کد خبر: ۱۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با گفتارنو:
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: از یک طرف موسیقی دان تربیت می‌کنیم و از طرف دیگر اجازه اجرا نمی‌دهیم و بعضا اصل موسیقی را هم زیر سوال می‌بریم. زمانی که فضا برای عرضه هنر یک هنرمند به مردم وجود نداشته باشد، فلسفه هنر زیر سوال می‌رود.
عرفان امیر خسروی/ گفتارنو


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: از یک طرف موسیقی دان تربیت می‌کنیم و از طرف دیگر اجازه اجرا نمی‌دهیم و بعضا اصل موسیقی را هم زیر سوال می‌بریم؛ زمانی که فضا برای عرضه هنر یک هنرمند به مردم وجود نداشته باشد، فلسفه هنر زیر سوال می‌رود.


محمدرضا علیزاده در گفت‌وگو با گفتارنو در خصوص مهم‌ترین چالش در حوزه فرهنگ، اظهار داشت: حوزه فرهنگ و هنر حوزه وسیعی است و دستگاه‌های مختلفی با توجه به ماهیتی که برای‌شان تعریف شده است در این حوزه مشغول به فعالیت هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به طور خاص در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری شرح وظیفه و اهدافی دارد که در این راستا سه وظیفه عمده دارد. یکی حمایت، دیگری هدایت و سومی نظارت است. 


او ادامه داد: در بخش‌های نظارتی مشکلاتی داریم مثل مشکلات حوزه پرسنلی که امور جاری پرسنل است. در بحث‌های حمایتی هم کمک به موسسات و انجمن‌های غیردولتی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مطرح است. در بحث‌های هدایتی هم موضوع سیاست‌گذاری را دنبال می‌کنیم که معمولا یک سری سیاست‌های بالادستی را داریم از مصوبات مجلس، هیئت وزیران و دستورالعمل‌هایی که وزارت خانه ابلاغ می‌کند، ما هم ابلاغ می‌کنیم در بدنه اداره کل که اجرایی شود.

مهم‌ترین مشکلی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم، منابع و اعتبارات است

علیزاده با بیان این که مهم‌ترین مشکلی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم، منابع و اعتبارات است، تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام مانده و با مشکلاتی که دولت دارد قطعا امکان اتمام این پروژه‌ها، نیست و باید بر اساس راه‌کارهای قانونی به بخش غیردولتی با حفظ کاربری این پروژه‌ها واگذار شود. 

او افزود: مشکل دیگر بحث منابع جاری ما است و چیزی در حدود 90 درصد اعتبارات جاری ما صرف دو بخش نظارت و هدایت می‌شود که چیزی کمتر از 10 درصد از بودجه ما، صرف حمایت می‌شود که 90 درصد پرسنلی است، 5 درصد پشتیانی و 5 درصد هم حمایتی. البته بودجه ما بودجه اندکی است و انتظارات جامعه بسیار زیاد است و موسسات ظرفیت‌های بالایی برای انجام کار دارند و معتقدم که کار فرهنگی باید حمایت شود.

این نگاه ویژه که فقط دولت حمایت کند، نباید وجود داشته باشد

علیزاده با تاکید بر این که حمایت‌ها فقط نباید به سمت دولت برود و این نگاه ویژه وجود داشته باشد که فقط دولت حمایت کند، گفت: قطعا بنگاه‌های غیر دولتی، موسسات خصوصی و خیرین فرهنگی باید برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری کمک کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: از سال گذشته تا به الان چیزی در حدود 450 برنامه فرهنگی و هنری در استان کرمان داشته‌ایم و این برنامه‌ها وقت زیادی از ما در بحث‌های نظارتی گرفته است پس در وزارت ارشاد وقت زیادی در بحث‌های نظارتی هزینه می‌شود  و تلاش می‌شود برنامه‌ها در چارچوب ضوابط و مقررات خودش اجرا شود.

علیزاده با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل اظهار داشت: در همین راستا ستاد فرماندهی اقتصاد مقادمتی در کشور و در استان‌ها شکل گرفت و برای هریک از دستگاه‌ها وظایفی مشخص شد.

او افزود: در اواخر سال 92 در 24 بند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ شد که از این 24 بند سه بندش مربوط به گفتمان‎سازی مسائل فرهنگی بود. براساس همین سیاست‌های کلی 12 برنامه تعریف شد که بر اساس همان 12 برنامه وظایف دستگاه‌ها مشخص شد و بنا شد هریک کاری انجام دهند و وزارت ارشاد هم همین طور.

پنج پروژه در کمیته اقتصاد مقاومتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال دنبال است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در حوزه گفتمان سازی مطرح شد بهره‌گیری از ظرفیت رویدادها و آثار فرهنگی و هنری بود، اضافه کرد: این مهم برای جلب مشارکت همگانی در حمایت از تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف انجام شد که بر اساس این پروژه ملی، پروژه‌هایی در سطح استان هم با این موضوع در حال پیگیری است. 

او افزود: پنج پروژه در کمیته اقتصاد مقاومتی اداره کل در حال دنبال است که هر پنج پروژه به ستاد اقتصاد مقاومتی استان اعلام شده و مصوب هم شده‌اند و تفاهم‌نامه‌های مربوطه هم تنظیم شده است.
علیزاده با توضیح در مورد هر پنج پروژع ابراز داشت: یک از این پنج پروژه حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری با موضوع اقتصاد مقاومتی است، دیگری تشکیل تالارهای گفت‌وگو با برش شهرستانی است. معرفی کارآفرینان برتر در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر هم یکی دیگر از این پروژه‌هاست. همچنین حمایت از تولیدات نرم‌افزاری و محتوای فرهنگی برای استفاده از فضای مجازی هم از این پروژه‌های پنج گانه است.

او ادامه داد: دیگری همایش مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی با موضوع اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف است و در این مورد بیشتر به دنبال این هستیم تا تجربیاتی که دستگاه‌های اجرایی در زمینه اقتصاد مقاومتی دارند، مبادله و جمع‌آوری شود و نهایتا بتوانیم تجربیات را به دستگاه‌های مختلف تعمیم دهیم.

اقتصاد مقاومتی به کمک مطبوعات باید به یک گفتمان رایج در بین مردم تبدیل شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان این که تشکیل تالارهای گفت‌وگو یکی از برنامه‌های خوب و قابل اهمیت است، خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی باید به یک گفتمان رایج در بین مردم تبدیل شود و از گفتمان رسمی خارج و فقط در سطوح دولتی به آن نپردازند و برای مردم روشن شود که مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در جامعه را وورود مردم می‌تواند حل کند.

او یادآور شد: اقتصاد مقاومتی واقعا یک شعار نیست و یک نظام فکری است که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده و در راستای توسعه اقتصادی کشور با درنظر گرفتن مبانی اسلامی، توانمندی‌های داخلی و هم تعامل با اقتصادهای کشورهای دنیا بنا شده است. 

علیزاده با تاکید بر این که برای تحقق نظام فکری اقتصاد مقاومتی نیازمند آشنایی بیشتر مردم با این مقوله هستیم، گفت: بر همین اساس خود تالارهای گفت‌وگو بیشتر با این نگاه تشکیل می‎شود و یک ضلع مهم تالارهای گفت‌وگو، رسانه‌ها و مطبوعات هستند و ضلع دیگر آن کارشناسان و یک ضلع هم جامعه هدف و افراد ذی‌نفع هستند که نهایتا باید خروجی داشته باشد و روی نکات کلیدی مطروحه باید کار شود و به عبارتی تالارهای گفت‌وگو خوراک برای نشریات آماده می‌کنند که بتوانند حول این مسائل کار کنند.

این مقام مسوول اضافه کرد: در تالارهای گفت‌وگو محدودیت خاصی نداریم ولی با همفکری اساتید دانشگاه در علوم مرتبط ده موضوع را انتخاب کرده‌ایم که به نظر ما مسائل و مشکلاتی است که در جامعه وجود دارد و در تالارهای گفت‌وگو باید به آن پرداخته شود. این موضوعات عبارتند از زن و مدیریت اقتصادی – اصلاح الگوی مصرف – صیانت از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست – اقتصاد فرهنگ و هنر – سرمایه‌گذاری و بورس – فرهنگ کار و کار آفرینی – سبک زندگی ایرانی و اسلامی – اقتصاد، اخلاق، رفتار و آموزش – فرهنگ پرداخت مالیات و عوارض – کالای قاچاق.

علیزاده خواستار وورود عملی مطبوعات و رسانه‌ها به مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی شد و گفت: در این رابطه با موضوعات تالارهای گفت‌وگو کارشناسانی را دعوت کنند و با نمایندگان اصناف مختلف گفت‌وگوهای سه جانبه یا چند جانبه صورت دهند که بتواند خروجی داشته باشند یک کار ویژه انجام شده است و این اقدام باعث می‌شود اقتصاد مقاومتی تبدیل به دغدغه همه مردم در تمام سطوح شود.

برون سپاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به نهادهای مدنی غیردولتی را با جدیت پیگیری می‌کنیم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان وظایف اصلی اداره کل ارشاد را انجام اقداماتی چون صدور مجوزها، ایجاد زیرساخت‌ها، آماده سازی بستر برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ... برشمرد و  گفت: سیاست اصلی این است که کار فرهنگی توسط خود مردم و نهادهای مدنی فرهنگی غیردولتی انجام شود. ما هم در استان این بحث را پیگری می‌کنیم که برون سپاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری به خود مردم و مخصوصا نهادهای دولتی صورت پذیرد. 

علیزاده ادامه داد: یک بخشی از حمایت دولت شامل بحث‌های حاکمیتی و زیرساختی است و در حد خودش هم یک حمایت‌های مادی و اعتباری وجود دارد و کمک می‌‍شود. 

او افزود: تدریجا بخش‌های غیر دولتی باید از دولت جدا شوند و وارد این سیستم شویم که کارها به بخش‌های غیردولتی واگذار شود و به این باور برسیم که توانایی در نهادهای مدنی غیردولتی وجود دارد. پیگیر این موضوع  به صورت یک سیاست کلی هستیم.

تمرکززدایی برنامه‌های فرهنگی و هنری از مرکز استان به شهرستان‌ها در دستور کار اداره کل ارشاد است

مدیر کل ارشاد استان کرمان با اشاره به تمرکززدایی برنامه از مرکز استان اضافه کرد: همچنین موضوع دیگری را که با جدیت پیگری می‌کنیم واگذاری اقدامات از مرکز به شهرستان‌ها است که برای مثال جشنواره تئاتر در سیرجان برگزار شد یا جشنواره شعر آزاد که در بردسیر برگزار شد و تمرکز زدایی نیز به طور ویژه در دستور کار است.

علیزاده افزود: ما با همان اعتبار اندک تلاش وسیعی را انجام می‌دهیم و در کنارش از منابع غیردولتی هم بهره می‌بریم. 

مسئولین مملکت نگاه‌شان به فرهنگ نگاه ویژه‌ای است

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا در اولویت بندی دولت‌ها فرهنگ نقش اساسی ندارد و اگر دولت ها در جایی با چالش مواجه شوند ابتدا از بودجه فرهنگ کاسته می شود، گفت: مسئولین مملکت نگاه‌شان به فرهنگ نگاه ویژه‌ای است و همه اعتقاد دارند که زیربنای هرگونه توسعه‌ای از جمله سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، توسعه فرهنگی است و قطعا این باور وجود دارد.

او ادامه داد: از آن طرف ما در جریان مشکلات و مسائل دولت از جمله تبعات تحریم‌ها که باعث کاهش منابع نفتی شد، هستیم و وابستگی دولت به نفت از جمله این مشکلات است.

در شهرستان‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی متعهد به مسئولیت اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، مشکلات مالی کمتری در انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری داریم

علیزاده در مورد افزایش اعتبارات این اداره کل خاطرنشان ساخت: نکته مهمی را که با توجه به مشکلات مالی که باید بگویم این است که اعتبارات ما کاهش پیدانکرده، ضمن آن که افزایش چندانی هم نیافته است.

او در مورد اعتبارات در سطح شهرستان‌های استان کرمان اظهار داشت: در استان کرمان شهرستان‌ها با هم از نظر اقتصادی متفاوتند. در شهرستان‌هایی که بنگاه‌های اقتصادی قوی داریم و این بنگاه‌ها تا حدودی تعهدات اجتماعی و فرهنگی خودشان را ایفا می‌کنند و در عرصه حاضر می‌شوند، کمترین مشکل مالی را داریم ولی در عوض در شهرستان‌هایی که از محرومیت بیشتری برخوردار هستند ما بیشترین مشکل را در بحث منابع مالی برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری داریم.

این مقام مسئول افزود: بنده به عنوان مدافع حوزه فرهنگ می‌دانم بخش اعظمی از مسائل این حوزه، مالی است.

اقتصاد پویا، شرط تامین منابع فرهنگی

علیزاده رسیدن به یک اقتصاد پویا را شرط تامین منابع فرهنگی دانست و یادآور شد: اگر روزی از نفت جداشدیم و توانستیم یک اقتصاد پویا و متکی به درون داشته باشیم، مطمئنا فرهنگ‌مان هم منابع مالی‌اش فراهم خواهد شد. 

او اضافه کرد: در استان کرمان جا دارد از استاندار محترم تشکر کرد که این حجم طرح‌ها را در حوزه‌های اقتصادی اجرا می‌کنند که در آینده مطمئنم همه حوزه‌های از این طرح‌ها بهره خواهند برد.

کسی نمی‌تواند منکر اصل موسیقی شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پاسخ به این سوال که چرا در دولت آقای روحانی کنسرت‌های موسیقی به یک موضوع عمده تبدیل شد، گفت: به نظر من کسی نمی‌تواند منکر اصل موسیقی شود و آن را نمی‌توان از جامعه جدا کرد. موسیقی نیاز طبیعی بشر است. 

او ادامه داد: بیشتر دوستانی که در این زمینه دغدغه دارند ممکن است در بحث‌های اجرای موسیقی و فضای برگزاری موسیقی باشد. اخیرا بعضی جاها اصل موسیقی را هم زیر سوال می‌برند که این موضوع قطعا پذیرفته نیست. 

در سال 100 نفر متقاضی برگزاری کنسرت هستند اما نهایتا ما به 35 تا 45 کنسرت مجوز می‌دهیم

این مقام مسئول در مورد این که چقدر از این موضوع را سیاسی و چقدر از آن را دغدغه مندی فرهنگی می دانید، اظهار داشت: این که چقدر موضوع کنسرت‌ها سیاسی است با یک آمار به سادگی مشخص می‌شود. سالانه بین 35 تا 40 کنسرت در سال چه در دولت قبل و چه در این دولت برگزار شده یعنی به این صورت نبوده که ناگهان یک اتفاق خاصی افتاده باشد که این هجمه‌ها شروع شده باشد و به نظرم بعضی از دوستان به دلیل عدم شناخت این گونه موضع می‌گیرند. البته تحرکاتی هم ممکن است وجود داشته باشد. می‌خواهم بگویم خود این آمار گواه این موضوع است.

او افزود: ضمن این که در نظامی مشغول به فعالیت هستیم که زیر چتر مقام معظم رهبری قرار داریم و براساس قوانین ومقرراتی که وضع شده، فعالیت می‌کنیم. این موضوع را هم باید عنوان کنم که شاید در سال 100 نفر متقاضی برگزاری کنسرت هستند اما نهایتا ما به 35 تا 45 کنسرت مجوز می‌دهیم. یعنی حساسیت‌ها را در نظر می‌گیریم.

علیزاده با بیان این که در جریان برگزاری یک کنسرت دو سه دستگاه نظارت می‌کنند تا مجوز یک کنسرت صادر می‌شود، تصریح کرد: اگر دغدغه مخالفین نحوه اجرای درون سالن کنسرت است که این دغدغه شامل حال جامعه هم می شود. باید کنترل و نظارت کرد که ما قطعا اگر ایرادی است، می‌پذیریم.

او افزود: ضمنا کنسرت را وزارت ارشاد برگزار نمی‌کند، موسسات غیردولتی‌ای هستند که از این طریق امرارمعاش و کنسرت برگزار می‌کنند. اگر کنسرتی براساس ضوابط قانونی مجوز می‌گیرد، کنسل شود آن موسسه میلیون‌ها تومان ضرر می‌کند و ممکن است زندگی فرد صاحب موسسه تحت تاثیر قرار گیرد، فردی که کارش هنر موسیقی است.

از یک طرف موسیقی دان تربیت می‌کنیم و از طرف دیگر اجازه اجرا نمی‌دهیم

علیزاده با بیان این که اگر این طوری رفتار شود، ما باید رشته موسیقی را در هنرستان و آموزشگاه‌های آزاد تعطیل کنیم، گفت: از یک طرف موسیقی‌دان تربیت می‌کنیم و از طرف دیگر اجازه اجرا نمی‌دهیم و بعضا اصل موسیقی را هم زیر سوال می‌بریم. زمانی که فضا برای عرضه هنر یک هنرمند به مردم وجود نداشته باشد، فلسفه هنر زیر سوال می‌رود.

او ادامه داد: انشاالله فضای مناسبی به وجود آید که هنر مندان موسیقی ما و موسسه‌های هنری مجوزدار هم دغدغه‌های‌شان کم شود و با خیال راحت کار کنند و ما هم نظارت مان را انجام خواهیم داد.

علیزاده همچنین اظهار داشت: قطعا ما به نظرات متدینین نگاه ویژه داریم و مورد نظر قرار می‌دهیم و معتقدیم بعضی از نکاتی که مطرح می‌شود از سر دلسوزی است و امید داریم بتوانیم چالش‌ها را به حداقل برسانیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم و مورد پیگرد است

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)