کد خبر: ۱۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
استاندار کرمان می گوید: از نظر ما سه عامل در بروز مشکلات نقش دارند که شامل نا هماهنگی بین تولید کنندگان و صادر کنندگان، مشکلاتی در شرکت تعاونی پسته رفسنجان و فعال نبودن یک متولی در بازار پسته است.

حکایت پسته استان کرمان در سال جاری حکایت کشاورزان ورشکسته ای است که کسی نیست محصولشان را بخرد و با قیمت گذاریهای بسیار اندک مواجه می شونداما حکایت پسته استان کرمان در سال جاری حکایت کشاورزان ورشکسته ای است که کسی نیست محصولشان را بخرد و با قیمت گذاری های بسیار اندک مواجه می شوند.

قیمت های کنونی بازار پسته حتی کفاف کود، سم و هزینه برداشت محصول را هم نمی دهد و در این میان بازار خارجی نیز به سمت تامین محصولش از بازار آمریکا متمایل می شود.

این روزها اگر سری به بنگاه های خرید و فروش پسته بزنید، بازار از همیشه راکدتر و سردتر شده است.

مهمترین مشکل کنونی کشاورزان نبود نقدینگی در بازار برای خرید محصول است، در سال های گذشته شرکت های تعاونی پسته داران به ویژه شرکت تعاونی رفسنجان خریدار اصلی پسته بودند و در نهایت با ساز و کارهای مدون محصول را صادر می کردند.

اما در سال جاری اکثر این شرکت ها از جمله شرکت تعاونی رفسنجان به عنوان بزرگترین تعاونی پسته کاران ایران با مشکلات عمده مواجه هستند و توان خریداری محصول پسته را ندارند.

برداشت ۳۲ هزار تن پسته خشک در رفسنجان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان رفسنجان در گفتگو با مهر اظهارداشت: در سال جاری برداشت محصول پسته در رفسنجان به روزهای پایانی نزدیک شده است و تا کنون ۱۰۰ هزار تن پسته تازه از ۸۵ هزار هکتار باغ برداشت شده است.

حسین رضایی ادامه داد: این میزان بعد از فراوری و خشک شدن به ۳۲ هزار تن پسته خشک می شود که هم اکنون آماده ورود به بازار مصرف است و باید به این نکته هم توجه شود که ۸۰ درصد محصول پسته تولیدی در استان کرمان جنبه صادراتی دارد و ارزآور است.

وی گفت: ارزآوری این محصول در استان کرمان سالانه بیش از یک میلیارد دلار است که از جایگاه ویژه ای در ارز آوری در سطح ملی برخوردار است.

وی خشکسالی و سرمازدگی را از مهمترین مشکلات کشاورزان دانست و افزود: در سال جاری مشکلاتی در خصوص خرید و فروش  و صادرات محصول وجود دارد که با پیگیری های صورت گرفته کار ساماندهی بازار آغاز شده است.

راهکارهای مقطعی نباید موجب دلخوشی شود و باید به فکر راهکار اساسی برای حل مشکل پسته بودمدیر جهاد کشاورزی رفسنجان اظهار کرد: بانک کشاورزی هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای صادر کنندگان پسته اعتبار در نظر گرفته است و به نظر طی روزهای آینده مشکل بازار رفع می شود.

اما رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به رقابت بسیار جدی پسته ایران و آمریکا می گوید: راهکارهای مقطعی نباید موجب دلخوشی شود و باید به فکر راهکار اساسی برای حل مشکل صنعت پسته بود.

سیدمهدی طبیب زاده می گوید: رقابت ما یک رقابت جدی است و در این میان نیاز به برنامه ریزی و حمایت از بازار و حفظ داشته های کنونی و توسعه صنعت پسته داریم.

آمریکا بازارهای ایران را تصرف می کند

وی می گوید: آمریکا در حال برنامه ریزی برای تصاحب بازارهای پسته ایران است این درحالی ست که ما برای صادرات پسته با کمبود نقدینگی مواجه هستیم.

طبیب زاده می افزاید: ما پسته را با ریال و تورم موجود تولید و با ارز که روند نزولی دارد صادر می کنیم و باید فکری به حال تولید محصول کرد.

وی حمایت از تولید پسته را رمز ثبات و توسعه بازارهای خارجی می داند و می گوید: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی و حفظ توانمندی های اقتصادی هستیم باید بازار های خارجی پسته ایران را حفظ کنیم و اجازه ندهیم در اختیار رقبای ما قرار گیرد.

اما استاندار کرمان در ادامه پیگیری هایش برای حل مشکل پسته از شناسایی عوامل بروز مشکل بازار فروش و صادرات این محصول در سال جاری خبر می دهد.

علیرضا رزم حسینی در گفتگو با مهر بیان می کندکه تا کنون چندین جلسه برای بررسی و حل مشکلات موجود برگزار شده است.

وی ادامه می دهد: از نظر ما سه عامل در بروز مشکلات نقش دارند که شامل نا هماهنگی بین تولید کنندگان و صادر کنندگان، مشکلاتی در شرکت تعاونی پسته رفسنجان و فعال نبودن یک متولی در بازار پسته است.

وی می گوید: برای حل مشکل نقدینگی چهار هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است و به زودی مشکلات رفع و صادرات پسته آغاز می شود.


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ارجمند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
0
0
این خیلی سطحی نگری است که ما فقط سه عامل را در ناکامی های اخیر و پیش روی بازار این تولید موثر بدانیم . در حالی که ما حجم انبوهی از مشکلات و کاستی های گذشته را با خود به آینده منتقل می کنیم ، مشکلات جدید حال و آینده هم به بار گذشته اضافه می گردد و ما هم مفتخر از صادراتی بودن و ارز آوری این محصول ، دو سه مشکل را همه ساله به صورت مقطعی و اورژانسی تا حدی مرتفع نموده و خوش بینانه به آینده امید می بندیم و یکهو خبر می شویم و می بینیم امریکا و ترکیه هم تولیدشان کمی و کیفی از ما پیشی است و هم بازارهای اصلی را هم تحت پوشش گرفته اند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)