کد خبر: ۱۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
بنا بر اطلاعات به دست آمده رئیس جمهور ترجیح می دهد فعلا یک نفر را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند که به احتمال فراوان از معاونان فعلی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
بنا بر اطلاعات به دست آمده رئیس جمهور ترجیح می دهد فعلا یک نفر را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند که به احتمال فراوان از معاونان فعلی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
انتقاد از سیاست های فرهنگی دولت یازدهم موضوعی است که همواره در جریان تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط "علی جنتی" از جایگاه ها و تریبون های مختلف مطرح شده است. مساله ای که در نهایت کار را به جایی رساند که در فاصله کمتر از یک سال تا پایان کار دولت یازدهم، زمزمه جدایی جنتی از جمع اعضای دولت را مطرح و امروز مساله را تا حدی جدی کرده است که باید منتظر انجام این تغییر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی چند روز آینده باشیم.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، دو روز پیش و در حاشیه انتخاب نمایندگان مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از طرح مساله کناره گیری اش از این جایگاه در منظر اهالی رسانه حضور پیدا کرد و به این سئوال که زمزمه جدا شدنش از ترکیب کابینه دولت یازدهم تا چه اندازه جدی است پاسخ گفت.

آنچه "علی جنتی" درباره احتمال رفتنش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛ این بود که "صبر کنید، تا چند روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد و آقای رئیس جمهور در این خصوص تصمیم خواهد گرفت". آنچه متصدی امور فرهنگی دولت یازدهم مطرح کرد؛ 2 مساله را در ذهن متبادر می کند، نخست اینکه شایعه جدایی اش از وزارتخانه متولی امور فرهنگی کشور جدی است و به زودی فرد جایگزین وی معرفی خواهد شد، دوم اینکه رایزنی ها و لابی هایی برای عدم جدایی او از کابینه در حال انجام است، که ظرف چند روز آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

البته فرضیه اول به مراتب نسبت به فرضیه دوم قوی تر است؛ چراکه شواهد و قرائن موجود و همه اظهار نظرها در زمینه احتمال جدایی "علی جنتی" به گونه ای است که مساله معرفی فرد جایگزین به عنوان سرپرست یا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید را جدی تر جلوه می دهد تا تلاش وزیر فعلی برای ماندن در این مسئولیت را. حتی پاسخ " جنتی" به رسانه ها هم رنگ و بوی خداحافظی می دهد.

پیش از این مواضعی که از سوی دولتمردان در خصوص احتمال جدایی "علی جنتی" از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گرفته شده بود، تمام بار تصمیم گیری در این خصوص را بر دوش رئیس جمهور گذاشته بود. همه جواب ها شکل یکسانی داشت " اینکه  در مورد استعفای وزیر ارشاد و معرفی سرپرست یا جانشین شخص حجت الاسلام روحانی باید تصمیم گیری کند". حتی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پاسخ به سئوالات خبرنگاران این مساله را صریحا تکذیب نکرده و سعی کرده بود، پاسخی بدهد که نه سیخ بسوزد، نه کباب! او گفته بود این مساله یک گمانه زنی رسانه ای است و البته رئیس جمهور در این باره تصمیم گیرنده است.

موضع صریح تر در خصوص این موضوع را برخی نمایندگان مجلس اتخاذ کردند، جایی که حجت الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود که زمزمه های جدایی "علی جنتی" از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شنیده است. او البته این راهم گفته بود که علماء و مراجع برخی گلایه های خود را به صورت خصوصی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته اند.

اما یک منبع آگاه در دولت در گفت و گو با خبرنگار "تابناک" پاسخ همه مسائل مبهم درباره استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزینه احتمالی جایگزینی وی و زمان معرفی فرد جدید را داد و تا حدود زیادی تکلیف این مساله را روشن کرد.

بر اساس اطلاعی که خبرنگار "تابناک" کسب کرده است، همانطور که پیشتر عنوان شد، فرضیه لابی برای ماندن "علی جنتی" به طور کامل رد شده و گویا وی استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرده و منتظر تعیین تکلیف دکتر روحانی است تا بزودی فرد جدیدی جایگزین وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بشود.

اگرچه پس از مطرح شدن کنار رفتن جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسامی مختلفی نظیر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و ... به عنوان گزینه های احتمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه ها نام برده شد، اما بنا بر اطلاعات به دست آمده رئیس جمهور ترجیح می دهد فعلا یک نفر را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند که به احتمال فراوان از معاونان فعلی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. در این بین گویا گزینه مورد نظر "سیدعباس صالحی" است که 15 مهرماه 1392 با حکم "علی جنتی" به عنوان "معاون فرهنگی وزارت ارشاد" معرفی شد.

بر اساس آنچه این منبع آگاه اعلام کرده، رئیس جمهور تا پایان ماه جاری (آخر همین هفته) تصمیم نهایی را در خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ خواهد کرد.    

 انتقاد برخی از علماء، روحانیون و نمایندگان مجلس به برگزاری یک همخوانی در شهر قم و در نهایت استعفای مدیر کل ارشاد این شهر می تواند یکی از دلایل اصلی تصمیم علی جنتی برای استعفا باشد. البته "جنتی" مدت هاست که از هر دو جناح سیاسی و حتی از درون دولت نیز تحت فشار است. وقتی او در پی انتقادات امام جمعه مشهد از برگزاری کنسرت در این شهر کوتاه آمد، این موضوع با واکنش رئیس جمهور مواجه شد. ضمن اینکه منتقدان همواره از سیاست های فرهنگی دولت از ابتدای فعالیت تاکنون انتقاد کرده اند. البته دلایلی دیگری  هم برای جدایی "جنتی" از وزارت ارشاد ذکر می شود که به نظر می رسد باید منتظر ماند و روایت اصلی را از زبان خود آقای وزیر مستعفی شنید. 

  گویا باید "علی جنتی را چهارمین وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمهوری اسلامی بدانیم. پیشتر "سید محمد خاتمی" در سال 1371، "عطاء الله مهاجرانی" در سال 1378 و "محمد حسین صفار هرندی" در سال 1388، وزیرانی بودند که به دلایل مختلفی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفاء کردند.

احتمالات زیادی درباره آینده "علی جنتی" مطرح می شود، از مشاورت رئیس جمهور تا معاونت سیاسی وزارت کشور و ریاست ستاد انتخابات (البته وزیر کشور در مصاحبه تا حدود زیادی این مساله را رد کرد و "علی اصغر احمدی" را گزینه تصدی این پست دانست) و حتی احتمالاتی درباره تصدی سفارت یکی از کشورهای مهم عربی. البته به نظر می رسد ظرف مدت کمتر از یک هفته دیگر پاسخ این سئوالات مشخص خواهد شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)