کد خبر: ۱۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
معاون اول رییس جمهور ،با تاکید بر اینکه هیچ سرمایه‌ای مهم‌تر از سرمایه اجتماعی برای کشور نیست،گفت: هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه اجتماعی، حتما کاری ضد مردمی است.

معاون اول رییس جمهور ،با تاکید بر اینکه هیچ سرمایه‌ای مهم‌تر از سرمایه اجتماعی برای کشور نیست،گفت: هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه اجتماعی، حتما کاری ضد مردمی است.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری در مراسم رونمایی از 6 فروند بالگرد جدید جمعیت هلال‌احمر و توزیع اقلام امدادی و تجهیزاتی میان استان‌ها، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) و یارانش و گرامیداشت یاد شهدای جمهوری اسلامی و هلال‌احمر خطاب به حاضران گفت: شاید شما چندان متوجه ارزش کار خود نباشید، اما کار شما بسیار مهم است؛ چراکه در زمان نیاز انسان‌های گرفتار، اولین گروهی که در صحنه حوادث حضور می‌یابد، نیروهای هلال‌احمر است که هم آلام آنها را تسکین می‌دهند و هم به یاری آنها می‌شتابند. لذا مردم همواره قدرشناس هلال‌احمر هستند.

وی افزود: به همین دلیل نیز هلال‌احمر موقعیت مناسبی در میان مردم دارد. از طرف دیگر ما کشوری هستیم که ویژگی‌های خاص خود را دارد. شاید مهم‌ترین ویژگی آن قرار گرفتن در معرض بحران‌ها و آسیب‌های طبیعی است به طوری که تقریبا سالی نیست که سیل و زلزله نداشته باشیم. اخیرا موضوع ریزگردها نیز به حوادث طبیعی تبدیل شده که بخشی از مردم استان‌های ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان و حتی مرکز کشور را دچار مشکل کرده است.

معاون اول رییس جمهور حوادث جاده‌ای، کوهستانی  و... را مورد اشاره قرار داد و گفت: به دنبال هر حادثه‌ای طبیعتا خسارت‌های جانی و مالی نیز ایجاد می‌شود. مهم‌ترین کار آن است که آثار اینگونه حوادث کاهش یابد و جایی که می‌توان برای پیشگیری برنامه‌ریزی کرد، اقدامات لازم صورت گیرد و در عین حال در دیگر موارد حوادث نیز مدیریت بحران بسیار مهم است. در کشور ما ستادی به عنوان ستاد مدیریت بحران در وزارت کشور و با حضور دستگاه‌های مختلف فعال است که پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را انجام می‌دهد.

جهانگیری افزود: دولت نیز هر ساله در حد وسعی که دارد منابعی را به حوادث پرداخت می‌کند.  در میان سازمان‌هایی که در مدیریت و کنترل بحران‌ها نقش کلیدی دارند، یقینا هلال‌احمر توانسته کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد. مردمی بودن و اتکای کمتر به منابع دولتی از از ویژگی‌هایی است که هلال‌احمر را به سازمانی چابک، فعال و متکی به بحث داوطلبی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در فرهنگ ما ایرانی‌ها وجود دارد، همین بحث کارهای خیر و داوطلبانه است. که معمولا به سنین بالا منتهی می‌شود، اما سازمان هلال‌احمر این محدوده را تغییر داده و کار خدمت به هم نوع و انسان‌دوستی را به همه سنین جامعه گسترش داده است.

معاون اول رییس جمهور صحبت‌های، رییس جمعیت هلال‌احمر که این سازمان را یک سرمایه اجتماعی خواند، مورد اشاره قرار داد و گفت: یقیقا هلال‌احمر خود سرمایه‌ای اجتماعی است. فعالیت‌های نوع‌دوستانه و بشردوستانه آن نیز از سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران است. هیچ سرمایه‌ای مهم‌تر از سرمایه اجتماعی برای کشور نیست.  هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه اجتماعی، حتما کاری ضد مردمی است. هرکسی بتواند قدمی در جهت تقویت امید و اعتماد مردم انجام دهد، کاری خدایی کرده است.

جهانگیری افزود: مهم‌ترین سرمایه هلال‌احمر اعتماد میان مردم و داوطلبان است و به عنوان دولت باید به این سازمان که حوزه عملش فقط در داخل مرزها نیست، کمک کنیم و این نقش جمعیت هلال‌احمر با تجهیز این سازمان به امکانات مختلف، باید تقویت شود. آموزش مبحثی بسیار جدی است که خوشبختانه وجود دارد. در مورد، بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا نیز مهم است که هلال‌احمر بخشی از آن را در اختیار دارد و بخشی را ندارد. که دولت باید در این زمینه کمک کند به ابزارهای مدرن و جدید مجهز شود.

وی افزود: یکی از این ابزارها همین بالگردها هستند. جمعیت هلال‌احمر به این تجهیزات نیازمند بوده و به مرور زمان استفاده بیشتری از آنها خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور اقدام جمعیت هلال‌احمر در تامین بالگرد با استفاده از توان داخلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه‌های دولتی و عمومی تمایل به خرید خارجی‌ زیاد دارند، مثلا در کشتیرانی اگر سفارش به تولیدکننده داخلی داده شود، به جای تحویل دو ساله، دسترسی به کشتی برای فرد سفارش‌دهنده حدود 8 تا 10 سال زمان می‌برد و به همین دلیل است که تمایل به خرید خارجی میان دستگاه‌ها زیاد است. از طرفی دیگر تامین مالی نیز از طرف خارجی‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال در زمینه  هواپیماهای ایرباس و بوئینگ ما نباید پولی بدهیم مهم‌ترین وجه این موضوع آن است که هزینه این هواپیماها از محل درآمد پروازها پرداخت خواهد شد. تنها گفته‌اند باید 15 درصد را بپردازید که این رقم را نیز می‌توان به نوعی تامین کرد.  این در حالی است که وقتی  به داخلی سفارش می‌دهیم می‌گویند اول باید پول بدهید.

جهانگیری افزود:  این یک واقعیت است که هیچ کشوری سازنده نشده مگر اینکه این دوره را تحمل کرده باشد. اگر این تحمل را انجام ندهیم و برای مشکلات راهکار نداشته باشیم، همیشه باید مصرف‌کننده کالاهای خارجی باشیم.  اما کشوری مثل ایران با سابقه صنعتی زیاد، توانمند و بهره‌مند از نیروهای خوب انسانی، می‌تواند نیازهای خود و منطقه را تامین کند، اما وابستگی به درآمد نفت در گذشته نگذاشته که این امر محقق شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: کار بزرگی بود که هلال‌احمر به توان داخلی اعتماد کرد و بخشی از ضعف سازنده داخلی را تحمل کرد و اجازه داد هلیکوپتر 412 در داخل کشور ساخته شود. این توفیق را تبریک می‌گویم. ما کشوری هستیم که در همه بخش‌ها به هلیکوپتر نیاز داریم و امیدواریم در آینده بتوانیم هلیکوپترهای با کیفیت و قیمت مناسب را در کشور داشته باشیم. دستگاه‌های دیگر از هلال‌احمر یاد بگیرند و به سازندگان داخلی سفارش دهند تا بدین ترتیب کشور به سازنده مهم هلیکوپتر در منطقه تبدیل شود.

 همچنین در این مراسم از کارت داوطلبی معاون اول رییس جمهور در جمعیت هلال‌احمر رونمایی  شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)