و تلاش برای حضور در بازارهاي جديد؛ ضمن آنکه جلوگيري جدي از رقابت مخرب و ناسالم صادركنندگان ايراني ازطریق شفاف سازی اطلاعات مهم و اثر گذارو نظارت سالم برصادرات می باشد.

جلال پور استفاده ازموقعيت دربازارهاي مناسب در برهه هاي خاص را یکی دیگر از راهکارهای نجات پسته ایرانی دانست و تصریح کرد:  به كارگيري ديپلماسي اقتصادي براي لغو محدوديت هاي گمركي و تعرفه هاي مربوطه تا قبل ازپيوستن به WTO،  رفع موانع نقل وانتقال ارز و حل مشكلات تأمین مالی از دیگر راهکارها می باشد.

وی ابراز کرد: تخصيص تسهيلات ارزي يكساله، با نرخ ليبور قابل دسترسي براي صادرات اين محصول، شكل گيري بنگاه هاي بنكداري بزرگ به عنوان حلقه وصل توليدكنندگان خرد به صادركنندگان و تنظيم ميزان عرضه و تقاضا در زمان هاي مختلف و پوشش مورد اعتماد براي عقد قراردادهاي زمان دار توسط صادركنندگان از دیگر راهکارها در این زمینه می باشد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

استاندار کرمان: تغییر الگوی بارشی قابل پیش‌بینی نیست؛ دستگاه‌ها آمادگی تجهیزاتی داشته باشند

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)